Hvilken vinylplate har vi kjøpt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.612
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Den grammofonen med den tonearmen med det pickuparmrøret. Roxy på gjennomsiktig gul vinyl passer bra, @michell.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.612
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    • Andsnes’ Dvorak: Poetic Tone Poems.
    • Solti og Wienerfilharmonikernes Wagner: Die Walküre (det er den med verdens første metallriff og den genuine helikoptermusikken).
    • Har også blitt ved 6 bokesker klassisk. Driver og sorterer. Mye Verdi og Wagner. Noe skal videre.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Julegave fra dattera, marillion holidays in eden deluxe Edition, veldig fornøyd med den

    7BA4268E-B47D-43F8-8FC5-4E1E17A365E8.jpeg
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Årets siste uke sikret året 2022 siste vinyl-kvintett for min side. To av platene kjøpt i Moss (daCapo), 2 av platene kjøpt i Oslo (fra min favorittbutikk Big Dipper) og den siste flybåren fra Frankrike og klar for uthenting i vår lokale post i butikk Kiwi Son.

    Starter med de to som er mest kortreist fra platehylle hos leverandør til platehylle hos selveste terryboy.

    Tror Afro Blue er Dee Dee Bridgewaters første utgivelse. Den er i det minste langt mer funky, souly og svingende jazzaktig enn mye av de nyere typisk «smoothe jazz-syngedame» stoffet jeg har hørt fra damen. Det er i tillegg meget god lyd på denne, som er tatt opp i Japan med japanere bak spakene på miksepulten (samt en japaner bak trommesettet). Liker denne tidlige 70-tallsutgivelsen meget bra, og vil hevde at for meg modner en god Barolo langt bedre enn denne jazz-stjernen.
    3CA54A3A-0971-45A1-82C8-7BB8915C5C93.jpeg


    Neste album ble jeg rett og slett litt overrasket over der det sto på en av display hyllene hos daCapo. Overrasket grunnet min manglende kunnskap om at Elbow i fjor ga ut sitt «pandemi album». Albumet i stor grad satt sammen av medlemmenes leking med noter i egne hjem under pandemiene strenge lockdown grep på dagligliv og det kulturelle og skapende livet. Dette er blant mine favoritter innen britiske alternativ rock-band, og jeg har likt det meste de har gitt ut fra og med «The Seldom Seen Kid» som kom ut tilbake i 2008 (hadde ikke fått med meg de tre albumene de ga ut før dette). Uten at det helt kan sammenlignes får jeg noen litt underlige assosiasjoner til Talk Talks «Laughing Stock», men «Flying Dream 1» er en vesentlig mer jordnær og nedtonet utgave enn noe av det Mark Hollis og hans gjeng skapte (nevnte album inkludert).
    9F915B28-908C-44A3-99C7-FA966E0B1195.jpeg


    Det nyeste albumet til Egil Olsen (nei, ikke han med gummistøvlene og klengenavnet Drillo) viser en vesentlig mørkere versjon enn tidligere av Ørstas singer songwriter lette, intime og ofte litt skrudde og humoristiske album. Her bryter han med det koselige og veldig melodiøse, til fordel for eksperimentelle, lang mørkere og tidvis noe progressive toner ofte med et lite anstrøk fra jazzens verden. Et par låter får meg til å tro at Egil har en og annen Tom Waitz plate i egen platesamling!? Hvorfor det hele har blitt såpass mye mørkere etter at hovedpersonen har blitt pappa, tør jeg ikke tippe på (og det var ikke meg som nevnte at mannen måtte være slått i bakhodet av en deprimerende ammetåke)
    AA012AA3-B0C0-4260-8AE8-FE2B538DFED6.jpeg


    Neste mann ut fra nabolandet Sverige er i motsetning til Egil Olsen kjent for hovedsakelig å navigere rundt i de mer mørke krokene av rockens verdenskart. På albumet «About Love And Loving Again» får jeg atter tanker om at Christian om han vil det eller ikke blir våre svenske naboers svar på vår mørke baryton Sivert Høyem. De er egentlig veldig forskjellige i uttrykket, men samtidig er det utrolig mye likt mellom de to som har gitt mørke stemmer sitt skandinaviske ansikt.
    09CDA5A6-7D28-4152-A54A-02DECDCC95C9.jpeg


