Hvilken streamer har best brukergrensesnitt/brukeropplevelse?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pabbe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.11.2015
    Innlegg
    129
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er ganske irriterende at apper ikke klarer å navigere tilbake et hakk dvs. hvor en var. Lumin har ikke dette problemet. I og med at streameren også støtter gigabit Ethernet så går det unna. No legging! Som sakt, glem wifi.
    Er det noen spesifikke apper du tenker på da?

    Jeg kjører nok wifi en stund til, men skal ta det til etterretning:)
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Det er ganske irriterende at apper ikke klarer å navigere tilbake et hakk dvs. hvor en var. Lumin har ikke dette problemet. I og med at streameren også støtter gigabit Ethernet så går det unna. No legging! Som sakt, glem wifi.
    Er det noen spesifikke apper du tenker på da?

    Jeg kjører nok wifi en stund til, men skal ta det til etterretning:)
    Det som er bra med Auralic Aries at den er laget for å funke optimalt med wi-fi. Låter kanskje også best med wi-fi etter manges mening. Jeg har en 60 Mbps linje, sendes med wi-fi til Aries G2 og iPad som brukes til å styre Tidal og mitt NAS bibliotek mot Lightnig DS og ROON. Dette funker uten problemer og er rimelig raskt.
    Så hvis du skal bruke Aries trenger du ikke å glemme wi-fi men tvert om bruke wi-fi for siste etappe for signalet inn i Aries. Lumin er vel helt avhengig av ethernet så her er vel ikke wi-fi noe alternativ.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Ingenting som slår god WiFi, Asus 5300 Ruter med 500/500 Mbps linje inn og noen Intel nuc,er med 800 Mbps intern kommunikasjonshastighet, ittno lægging selv med DSD og Netflix 4K flere steder i huset samtidig. Til helvete med kabelrot!
     

    Pabbe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.11.2015
    Innlegg
    129
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ingenting som slår god WiFi, Asus 5300 Ruter med 500/500 Mbps linje inn og noen Intel nuc,er med 800 Mbps intern kommunikasjonshastighet, ittno lægging selv med DSD og Netflix 4K flere steder i huset samtidig. Til helvete med kabelrot!
    Satt akkurat og så på ny ruter eller mesh-løsning:) Ikke helt lett å finne ut hva som er best for meg.
     
    X

    X186841

    Gjest
    AiMesh systemet til Asus ruterne funker meget bra. Ett par klikk på musa og det setter seg opp automatisk. Funker kjappest med Tri-band rutere som har 2 stk 5 GHz bånd så det ene av disse kan brukes til kommunikasjon mellom ruterne.
     

    Pabbe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.11.2015
    Innlegg
    129
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    AiMesh systemet til Asus ruterne funker meget bra. Ett par klikk på musa og det setter seg opp automatisk. Funker kjappest med Tri-band rutere som har 2 stk 5 GHz bånd så det ene av disse kan brukes til kommunikasjon mellom ruterne.
    Så da er det en vanlig ruter som setter opp noe som ligner på mesh?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt tidligere her; grenesnitt på streamer har ingen betydning så lenge den er Roon ready. Så anbefaler på det sterkeste å gå for Roon ready streamer uansett.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg ser etter ny streamer og har vurdert en brukt Auralic Aries, men har lest at det er en del problemer med appen, og at avspilling av musikk fra Tidal ikke er optimalt utført.

    Stemmer dette? Er det andre streamere som er bedre på dette? Jeg har lyst på en så enkel og ukomplisert opplevelse som mulig. Og gode lydmessige kvaliteter selvsagt:)

    Det som skal streames er Tidal, styrt fra mac, iphone eller begge deler.

    Alle innspill mottas med takk!
    Tidal fra Lightning DS appen til Auralic funker helt ok med Aries og er etter hvert blitt rimelig kjapp på min iPad/iPhone. Jeg har brukt denne i 4 år og er fornøyd med det. Skal du ha et enda bedre brukergrensesnitt mot Auralic Aries har du også ROON som en mulighet og bruker da Aries som ROON endpoint. Jeg bruker selv både ROON og Lightning DS mot min Aries G2 og er meget fornøyd også med lyden..

