Hvilken surround prosessor i 2021?

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Så lenge man bruker det dedikerte rommet er alt supert - problemet er om man bygger rom som aldri blir brukt (kjenner flere som har gjort denne feilen).

NB! Stua mi er bygge opp 100% rundt anlegget, systemet brukes hver eneste dag (utrolig nok har kona gått med på galskapen).
Feil!
Systemet ditt er 100% integrert i stua, det er noe helt annet🤓

Forøvrig er jeg enig med deg @TGB
Systemet her brukes hver dag, av alle slik det står nå. Det ville aldri skjedd i et dedikert rom uten vinduer og kjøleskap😅
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Og utrolig nok!
Hvis man ser på de tekniske aspektene, sammensettingen og alt utstyret som er tilknyttet dette, er det utrolig enkelt å manøvrere selv for kidza.
Men du har dressert kidza til å ikke trykke inn støvkappen på høyttalereelementene også. Flere som har noe å lære av deg her :)

Minner meg om en kompis som hadde med dattera på en av byens hifi-buler; hun klarte trykk inn samtlige på alle demo-høyttalere. Det var skikkelig populært :oops:
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Stemmer det!
Alt står åpent, og har aldri blitt rørt på en måte så far blir tullat. Det hender jo de leker litt nært, men det har gått fint.
Begge gutta ble dratt med bort til ampene (de er varme, tro meg) med bleia på, så trykket jeg håndflata oppå til jeg fikk en reaksjon.
Aldri rørt dem etter det😇
 

Vedlegg

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Stemmer det!
Alt står åpent, og har aldri blitt rørt på en måte så far blir tullat. Det hender jo de leker litt nært, men det har gått fint.
Begge gutta ble dratt med bort til ampene (de er varme, tro meg) med bleia på, så trykket jeg håndflata oppå til jeg fikk en reaksjon.
Aldri rørt dem etter det😇
Godt å høre noen fortsatt kjører "off-limit" varianten på barneoppdragelse. Jeg hadde en tilsvarende med fatteren med bil, den var det ikke lov å røre. I motsetning til naboene som vasket pappas bil med stein en formiddag (heldigvis sin egen pappa; tror det hadde blitt avstraffelse ikke egnet for barnevernet om jeg hadde gjort noe tilsvarende) :)
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Så lenge man bruker det dedikerte rommet er alt supert - problemet er om man bygger rom som aldri blir brukt (kjenner flere som har gjort denne feilen).

NB! Stua mi er bygge opp 100% rundt anlegget, systemet brukes hver eneste dag (utrolig nok har kona gått med på galskapen).
Dette blir jo det store dilemmaet, "Hvorfor kjøre trinnov nå man ikke har dedikert rom" og "Hvorfor ikke kjøre trinnov når man har dedikert rom"
Jeg har prøvd i alle mulige rom i de 3 husene jeg har eid. Alt fra 12m^2 til nåværende 46m^2. Å kjøre et 9.2.4 eller mer oppsett i familiestua er uaktuelt for de aller fleste. Unntaket er vel hvis kona har samme interesse eller hvis man ikke har kone. Jeg vil heller bruke utstyret til sin fulle utstrekking i begrensede tidsperioder enn å bruke utstyret begrenset i hele tiden.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Galskapen min var klar før vi giftet oss; dette er et område jeg ikke er åpen for diskusjon på. MEN kona bruker anlegget mye mer enn meg, selv om hun påstår det ikke er viktig for henne ;)

Området rundt anlegget er jeg diktator for, resten har jeg liten eller ingen mening om :)
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Galskapen min var klar før vi giftet oss; dette er et område jeg ikke er åpen for diskusjon på. MEN kona bruker anlegget mye mer enn meg, selv om hun påstår det ikke er viktig for henne ;)

