Hvilken tuner?

P

paradigm

Gjest
Ër på utkikk etter en radio og har sett meg ut noen alternativer:

Thule Spirit TU150
Tandberg 3001A eller 3011A
Audiolab 8000T
Naim NAT02

Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke 5 - 6000,- på radio, men er usikker på bruktprisene på de eldre radioene? Blir kanskje også et problem å få tak i noen av disse? Må si at jeg derfor fristes av en ny TU150 (pris ca. 5500,-) med fm, dab og digital utgang (kan eventuelt kobles via min dp-dac). Bor pr. i dag utenfor dab-dekning så det er ikke et must med dab, men god lyd er et must. Noen som har erfaring med disse modellene?

Mvh, Knut
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Svaret er helt klart en TPT 3001A uavhengig av hva slags FM-signaler du har tilgang på. Hvis du har god FM-signaltilgang via vanlig antenne er saken i hvert fall helt klar! TPT 3001A støvsuger det som er av signaler. Du får en nyservet 3001A for ca. 6K, altså det samme som en ny Thule. Du tror det ikke før du får høre det!!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kjenner ikke Thule's, men alle de andre er supre.
Fritt valg fra øverste hylle kalles vel dette :).
Min favoritt lydmessig er Audiolab'en, men det er neppe relevant. Den låter litt mer direkte og rytmisk, og "saftigere" og kraftigere enn Tandberg 3001 imo, men sistnevnte er muligens (med en stor utendørs antenne) bedre til å trekke inn fjerne svake stasjoner, for de som hører på sånt.
8000T har en helt ekstrem artikulasjon, også på lavt volum; akkurat som å rense øregangene totalt, du vil aldri mer lure på hva radiodama sa til slutt der..

Noen Naim-folk mener NAT01 er den beste Naim. Før også på Linn Kremlin på lista, en av de aller beste tunere ever. Likedan Magnum Dynalab.. osv osv.

Mvh Vidar P
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.292
Sted
Nadadouro, Portugal
Audiolab´en kunne jeg tenke mig å høre, siden Vidar P er helt i hundrede her !
Saftigere og kraftigere enn en 3001A, det må være himmelsk.
En 3011A kan fås meget billig, fra E-Bay Tyskland f.eks., har selv kjøbt 3 stk dér, og solgt videre. Jeg liker denne tuner veldig godt. En billig måte å få en helt utmerket tuner på.
3001A kan jo ikke beskrives helt, man får et spesielt forhold til denne, den må oppleves.
Har du lyst på vintage kan en Pioneer TX9500 II absolutt anbefales, jeg angrer på jeg solgte den.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg har en Parasound Halo T3 som jeg er storfornøyd med.
Absolutt en tuner jeg kan anbefale
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Helt klart 3001A!!!
For en tuner!
3011A er ett godt og rimeligere alternativ!
Her får du god analog lyd, med en del justeringsmuligheter for følsomhet, båndbredde etc. ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Tandberg 3001A er en fabelaktig bra tuner. Audiolab 8000T er også et godt valg. Litt lettere å få tak i en Tandberg her hjemme vil jeg tro. Audiolabene er ikke ofte til salgs. Jeg var også på jakt etter en topp tuner for en tid tilbake og begge disse sto helt oppe på listen.

Jeg endte opp med en Meridian 604 - som lydmessig er helt suveren. Men svært knotete å stille inn og bruke.

Ellers fant jeg mye nyttig info på http://www.fmtunerinfo.com/index.html

Der rangeres f.eks.

Kenwood L-02T
Sequerra Model 1
Yamaha CT-7000

som noen av de beste de har testet

Men det er jo flere faktorer som er inne i bildet. Hva er viktigst for deg?

Ren Lydkvalitet ved gode mottakerforhold
Evne til å plukke opp svake signaler
brukervennlighet (er det viktig med ferdiginntilte stasjoner eller er manuell tuning å leve ved, trenger du fjernkontroll etc.)
 
P

paradigm

Gjest
Takker for alle tilbakemeldingene :)

Magnum Dynalab var et bra tips. Ser det ligger endel av disse på Audiogon, men hvor lett er det å få konvertert disse til 230V? Trenger ikke fjernkontroll, men presets kan være greit å ha. Vil ha godlyd ved gode mottakerforhold og uten at stasjonene "flyter vekk" i tide og utide.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.247
Antall liker
3.491
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hadde en Magnum Dynalab FT 101A en liten periode.

Meget god og fløyelsmyk lyd. Svært følsom og 100% analog.

Andrer på at jeg solgte den for 2500,-
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Litt i tråd med hva VidarP sier; Tandbergs radioer er helt i toppklasse hva mottakeregenskaper angår, ingen tvil. Men lydmessig er de kun sådær, omtrent samme lydsignatur som Tandbergs øvrige produkter.