    Når det gjelder lyd og hvis dette betyr noe : I prisleie rundt en brukt Auralic Aries tviler jeg på om du får noe som låter like bra.
    Sjekk ut dette hos Duet i Bergen.
    Roon endpoint? Så da bruker jeg Roon til å navigere i Tidal, og så sender Roon det til Aries? Stemmer det? Er det noen spesielle begrensninger i brukeropplevelsen eller lydkvaliteten ved å kjøre Tidal via Roon?
    Stemmer det...hos meg er det umulig å høre forskjell i lyden fra fra Aries G2 ved bruk av Tidal fra ROON vs. Lightning DS appen etter Aries sw versjon 6.0 (nå 6.1)
    merk: ROON core (selve programmet) bør installeres på en egen PC eller MAC koblet til nettverk/router via ethernet kabel og kan derfra ev. hentes trådløst til Aries og andre endpoint i huset ( jeg har 4 ROON endpoints som henter musikk via wi-fi rundt i huset og det funker uten problemer)
    Men da blir det kanskje ikke så enkelt og ukomplisert lenger som var en av dine kriterier...
    ROON kan vel testes en måned gratis.

    Vil det se at for å få Roon til å virke på en Aries, må en PC stå å gå med Roon Core på? Jeg har all musikken min på en linux basert nas, så ingen mulighet til å instalere noe software til dette på den.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    De fleste NAS kan også kjøre Roon Core. Problemet med å kjøre Roon core på NAS er at de fleste ikke har kraftig nok prosessor om man ønsker å kjøre prosessering på lyden (alternativt har veldig mange samtidige streams på Roon core).
     

    Pabbe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.11.2015
    Innlegg
    129
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt tidligere her; grenesnitt på streamer har ingen betydning så lenge den er Roon ready. Så anbefaler på det sterkeste å gå for Roon ready streamer uansett.
    Med mindre man ikke har lyst til å betale mangfoldige tusen for Roon da:) I hvert fall ikke med det første.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Roon endpoint? Så da bruker jeg Roon til å navigere i Tidal, og så sender Roon det til Aries? Stemmer det? Er det noen spesielle begrensninger i brukeropplevelsen eller lydkvaliteten ved å kjøre Tidal via Roon?
    Stemmer det...hos meg er det umulig å høre forskjell i lyden fra fra Aries G2 ved bruk av Tidal fra ROON vs. Lightning DS appen etter Aries sw versjon 6.0 (nå 6.1)
    merk: ROON core (selve programmet) bør installeres på en egen PC eller MAC koblet til nettverk/router via ethernet kabel og kan derfra ev. hentes trådløst til Aries og andre endpoint i huset ( jeg har 4 ROON endpoints som henter musikk via wi-fi rundt i huset og det funker uten problemer)
    Men da blir det kanskje ikke så enkelt og ukomplisert lenger som var en av dine kriterier...
    ROON kan vel testes en måned gratis.

    Vil det se at for å få Roon til å virke på en Aries, må en PC stå å gå med Roon Core på? Jeg har all musikken min på en linux basert nas, så ingen mulighet til å instalere noe software til dette på den.
    Ja det stemmer..du har som sagt et alternativ å installere Roon core på en kraftig NAS sammen med all musikken din men jeg vil ikke anbefale denne løsningen, heller ikke hvis du ønsker best mulig lyd fra Roon til en Aries. Du kan jo hente musikken din direkte fra NAS til en Aries å bruke eks Lightning DS appen til Auralic. (hvis du ikke velger å bruker Roon)

    Jeg bruker selv nå en 2019 mod Mac mini med mer enn tilstrekkelig kraftig prosessor og SSD disk, kun satt opp som server kun for å kjøre Roon core. Musikken min ligger på en NAS og en ekstern SSD disk med usb-C kablet til Mac mini. Mac og NAS er kablet/ethernet til min router.