Området rundt anlegget er jeg diktator for, resten har jeg liten eller ingen mening om :)
Enn så lenge....erfaring tilsier at slike gullkantede avtaler ikke varer evig ;). MEN det er ikke sagt at alternativet behøver være dårligere, tvert imot :).
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Har da kjørt denne dealen i snart 20 år. Så ser ut som det er en varig ordning :)
Wow, imponerende 👍 Du kjørte vel 9.4.6 for 20år siden også?? Mens vi andre kjørte analog Dolby surround i 4 kanaler 😆
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
I år 2000 kjøpte jeg min første analoge Sony ES receiver med 5.1ch. Dolby og DTS!! Gullfarget! Stor stor hifi dag 😊
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Wow, imponerende 👍 Du kjørte vel 9.4.6 for 20år siden også?? Mens vi andre kjørte analog Dolby surround i 4 kanaler 😆
Det har vært litt utvikling i antall kanaler. Jeg har jo som nevnt full styring av alt rundt anlegget :)
Hadde 5.1 for 20 år siden! (hadde DD og DTS 5.1 i 1999 om jeg husker rett, kan t.o.m ha vært enda tidligere).

Det var t.o.m et veddemål i vennegjengen om hvor mange uker det ville gå før alle høyttalere havnet samlet i et hjørne av stuen (det har ikke skjedd) :)
 
Sist redigert:
2

2xJ

Gjest
Et eller annet sted her på HFS (på sentrallageret) :LOL: så er det vel en bildetråd med hjemmekinoppsett .. kanskje fått noen med stor iver til og finne den og oppdatert den med hva som er "fett" idag..... ????
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Anthem med seneste ARC har en svært god romkorrigering som gir deg nærmest full mulighet for å tweake kurven til din smak. Anthem har også en en mye bedre pre-del i 2-kanals lytting enn min forrige Marantz. Er man i denne priskategorien å leter (30-60K ish) skal det godt gjøres å få noe bedre. Skal man videre opp er vi på Lyngdorf, Storm og Trinnov men igjen til helt andre priser.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Anthem med seneste ARC har en svært god romkorrigering som gir deg nærmest full mulighet for å tweake kurven til din smak. Anthem har også en en mye bedre pre-del i 2-kanals lytting enn min forrige Marantz. Er man i denne priskategorien å leter (30-60K ish) skal det godt gjøres å få noe bedre. Skal man videre opp er vi på Lyngdorf, Storm og Trinnov men igjen til helt andre priser.
Må ikke glemme Arcam og Jbl og der får du også dirac.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg ville uansett i denne prisklassen prøvd å få tak i noe med Dirac.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.962
Skulle ikke Pioneer og Onkyo begynne å levere med Dirac? Kan bli spennende hvis de kommer med noen avanserte modeller - eventuelt prossessorer.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Jeg ville uansett i denne prisklassen prøvd å få tak i noe med Dirac.
Hvorfor det egentlig?? Sluttresultatet er like bra/dårlig uansett hvilke Rk du bruker. Man må manuelt inn med egne subjektive kurver uansett. Jeg ville fått tak i noe det faktisk går an å få tak i 😊
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Hvis du får samme sluttresultat med Dirac som med Audessey/ypao osv våger jeg å påstå at en av følgende påstander er sann:

1: Du vet ikke hvordan du bruker RK og har ikke fått til en skikkelig korrigering.

2: Du hører ikke forskjell på ting

3: Rommet ditt er så bra behandlet akustisk at det ikke er mer å hente.

4: Høyttalerene dine er rævva.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Hvis du får samme sluttresultat med Dirac som med Audessey/ypao osv våger jeg å påstå at en av følgende påstander er sann:

1: Du vet ikke hvordan du bruker RK og har ikke fått til en skikkelig korrigering.

2: Du hører ikke forskjell på ting

3: Rommet ditt er så bra behandlet akustisk at det ikke er mer å hente.

