Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    La inn en moderat stor bestilling hos polet i dag, type 20 flasker eller så. Skal prøve en del nye ting og som jeg så ofte gjør så baserer jeg meg på ting Merete Bø hos DN sier er gode saker, har gjort det en del ganger og sjelden blitt skuffet.Egen kompetanse er i området skral til begrenset, så jeg baserer meg på folk som åpenbart kan mye mer om faget enn jeg kan. Tror aldri jeg selv har valgt en vin på bedre restauranter i Oslo når jeg tenker meg om.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    La inn en moderat stor bestilling hos polet i dag, type 20 flasker eller så. Skal prøve en del nye ting og som jeg så ofte gjør så baserer jeg meg på ting Merete Bø hos DN sier er gode saker, har gjort det en del ganger og sjelden blitt skuffet.Egen kompetanse er i området skral til begrenset, så jeg baserer meg på folk som åpenbart kan mye mer om faget enn jeg kan. Tror aldri jeg selv har valgt en vin på bedre restauranter i Oslo når jeg tenker meg om.
    Jeg bestiller også en god del etter anbefalinger fra eksperter / råd, men ganske ofte er jeg ikke enig etter å ha smakt på varen, så kanskje jeg vil lese hva hun skriver i DN.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Vin er ikke objektivt. Man kan smake om en vin er skadet - om den er oksidert eller korket - og man kan vel også smake om den er "korrekt" i forhold til druetype og hvor den kommer fra, men ut over det er det jo helt opp til en selv om en liker det eller ikke. Jeg handler også mye basert på hva ekspertene skriver, men jeg er slettes ikke bestandig enig. Man lærer jo etter hvert hva slags preferanser de forskjellige anmelderne har, så får man bruke det for å moderere i forhold til egne preferanser etter hvert som man opparbeider seg slike.
    Som dere sikkert har skjønt er jeg svak for viner fra Niederösterreich, og da spesielt Wachau, Kremstal og Kamptal. Rieslinger derfra har en del til felles med viner fra Alsace, men ligner ikke så mye på tyske rieslinger, så de passer i forskjellige settinger. Man kan godt like de tyske rieslingene og ikke helt ha sansen for den mer opulente og tropiske stilen man finner i Alsace og Østerrike, selv om de nok er like gode (men passer til litt forskjellig bruk).
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Som dere sikkert har skjønt er jeg svak for viner fra Niederösterreich, og da spesielt Wachau, Kremstal og Kamptal. Rieslinger derfra har en del til felles med viner fra Alsace…
    Har du noen anbefalinger rundt 200kroners merket som er å oppdrive på polet, Otare
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Jeg har innimellom fundert på hva man oppnår med å være veldig interessert i vin utover å drive opp prisen på og komplisere eget vinkonsum betraktelig. Litt som HiFi, forsåvidt. Jeg kjente perifert han som tidligere var hovmester på Staholdergaarden i Oslo, han sa en gang at han synest det var kult med gjester som kunne absolutt ignen ting og stolte helt på restaurantens ekspertise, samt de som var veldig kunnskapsrike. Alt i mellom var stort sett et mareritt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Som dere sikkert har skjønt er jeg svak for viner fra Niederösterreich, og da spesielt Wachau, Kremstal og Kamptal. Rieslinger derfra har en del til felles med viner fra Alsace…
    Har du noen anbefalinger rundt 200kroners merket som er å oppdrive på polet, Otare
    Schloss Gobelsburg er alltid trygt. Standardrieslingen deres koster 175 kr. Du kan jo prøve den og se om du liker stilen.

    https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Østerrike/Schloss-Gobelsburg-Riesling-2016/p/9601501

    Hvis du vil prøve en Grüner Veltliner kan du jo prøve denne:

    https://www.vinmonopolet.no/vmp/Lan...-Veltliner-Kamptaler-Terrassen-2016/p/4648701