    Jeg henter da ut musikksamlingen min og streaming fra Tidal ved bruk av Roon over wi-fi til 4 Roon endpoints i huset. Jeg kan også bruke Lightning DS appen til Auralic å hente musikken direkte fra NAS / Tidal til hovedkilden Aries G2 uten å bruke Roon, men jeg må innrømme at det blir mer og mer bruk av Roon bla. med det glimrende brukergrensesnittet. Dette funker 100% til alle 4 brukersteder i huset uten noen problem eller feil og styres fra iPad eller iPhone.
    På tross av at dette koster noen ekstra kroner, synes at en slik løsning er verd det og er ekstremt brukervennlig, problemfritt og låter også meget bra til alle mine 4 Roon endpoints.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ingenting som slår god WiFi, Asus 5300 Ruter med 500/500 Mbps linje inn og noen Intel nuc,er med 800 Mbps intern kommunikasjonshastighet, ittno lægging selv med DSD og Netflix 4K flere steder i huset samtidig. Til helvete med kabelrot!
    Har du forsøkt å kjøre 2 samtidige filoverføringer via wifi? Hvilken faktisk transferhastighet får du i praksis?

    Kom nettopp hjem fra München. Dette oppsettet tok kaka i mine ører.

    gryphon.jpg


    Ikke en skjel bruke wifi på messa?
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Get ruteren min er så ræva at signalet som er -34dbm ved ruter er -50 i sofaen i 2.8m luftlinje og -65 bak sponplate/panel veggen 80cm fra ruter. Noen som kan anbefaler en rute? Wi-Fi på andre rom bak 40cm teglstein er bare å glemme... men nett fra 23 naboer får jeg lett inn. !!!!
    ( stereoen er naturligvis kablet..)
    Hjelp
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    868
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Get ruteren min er så ræva at signalet som er -34dbm ved ruter er -50 i sofaen i 2.8m luftlinje og -65 bak sponplate/panel veggen 80cm fra ruter. Noen som kan anbefaler en rute? Wi-Fi på andre rom bak 40cm teglstein er bare å glemme... men nett fra 23 naboer får jeg lett inn. !!!!
    ( stereoen er naturligvis kablet..)
    Hjelp
    Ikke nødvendigvis noe galt med routeren. Siden du får inn så mange andre nettverk, har du sikkert interference fra disse. Last ned en wifianalyzer-app (til PC eller tlf), og sjekk at du er på en kanal som har minst interference. F.eks denne
    Bruk 5 GHz-nettet der du kan.

    Hvis du har behov for nett i andre rom enn stua, bør du sikkert ha en bedre router, evt aksesspunkt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Get ruteren min er så ræva at signalet som er -34dbm ved ruter er -50 i sofaen i 2.8m luftlinje og -65 bak sponplate/panel veggen 80cm fra ruter. Noen som kan anbefaler en rute? Wi-Fi på andre rom bak 40cm teglstein er bare å glemme... men nett fra 23 naboer får jeg lett inn. !!!!
    ( stereoen er naturligvis kablet..)
    Hjelp
    Ikke nødvendigvis noe galt med routeren. Siden du får inn så mange andre nettverk, har du sikkert interference fra disse. Last ned en wifianalyzer-app (til PC eller tlf), og sjekk at du er på en kanal som har minst interference. F.eks denne
    Bruk 5 GHz-nettet der du kan.

    Hvis du har behov for nett i andre rom enn stua, bør du sikkert ha en bedre router, evt aksesspunkt.
    Takk har lett lenge etter en dugelig wifi analyser som jeg hadde på Samsung Andrioden min, finner bare skrot firIphone.
    Desverre sender linken din meg inn i en evig goddag-mann-økseskaft løkke med innliggingtil Windows konto,og når jeg logger inn fra PC og Mobil påstår Windowns at "ingern enheter er innlogget" noe de faen tale meg er, gir opp. Har vel for gammel PC Win 8.1

    Appen du viser til er glimrende på Android, jeg kjener den igjen fra da jeg hadde Samsung telefon .men på PC og phone finnes det ikke noe dugende i samma stil
     
    Sist redigert:

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    868
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Ja, mye mas om å logge på med Microsoft-konto. Pleier bare å hoppe over det, får lasta ned likevel.

    Men den appen er vel kanskje bare for Windows 10. Prøv Vistumbler, laget for W10 den også, men funker visstnok med 8.1 også.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Skal du bare streame Tidal til anlegget/DAC så kan en dings til 349kr gjøre det bit perfekt, kjøp mens den ennå finnes.

