Hvilken portabel spiller har best lydkvalitet?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:
orso skrev:
Cowon D2 var den jeg tenkte på. Den blir ofte trukket frem i slike diskusjoner. S9 som du linker til, har jeg ikke hørt om før. Men separat amp som foreslås her er nok det ultimate ja. Litt mer å drasse på da.
Jeg har en Cowon D2, en iPhone 4 og en iPod Shuffle av denne typen:

Den er dårligst, men det er den jeg bruker. Liten, lett og enkel i bruk. Hva mer kan man forlange. De 2 andre er klart bedre lydmessig, men de er klønete å håndtere. Shuffle med øreplugger med svært kort ledning klipses på kragen og det er det. Men - så var det det med lyden. Ikke overbevist om at Cowon er bedre enn iPhone, Flac eller ikke.

:)
Har du fjernet volumsperren på Cowon?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
xerxes skrev:
orso skrev:
Cowon D2 var den jeg tenkte på. Den blir ofte trukket frem i slike diskusjoner. S9 som du linker til, har jeg ikke hørt om før. Men separat amp som foreslås her er nok det ultimate ja. Litt mer å drasse på da.
Jeg har en Cowon D2, en iPhone 4 og en iPod Shuffle av denne typen:

Den er dårligst, men det er den jeg bruker. Liten, lett og enkel i bruk. Hva mer kan man forlange. De 2 andre er klart bedre lydmessig, men de er klønete å håndtere. Shuffle med øreplugger med svært kort ledning klipses på kragen og det er det. Men - så var det det med lyden. Ikke overbevist om at Cowon er bedre enn iPhone, Flac eller ikke.

:)
Det var overraskende fra det jeg har hørt. Jeg kvittet med nylig med en 3. generasjon iPod Touch. Veldig dårlig lyd og vesentlig bedre lyd i en LG mobiltelefon til 1650 kr (uten abonnement).

Ellers kan jeg rapportere om at Etymotic som er nevnt her er blitt målt med ganske mye forvrengning og avvik i frekvensgangen. Jeg solgte mine. Synes ikke de særlig låt bra og fikk det bekreftet av disse målingene som er utført av S.Linkwitz og E.Geddes. Kjøpte meg noen Altec Lansing som Geddes anbefalte, og de er bedre til tross for at de koster mye mindre.

Her er noe av hva Geddes skrev:

I have been doing some research on in-ear headphones using balanced armiture transducers. The simple fact is that these devices are absolutely incredible in performance, especially when compared to loudspeakers in rooms. Now I like the sound of a loudspeaker in a room better than headphones, its more natural, but loudspeakers have lots of flaws. I have seen hundreds of loudspeaker impulse responses and none of them are anywhere near perfect. But the impulse responses of these in-ear devices can be virtually perfect. Many go down to 10-20 Hz. when sealed well in the ear, are nearly perfectly flat (I say nearly because you don't actually want them perfectly flat) and have impulse responses with no delayed signals or resonances (except what you want, of course). This comes from their extremely small size which makes all of their resonances and parasitic effects much higher inh frequency than their useful bandwidth.

The bottom line here is that if you want to hear precisely what is on your recordings then listen to these headphones. Then you will hear what a good set of speakers should sound like when those recordings are played. And, you will also get a pretty good idea of what my speakers sound like since these headphones come closer to my speakers sound than most other speakers do. YOu will also come to understand how some recordings are very bad and no loudspeaker should make them sound good.

The very best are the Ulimate Ears model 10, and the Shure model 430. Both of these products use dual transducers , a high and a low tuned one. They are both incredible, but both very expensive (about $250). The best for the money are a pair of Altec Lansing from Amazon at $49 (down from $129 !!).http://www.amazon.com/Altec-Lansing-...p_ob_e_title_1These are a supurb set of headphones that I strongly suggest you check out. Pay close attention to sealing and use the foam inserts.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg har forstått det som Ipod har fått dårligere lydkvalitet for hver nye generasjon. Min gen. 3 Ipod er på det jevne lydmessig (et lite hakk bedre enn min Transcend E330) og til 3500kr er det mitt nest største bomkjøp innen lyd, kun slått av Skullcandy Ti.

Uansett så støtter en rimelig spiller som Sansa Clip+ .flac samtidig som den er på høyde men en Ipod touch og til en brøkdel av prisen.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.432
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tja, da har Nationite'n begynt å fuske. Har vel fått seg noen trøkker underveis (metallet på baksiden er tynt og bulker lett), så nå er det dårlig kontakt ett eller annet sted og jeg må sitte og klemme spilleren mellom tommel og pekefinger for å få lyd ut av hodetelefonutgangene. Da blir det litt for lite brukervennlig, selv for meg. Så nå hører jeg på 170 kbit/s AAC på iPhone 4. Det låter OK, men ikke mer enn det, selv ikke med Etymotic ørepropper. Brukergrensesnittet er perfekt, dingsen virker, men det er en liten hardhet i lyden som ikke er der på Nationite. Digital (?) forvrengning av ett eller annet slag. Kvalitetsinnspillinger låter OK, men det skal veldig lite til før en mer normal pop/rock-innspilling låter ganske hardt. Tror det er D/A-konverter eller analogkretser i iPhone som sliter, neppe filformatet eller dataraten. Derimot er det også litt mindre "rom" og utklingning, og det kan muligens ha noe med filformat eller datarate å gjøre. Kanskje jeg prøver å åpne Nationite'n etterhvert for å se om det er noe som åpenbart bør loddes.