    Bründlmayer og Schloss Gobelsburg er svært stødige produsenter som sjelden gjør noe galt. Begge tilhører Kamptal. Bründlmayer holder til i Langenlois, og er den største eieren i områdets beste vinmark - Heiligenstein. Schloss Gobelsburg ligger i landsbyen Gobelsburg, 2-3 km fra Langenlois. Produsenten holder til i et gammelt kloster. Her står det mer om eiendommen:

    https://www.gobelsburg.at/en/castle/history/timeline

    Dette er begge viner uten vinmarksangivelse, så dette er viner der druene kan komme fra forskjellige vinmarker. Enten fra vinmarker det vanligvis ikke lages egne viner fra, eller druer som har litt for lav kvalitet til å bli med i enkeltvinmarksvinene. Det betyr slettes ikke at vinene er dårlige, men de har litt lavere kvalitet enn enkeltvinmarksvinene. De koster imidlertid langt mindre, og hvis man ikke er spesielt interessert er nok kvalitetsforskjellen uvesentlig.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jeg har innimellom fundert på hva man oppnår med å være veldig interessert i vin utover å drive opp prisen på og komplisere eget vinkonsum betraktelig. Litt som HiFi, forsåvidt. Jeg kjente perifert han som tidligere var hovmester på Staholdergaarden i Oslo, han sa en gang at han synest det var kult med gjester som kunne absolutt ignen ting og stolte helt på restaurantens ekspertise, samt de som var veldig kunnskapsrike. Alt i mellom var stort sett et mareritt.
    Ja, etter hvert som vininteressen stiger går det fort mye penger med. Jeg har nettopp vært i Kamptal og kjøpt 57 flasker (noen av dem skal stå igjen i Praha når jeg drar hjem). Der gikk det nesten 15 000 kr :(
    Det er ikke noe å spare ved å kjøpe direkte her nede. Prisene er litt lavere enn i Norge, men hvis du toller det inn og ikke smugler koster flaskene omternt det samme som på polet - noen ganger mer. Man drar ikke ned hit for å handle vin. Det lønner seg ikke økonomisk, men hvis man likevel er i nærheten er det greit å ta med noen flasker.

    Vin er interessant. Det omhandler kultur, historie, geografi, meteorologi, landbruk, økonomi, miljø - det er et utrolig spennende produkt. Og når man får mer erfaring og vet hva man skal lete etter blir det veldig spennende og nytelsen blir større.

    Jeg skjønner godt hovmesteren på Statholdergaarden. Her slår nok Dunning-Kruger effekten inn. Hvis man kan litt, har man en tendens til å tro at man kan mye mer enn man egentlig gjør, og så blir man bastant og påståelig. Den som ikke kan noe om vin stoler på anbefalingene, mens de som kan mye vet at dette er et komplisert tema, og kan diskutere uten å bli påståelige.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Som dere sikkert har skjønt er jeg svak for viner fra Niederösterreich, og da spesielt Wachau, Kremstal og Kamptal. Rieslinger derfra har en del til felles med viner fra Alsace…
    Har du noen anbefalinger rundt 200kroners merket som er å oppdrive på polet, Otare
    Schloss Gobelsburg er alltid trygt. Standardrieslingen deres koster 175 kr. Du kan jo prøve den og se om du liker stilen.

    https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Østerrike/Schloss-Gobelsburg-Riesling-2016/p/9601501

    Hvis du vil prøve en Grüner Veltliner kan du jo prøve denne:

    https://www.vinmonopolet.no/vmp/Lan...-Veltliner-Kamptaler-Terrassen-2016/p/4648701

    Bründlmayer og Schloss Gobelsburg er svært stødige produsenter som sjelden gjør noe galt. Begge tilhører Kamptal. Bründlmayer holder til i Langenlois, og er den største eieren i områdets beste vinmark - Heiligenstein. Schloss Gobelsburg ligger i landsbyen Gobelsburg, 2-3 km fra Langenlois. Produsenten holder til i et gammelt kloster. Her står det mer om eiendommen:

    https://www.gobelsburg.at/en/castle/history/timeline

    Dette er begge viner uten vinmarksangivelse, så dette er viner der druene kan komme fra forskjellige vinmarker. Enten fra vinmarker det vanligvis ikke lages egne viner fra, eller druer som har litt for lav kvalitet til å bli med i enkeltvinmarksvinene. Det betyr slettes ikke at vinene er dårlige, men de har litt lavere kvalitet enn enkeltvinmarksvinene. De koster imidlertid langt mindre, og hvis man ikke er spesielt interessert er nok kvalitetsforskjellen uvesentlig.