Audiolab`en er god, de to andre kjenner jeg ikke.


Mvh. RS
 
P

paradigm

Gjest
Hadde en Magnum Dynalab FT 101A en liten periode.

Meget god og fløyelsmyk lyd. Svært følsom og 100% analog.

Andrer på at jeg solgte den for 2500,-
Finnes det forhandler i Norge?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Mange gode tips her, både Magnum Dynalab, Tandbergs 3001 og Audiolab er eminente tunere, og både Pioneer og Yamaha har levert svært gode radioer i sin tid. Men skal det først være japansk superkvalitetstuner, kommer du rett og slett ikke utenom Accuphase. De er dyre, men det finnes endel av dem rundtomkring, og det er ikke lenge siden jeg så en på bruktmarkedet.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Tenk litt over hva du vil bruke en tuner til. Lytter du på direktesendte- eller konserter i opptak, eller går det i P3, P1 og Nyheter. Om du lytter til sistnevnte kanaler/program så vil en billig tuner gjøre nytten like mye som en dyr. Disse kanalene har såpass bearbeidd og "dårlig" lyd at du ikke får glede av kvaliteten i tuneren. (Når du får inn DAB kan f.eks et "Argon DAB adapter" til kr 500 hos hifiklubben være nok.
 
P

paradigm

Gjest
Hadde tenkt å bruke maks 6000,- på tuner og da faller nok Accuphase litt utenfor :) Skal lytte til konserter, ja. P1 og nyheter er av mindre interresse.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Kenwood L-02T er en glimrende tuner, også enkelte eldre Sansui modeller er meget bra.

Hadde Tandberg 3001 for endel år tilbake, angrer på at jeg kvittet meg med den.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det har du helt rett i , Boffen. For ikke å snakke om Onkyo.
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
8000T har en helt ekstrem artikulasjon, også på lavt volum; akkurat som å rense øregangene totalt, du vil aldri mer lure på hva radiodama sa til slutt der..


Mvh Vidar P
Gjett hvem som har en sånn! ;D

Forøvrig helt enig i utspillet. Selv har jeg alltid kalt det "en uendelig klar lyd" fra denne tuneren. Den banker nok mange gode cd-spillere i lydkvalitet, og den vil være bra nok forever. Litt slank lyd muligens, men det kommer nok mer av resten av eget oppsett.

En gjenganger med denne er at 3 lysdioder(?) i display dør en etter en og må byttes ut. Det skjedde her også. MEN etter en stund kom den ene tilbake. Så den andre! Og en vakker dag kommer sikkert den midterste også så ikke noe problem egentlig ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gjett hvem som har en sånn!  ;D

Forøvrig helt enig i utspillet.  Selv har jeg alltid kalt det "en uendelig klar lyd" fra denne tuneren.  Den banker nok mange gode cd-spillere i lydkvalitet, og den vil være bra nok forever.  
Det gjør den hos meg også.. dvs den låter faktisk bedre (målt i musikalsk tilfredsstillelse) enn mange cd-spillere. Uendelig klar lyd var et dekkende begrep ja.

Mvh Vidar P
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Når vi først snakker om tunere, jeg får inn så mye støy. Har antenne av en type som bare er en kabel som deler seg som en Y, hva gjør jeg feil? Er avstanden mellom endene på antennen vesentlig eller?
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Er det ikke morro iblant Vidar P ;)

En stund da jeg brukte (altfor) mange timer å lytte til denne tuneren, kunne man lene seg tilbake og begynne å spekulere i hva slags cd spiller som ble brukt i studio og andre sære ting. Den har den evnen at man kan skru opp volum uten at støy begrenser dette. Dvs at den låter på en måte totalt forstyrring/forvrengnings fri, bare berenset av radiosignal inn.. Vanlig kabelnett her funker helt topp.

Bakdel må være null fjernkontroll og ingen rds som angir på display vilken kanal man er på. Bagateller når man hører lyden og gjennkjenner frekvensen etterhvert. Evt oversikt over lagrede kanaler.


Lurer litt på om resterende Audiolab produkter har samme gener som denne tuneren..? Dvs litt sånn raffinert silkemyk fremtoning. Ikke minst klar lyd

John Egil :)
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Når vi først snakker om tunere, jeg får inn så mye støy. Har antenne av en type som bare er en kabel som deler seg som en Y, hva gjør jeg feil? Er avstanden mellom endene på antennen vesentlig eller?

Litt usikker på dette, men en sånn "super" antenne som jeg mener man får kjøpt på Clas O. til et par hundrelapper kan vel være vel anvendte kroner..