Edit: Leste linken fra åpningsinnlegget igjen: http://www.wired.com/listening_post/2007/09/ipod-classics-s/
Det er sånn det låter, ja. :(
 
Sist redigert:
T

tce-teams

Gjest
hva med sony sin mp3 spiller nws-a865 16gb


  • [h=3]Spesifikasjoner[/h]



  • [h=3]Kundevurderinger[/h]



  • [h=3]Mer informasjon
    Spørsmål & svar[/h]



  • [h=3]Lagerstatus
    i butikk[/h]


Modellbeskrivelse
Produkttype MP3-spiller
Modellnavn Sony NWZA865B.CEW
Produktserie Walkman
Generelle spesifikasjoner
Hovedlagringstype Innebygget minne (flash)
Kapasitet (GB) 16
Kompatible minnekort Nei
FM-stereotuner Ja
Radioopptaker Nei
Stemmeopptaker Ja
Lydmuligheter
Audioformat MP3, WMA
MP3 Bit-rate 32 - 320kbps
WMA Bit-rate 32 - 320kbps
Frekvensområde (Hz) 20Hz - 20KHz
Videomuligheter
Videoopptak Nei
Skjerm
Størrelse (tommer) 2,80
Oppløsning 400 x 240
On Screen Display (OSD) Ja
Tilkoblingsmuligheter
Tilkoblinger Bluetooth
Utganger 1 x 3.5 mm mini-jack
Strømadapter
Strømkilde Internt batteri
Batteritype Lithium-ion
Batterikapasitet (timer) 23,00
Annen informasjon
Farge Sort
Høyde (cm) 9,60
Dybde (cm) 0,93
Bredde (cm) 5,25
Vekt (g) 77,00
 

Onkel Storm

Medlem
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
26
Antall liker
1
"Den som eier Cowon har også iPod Classic med Rockbox mjukvare." <--- Javel? Forklar?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.432
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ellers kan jeg rapportere om at Etymotic som er nevnt her er blitt målt med ganske mye forvrengning og avvik i frekvensgangen. Jeg solgte mine. Synes ikke de særlig låt bra og fikk det bekreftet av disse målingene som er utført av S.Linkwitz og E.Geddes. Kjøpte meg noen Altec Lansing som Geddes anbefalte, og de er bedre til tross for at de koster mye mindre.
Jeg er rimelig godt fornøyd med Etymotic'ene mine, spesielt med støpte silikonplugger. Veldig bra støydemping, helt OK lyd. Det er litt vrient å si hva som er "riktig" frekvensgang på sånne. For at det skal låte riktig må frekvensgangen gjenskape resonansen fra ørebrusken som gjerne gir et betydelig løft rundt 3 kHz. Dessuten er den frekvensgangen individuell, sånn at det knapt finnes noen standard for hva som utgjør et avvik. Flat frekvengang blir ihvertfall ikke riktig. Jeg hører heller ikke noen plagsom forvrengning. Dette er elektromekaniske dingser, sånn at forvrengningspekteret hovedsakelig vil bestå av andre- og/eller tredjeordens forvrengning. Det skal ganske mye forvrengning til før de lavereordens komponentene blir subjektivt forstyrrende. Derimot vil de maskere en del høyereordens forvrengning, så det er ikke opplagt at det alltid låter bedre med lavere forvrengning i hodetelefonene hvis man bruker en signalkilde med en del høyereordens forvrengning som f eks en iPod.

Har du en link til målinger av Etymotic'ene? Jeg fant bare Geddes' oppsummering på et nettforum.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.432
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, visste ikke om den engang. Den ser jo interessant ut. Utseendet er ikke helt min greie, og 6 timers batterikapasitet og manglende støtte for AAC imponerer ikke så veldig, men HiFi Choice likte tydeligvis lyden:
http://www.colorfly.eu/download/Hi Fi Choice review.pdf

Skandinavisk representant er T Aa i Oslo, så det kan være mulig å prøvelytte der før man punger ut. http://www.taaimport.no/

2 volt utgangssignal er forøvig sjokkerende mye. Etymotic'ene mine gir 102 dB i øregangen ved 0.1 V inn. 2 V skulle bli noe sånt som 115 dB...
 
Sist redigert:

pengelek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
493
Antall liker
59
Torget vurderinger
17
Litt OT, men har a/b testet iphone mot Lenovo Thinkpad Edge laptop og iphonen er MYE bedre
 

Onkel Storm

Medlem
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
26
Antall liker
1
Rockbox har jo ingen software til iPod classic enda. Så da er det merkelig at noen påstår at det finnes.

Forøvrig så har jeg prøvd de fleste Sandisk-spillerne, og eier for tiden en Sandisk Sansa Clip Zip 8 gb, og er meget fornøyd med lyden i den. Til prisen tror jeg det er vanskelig å finne noe bedre.

Men denne tråden var vel ment for dyrere produkter.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Nei, visste ikke om den engang. Den ser jo interessant ut. Utseendet er ikke helt min greie, og 6 timers batterikapasitet og manglende støtte for AAC imponerer ikke så veldig, men HiFi Choice likte tydeligvis lyden:
http://www.colorfly.eu/download/Hi%20Fi%20Choice%20review.pdf

Skandinavisk representant er T Aa i Oslo, så det kan være mulig å prøvelytte der før man punger ut. TAA IMPORT Hovedside

2 volt utgangssignal er forøvig sjokkerende mye. Etymotic'ene mine gir 102 dB i øregangen ved 0.1 V inn. 2 V skulle bli noe sånt som 115 dB...
Så hvis den skyvedingsen i front er volumen kan jo det bli intressant når den blir full av dritt og begynner å skrape og hoppe litt......oppps
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Hei,av alternativer til ipod/pc bruker jeg mobilen en Htc ryhme.Denne gir en langt bedre lydkvalitet enn feks. ipod.Koblet opp til en koss porta pro ,den siste typen med ny kabel,riktignok lett modifisert gir dette en lyd,og en dynamikk som er meget(utrolig) bra,iallefall til prisen.Du kan spille i timevis uten å bli lyttetrett,å allt låter fett.Htc en rett i Stax driveren hjemme låter også flott.Anbefaler alle htc eiere å prøve denne kombinasjonen med den billige koss..Nb!om andre Htc telefoner har samme lydkvalitet aner jeg ikke.Husk at DYNAMIKK er det som betyr mest når det gjelder utbytte av å lytte til musikk,ufarget og korrekt gjengivelse som kun funker på utvalgte plater blir fort utrolig kjedelig å man(jeg) mister helt lysten på å høre musikk.Jeg gjentar:koss + htc er en kanonmatch,tro det eller ei:confused::confused: ;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.432
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg leste Linkwitz' erfaringer med eq for øreplugger, men syntes det ble litt omfattende å lodde sammen en passiv eq-krets til å ha i lommen. Så jeg lastet ned appen EQu i stedet. Den kan gi et utall eq-bånd og opererer med lineær fase, slik at det ikke blir noen bivirkninger med fasevridning hvis man lager skarpe notch-filtre.

Etymotic'ene har et lite løft ved 3 kHz som kan låte litt pågående i lengden, enslags invers BBC-dip. Bare med å kopiere Linkwitz' forslag til eq-profil ble det en betydelig forbedring, og ved litt finjustering av senterfrekvens og dybde på notch-filtrene låter det enda bedre. Displayet som viser musikkspektrumet i sanntid er også en god hjelp for å identifisere problemfrekvenser (sibilans). Verdt å prøve.

Edit: Jeg gjør også en nivåreduksjon på flac-filene med ReplayGain (Apply) før jeg konverterer til aac med Nero. Da låter selv 128 kb/s aac på iPhone helt OK, merkelig nok. Headroom er visst en god ting i konverteringsprosessen.

Edit: I tillegg til de notch-filtrene la jeg på en dB eller tre fra 100 Hz og ned, dro litt ned aller øverst, og satte på "Razamanaz". Gliser ennå. :)
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.432
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Absolutt. Vet du om den finnes i noen kommersielle produkter ennå?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Det er en link på CA til denne CONCERO | Resonessence
Tviler på at det er andre produkter som bruker den foreløpig, men det kommer nok. Burde f.eks være en selfølgelighet i den norske QNKTC-dacen.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.432
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Interessant dings fra iRiver:
Astell&Kern
http://www.hifisentralen.no/forumet...-den-ultimate-ba-rbare-musikkavspilleren.html
Astell&Kern AK120

På papiret kan den der gi bedre lydkvalitet enn det aller meste av stasjonære komponenter. Kombiner den med et par gode ørepropper og en eq-kurve som kompenserer for avvikene i frekvensgang gjennom ørepropper og ører, så tipper jeg vi snakker bærbar referanselyd.

Eneste umiddelbare innvending etter å ha lest web-sidene er at den fem-bånds equalizeren ser litt grov ut. Etymotic'ene mine har en bred topp rundt 3 kHz og en mye smalere resonans i øregangen et sted mellom 7,5 og 8 kHz. Selv med EQu på iPhone er det vanskelig å lage en tilstrekkelig presis eq-kurve for å nulle ut den resonansen helt.
 
Sist redigert:
Topp Bunn