    Begge bestilt! Ser frem til å prøve.
    Takker
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Ja, Rabl er en av de gode produsentene (det er mange av dem). Käferberg er en av de bedre vinmarkene på norvestsiden av Langenlois.

    Et annet godt kjøp på polet er denne:
    https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Østerrike/Gobelsburg-Riesling-Gaisberg-2012/p/5844001

    229 kr for en 6 år gammel Riesling fra en av de beste produsentene og fra en av de beste vinmarkene (det er vel bare Heiligenstein som regnes som bedre enn Gaisberg) i Kamptal er billig. 2012 var visstnok en vanskelig årgang, men de beste produsentene greier å lage gode viner da også. Den er dyrere hvis du skulle kjøpe den i Østerrike. Produsenten har helt sikkert ikke flere til salg, og i et vinotek vil denne vinen helt sikkert selges for minst 28€, altså 260+ kr.
    NB: Jeg ser at de tar forbehold om at de vil levere en annen årgang, så man kan jo få en yngre vin enn 2012.

    PS: I følge Gjestemedlem, mener vi som er interessert i vin at viner som ikke koster minst 800 kr bare er noe skvip, så du kan sikkert ikke forvente all verden. (Personlig mener jeg at dette er glimrende viner som er vel verdt prisen). Han mener jo forøvrig også at elbiler som ikke koster over 800 000 er noe piss og kaller dem for Donaldbiler, så her er det noe brist i logikken ;)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Begge bestilt! Ser frem til å prøve.
    Takker
    Husk på å lufte dem! Minst en time i karaffel, evt. åpne flasken, ta et glass og la flasken stå åpen en stund. Ilse Bodenstein hos Prager (en av de beste produsentene i Wachau) sa at hun åpner vinen dagen før de skal serveres, tar et glass slik at overflaten i flasken blir større, og så setter flasken tilbake i kjøleskapet. Min erfaring er at de holder helt uten problemer 3-4 dager åpnet i kjøleskapet. De endrer seg underveis - en del av de kraftigste smakene mykner og dempes, og de blir bedre. Spesielt gjelder det disse unge vinene. Når de blir 10 år gamle må man kanskje være litt mer forsiktig, men selv da tåler de godt lufting.
    Og server dem ganske kalde. I Østerrike serveres de direkte fra kjøleskap. Man sier at hvitviner gjerne skal holde 10-12°. Disse kan godt holde 6-8° ved servering. Det er såpass mye smak på dem at det kan nesten bli litt for mye av det gode hvis de blir for varme.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Er det noen som har anbefalinger jeg bør plukke med meg fra Kastrup? Ev. Taxfree i Norge?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Ble helt utvisket den etiketten, men orker ikke ta nytt bilde. Det er den Bordeauxen som Deff anbefalte.

    P7170018.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Sikkert tegn på at man befinner seg utenfor folkeskikken: Fyren på det lokale polet omtaler en Chablis 1er cru som "first cru".

    Men det skjer tydeligvis ting, for noen år siden gikk grensen for når dette polet hadde viner i svalskap på rundt 250 kroner, nå har de viner til 300+ stående i hyllene. Hvilket apropos absolutt ingen ting minner meg på et sitat fra en kollega ytret på et skisted nærme vannskillet: "Det er greit å se at inflasjonen ikke har tatt fullstendig av her i landet, man kan faktisk fortsatt bli dritings for en tusenlapp"
    .
    I glasset i aften? En av mine guilty pleasures: Gnarly Head Old Vine Zinfandel. En vin som får det man kan kalle "mixed reviews" hvorav ingen er særlig eksatiske. 149 kroner for en flaske på polet. Vi, dvs jeg og samboeren, og kanskje spesielt hun synest den er god. Fin til litt sterkt krydret mat eller for seg selv. Få pol har den inne, hvilket muligens sier sitt, men kan selvsagt lett bestilles. Om man liker stilen finnes det mer sofistikerte - og etter enhver standard bedre viner i samme stil for en hundrings ekstra. Som for eksempel Seghesio Sonoma Zinfandel til en tohundreogsekstilapp på polet. For eventuelle trøndere og sunnmøringer snakker vi her 15% alkohol, så god value for money sånn sett.