    Siste plate i år måtte jeg få fra landet artisten bak «La fabuleuse histoire de Mister Swing» kommer fra, og selv om etternavnet Jonasz ikke lyder akkurat fransk er det Frankrike som er opprinnelsesland. Michel Jonasz er en fransk komponist-låtskriver, sanger og skuespiller og ble født av ungarske innvandrerforeldre. Musikalsk vil jeg vel plassere han i båsen franske chansons lett krydret med jazzundertoner. Platen her er fra en forrykende konsert, hvor stemme og backing sitter som hånd i hanske og fot i sokk! Selv om dette er typisk fransk, får jeg her underlige assosiasjoner til Harry Bellafonte og hans legendariske konsert i Carnegie Hall. Er det at det her er en stemme med full kontroll og med en enorm kobling til sitt publikum eller det state of the art opptaket som gjør at jeg får disse tankebanene vet jeg ikke helt sikkert, men det spiller egentlig ingen rolle da dette er musikk som svinger og gleder helt rått. Anbefaler både musikkelskere og hi-fi freaker å anskaffe dette fantastiske albumet.
    49A0B078-0A30-4E8F-8FE7-5CBDEF238CC5.jpeg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.851
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De siste par dagenes bruktplatefangst fra UK og NL via Discogs, + Haydn Paukenmesse/ Bernstein, Tommy Dorsey og Mingus: Hmm, jeg undres på om jeg har blitt "kjøpsavhengig".
    folder1.jpg
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Året 2023 har endelig sikret nye tilskudd til platesamlingen, da denne litt underlig sammensatte trioen er kommet i hus:

    Omara Portuondo ble vel mange kjent med etter at hun dukket opp på platene og filmen med det cubanske kollektivet Buena Vista Social Club. Her flanket hun opp den mannlige smørsangeren Ibrahim Ferrer med sin egen «smoothe» og varme kvinnevokal. Omara Portuondo har levd et langt og meritert liv i den gode musikkens tjeneste og blir høyst fortjent omtalt som Cuba sitt svar på Billie Holiday. Dette selvtitulerte albumet kom ut i kjølvannet av Buena Vista-suksessen i 2000, og er ganske så represensativt for hvor i det musikalske landskapet damen normalt beveger seg. Her er damen og stemmen 70 år, og den og musikken oser av varme og er ofte lagt i det romantiske hjørnet. Det er vel hva verden trenger midt oppe i krig på kontinentet, strømpriser og renter som slår hardere enn Mike Tyson!? Platen er Spilt inn i Havana med et drømmelag av cubanske musikere som inkluderer Rubén González, Cachaíto López, Guajiro Mirabal og Jesus Ramos.

    Echo & The Bunnymen var et av mine absolutte favorittband fra 80-tallet, og for meg er det de to første albumene fra 1980 (Crocodiles) og 1981 (Heaven Up Here) som er de store og gode albumene etter min målestokk og mine preferanser. Kommersielt var det de to neste albumene med sanger som «The Cutter» og «The Killing Moon» som gjorde gruppen til litt mer allemannseie. Selv kjøpte jeg det meste de ga ut gjennom 1980 tallet frem til originalbesetningen gikk i oppløsning i 1987, og deretter mer eller mindre ga jeg dem helt opp. Jeg holder fast på at det var de to første albumene, samt flere konserter hvor jeg så dem både i furet værbitt og utenfor landets grenser som står igjen som de store bunnymen øyeblikkene. Jeg hadde egentlig bestetemt meg for ikke å bite på noe mer agn fra disse aldrende og avdankede herremenn, og da heller ikke deres foreløpig siste album fra 2018 med omarbeidede orkesterversjoner av gamle klassikere og to nye låter. «The Stars, The Oceans & The Moon» har fått meget blandede kritikker, men en meget musikkinteressert venn av meg anbefalte denne såpass sterkt at jeg har valgt å gi den en sjanse.

    Jeg har nevnt i avsnittet over at jeg mener at Echo & The Bunnymen var klart best helt i startfasen, for deretter å bli litt dårligere for hvert steg de tok fremover. Motsatt trendkurve mener jeg Angel Olsen har hatt. Hennes debutalbum for 10 år tilbake var absolutt med stempelet bestått, men på de neste 4 albumene ble det flere og flere virkelig gode låter for hvert album, men i mine øyne tatt med noen få «fyllere» som liksom ikke dro i noen retning. Hennes siste «Big Time» traff meg virkelig Big time, og er et klassisk helstøpt album uten virkelige dødpunkter og med en klar og sterk rød tråd gjennom det hele. Det er nesten så jeg synes at albumet også blir bedre og bedre for hver av de fire vinylsidene det har kommet ut på, uten at jeg helt har klart å bestemme meg om side C eller side D er den virkelige prikken over i’en i denne samlingen. Hvis dette forsetter med samme positive trendkurve tør jeg ikke tenke på hvor i musikkhistorien denne damen skal plassere seg. Så får vi bare se om at det er noe i at et tre ikke vokser inn i himmelen?! Angel har uansett levert fra langt ute i stratosfæren her, og i mine ører levert sitt hittil absolutt mest helstøpte album...
    B454BCC3-4DD9-46A4-8B88-076E1224BC2A.jpeg
     
    Sist redigert:
    M

    musicus

    Gjest
    JB er kanskje ikke den artisten jeg har hört mest på de siste årene, men man får ett slags savn når de ikke lenger er der...RIP Jeff Beck! "Thrut" er ikke å få til betalbare priser og personlig er det den perioden jeg liker best med Mr Beck & Co---så det ble denne live skiva fra samme år som "Thrut".