Har forsåvidt en liggende, men aldrig fått testet den
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er det ikke morro iblant Vidar P   ;)

En stund da jeg brukte (altfor) mange timer å lytte til denne tuneren, kunne man lene seg tilbake og begynne å spekulere i hva slags cd spiller som ble brukt i studio og andre sære ting.  Den har den evnen at man kan skru opp volum uten at støy begrenser dette.  Dvs at den låter på en måte totalt forstyrring/forvrengnings fri, bare berenset av radiosignal inn..  Vanlig kabelnett her funker helt topp.

Bakdel må være null fjernkontroll og ingen rds som angir på display vilken kanal man er på.  Bagateller når man hører lyden og gjennkjenner frekvensen etterhvert.  Evt oversikt over lagrede kanaler.


Lurer litt på om resterende Audiolab produkter har samme gener som denne tuneren..?  Dvs litt sånn raffinert silkemyk fremtoning.  Ikke minst klar lyd

John Egil  :)
Det har de, men da må man opp i pris fra de små integrerte tingene deres. Ting som f.eks 8000T..
F.eks så er riaa'en 8000PPA som snytt ut av nesen på 8000T. 8000Q/M ligger i samme gate lydmessig.

8000S, 8000A og de små er bare bleke skygger av ytelsen til de påkostede Audiolab-apparatene imo. Men det reflekteres jo også i utsalgspris; en integrert forsterker som 8000A med riaa kostet rundt 6k, en forsterker som 8000Q/PPA/4xM kostet rundt 65k på samme tid.

Kan jeg spørre; klarer du å få fullt utslag på signalmeteret på noen kanaler?

Mvh Vidar P
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Det har de, men da må man opp i pris fra de små integrerte tingene deres. Ting som f.eks 8000T..
F.eks så er riaa'en 8000PPA som snytt ut av nesen på 8000T. 8000Q/M ligger i samme gate lydmessig.

8000S, 8000A og de små er bare bleke skygger av ytelsen til de påkostede Audiolab-apparatene imo. Men det reflekteres jo også i utsalgspris; en integrert forsterker som 8000A med riaa kostet rundt 6k, en forsterker som 8000Q/PPA/4xM kostet rundt 65k på samme tid.

Kan jeg spørre; klarer du å få fullt utslag på signalmeteret på noen kanaler?

Mvh Vidar P
Lurt litt på signalstyrken her også. Den stopper på trinn 6 på alle kanaler..

Kan det være mer å hente? Skalaen går jo til 10..

Og slik jeg opplever den så låter den en smule mer "forsiktig" enn feks cd spilleren. Men egentlig ikke noe stort problem da det bare er å vri på mer guffe.


Hvordan stemmer dette med din erfaring Vidar?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lurt litt på signalstyrken her også.  Den stopper på trinn 6 på alle kanaler..

Kan det være mer å hente?  Skalaen går jo til 10..  

Og slik jeg opplever den så låter den en smule mer "forsiktig" enn feks cd spilleren.  Men egentlig ikke noe stort problem da det bare er å vri på mer guffe.


Hvordan stemmer dette med din erfaring Vidar?
Egentlig tror jeg signalstyrken går til 9, stemmer ikke det? Det gjør den på min iallefall.
Jeg bruker en Magnum Dynalab antenne som ikke gir nevneverdig gain, men tidligere gav senderen til Kristiansund (Reinsfjellet) 8 av 9 på NRK, noen ganger bikket det over til 9 (det ble sagt fra Audiolab at signalstyrkemeteret er veldig lite følsomt, og det var kun unntaksvis at noen kunne oppleve fullt utslag).

De siste måneder så har plutselig signalet sunket til 6 hos meg også, med noe tap av dynamikk som følge. Ikke noe mer sus eller sliktno', kun tap av dynamikk og fylde.

Jeg vet ikke hva som har skjedd med senderen, men må erkjenne at det låter bedre med sterkere signal (da jeg hadde 8-9 var det helt rått); slik at jeg lurer på å klatre opp på taket og sette opp en utendørs en dag til våren jeg..

Vidar
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Egentlig tror jeg signalstyrken går til 9, stemmer ikke det? Det gjør den på min iallefall.
Jeg bruker en Magnum Dynalab antenne som ikke gir nevneverdig gain, men tidligere gav senderen til Kristiansund (Reinsfjellet) 8 av 9 på NRK, noen ganger bikket det over til 9 (det ble sagt fra Audiolab at signalstyrkemeteret er veldig lite følsomt, og det var kun unntaksvis at noen kunne oppleve fullt utslag).


Jeg vet ikke hva som har skjedd med senderen, men må erkjenne at det låter bedre med sterkere signal (da jeg hadde 8-9 var det helt rått); slik at jeg lurer på å klatre opp på taket og sette opp en utendørs en dag til våren jeg..

Vidar
9 er sikkert maks, aldrig nærmet meg dette ;)

De siste måneder så har plutselig signalet sunket til 6 hos meg også, med noe tap av dynamikk som følge. Ikke noe mer sus eller sliktno', kun tap av dynamikk og fylde.
Ja akkurat noe slikt tror jeg det er hos meg også. Den kan virke noe "slapp", sammenlignet med cd'n feks, økt signalstyrke må prøves ut engang. Lurt fælt på å prøve ut den fm-antennen en dag ;) Kanskje det ligger gull øverst i skapet!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lurt fælt på å prøve ut den fm-antennen en dag  ;)  Kanskje det ligger gull øverst i skapet!
8000T (i likhet med alle andre hq tunere) er jo kjent for å levere sitt aller beste kun med topp signalkvalitet. Naim NAT-tunerne er jo f.eks ekstremt avhengig av signal.
Det er forresten gjengs i det hele tatt innen hifi  ;)

Mvh Vidar P
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.247
Antall liker
3.491
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Finnes det forhandler i Norge?

inegn anelse, men tror ikke det.
kjøpte min av atle seim,han som var i fidelity, og solgte den i pengenød.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.292
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg flyttet i leilighet i Oslo, plugget TV i kabelnettet, og tuneren i antennestikket. Etter et par måneder måtte jeg flytte denne boksen med antennestikkene, oppdaget da at antennedelen overhodet ikke er koblet til noe som helst !
En vanlig antenneledning hvor de sidste 50 cm henger rett ned er faktisk den bedste antenne.
Liker det Vidar P siger om at en god tuner spiller myyye bedre enn en "god" cdspiller, har sagt dette lenge.
 

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
0
Er det noen av disse fm-tunerne som også har RDS? Jeg savner det i min Cyrus tuner, som ellers også er en fin formidler av radiolyd. Grunnen er at kabelselskapene skifter frekvens på veien inn til meg, og hvis man skal søke litt og ikke har så mange forvalg, så er det lett å miste oversikten over stasjonene .
 
P

paradigm

Gjest
Thule har RDS. Audiolab hadde ikke denne funksjonen innebygd, men man kunne visstnok få ettermontert en ekstern dekoder.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Thule har RDS. Audiolab hadde ikke denne funksjonen innebygd, men man kunne visstnok få ettermontert en ekstern dekoder.
Audiolab utelot den, men inkluderte programmering med display-navn. Man kan få en dekoder, men Audiolab utelot RDS fordi de mente at det ville redusere lydkvaliteten i deres design, de laget jo FM-delen selv.

Skal jeg være helt ærlig, så har jeg ikke savnet RDS et eneste sekund av mine 10 år som eier av 8000T. Jeg ville ha savnet det på en bilradio, men ikke på en stasjonær.

Mvh Vidar P
 
P

paradigm

Gjest
Saksa fra Mick's Audioworld:

'Surprisingly for a Tuner that has and does everything, the 8000T does not provide RDS (Radio Data System) but that is no great loss. The real need for RDS is when weak unknown signals are being received but that is exactly the time when RDS doesn't work. However, there are external RDS decoders available in kit form for those that must have this feature'
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Når vi først snakker om tunere, jeg får inn så mye støy. Har antenne av en type som bare er en kabel som deler seg som en Y, hva gjør jeg feil? Er avstanden mellom endene på antennen vesentlig eller?
Hvis du bruker en T-antenne er det best om denne er strekt helt vannrett og på tvers av signalet fra senderen. Jeg mener den beste lengden er omkring 1,45m bredde (halvbølge) eller det dobbelte. Enda bedre om du setter opp en takantenne.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvorfor har man RDS?
Spør du meg så er det helt meningsløst på en hjemmetuner.. alt man oppnår er å se navnet på radiokanalen i displayet..

I en bilradio er det noe helt annet.. der senderfrekvenser bytter hele tiden.

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
Trenger ikke stasjonsminne på en hjemmetuner heller, siden den bare står innstilt på NRK Alltid Klassisk hele tiden. ;D
 

Gudbedre

Fersking
Ble medlem
08.03.2007
Innlegg
1
Antall liker
0
Liker det Vidar P siger om at en god tuner spiller myyye bedre enn en "god" cdspiller, har sagt dette lenge.  
Interessant. Betyr det at tuneren selv legger til lyddata som ikke finnes i signalet fra CD-spilleren – eller henter den ned guddommelige data fra de platoniske sfærer?
 
Topp Bunn