Hvilket format til Klassisk? CD/SACD/Vinyl eller Strømming

tkris2

Medlem
Ble medlem
16.11.2020
Innlegg
14
Antall liker
22
Sted
Tromsø
Hei

Litt interessant å høre hvilket medium som er mest brukt innen klassisk lytting.

Er det slik at flere og flere nå velger en strømmetjeneste eller er det fortsatt CD/SACD/Vinyl som gjelder.

For de som samler så ser jeg det med å ha et fysisk format.

Selv gjør jeg begge delene. Strømmer og handler fysisk format, men ser at det har blitt mer CD/SACD i det siste da det er bedre
tilgang på de utgivelsene jeg ønsker meg

Hva gjør dere?
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.733
Antall liker
3.921
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg kjøper fortsatt klassisk på vinyl; for det meste brukt. Det meste blir dog strømmet, fra egen harddisk, eller via Prestos utmerkede strømmetjeneste.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.896
Antall liker
21.931
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mest CD-rip, noe nedlasting i høyere oppløsning, gammel (noe veldig gammel) og ny vinyl, noen egne opptak, og Spotify.
 

tkris2

Medlem
Ble medlem
16.11.2020
Innlegg
14
Antall liker
22
Sted
Tromsø
Jeg kjøper fortsatt klassisk på vinyl; for det meste brukt. Det meste blir dog strømmet, fra egen harddisk, eller via Prestos utmerkede strømmetjeneste.
Samme her, blir endel vinyl når man kommer over noe. Jeg tester nå Prestor strømmetjeneste. Må si meg veldig fornøyd etter et par ukers test. Brukte Apple før men var ikke helt fornøyd med det. Må si at Presto er endel bedre bla det å finne frem i deres katalog.
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.546
Antall liker
4.407
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
16
Jeg har mest klassisk på vinyl, men også noen CD/SACD. Liker vinyl best.
 

krrm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.12.2013
Innlegg
90
Antall liker
122
For min del er det noe rippede CD'er, litt Spotify, men det aller meste er hi-res flac fra eclassical.com og noen andre steder.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.164
Antall liker
2.136
Alt de tre nevnte fysiske formatene.
Det er nettopp for klassisk musikk at SACD har mye å tilby.
Strømming kun i radio, hvilket er å betrakte som surstrømming med NRKs korte spillelister og DAB. Internett radio strømmer jeg også, men det fenger ikke helt. I Portugal har jeg god takantenne og FM. Der er det gøy å høre på Antenna 2.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.610
Antall liker
35.622
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Streaming og vinyl, har faktisk ikke noe klassisk på sacd ennå. Bør muligens skaffe meg det snart. Godt å ha noe å bruke pengene på.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.896
Antall liker
21.931
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Alle mine SACD/hybridplater står hos en kompis siden jeg ikke har utstyr til å spille SACD-laget med. CD-laget har jeg selvfølgelig rippet for mange herrens år siden.
 

andwig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
104
Antall liker
38
Sted
Råde
Jeg lytter hovedsakelig til analogt innspilte grammofonplater men har også endel cd-plater med innspillinger av nyere dato.
 
Topp Bunn