    mvh
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    26.704
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Året 2023 har endelig sikret nye tilskudd til platesamlingen, da denne litt underlig sammensatte trioen er kommet i hus:

    Omara Portuondo ble vel mange kjent med etter at hun dukket opp på platene og filmen med det cubanske kollektivet Buena Vista Social Club. Her flanket hun opp den mannlige smørsangeren Ibrahim Ferrer med sin egen «smoothe» og varme kvinnevokal. Omara Portuondo har levd et langt og meritert liv i den gode musikkens tjeneste og blir høyst fortjent omtalt som Cuba sitt svar på Billie Holiday. Dette selvtitulerte albumet kom ut i kjølvannet av Buena Vista-suksessen i 2000, og er ganske så represensativt for hvor i det musikalske landskapet damen normalt beveger seg. Her er damen og stemmen 70 år, og den og musikken oser av varme og er ofte lagt i det romantiske hjørnet. Det er vel hva verden trenger midt oppe i krig på kontinentet, strømpriser og renter som slår hardere enn Mike Tyson!? Platen er Spilt inn i Havana med et drømmelag av cubanske musikere som inkluderer Rubén González, Cachaíto López, Guajiro Mirabal og Jesus Ramos.

    Echo & The Bunnymen var et av mine absolutte favorittband fra 80-tallet, og for meg er det de to første albumene fra 1980 (Crocodiles) og 1981 (Heaven Up Here) som er de store og gode albumene etter min målestokk og mine preferanser. Kommersielt var det de to neste albumene med sanger som «The Cutter» og «The Killing Moon» som gjorde gruppen til litt mer allemannseie. Selv kjøpte jeg det meste de ga ut gjennom 1980 tallet frem til originalbesetningen gikk i oppløsning i 1987, og deretter mer eller mindre ga jeg dem helt opp. Jeg holder fast på at det var de to første albumene, samt flere konserter hvor jeg så dem både i furet værbitt og utenfor landets grenser som står igjen som de store bunnymen øyeblikkene. Jeg hadde egentlig bestetemt meg for ikke å bite på noe mer agn fra disse aldrende og avdankede herremenn, og da heller ikke deres foreløpig siste album fra 2018 med omarbeidede orkesterversjoner av gamle klassikere og to nye låter. «The Stars, The Oceans & The Moon» har fått meget blandede kritikker, men en meget musikkinteressert venn av meg anbefalte denne såpass sterkt at jeg har valgt å gi den en sjanse.

    Jeg har nevnt i avsnittet over at jeg mener at Echo & The Bunnymen var klart best helt i startfasen, for deretter å bli litt dårligere for hvert steg de tok fremover. Motsatt trendkurve mener jeg Angel Olsen har hatt. Hennes debutalbum for 10 år tilbake var absolutt med stempelet bestått, men på de neste 4 albumene ble det flere og flere virkelig gode låter for hvert album, men i mine øyne tatt med noen få «fyllere» som liksom ikke dro i noen retning. Hennes siste «Big Time» traff meg virkelig Big time, og er et klassisk helstøpt album uten virkelige dødpunkter og med en klar og sterk rød tråd gjennom det hele. Det er nesten så jeg synes at albumet også blir bedre og bedre for hver av de fire vinylsidene det har kommet ut på, uten at jeg helt har klart å bestemme meg om side C eller side D er den virkelige prikken over i’en i denne samlingen. Hvis dette forsetter med samme positive trendkurve tør jeg ikke tenke på hvor i musikkhistorien denne damen skal plassere seg. Så får vi bare se om at det er noe i at et tre ikke vokser inn i himmelen?! Angel har uansett levert fra langt ute i stratosfæren her, og i mine ører levert sitt hittil absolutt mest helstøpte album...
    Vis vedlegget 883833
    Kul att du liker Echo&B terryboy🙂👍 har også likt dem siden jeg kjøpte første plata Crocodiles når den kom og har den fortsatt i samlingen i god stand.
    Topp 3
    Porcupine 2021 master
    20230114_145736.jpg

    Stars the Oceans notert👍🙂
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    • Andsnes’ Dvorak: Poetic Tone Poems.
    • Solti og Wienerfilharmonikernes Wagner: Die Walküre (det er den med verdens første metallriff og den genuine helikoptermusikken).
    • Har også blitt ved 6 bokesker klassisk. Driver og sorterer. Mye Verdi og Wagner. Noe skal videre.
    Dvorak/Leif Ove er vakkert. Sleit med et eksemplar, men byttet og er fornøyd.
     

    Sharkoon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2008
    Innlegg
    54
    Antall liker
    46
    Sted
    Sande
    1673857838199.png
    1673857865309.png


    Disse to tok jeg med meg hjem etter en liten saumfaring i Drammen i helgen !
    Hadde mål om å kun finne DS, så litt ålreit å dette over sistnevnte her også.. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn