Hvilken TV?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.101
Har både en Sony LCD og en Panasonic plasma kjøpt i fjor, i noenlunde samme prisklasse. For sene filmkvelder foretrekker jeg Panasonicen, for det meste annet er det Sonyen som er i bruk, dvs fra nyheter, dokumentar og sportsendinger til leik og lått via PS3. I mine øyne så er nyere Sony LCDer suverene fjernsynsapparat for dagligstuen, mens Panasonic plasma nok fortsatt er bedre filmfremvisere i dempet belysning.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Tar ikke tester for høytidelig, men Lyd og Bilde testet flere anerkjente TVer opp mot hverandre i fjor.

Utdrag fra Sony sin daværende LED-LCD toppmodell. Årets modell er enda bedre imo.

Utdrag:

Filmmodusen til Sony er også svært god, og tett på det vi får med referanseplasmaene våre som er ISF-kalibrerte. For noen år siden hadde dette vært utenkelig fra en LCD-skjerm. Men de har fått det til til de grader, og med en Blu-ray-film i full HD, er det nesten som å være på kino.

http://www.lydogbilde.no/test/sony-kdl-40nx700
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ehmmm... Nå har oppvaskmaskinen gitt seg! F****!!

Noen tanker om billigere TV'er?

Tillegg: Jeg lurer på om jeg kanskje skal la det være nok med 40". Philipsene er sikkert gode, men jeg klarer ikke det plastikkbarokke utseendet på dem. Jeg synes Samsung, Sony, og LG ser OK ut som 'møbler'.
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Zomby_Woof skrev:
Ehmmm... Nå har oppvaskmaskinen gitt seg! F****!!

Noen tanker om billigere TV'er?
Kjøp en skikkelig oppvaskmaskin og en billig TV. Jeg hadde en runde med TV-kjøp for vel et år siden. Var fast bestemt på LCD evt. LED (som kostet en del da..) Endte opp med en 42" Panasonic plasma. Hvorfor?

1 - Kjempebillig
2 - Mye bedre bilde enn LCD som kostet 2-3000 mer.
3 - Utvikling av nye TV-modeller er (i motsetning til oppvaskmaskiner...) stor. Derfor; å koste på 10-15.000 på en TV idag ser jeg ikke som særlig smart. De billige er kjempegode. Og om 2-3 år er det nye modeller og ny teknologi som er ennå bedre og om mulig ennå billigere.
4 - Kjøp en Miele oppvaskmaskin og en billig TV, f.eks. Panasonic plasma

F.eks. noe slikt som dette
http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/tv/TXP42U30E/panasonic-42-plasma-tv-tx-p42u30e

Ellers må vel dette være et godt tilbud
http://www.lefdal.com/product/lyd-bilde/tv/42LK430N/lg-42-lcd-tv-42lk430n
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
Har selv bestilt denne: http://www.dinside.no/872849/sony-kdl-55hx923

Etter lange og mange sammenligner er det imo den TVen, som gir best bilde på markedet i dag (juni 2011)
Dog er det en high-end modell og prisen er der etter. Satser på å ha den i 10-15år uansett :)
Dårlig valg. VT30 til lavere pris er klart bedre. ;D

Var forøvrig en sammenligstest i Hjemmekino nylig. Blant annet med en Loewe LCD til over 40k og en av toppmodellene til enten Samsung eller Sony. De fikk 8/10 for bildekvalitet, mens Panasonic V30 fikk 10/10.
Problemer med mange tester er at de ikke sammenligner med hva som er best, men skiller ofte mellom LCD og plasma i egen kategori. I tillegg skriver de ikke klartekst hva de mener. De er forsiktige for å ikke trå produsentene på tærne. I testen til Hjemmekino fikk altså V30 bedre karakter enn de to dyrere LCDene, men de skriver ikke tydelig om det i teksten.

To litt eldre blindtester:
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7019196
http://www.idg.se/2.1085/1.132631/plasma-vs-lcd-experterna-lurade-i-blindtest
 
S

Stereo_Mono

Gjest
orso skrev:
digiman skrev:
Har selv bestilt denne: http://www.dinside.no/872849/sony-kdl-55hx923

Etter lange og mange sammenligner er det imo den TVen, som gir best bilde på markedet i dag (juni 2011)
Dog er det en high-end modell og prisen er der etter. Satser på å ha den i 10-15år uansett :)
Dårlig valg. VT30 til lavere pris er klart bedre. ;D

Var forøvrig en sammenligstest i Hjemmekino nylig. Blant annet med en Loewe LCD til over 40k og en av toppmodellene til enten Samsung eller Sony. De fikk 8/10 for bildekvalitet, mens Panasonic V30 fikk 10/10.
Problemer med mange tester er at de ikke sammenligner med hva som er best, men skiller ofte mellom LCD og plasma i egen kategori. I tillegg skriver de ikke klartekst hva de mener. De er forsiktige for å ikke trå produsentene på tærne. I testen til Hjemmekino fikk altså V30 bedre karakter enn de to dyrere LCDene, men de skriver ikke tydelig om det i teksten.

To litt eldre blindtester:
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7019196
http://www.idg.se/2.1085/1.132631/plasma-vs-lcd-experterna-lurade-i-blindtest
Øyet som ser vet du Orso. Har du sett nevnte Sony i levende live? Den har vært på markedet i ca 2 uker.

VT30 har jeg stått og sammenlignet mot i flere timer. Selgerene hos Elkjøp er nok drittlei trynet mitt nå ;D
Min oppfatning er at siste Sony high end TV med ekte bakgrunnsbelyst LED-teknologi er ledene og er faktisk hakket enda bedre på detaljnivå ned mot helt sort.
LED har virklig kommet på banen det siste året. I tillegg foretrekker jeg mattskjerm pga stuen er veldig lys i sommer halvåret.
Ikke at jeg føler jeg må forsvare TV-kjøpet. Sonyen er alldeles glittrende og burde oppleves av plasma tilhengere. Helst under (riktige) gode lys forhold og justert riktig ;)

Min oppfatning er at de fleste produsentene har kuttet ut tynest mulig TV jaget, for å satse på bildekvalitet fullt ut nå. Takk og pris :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
Øyet som ser vet du Orso. Har du sett nevnte Sony i levende livet? Den har vært på markedet i ca 2 uker.

VT30 har jeg stått og sammenlignet mot i flere timer. Selgerene hos Elkjøp er nok drittlei trynet mitt nå ;D
Det er vel dette som forteller at vi to befinner på ulike planeter. For deg er en subjektiv bedømming i dårlige omgivelser (flombelys) og uten seriøs kalibrering noe som tydeligvis forteller deg hva som er best. For meg er det ikke, og jeg lener med på annet. Spørsmålet om jeg har "sett" Sonyen er derfor helt irrelevant i min verden.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
orso skrev:
digiman skrev:
Øyet som ser vet du Orso. Har du sett nevnte Sony i levende livet? Den har vært på markedet i ca 2 uker.

VT30 har jeg stått og sammenlignet mot i flere timer. Selgerene hos Elkjøp er nok drittlei trynet mitt nå ;D
Det er vel dette som forteller at vi to befinner på ulike planeter. For deg er en subjektiv bedømming i dårlige omgivelser (flombelys) og uten seriøs kalibrering noe som tydeligvis forteller deg hva som er best. For meg er det ikke, og jeg lener med på annet. Spørsmålet om jeg har "sett" Sonyen er derfor helt irrelevant i min verden.
Synes du bare fremstår, som en arrogant bedreviter her nå Orso. Ingen grunn til å oppføre seg slikt. Skjerpings :mad:

Hvem dødelige i en kjøpsposisjon har seriøst mulighet til å se på disse to TVer opp mot hverandre 100% riktig kalibrert? Om du kjenner til en forhandler som demonsterer disse under så gode forhold hadde det vært fantastisk om du kunne dele den informasjonen med resten av oss her Orso.

Jeg har etter beste evne fått lov å justere meg frem til et bilde jeg mener hva best og likt på begge fjernsyn etter min smak hos forhandler. Ingen av de sto i flombelysning eller annet sterkt lys, men kalibrasjon var ikke en opsjon.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du skjønner enda ikke poenget. At det finnes tester av den litt mer seriøse sorten. Egentlig er det jo du som fremstår som bedreviter når du hever deg over slike tester med dine subjektive opplevelser med dårlige vilkår.

Frem til i dag har plasma vært best ifølge undersøkelser. Om de nyeste skjermene har endret på dette er for tidlig å si, men det er i fall helt uinteressant hva Per og Ole forteller etter butikk besøk.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Når man regner med å ha et produkt i 15 år er det viktig med en kombinasjon av testresultater og magefølelse.

Jeg hadde sannsynligvis falt på samme valget som Digiman med tanke på bruk i dagslys og bruk av data/spillkonsoll.

Med tanke på pris/ytelse forholdet vil det aldri lønne seg å kjøpe en toppmodell tv men det er snakk om individuelle ønsker.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Du store tid. Å foretrekke LCD/LED fremfor plasma er altså irrelevant fordi man som vanlig forbruker ikke har noe vettugt å komme med av synsinntrykk. Wow... ::)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
En annen ting er varmen fra plasma, sett at man har en liten til normal stue vil varmebidraget fra plasma sommerstid være betydelig.

For min del ser regnestykke omtrent slik ut for et rom på 6*4 meter.
60" plasma = 400W
Effektforsterker = 180W
Pre = 50W
PC = 150W
Tuner = 20W

Så blir totalen ca 800W og hvis forbruket kan reduseres betraktelig er det et stort pluss for LED.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
orso skrev:
Du skjønner enda ikke poenget. At det finnes tester av den litt mer seriøse sorten. Egentlig er det jo du som fremstår som bedreviter når du hever deg over slike tester med dine subjektive opplevelser med dårlige vilkår.

Frem til i dag har plasma vært best ifølge undersøkelser. Om de nyeste skjermene har endret på dette er for tidlig å si, men det er i fall helt uinteressant hva Per og Ole forteller etter butikk besøk.
Ok! Tror vi er nok på forskjellige planeter på flere plan her Orso :)
«I rest my case» og er storfornøyd med valgene jeg har tatt etter å ha brukt mange timer på å ta en kjøps beslutningen.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Anonym skrev:
Med tanke på pris/ytelse forholdet vil det aldri lønne seg å kjøpe en toppmodell tv men det er snakk om individuelle ønsker.
Helt enig. Jeg velger å se på dette som en langtids investering og de ekstra 10k jeg bruker på fjernsyn i dag håper jeg vil øke bruskgleden over de neste 10-15 årene. For ordens-skyld hadde jeg ikke vurdert en LED for bare 12mnd siden, men utviklingen har virkelig tatt av på den fronten.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
orso skrev:
Du skjønner enda ikke poenget. At det finnes tester av den litt mer seriøse sorten. Egentlig er det jo du som fremstår som bedreviter når du hever deg over slike tester med dine subjektive opplevelser med dårlige vilkår.

Frem til i dag har plasma vært best ifølge undersøkelser. Om de nyeste skjermene har endret på dette er for tidlig å si, men det er i fall helt uinteressant hva Per og Ole forteller etter butikk besøk.
Ok! Tror vi er nok på forskjellige planeter på flere plan her Orso :)
«I rest my case» og er storfornøyd med valgene jeg har tatt etter å ha brukt mange timer på å ta en kjøps beslutningen.
Helt i orden. Jeg diskuterte mer utifra objektive kriterier basert på innlegget om NRK . Men skjønner jo godt at det annet som styrer valgene. Intet ondt ment, selv om jeg kan være noe direkte. Ha en fin dag.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Anonym skrev:
En annen ting er varmen fra plasma, sett at man har en liten til normal stue vil varmebidraget fra plasma sommerstid være betydelig.

For min del ser regnestykke omtrent slik ut for et rom på 6*4 meter.
60" plasma = 400W
Effektforsterker = 180W
Pre = 50W
PC = 150W
Tuner = 20W

Så blir totalen ca 800W og hvis forbruket kan reduseres betraktelig er det et stort pluss for LED.
Godt poeng Anonnym.
En moderne LED i samme størrelse ligger på ca 120 watt forbruk i såkalt hjemmemodus.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
orso skrev:
digiman skrev:
orso skrev:
Du skjønner enda ikke poenget. At det finnes tester av den litt mer seriøse sorten. Egentlig er det jo du som fremstår som bedreviter når du hever deg over slike tester med dine subjektive opplevelser med dårlige vilkår.

Frem til i dag har plasma vært best ifølge undersøkelser. Om de nyeste skjermene har endret på dette er for tidlig å si, men det er i fall helt uinteressant hva Per og Ole forteller etter butikk besøk.
Ok! Tror vi er nok på forskjellige planeter på flere plan her Orso :)
«I rest my case» og er storfornøyd med valgene jeg har tatt etter å ha brukt mange timer på å ta en kjøps beslutningen.
Helt i orden. Jeg diskuterte mer utifra objektive kriterier basert på innlegget om NRK . Men skjønner jo godt at det annet som styrer valgene. Intet ondt ment, selv om jeg kan være noe direkte. Ha en fin dag.
Ingen problem Orso :)
Om jeg var uklar i forhold til valgene til NRK på monitor beklager jeg det.
Det jeg ville frem til var at på det tidspunktet (2008) var LED den første type flatskjerm, som ble akseptert av NRK til kritisk fargekorrigering.
Frem til da brukte de Sony CRT Grade 1 monitorer.
Teknologien som var i disse monitorer i 08-09 har Barco og Sony (foreløpig) tatt med seg videre til sine high-end konsument produkter (Sony).
Tenker da på full LED baklys med svært omfattende muligheter for lokal dimming. Såvidt jeg vet var ikke dette tilgjengelig i stor skala på det tidspunktet.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
orso skrev:
digiman skrev:
Har selv bestilt denne: http://www.dinside.no/872849/sony-kdl-55hx923

Etter lange og mange sammenligner er det imo den TVen, som gir best bilde på markedet i dag (juni 2011)
Dog er det en high-end modell og prisen er der etter. Satser på å ha den i 10-15år uansett :)
Dårlig valg. VT30 til lavere pris er klart bedre. ;D

Var forøvrig en sammenligstest i Hjemmekino nylig. Blant annet med en Loewe LCD til over 40k og en av toppmodellene til enten Samsung eller Sony. De fikk 8/10 for bildekvalitet, mens Panasonic V30 fikk 10/10.
Problemer med mange tester er at de ikke sammenligner med hva som er best, men skiller ofte mellom LCD og plasma i egen kategori. I tillegg skriver de ikke klartekst hva de mener. De er forsiktige for å ikke trå produsentene på tærne. I testen til Hjemmekino fikk altså V30 bedre karakter enn de to dyrere LCDene, men de skriver ikke tydelig om det i teksten.

To litt eldre blindtester:
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7019196
http://www.idg.se/2.1085/1.132631/plasma-vs-lcd-experterna-lurade-i-blindtest
Det var interessant lesing i de to linkene.
Skjønner hvorfor jeg ikke ser noen grunn til å skifte ut min Pioneer på en god stund.
50hz og kun 720 (HD ready), alt en ser på/fra tvsendinger er nettopp det om jeg forstår det rett.
DVD og BD har jeg men bruker sjelden (en svært billig panasonic) og når jeg ser på slike BD fra BBC sine naturdokumentarer (selv med 720 og dette viser jo testen at de slet med å se forskjeller på 720/1080), så er jeg kjempefascinert av bildekvaliteten her (og der har jo ikke lydkvaliteten særlig betydning heller)
3D er morsomt og fascinerende nok det, men ser heller ingen grunn til å skifte av den grunn på nåværende tidspunkt.
Et argument mot plasma er muligens strømforbruk/varmeavgivning ved store størrelser 55/65 tommer.
Behov/ønske for større skjerm til bruk i kjellern ville være grunnen til at det eventuelt blir handlet inn.
Pioneeren 43 blir nok hengende på veggen bak musikkanlegget i stua til jeg enten pusser opp eller flytter.
Mvh.KW
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
1080p er blitt salgsargument. Og det har betydning, men først når bilde er veldig stort. Har du f.eks en 50", må du sitte 2.1 m eller nærmere for å få skikkelig utbytte av full HD.

Skjermen din KW holder seg nok veldig bra fortsatt. En del forbedringer er det helt klart, men ikke noe dramatisk.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.457
Jeg har forgjengeren, G20 og er meget fornøyd med den.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.153
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har en helt annen tv og er ikke fornøyd med den ;-)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
O no... CRT...
Litt på siden. Prøvd nylig å bytte min CRT monitor. Fikk nemlig en gratis liten LCD monitor. Vel, det ble ingen bytte. Den LCD skjermen hadde latterlig dårlig bildekvalitet. Helt ubrukelig. Så må nok legge litt penger på bordet for en flat monitor som er bedre enn CRTen som jeg har. En EIZO som har kostet veil. 3-4k kan kanskje duge.

Bra valg Zomby_Woof.
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1308127784
http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-tx-p42g30b-p42g30-201104091079.htm
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mistenkte det. Fikk en del hint om panaplasma her inne. Dråpen var vel da en kollega satt på jobben og sikla på 50-tommeren. Tok ordet hans for at det var saker, og kjøpte 42. Nok til mitt bruk. Dyrt nok, om ikke annet.

Oppvaskmaskinen ble en Bosch til 7400,- pluss skapfront til drøye 500, og Bestå-benk med hjul, siden blir det gulvlister og denslags, og neste helg er det til nordnorge i bryllup til kusina mi.

Og dermed er vel lønnskontoen tom. Som lønnskontoer skal være.  :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Utakk er skrale greier. Stort sett det jeg får også. Smått utrolig at jeg har klart å strekke ferielønna og skattepengene såpass langt. Elektriker blir det vel på neste lønning. Neste år er det sykkel på gang.

Skjemme seg bort, og glede seg til å skjemme seg bort. Fine ting som gjør livet litt bedre.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
OK. J*** godt fornøyd med kjøpet. Takk for tips i denne tråden, tror forresten jeg har hatt en makan tråd før...

Jeg bestilte XLR-plugger til pre-enden på eBay i dag, RCA til spiller-enden har jeg liggende, noen meter signalkabel finner jeg til en overkommelig penge. Og siden er det bare å trille TV'en inn i stua når det trengs.

Nå er det bare å starte innkjøp av BD-musikk. :D
 
Topp Bunn