Hvilken type harddisk i eldre PC?

G

Gjestemedlem

Gjest
mags skrev:
Jeg har et tilsvarende problem, med en tvist. Kjøpte ny PC med stillegående komponenter og 2 stk Samsung F1 1TB HDer i. Første kvelden med maskin ble brukt til å overføre 220GB musikk (det tar langt tid med 100mb nettverk!) til disk nr. 2 - dvs. den som ikke kjører OSet, og dermed er helt blank. Morgenen etter, ved oppstart, er denne disken helt borte i "Min Datamaskin"! Prøver febrilsk å bytte strømkabel til HD, frem og tilbake med SATA-kabel osv. uten at noe hjelper. Derimot ser jeg i løpet av denne fasen at BIOS "ser" to fysiske disker - dette ser man under oppstart, før Vista booter - mens OSet da ikke klarer å lese mer enn en (har sett etter under Disk Management om den ligger som fysisk tilgjengelig, men ikke "mountet", men det gjør den ikke).

Hva er det Paragon PM gjør som medfører at disken plutselig dukker opp? Vil programmet fungere i mitt tilfelle, der jeg ikke en gang kan se disken under enhetsbehandling?
Det som gjorde at den dukket opp var at jeg manuelt tildelte disken en stasjonsbokstav. Jeg vet ikke hvorfor den ikke fikk tildelt en slik automatisk slik som er vanlig når man setter i nye disker. Men et enda bedre program man kan prøve er Partition Magic fra Symantec. Den kan endre størrelse på partisjoner og slik uten at dataene som er på disken slettes av dette.

Men prøv dette først:

Høyreklikk på Min datamaskin
Velg Behandle
Velg 'diskbehandling' som ligger under 'lagringsplass'

Her skal du få opp en oversikt over de forskjellige diskene og stasjonene på maskinen
Høyreklikker du på en av diskene eller partisjonene kan du endre på "stasjonsbokstav og -baner"

Se om disken du etterlyser ligger her og har fått tildelt en stasjonsbokstav, hvis ikke så setter du en selv som ikke er i bruk allerede og ser om det hjelper.

 

Vedlegg

mags

Medlem
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
47
Antall liker
0
Takk for tipset :D - det er nettopp det jeg gjorde først, men disken dukker ikke opp der. :(

Uansett hadde Netshop montert feil PSU, så jeg sender hele greia tilbake for å få det fikset.
 
Topp Bunn