4: Høyttalerene dine er rævva.
Hvorfor er det forskjellig? I teorien skal resutatet være likt!!
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.962
Har Yamaha i dag og har egentlig ikke noe å utsette på romkorreksjonen - unntatt at den ikke fikser bassen - men det har jeg en 8033 Cinema som fikser.

En ting som kanskje er litt merkelig er at jeg helt klart foretrekker rommkorreksjonen kun målt med 1 mikrofonposisjon. Leser at det anbefales overalt å flytte rundt på 8 steder i en viss rekkefølge - men det har jeg prøvd flere ganger men da blir lydbildet for ufokusert og låter feil.

Selv om jeg ikke har særlig forventninger om noen aha opplevelse ved bytte til Dirac - så hadde det vært moro å prøve noe nytt.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.464
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Har Yamaha i dag og har egentlig ikke noe å utsette på romkorreksjonen - unntatt at den ikke fikser bassen - men det har jeg en 8033 Cinema som fikser.

En ting som kanskje er litt merkelig er at jeg helt klart foretrekker rommkorreksjonen kun målt med 1 mikrofonposisjon. Leser at det anbefales overalt å flytte rundt på 8 steder i en viss rekkefølge - men det har jeg prøvd flere ganger men da blir lydbildet for ufokusert og låter feil.

Selv om jeg ikke har særlig forventninger om noen aha opplevelse ved bytte til Dirac - så hadde det vært moro å prøve noe nytt.
Jeg opplevde det motsatt av deg.Da jeg kjøpte en brukt Denon AVR i fjor vår for å få Atmos, prøvde jeg med 3 mik plasseringer for å få det i gang,men det låt ikke bra.Kjørte da full pakke og flyttet mik slik det ble anbefalt i oppsett veiledningen på skjermen,da ble det mye bedre. :cool: Jeg bruker også 8033 Cinema til subbene.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Hvis du får samme sluttresultat med Dirac som med Audessey/ypao osv våger jeg å påstå at en av følgende påstander er sann:

1: Du vet ikke hvordan du bruker RK og har ikke fått til en skikkelig korrigering.

2: Du hører ikke forskjell på ting

3: Rommet ditt er så bra behandlet akustisk at det ikke er mer å hente.

4: Høyttalerene dine er rævva.
1. Hvis jeg ikke vet hvordan man skal gjennomføre rk, hvordan kan dirac rette opp det??????
2. Jeg hører sikkert ikke så mye forskjell som deg, fordi jeg er 45 og du er?....18???
3. Det er alltid to target, din og utstyret sin! uansett hvor bra rommet er.
4. Hvis dirac er overlegen på gode høyttalere er den vel det på rævva høyttalere også??
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Hvorfor er det forskjellig? I teorien skal resutatet være likt!!

Nei, Dirac korrigerer også fase, det gjør ikke de andre enkle. (Trinnov og Lyngdorf gjør det)
Dirac har også bass control på en del enheter som optimaliserer delefilter mellom sub og HT på en måte Audessey ikke er i nærheten av.

1. Hvis jeg ikke vet hvordan man skal gjennomføre rk, hvordan kan dirac rette opp det??????
2. Jeg hører sikkert ikke så mye forskjell som deg, fordi jeg er 45 og du er?....18???
3. Det er alltid to target, din og utstyret sin! uansett hvor bra rommet er.
4. Hvis dirac er overlegen på gode høyttalere er den vel det på rævva høyttalere også??
1: Nei, da hjelper ikke Dirac, heller tvert imot, Dirac krever mer av brukeren.

2: Jeg er 43, og hører ikke forskjell på kabler, Audessey mot Dirac derimot er natt og dag hos meg.

3: Med Dirac kan du velge romkurve selv.

4: Det har du helt rett i, flåsete og unødvendig kommentar fra meg.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.464
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Nei, Dirac korrigerer også fase, det gjør ikke de andre enkle. (Trinnov og Lyngdorf gjør det)
Dirac har også bass control på en del enheter som optimaliserer delefilter mellom sub og HT på en måte Audessey ikke er i nærheten av.



1: Nei, da hjelper ikke Dirac, heller tvert imot, Dirac krever mer av brukeren.

2: Jeg er 43, og hører ikke forskjell på kabler, Audessey mot Dirac derimot er natt og dag hos meg.

3: Med Dirac kan du velge romkurve selv.

4: Det har du helt rett i, flåsete og unødvendig kommentar fra meg.
Hva er billigste prosessor med Dirac?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Fordi Dirac er bedre enn alternativene på denne enden av prisskalaen.
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.871
Antall liker
1.436
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Er det noen grunn til at Lyngdorf sine MP-series utgave ikke blir nevnt ?
De koster jo en del (100-200k), men ligger mellom Marantz og Trinnov i pris.
De er kanskje ikke like utbredt og utprøvd i Norge?

Storm Audio er også en mulig kandidat, et alternativ til de mer "mainstream" prosessorene.

Jeg har hatt en Yamaha CX-A5000 i del når nå, og det er noe som mangler når jeg lytter til denne i stereo (direct og non-direct) vs min Cary SLP-05 pre-amp og Topping DAC i stereo. Mens i surround-lytting forsvinner noe av muligheten til å finne like mange feil og manglende, da man har mindre referanse grunnlag (i allefall for meg).
J
eg ser at min neste surround prosessor må ha klart bedre forforsterker del for å kunne integrere denne inn i et kombinert stereo / kino oppsett. (Trinnov A32 med 48Ext for drømme oppsettet med 4-veis hornhøyttalere i front med aktiv deling, og uante muligheter for aktivt delte høyttalere rundt i rommet... :D #Eurojackpot "Here_we_come"
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
For få HDMI.
Ingen muligheter for å skreddersy lyden på korreksjon.
Man er låst til filterne.
Har ikke PEQ på input signal.
Man må gå for ETT format på HT.layout og forholde seg til det.
Ingen Fasekorreksjon
Ingen impulskorreksjon
Ingen GD korreksjon
Støtter ikke GUI på valgfri plattform
Preset vil være begrenset til både stereo og surr. (Jeg vet ikke om man kan lage flere)
Film har en miksestandard, stereo har ( meg bekjent) ikke det, og det betyr samme preset til alt.

Til 164k er man noen tusenlapper unna Trinnov ( Ja jeg vet jeg lovet å ikke messe mer om den )
Og det er en helt annen verden i presentasjon av lyd.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
NAD har vel noen modeller?
Bare M17 som begynner å bli både utdatert og dyr. Rundt 60.000,- for 12 kanaler.

Jeg har sondert dette markedet en god stund og vurderte i månedsvis om jeg skulle kjøpe Arcam Av40 eller JBL SDP55 (basert på Arcamen men bedre DACer, penere design og Dirac basscontrol inkludert) da Avshop la ut en Storm ISP demomodell til litt mindre en JBLen koster, det ble en no- brainer for min del.

En annen prosessor som virker svært interessant er Monoprice sin Monolith 16-kanaler, men den må en importere selv fra Usa, noe som gjorde den uaktuell for meg.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1

Denne er jo billig hvis den gjør jobben for deg...
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo

Denne er jo billig hvis den gjør jobben for deg...
Hysj, jeg kikker på den🙂.
Usikker på dolly vision passthrough, samt hvor bra arc er for dolby true hd og sånt.
Eller er en x3700 i preamp modus like bra/bedre?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.962
Er det noen grunn til at Lyngdorf sine MP-series utgave ikke blir nevnt ?
De koster jo en del (100-200k), men ligger mellom Marantz og Trinnov i pris.
De er kanskje ikke like utbredt og utprøvd i Norge?

Storm Audio er også en mulig kandidat, et alternativ til de mer "mainstream" prosessorene.

Jeg har hatt en Yamaha CX-A5000 i del når nå, og det er noe som mangler når jeg lytter til denne i stereo (direct og non-direct) vs min Cary SLP-05 pre-amp og Topping DAC i stereo. Mens i surround-lytting forsvinner noe av muligheten til å finne like mange feil og manglende, da man har mindre referanse grunnlag (i allefall for meg).
J
eg ser at min neste surround prosessor må ha klart bedre forforsterker del for å kunne integrere denne inn i et kombinert stereo / kino oppsett. (Trinnov A32 med 48Ext for drømme oppsettet med 4-veis hornhøyttalere i front med aktiv deling, og uante muligheter for aktivt delte høyttalere rundt i rommet... :D #Eurojackpot "Here_we_come"
Det er interessant dette med pre-amp delen - hvor god den er i prossessor/receiver vs dedikert 2 kanal osv. Jeg har faktisk prøvd en del på mine fronter - mest avansert er vel en stereo Vincent SA-93 og enklest en stereo Pro-Ject Pre Box DS - også et par surrounder der i mellom - Yamaha CX-A5100 & RX-A1030.

Alle på samme effektforsterkere.

Ikke noe sammenligning - kun kort lytting for å se om jeg raskt kunne høre om den ene var dårligere enn den andre, ikke heller alle rett etter hverandre, bare gjort for å bli kvitt grublerier om at kanskje den er bedre der osv. (har flere anlegg oppe og går)

Det som jeg synes er veldig overaskende (eller kanskje ikke :p) er at det låter veldig likt. Ingen av de stikker ut med noe negativt.

Nå har jeg for ikke så lenge siden skaffet en RME ADI-2 fs dac og skal prøve den mot CX-A5100 når jeg får tid. Her kan jeg også ta med dac delen.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Det er interessant dette med pre-amp delen - hvor god den er i prossessor/receiver vs dedikert 2 kanal osv. Jeg har faktisk prøvd en del på mine fronter - mest avansert er vel en stereo Vincent SA-93 og enklest en stereo Pro-Ject Pre Box DS - også et par surrounder der i mellom - Yamaha CX-A5100 & RX-A1030.

Alle på samme effektforsterkere.

Ikke noe sammenligning - kun kort lytting for å se om jeg raskt kunne høre om den ene var dårligere enn den andre, ikke heller alle rett etter hverandre, bare gjort for å bli kvitt grublerier om at kanskje den er bedre der osv. (har flere anlegg oppe og går)

Det som jeg synes er veldig overaskende (eller kanskje ikke :p) er at det låter veldig likt. Ingen av de stikker ut med noe negativt.

Nå har jeg for ikke så lenge siden skaffet en RME ADI-2 fs dac og skal prøve den mot CX-A5100 når jeg får tid. Her kan jeg også ta med dac delen.
Ja den siste setningen der er jo interessant - RME dac'en var jeg like ved å kjøpe for en stund siden også. Har tro på den :)

Slev flesket jeg til på JBL SDP-55 i stedet , og har ikke angret på det. Hadde tidliegere litt samme erfaringer som deg. Pre'en hadde ikke SÅ mye å si liksom - det var litt gi og ta og steg mer sideveis enn oppover. Men med JBL'n var det ikke lengre tvil - dette ble en helt annen opplevelse enn alt annet jeg hadde testet :)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.962
Ja den siste setningen der er jo interessant - RME dac'en var jeg like ved å kjøpe for en stund siden også. Har tro på den :)

Slev flesket jeg til på JBL SDP-55 i stedet , og har ikke angret på det. Hadde tidliegere litt samme erfaringer som deg. Pre'en hadde ikke SÅ mye å si liksom - det var litt gi og ta og steg mer sideveis enn oppover. Men med JBL'n var det ikke lengre tvil - dette ble en helt annen opplevelse enn alt annet jeg hadde testet :)
Jeg tror nok pre kan ha mye å si - særlig hvis man drar inn de med rør.

Kanskje det får bli neste ting å sjekke ut.
 
Topp Bunn