    Test av Chromecast Audio, den holder ganske bra mål altså. Legger merke til at Tidal+Chromcast audio også brukes i en viss Highend butikk, så så ille kan det ikke være.
    Med en DAC som har bra jitter håndtering får man et bit pefekt signal.

    https://www.audiosciencereview.com/...ents-of-chromecast-audio-digital-output.4544/
    Archimago's Musings: MEASUREMENTS: Google Chromecast Audio - Part I: Analogue Output
    Archimago's Musings: MEASUREMENTS: Google Chromecast Audio - Part II: Digital Output

    Conclusions
    There are a few here:

    1. The CAST audio functionality of Google Chrome is horrid. There is no excuse for it to be butchering even simple 16-bit signals as it did. While audibly it is not as dire as it looks, I still would avoid it if you can.

    2. Roon's implementation of Chromecast streaming is superb. It is bit accurate up to 24 bits and 48 kHz that I tested. Congratulations to Roon for job well done. I assume they received support from Google to implement it as the protocol otherwise is not open to the public.

    3. The Chromecast output has more jitter than an audiophile/instrument grade Toslink output. This is evident when used with low quality DACs like Schiit Modi 2 Uber.

    4. Using a well-designed Dac like the Topping D50, there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources. All the jitter is filtered out resulting in the performance of the DAC itself being the limit.

    #4 is a great news here. It means that if you have a good DAC and use Roon, you can turn your DAC into a streamer/renderer using the Chromecast Audio. For just $35, that is a superb addition. As such, the combination of Roon and Chromecase audio is highly recommended!


    EDIT: bit-perfect playback is also supported in Android apps like Hi-Fi Cast. See: https://audiosciencereview.com/foru...omecast-audio-digital-output.4544/post-102185. So you are not just limited to Roon.



    G. Conclusions Archimagio
    This then concludes my 2-part look at the Chromecast Audio WiFi streaming device using Plex Media Server as the music source. In this segment, we discover that the device:

    1. Is capable of "bitperfect" streaming - at least for 16/44 - by successfully passing on a DTS bitstream to a digital receiver.

    2. As expected, streaming digitally to an outboard DAC results in analogue output measurements consistent with expectations for the DAC.

    3. TosLink is prone to jitter and unfortunately, the Chromecast demonstrated more jitter with the 24-bit J-Test compared to most other devices I have tested. The severity of the jitter as expected worsened at the 96kHz sample rate with the novel 24/96 version of the J-Test. Remember though that the final jitter effect in the analogue output is an interplay between the sending source and the DAC. I was able to demonstrate that the Chromecast Audio was more jittery as a source than my PC with the Gigabyte motherboard's TosLink to my TEAC UD-501 DAC, but this might not be the same with every DAC.
     
    Sist redigert:

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Skal du bare streame Tidal til anlegget/DAC så kan en dings til 349kr gjøre det bit perfekt, kjøp mens den ennå finnes.

    Test av Chromecast Audio, den holder ganske bra mål altså. Legger merke til at Tidal+Chromcast audio også brukes i en viss Highend butikk, så så ille kan det ikke være.
    Med en DAC som har bra jitter håndtering får man et bit pefekt signal [/I]
    Din oppsummering her er misvisende, selv om den essensielle informasjonen om Roon kommer frem i sitatene dine lenger ned.
    Chromecast Audio et et skrekkelig dårlig produkt og det høres enkelt og brutalt når man prøver selv.
    Det som er nøkkelen i anmeldelsen til audiosciencereview er at Roon retter på problemene i CA, slik at det digitale signalet ut plutselig er bra.
    Men man må ikke forledes til å tro at CA + en god dac i seg selv gir et godt resultat. Jeg har nå testet dette med intet mindre enn 5 ulike dac'er. Hver gang med samme nedslående resultat.
    Roon fikser et i utgangspunktet dårlig produkt.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Takk for din info, Skal sammenlignde CCA og Sonos og JRiver så får jeg se om jeg får samme nedslående erfaring som deg. Men de med Roon harjo en billig streamer løsning.
    Ellers kan man stikke innom Oslo Hificenter og høre 5 ulike anlegg i prisleiet 50 000 til 500 000 og høre TIDAL+Chromecast Audio som kilde, ikke problem å høre på en streamer til 100 000kr heller for en sammenligning

    Hvilken dac man bruker er ikke uten betydning...
    Feel free to experiment though because the Chromecast TosLink interface provides an opportunity to experience what a relatively jittery playback device "sounds" like. You can then hear for yourself whether you still believe jitter is actually a problem when high-end companies and magazines talk about the "importance" of keeping jitter low. By the way, the measured jitter amount from this little US$35 Chromecast Audio appears to be significantly better than the results from this 16-bit US$10,000 CD/DAC combo, or this very recently reviewed CD player of the same price! High-fidelity indeed :).

    https://www.stereophile.com/content/audio-note-cdt-oneii-cd-transport-dac-21x-signature-da-processor-measurements
    https://www.stereophile.com/content/metronome-cd8-s-integrated-cd-player-measurements
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gratis LMS (Logitech media server) på en Ubuntu virtuell instans.
    Integrasjon med Tidal, Qobus, Spotify etc.
    4 spillere for tiden hos meg(kan synkroniseres), en rpi3b, Samsung S9 edge, en lokal Macbook pro samt media pc i stua (ubuntu).
    Her er web grensesnittet.
    screenshot-lmsubuntu-9000-2019.07.10-16-12-07.jpg


    Tilsvarende (lignende) grensesnitt på gratis appen Squeezer på telefonen. Har også mulighet å ha med hele musikkbiblioteket på mobilen da den enkelt gjøres om til "endpoint" via en app.

    Spiller bra. Har enda ikke funnet noen grunn å bruke Roon??. Et uttall plugings til LMS som kan installeres.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Takk for din info, Skal sammenlignde CCA og Sonos og JRiver så får jeg se om jeg får samme nedslående erfaring som deg. Men de med Roon harjo en billig streamer løsning.
    Ellers kan man stikke innom Oslo Hificenter og høre 5 ulike anlegg i prisleiet 50 000 til 500 000 og høre TIDAL+Chromecast Audio som kilde, ikke problem å høre på en streamer til 100 000kr heller for en sammenligning

    Hvilken dac man bruker er ikke uten betydning...
    Feel free to experiment though because the Chromecast TosLink interface provides an opportunity to experience what a relatively jittery playback device "sounds" like. You can then hear for yourself whether you still believe jitter is actually a problem when high-end companies and magazines talk about the "importance" of keeping jitter low. By the way, the measured jitter amount from this little US$35 Chromecast Audio appears to be significantly better than the results from this 16-bit US$10,000 CD/DAC combo, or this very recently reviewed CD player of the same price! High-fidelity indeed :).

    https://www.stereophile.com/content/audio-note-cdt-oneii-cd-transport-dac-21x-signature-da-processor-measurements
    https://www.stereophile.com/content/metronome-cd8-s-integrated-cd-player-measurements
    Tro meg, lyden av"jitter" er ikke vanskelig å høre.
    Hva gjelder de to eksemplene så er det en nyttig påminnelse om at en del firmaer i denne bransjen setter rene fantasipriser på produkter som ikke holder mål. Audio Note sine prestasjoner på dert digitale feltet har blitt grundig kommentert og slaktet i en annen tråd her nylig, uten at jeg personlig kjenner produktene.
    La meg i den sammenheng understreke at jeg overhodet ikke er skeptisk til CA pga prisen. Jeg anså det som tidenes hifi- produkt helt til ørene mine dessverre fortalte meg noe annet. I og med at Roon fikser problemet, så antar jeg at CA har et software-problem som Google selv lett kunne fikset om de hadde viljen. Nå har vel CA gått ut av sortimentet, men teknologien vil vel leve og utvikles videre i en masse tredjepartsprodukter, så det kan vel hende at de sørger for at problemene løses. Det er utelukkende et gode om man kan få bra lyd til lav pris. 100 000 for en streamer uten dac er jo egentlig en vits.

    Edit: Når det er sagt, og for å komme tilbake til trådens tema, etter å ha brukt CA, Bluesound, Oppo, Auralic, Simaudio og Aurender, så synes jeg den dyreste, Aurender, er best på brukeropplevelse.
    Jeg har blitt veldig glad i måten man lager løpende "spillelister". Veldig oversiktlig og fleksibelt å fjerne og legge til låter underveis.
    Det eneste jeg ikke liker så godt er at man må velge om man søker etter album, låt eller artist.
     
    Sist redigert:

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Beste brukeropplevelsen for min del har vært aurender da det har kjapp response og er lett å få det til å gjøre det jeg vil, men utseendet er veldig gammeldags og kanskje det minst attraktive for øyet. Stabiliteten på aurender har også vært topp. Tror ikke jeg har måttet restarte streameren en eneste gang på over 2 år, utenom software oppdateringer.

    Auralic sitt interface er ganske bra, så lenge man ikke har problemer med streameren. Har desverre måtte gjøre en del restarter her og der og mesteparten av restartene er trolig at noe går i "deadlock" inne i streameren. Mye funksjonalitet, men de burde hatt mer fokus på gjøre ting stabilt og de har hatt en del problemer med hardware.

    Lumin har jeg bare såvidt prøvd, men virker som et greit interface. Når jeg browset fra minnepinne så var det veldig tregt, men fungerte fint fra NAS. Utseende messig så er det litt gammeldags.

    Roon er helt klart det peneste interfacet og topp for de som synes det er nyttig å kunne lese allmusic.com rett i appen istedenfor å måtte slå opp selv. Veldig stabilt og fint, men var ikke fornøyd med med brukerinterfacet i app på tablet eller telefon. Syntes selv det ble veldig bloated og litt "our way or the highway" når det kommer til spilliste håndtering med roon. Det merkes veldig godt at interfacet/UX er laget for en PC-skjerm med mus og tastatur for deretter å bli portet over på tablet/telefon. Fungerer veldig fint på 1440p og 4k skjermer med greit graffikkort, ikke fullt så bra når man sitter på en 10" tablet og bare ser noen få album av gangen når man browser. Fornyet ikke roon når mitt 1-års abonnement løp ut.

    Jriver er veldig gammeldags og krever en god del konfigurasjon for at det skal fungere bra, samt at by default så lagrer den ikke instillingene dine. Appen for tablet/telefon er helt grei og får det til å gjøre det jeg vil, men en del muligheter er litt skjult her.

    BlueOs er helt greit, men foretrekker en del av de andre interfacene. Skal sies at det er en 3-4 år siden jeg brukte det en del, men etter det så har jeg bare brukt det sporadisk hos andre.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Aurender kommer med nytt grensesnitt om ikke alt for lenge. [emoji4]

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Cambridge Azur 851N virker perfekt. Kan styres fra telefonen osv. Kan man ikke lide DAC'en, kan man bare købe en ekstern DAC.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Aurender kommer med nytt grensesnitt om ikke alt for lenge. [emoji4]

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
    Er visstnok i beta testing per i dag. Kan fort ta litt tid før det slippes til alle da Aurender sin software virker til å være meget godt testet før den slippes til allmenheten. Er vel 3-4 måneder siden de begynte å nevne overhalingen på hjemmesiden og de har snakket om den uoffisielt i over 1 år.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og der tok min Bluesound Node 2 kvelden gitt, har vært litt rar i det siste; for et par uker siden hang den i rødt, greide ikke å oppdatere, lastet ned sw på en minnepinne og tvangsoppdaterte den. Det gikk fint, fungerte bra frem til i dag. I dag tidlig lyste den rødt, hmm. Merkelig. Men det var liv i lyset ved nettverkskabelen bak og plutselig lyste den blått igjen. Ok, frem med nettbrettt og åpnet appen, der lyste plutselig Noden rødt igjen..... men etter 5 minutter blått igjen. Begynte å spille musikk, dette går bra, noden lyser blått og jeg ser det er nettverkstrafikk på den. Men så fanden, for første gang siden jeg flyttet inn her i Moss desember 2007, ble det et strømbrudd på etpar minutter og etter det lyser noden bare rødt, har tatt strøm, har prøvd å laste sw via minnepinne, skjer ingenting. Lyser bare rødt og appen får ikke tak i noden. Kjøpte denne i 2015 såvidt jeg husker og den har dermed stått på 24/7 i 4 år. Hva skal man prøve nå tro? Har jo en god dac i C49 og har ikke musikk på harddisk så jeg trenger i utgangspunktet bare en enkel streamer......
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Og der tok min Bluesound Node 2 kvelden gitt, har vært litt rar i det siste; for et par uker siden hang den i rødt, greide ikke å oppdatere, lastet ned sw på en minnepinne og tvangsoppdaterte den. Det gikk fint, fungerte bra frem til i dag. I dag tidlig lyste den rødt, hmm. Merkelig. Men det var liv i lyset ved nettverkskabelen bak og plutselig lyste den blått igjen. Ok, frem med nettbrettt og åpnet appen, der lyste plutselig Noden rødt igjen..... men etter 5 minutter blått igjen. Begynte å spille musikk, dette går bra, noden lyser blått og jeg ser det er nettverkstrafikk på den. Men så fanden, for første gang siden jeg flyttet inn her i Moss desember 2007, ble det et strømbrudd på etpar minutter og etter det lyser noden bare rødt, har tatt strøm, har prøvd å laste sw via minnepinne, skjer ingenting. Lyser bare rødt og appen får ikke tak i noden. Kjøpte denne i 2015 såvidt jeg husker og den har dermed stått på 24/7 i 4 år. Hva skal man prøve nå tro? Har jo en god dac i C49 og har ikke musikk på harddisk så jeg trenger i utgangspunktet bare en enkel streamer......
    Ny Bluenote, den gamle, kan jo ikke handles for over spending.

    Ser er vel andre alternativer også men tro jeg ville lige lidt på hva som er tilgengelig, For Pro lyd marked, en del av det som lanserets, til Hifi marked, er midt sagt bekosteligt.

    Mvh
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og der tok min Bluesound Node 2 kvelden gitt, har vært litt rar i det siste; for et par uker siden hang den i rødt, greide ikke å oppdatere, lastet ned sw på en minnepinne og tvangsoppdaterte den. Det gikk fint, fungerte bra frem til i dag. I dag tidlig lyste den rødt, hmm. Merkelig. Men det var liv i lyset ved nettverkskabelen bak og plutselig lyste den blått igjen. Ok, frem med nettbrettt og åpnet appen, der lyste plutselig Noden rødt igjen..... men etter 5 minutter blått igjen. Begynte å spille musikk, dette går bra, noden lyser blått og jeg ser det er nettverkstrafikk på den. Men så fanden, for første gang siden jeg flyttet inn her i Moss desember 2007, ble det et strømbrudd på etpar minutter og etter det lyser noden bare rødt, har tatt strøm, har prøvd å laste sw via minnepinne, skjer ingenting. Lyser bare rødt og appen får ikke tak i noden. Kjøpte denne i 2015 såvidt jeg husker og den har dermed stått på 24/7 i 4 år. Hva skal man prøve nå tro? Har jo en god dac i C49 og har ikke musikk på harddisk så jeg trenger i utgangspunktet bare en enkel streamer......
    Ny Bluenote, den gamle, kan jo ikke handles for over spending.

    Ser er vel andre alternativer også men tro jeg ville lige lidt på hva som er tilgengelig, For Pro lyd marked, en del av det som lanserets, til Hifi marked, er midt sagt bekosteligt.

    Mvh
    Ja, det er kanskje mest fornuftig med en ny Node, men så er det artig å prøve noe annet også. Hmm, jeg får gå i tenkeboksen i noen dager....
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Av streamere jeg har testet i eget hus, er Mitchell & Johnson i særklasse den mest positive brukeropplevelsen. En ting er det intuitive oppsettet, en annen ting er bruken av UNDOK-appen, som ikke er spesifikk for M&J, men en app som funker på flere streamere.
    NB! M&J bruker Spotify Connect, ikke Tidal.

    Lydmessig? Nja, god for prisen, men ønsker du å narre ut alle hemmelighetene, behøves en ekstern DAC.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Av streamere jeg har testet i eget hus, er Mitchell & Johnson i særklasse den mest positive brukeropplevelsen. En ting er det intuitive oppsettet, en annen ting er bruken av UNDOK-appen, som ikke er spesifikk for M&J, men en app som funker på flere streamere.
    NB! M&J bruker Spotify Connect, ikke Tidal.

    Lydmessig? Nja, god for prisen, men ønsker du å narre ut alle hemmelighetene, behøves en ekstern DAC.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Takk for innspill, men her går det kun i Tidal.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og der ble det bestilt en Lindemann Limetree bridge så får vi se hvordan det blir:D
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Og der tok min Bluesound Node 2 kvelden gitt, har vært litt rar i det siste; for et par uker siden hang den i rødt, greide ikke å oppdatere, lastet ned sw på en minnepinne og tvangsoppdaterte den. Det gikk fint, fungerte bra frem til i dag. I dag tidlig lyste den rødt, hmm. Merkelig. Men det var liv i lyset ved nettverkskabelen bak og plutselig lyste den blått igjen. Ok, frem med nettbrettt og åpnet appen, der lyste plutselig Noden rødt igjen..... men etter 5 minutter blått igjen. Begynte å spille musikk, dette går bra, noden lyser blått og jeg ser det er nettverkstrafikk på den. Men så fanden, for første gang siden jeg flyttet inn her i Moss desember 2007, ble det et strømbrudd på etpar minutter og etter det lyser noden bare rødt, har tatt strøm, har prøvd å laste sw via minnepinne, skjer ingenting. Lyser bare rødt og appen får ikke tak i noden. Kjøpte denne i 2015 såvidt jeg husker og den har dermed stått på 24/7 i 4 år. Hva skal man prøve nå tro? Har jo en god dac i C49 og har ikke musikk på harddisk så jeg trenger i utgangspunktet bare en enkel streamer......
    Få den reparert, du har et år igjen. Bruk kjøpsloven.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og der tok min Bluesound Node 2 kvelden gitt, har vært litt rar i det siste; for et par uker siden hang den i rødt, greide ikke å oppdatere, lastet ned sw på en minnepinne og tvangsoppdaterte den. Det gikk fint, fungerte bra frem til i dag. I dag tidlig lyste den rødt, hmm. Merkelig. Men det var liv i lyset ved nettverkskabelen bak og plutselig lyste den blått igjen. Ok, frem med nettbrettt og åpnet appen, der lyste plutselig Noden rødt igjen..... men etter 5 minutter blått igjen. Begynte å spille musikk, dette går bra, noden lyser blått og jeg ser det er nettverkstrafikk på den. Men så fanden, for første gang siden jeg flyttet inn her i Moss desember 2007, ble det et strømbrudd på etpar minutter og etter det lyser noden bare rødt, har tatt strøm, har prøvd å laste sw via minnepinne, skjer ingenting. Lyser bare rødt og appen får ikke tak i noden. Kjøpte denne i 2015 såvidt jeg husker og den har dermed stått på 24/7 i 4 år. Hva skal man prøve nå tro? Har jo en god dac i C49 og har ikke musikk på harddisk så jeg trenger i utgangspunktet bare en enkel streamer......
    Få den reparert, du har et år igjen. Bruk kjøpsloven.
    Finner ikke kvitteringen, og jeg er sannsynligvis drømmekunden i tillegg. Jeg bryr meg ikke så veldig.:)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Utrolig bra service av Audio Concept i Stockholm, sendte en mail på mandag, fikk faktura samme dag, betalte den med en gang. Streamer ble sendt igår og levert på døra i dag. Det kaller jeg skikkelig butikkdrift. Anbefales. Og den var enkel å installere, bruker nettverkskabel, og coaxial til DAC. Streamer Tidal via appen til Lindemann. Enkel og fin app. Men det ser ut til at den ikke formidler annet enn 44,1 kHz. Masters filene er jo 48, 88,2 eller 96 kHz.
    Dette kan jeg leve med, 44,1 inn og den uppsamler enten 2 eller 4 ganger. Akkurat nå hører jeg på Kari Bremnes i 176,4 kHz, og det høres åpent, luftig og fint ut. Slik som jeg liker:) Og en annen ting som er veldig, veldig viktig, det er ingen hikk-upps, klikk eller drop outs etter å ha spilt i noen timer. Ser ut til å være dønn stabil. Bra det her:)

    Gammel defekt Node skal til de evige jaktmarker og ny dings kommer inn fra høyre.
    IMG_20190911_143503404.jpg


    Og slik ser den ut når den er i drift.
    20190911_174939.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn