Bil, båt og motorsykkel Hvilken service før ferie?

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.424
Torget vurderinger
1
Vi skal på bilferie i europa i sommer og tenkte å sende bilen på en sjekk før turen. Noen formening om hva jeg bør be om av undersøkelse og sjekk? Sikkert lurt å ikke gi verkstedet blankofullmakt. Bilen er 2012 Ford S-Max som "nesten" ikke er i bruk. Kun minimalt med småturer foruten 3-4 ferieturer (140 mil)i året. Har vel gått 60 000 og ikke skiftet noe spesielt som jeg kommer på.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.723
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Langtur og bilferie? Det innebærer ofte kjøring i timesvis i høy hastighet og høyere lufttemperatur enn hjemme.

Skift olje og oljefilter. Sikkert lurt å skifte kjølevæske også.

Er det lenge til registerreima skal skiftes? Få kontrollert tilstanden til serpentinreima.

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest
Litt økt dekktrykk, gode dekk og oljeskift om man kjører noe som behøver slikt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
Glem ikke å få sjekket og eventuellt byttet bremseveske!!! "Litt kjiipt" å oppdage hva som skjer når bremsevesken koker hvis du ligger på Autobahn i 150kmt++

Bilen er 6 år gammel og hvis ikke bremseveske er byttet tidligere er det på høy tid! Bremseveske kan være en smule hygroskopisk og den taper seg uasett im bilen kjøres eller ei.

For øvrig er det også smart å sjekke bremsebelegg på klossene og tykkelse på skivene.

Lyssjekk er heller ikke dumt. Få lysene justert i forhold til at du skal kjøre med en bil som er lastet for ferie.

Generell ttilstand på dekkene er også lurt. Er de gamle men lite slitt? Kan kanskje være lurt å kjøpe nye, dekk er ferskvare!

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.109
Har du ikke hatt noen servicer på bilen ila 6 år?

Hvis du har fulgt alle servicer hadde jeg spart pengene.

Skjulte feil som kan ødelegge ferien er dårlig batteri, lite gass på AC anlegg og kjølevifter som ikke starter når de skal.

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
16.190
Sted
Sørlandet
Tar det for gitt at servicer er fulgt opp.

1) Sjekk dekk
2) Sjekk bremsevæske. Er den dårlig - bytt.

Gi gass - nyt ferien! Dem har godt av å bli blåst rene.

-BB-

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.240
Sted
Holmestrand
Spesielt hvis Europa betyr Tyskland:
Bremseklosser og -væske.

Bremser utsettes for veldige belastninger i forhold til hva vi er vant til
Snitthastigheten er ofte ikke all verden, men det kan bli en del aksellerasjon og tilsvarende nedbremsing, gjerne med en tung bil, og da forsvinner bremeseklosser som is på 17. mai.

Bytte av bremsevæske er standard servicepunkt i Tyskland.Norske verksteder ser ofte litt stort på det punktet etter min erfaring.

Selv om du har fulgt alle servicer ville jeg anbefale en rask bremsesjekk.
Se etter klosser og bremsevæske tar ikke mange minutene.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.424
Torget vurderinger
1
Takker for tilbakemelding!

Nettopp bestilt time hos Snapdrive. De utførte eksakt samme service som merkeverksted (inkludert HFS anbefalte punkter), men til halve prisen. Prisen var13500 på merkeverksted, 7000 hos Snapdrive. Bestilte også nye sommerdekk og da kom totalprisen opp på merkeverkstedets servicepris.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.725

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
16.190
Sted
Sørlandet
Minner meg om en fin langtur ganske nylig. Var passasjer i meget potent høyhastighetsbil i strålende solskinn. Etter noen mil i godt over 200 kmt stoppet vi som avtalt ved en servicestasjon. De andre bilene kom sigende inn etterhvert og vi kom i dialog med frue som hadde samme rolle som meg i mannens GT2. Praten gikk da mannen hennes kom gående ut fra stasjonen med en sixpack iskald Carlsberg og ga henne nøklene til bilen. Hun uttalte straks at det jammen var på tide for maken til grisekjøring hadde hun ikke knapt vært vitne til tidligere. Ut på motorveien lå vi igjen foran de andre i en smule over 200kmt/t når vi fikk en GT2 i ræva som blinket med lysa og suste forbi. Alt vi rakk å se var passasjeren som skålte med en flaske Carlsberg...

-BB-

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Antall liker
3.701
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Minner meg om en fin langtur ganske nylig. Var passasjer i meget potent høyhastighetsbil i strålende solskinn. Etter noen mil i godt over 200 kmt stoppet vi som avtalt ved en servicestasjon. De andre bilene kom sigende inn etterhvert og vi kom i dialog med frue som hadde samme rolle som meg i mannens GT2. Praten gikk da mannen hennes kom gående ut fra stasjonen med en sixpack iskald Carlsberg og ga henne nøklene til bilen. Hun uttalte straks at det jammen var på tide for maken til grisekjøring hadde hun ikke knapt vært vitne til tidligere. Ut på motorveien lå vi igjen foran de andre i en smule over 200kmt/t når vi fikk en GT2 i ræva som blinket med lysa og suste forbi. Alt vi rakk å se var passasjeren som skålte med en flaske Carlsberg...

-BB-
He he - strålende!

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.109

Nettopp bestilt time hos Snapdrive. De utførte eksakt samme service som merkeverksted (inkludert HFS anbefalte punkter), men til halve prisen. Prisen var13500 på merkeverksted, 7000 hos Snapdrive. Bestilte også nye sommerdekk og da kom totalprisen opp på merkeverkstedets servicepris.
Jeg som trodde Møller var dyre! Hva inkluderer 7000 spenn?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.725
Jeg hadde den ene Volvoen på 150K service nylig. Regningen var på 3100, inklusive olje, luftfilter, pollenfilter og oljefilter.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Betalt mellom 2,7 og 8,3k på konebilen (Kia Picanto), dyrt nok med tanke på at registerreim ikke har vært med i noen service enda. Kunne egentlig endret navn fra service til landeveisrøveri.

Tror ikke det skal by på noen problemer med en såpass ny bil på tur.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.725
Jeg hadde den ene Volvoen på 150K service nylig. Regningen var på 3100, inklusive olje, luftfilter, pollenfilter og oljefilter.
Ikke så ille det. Var det på Felleskjøpet?
Neida, din spøkefugl. Det var hos det lokale, autoriserte verkstedet. Du vet et slikt hvor de tar betalt for tiden de faktisk jobber. Heller ikke noe fancy lokale eller et kundemottak som ser ut som en hotellresepsjon.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.424
Torget vurderinger
1

Jeg som trodde Møller var dyre! Hva inkluderer 7000 spenn?
Husker ikke eksakt, men alle punktene som ble nevnt over. Synes ikke dette var dyrt siden det var halv pris av merkeverkstedet. Jeg har ingen formening om det hadde vært mulig å få dette rimeligere andre steder. Har ikke tid eller kunnskap til å undersøke priser overalt, men er bra fornøyd med at en ekstra telefon ga meg halv pris.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
Ad. Møller og prier på service.

Tilbud på "stor" service inkludert bytte av registerreim og vannpumpe. Smått hyggelieg 27.000,-

Jobben ble gjort på et autorisert verksted, som ikke er VAG eller annet merkeverksted for 9.500,-

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.109
Bemerk at Møller ofte har prisgaranti; samt garanterer at regreima ikke ryker ila skifteintervallet (da dekkes ny motor). Det er i mine øyne verdt noen kroner. Det kan også noen av sjekkpunktene Møller er alene om være; som smøring av henglser og glasstak, fjerne tette dreningskanaler osv.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
Fruens Passat hadde vært hos VAG forhandler for sevice og de hadde ikke rensket opp i dreneringskanalene under batteriet. Resultat var at bilen fløt da vi kom hjem fra en ukes tur!
Ansvar for det inntruffne? Å nei du, det falt på bileier!

Det samme med mansjett på drivknute som var ødelagt. Sevice i april og ødelagt drivknute i juli! Påstand fra verkstedet, var at hun hadde kjørt i dyp kramsnø/skare som hadde ødelagt mansjetten, - en gang mellom slutten av april og da det ble oppdaget. Joda..! Tror vi kan si at de ikke hadde sett på drivknutemansjetten da bilen var inne til service! Evt sett feielen men gitt fan....? Vet ikke hva som er verst?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.109
Var dette såkalt «intervallservice», og bilen hadde full servicehistorikk hos Møller inntil det inntrufne?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.309
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Hehe - kjøp elbil. Betaler 5000 for 5 års servicekontrakt...;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.725

Og da har du selvfølgelig tatt med det med liten skrift også?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4

Det kan hende de trenger et utvidet drivstoffbudsjett og 1 uke ekstra ferie for å dra på europaturne med i3

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.109

AC anlegg, bremsevæske og kjølevifter kommer man vel ikke unna på elbil..? Oljeskift får man for 1500,- på Snapdrive. Trådstarters bil var forresten 6 år.

Hva innngår i 5 års serviceavtale på i3 forresten?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.725
^ Med timeprisene på et BMW-verksted vil jeg tro at servicemannen rekker en liten runde rundt bilen for å konstantere at alle hjulene er på plass. Resten av tiden brukes til å føre inspeksjonen inn i serviceheftet.

Topp Bunn