    Edit: Linker

    Til hverdags:
    https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/USA/Gnarly-Head-Old-Vine-Zinfandel-2016/p/5259101

    Den litt fjongere:
    https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/USA/Seghesio-Sonoma-Zinfandel-2016/p/4399301

    Førstnevnte fås endatil på kartong for den som er tørst.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Siden vi er i et hifi/musikk-forum: Tar du musikkreferansen (litt skjult) i forbindelse med den første vinen?

    Du får forøvrig Zinfandel med mer enn 15% alkohol - amerikanerne liker viner med mye alkohol. Selv synes jeg disse Zinfandelvinene fra USA har for mye alkohol. Du kan jo også prøve "originalen" - Zinfandel er en variant av druen som man i Italia kaller Primitivo. Det er vel den vanligste druen i Puglia, distriktet nederst på "hælen".
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Over 13 er vel sterkvin/hetvin og ikke brukelig til mat utenom dessert, eller?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Nei, grensen er høyere. Jeg har sett Zinfandel viner helt oppe i 16,5% - da er vi på grensen. Toppkvalitet hvitvin fra Wachau (Smaragd) har minimum 13%, og det er vel det samme i Kremstal of Kamptal Reserve viner. Lavere enn 13% tror jeg blir et hakk ned på stigen. I Wachau vil det da bli en Federspiel. (PS: Kanskje jeg husker feil og at grensen er 12,5%, men jeg tror den er 13)
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Prøv ut Albarinjo duen (hvite) fra Spania. Eks Mar de Frades. Dette er godsaker. Slår stort sett alt. Litt anis "masse vann", sommersjø og holder god styrke. Frister?

    Italia har en drue som heter Nebbiolo (Rød). Eks Barbaresco eller Barolo. En produsent som lager gode viner her er eksempel fra Massolino. Fra denne druen finner du kanskje de beste røde ever! Forutsatt at du ikke skal betale ut av hvitøyet. Hvis du ikke vi ha tømmermenn dagen derpå, så drikk disse. Suveren som terrassevin. Ville kanskje ha drukket toskanere (Chianti) til maten. Ikke mye å velge mellom på polet, men når du bikker 200,- grensen, så skjer det noe uansett.

    Ikke gem de rette glassene til de forskjellige vinene og ikke minst temperatur og lufting. Dette er viktig!

    Hørte jeg skål? :cool:
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Massolino sine Baroloer er vel ikke akkurat billige? Og de bør lagres minst 15 år og luftes lenge før du drikker dem.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Massolino sine Baroloer er vel ikke akkurat billige? Og de bør lagres minst 15 år og luftes lenge før du drikker dem.
    Ikke noe problem med 2012 Barolo fra Massolino. Har drukket flere av denne. Virker myke og modne for meg. Ellers syns jeg som sakt Barbaresco kan være like greie! En er nødt til å veksle på om på sakene.

    Dette var bare noen tips fra meg!

    Et tips igjen!
    Gå med på forbruket og sitt og nipp på en noe bedre (dyrere) vin i stedet. Dette er helse i god forstand.

    Jeg er ingen Reginal, men vare en som liker god vin og har 40år's erfaring på fronten. :)

    For 6 år siden var jeg utsatt for mandel-kreft. Dette førte til operasjon og 35 stråledoser. Da forsvant all smak, lukt og lyst på livet. Jeg har fått et lykkelig utfall, og har fått tilbake 100% av smak og lukt. Dette setter jeg umåtelig stor pris på. Har blitt veldig var på akkurat dette med smak og lukt. Sier bare tusen takk til dem som fikset saken. Du aner ikke hvordan smak og lykt henger sammen med skjela!
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Et tips igjen!
    Gå med på forbruket og sitt og nipp på en noe bedre (dyrere) vin i stedet. Dette er helse i god forstand.
    Helt enig. Det er bedre med en flaske vin til 500 kr enn 5 flasker til 100 kr stykket. Kvalitet foran kvantitet (uten at pris og kvalitet nødvendigvis alltid henger sammen)!
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Otare: da må noen redigere Wikipedia
    "I Norge defineres sterkvin som viner med alkoholinnhold mellom 14 og 22 %; i andre land kan dette avvike noe, men definisjonen ligger i samme område."
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er mulig at den formelle definisjonen er det, men det selges da svakvin med høyere alkohol? Først og fremst Zinfandel:

    Renwood Premier Old Vine Zinfandel 2014 - 16%
    Silvia Cellars Old Vine Zinfandel Reserve 2012 - 14,5%
    Hendry Block 28 Zinfandel - 15,4%
    Seghesio Rockpile Zinfandel 2015 - 15%

    etc...

    Jeg fant også flere Primitivoer med slike høye alkoholverdier. Det gjelder vel ofte for viner som produseres i varme strøk der man bruker druetyper som tåler mye varme og der man får veldig modne druer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Amarone er vel fort også 15% alkohol?

    Det mest prinsipielle skillet er om noe er fermentert eller om det også er tilsatt sprit - som eksempelvis portvin. Der brukes sprit for å kverke gjæren mens det fortsatt er bra med sødme igjen og for å gå opp alkoholprosenten. Portvin var inutgangspunktet et produkt for å gjøre vinen holdbar. Ble poppis i England da krigen med Frankrike gjorde fransk vin utilgjengelig på det britiske markedet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Ja, portvin tilsettes sprit for å stoppe gjæringen når vinen har nådd rett søthetsgrad/smak. Deretter tilsettes sprit til vinen holder 21% alkohol. En "fortified wine".
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Takk for fine og fornuftige svar. Wikipedia på engelsk definerer fra 5,5-15,5 så den norske må nok revideres.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Da ble det denne i dag:



    2001 årgang. Den burde ikke ligge lenger, så det var et utmerket valg. Mørk i glasset, nesten svart. Fargen tilsier en moden vin, noe som stemmer utmerket. Nydelig Bordeaux-nese, dvs. litt jordlig, læraktig lukt med mørke hagebær - solbær. Forsiktig anslag i munnen - tanninene er svært avslepne og lar det som er igjen av frukt slippe til. Usedvanlig behagelig drikke. Etter noen timer i karaffel skal den etter hvert benyttes til en pepperbiff.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Har drukket og har et par flasker av den der. Husker ikke årgang, men den var i alle fall nydelig til lammelåret denne påsken.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Pepperbiffen ble i overkant pepret for vinen. "Heldigvis" var det bare et glass igjen da maten kom på bordet.

    Til lammelår burde den være perfekt. Nå må jeg hive meg over mine Bordeauxer fra 80-tallet. Margaux 83 ligge tynt an når erato kommer oppover neste helg.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Pepperbiffen ble i overkant pepret for vinen. "Heldigvis" var det bare et glass igjen da maten kom på bordet.

    Til lammelår burde den være perfekt. Nå må jeg hive meg over mine Bordeauxer fra 80-tallet. Margaux 83 ligge tynt an når erato kommer oppover neste helg.
    Erato og otare ... er det tilfeldig at der har speilvendt nick?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg lurer og jeg lurer??????????????????

    Uansett mange gode innlegg om vin her.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    ... dårlig emoji- inntak herfra ser det ut til....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Ja, disse emojiene. Nå er de jo standardisert i UNICODE, så det burde ikke være noe problem. Tidligere måtte man jo snekre de sammen med sine egne løsninger. Microsoft brukte (bruker?) en egen font til det, en font som vel bare brukes i Windows, så hvis man ikke bruker Windows blir de seende litt rare ut. Litt som i gamle dager da de forskjellige systemene brukte forskjellige tegn for de siste 128 tegnene i utvidet ASCII.
    Det kan jo også være at motoren til denne siden ikke bruker UNICODE-emojiene, så da kan de bli litt krøll.

    Prøver noen UNICODE emojier så får vi se hva som skjer:

    ������������������

    Satte webleseren til å bruke UTF-8 uten at det hjalp, så da blir det vel sånn da.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn