Hvilken platevasker?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ikke spesielt bekymret for riper fra børstene på en VPI, eller en OkkiNokki eller lignende.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.325
Antall liker
13.409
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Jag har haft tre vaskemaskiner. Min första var en Okki Nokki, så en Scrooge UL-maskin och nu en JAS audio RW 800. Scroogemaskinen tog 7-8 plater i svängen, mens JAS tar en och en, men med sugfunktion efter färdig vask.

Det är inga som helst tvivel hos mig efter att ha erfarenhet med alla tre. De gör alla en god jobb, men till olikt behov. Jag hade hundravis av otvättade plater så Okki Nokkin blev en smula omständig i starten, Scroogemaskinen var helt fantastisk till att raskt rengöra dessa hundravis av plater, men med lång torketid som resultat. Det jag saknade med Scrooge-maskinen var att få bort smuts som lossnat under vaskeseansen och, som Zomby skriver, blir liggandes igen efter fördampning.

Så efter att ha vasket genom större delen av samlingen med Scrooge sin maskin, byttet jag ut den med en JAS audio RW 800. Den vasker nog likt under själva UL-delen i karet, men med sugefunktionen direkt efter tvätt får jag bort allt av lös som blir liggandes i rillene. Plus att platen blir torr på 30 sekunder och klar till spelning.

Min erfarenhet är att UL gör en strålande jobb, men att det färdiga slutresultatet blir perfekt först efter sugfunktionen.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.844
Sted
Hus
Har en gammel VPI 16,5 den funker den og.

De maskinene jeg leser mest skryt om, er VPI. Leser også folk som mener VPI løsningen vasker bedre enn ultrasonisk.
Har VPI 16.5, og jeg har plater hjemme som ikke den klarte å få rene. Måtte USC til for at møkka forsvant for godt. Bruker VPI`en som støvsuger etter USC vask :)
Så du har en usc uten tørker? Nå får du meg lysten på degritter.... men den koster som et bryllup.
Har en Scroogemaster som tar ti LP`r i slengen, men den har ikke oppgraderingen med tørk. Trenger det ikke heller når jeg har VPI ved siden av Degritter tar vel bare en skive av gangen ???
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.040
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Jeg har den.... og kan hilse og sige, at godt nok er den dyr, men den er alle pengene værd.
Sæt en LP i maskinen, tryk på knappen, og efter 5-8 min. alt efter settings er den renset, tørret og klar
til at lægge på snurren.
Det variable frekvenssweep på ultralyden renser simpelthen ALT :)

Så du er fornøyd med din maskin? Vurderer sterkt.

Renser du platen etter USM vask? Har lest at noen sier de får en film på nåla når de spiller plater vasket med ultrasonisk.
Har lige solgt min OkkiNokki. Havde ikke brug for den længere, efter Degritter kom i hus.
Det er så mit svar på, hvor meget mere suverænt UL er i forhold til manuel vask og "støvsuger" :)
Og som svar på, hvorfor man ikke bruger andre midler (Photo-Flo m.m.) i ultralydsmaskiner er,
at vædsken skummer/bobler, hvor ved at vædsken forhindres i at komme helt i bund på LP´erne.
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Jeg har den.... og kan hilse og sige, at godt nok er den dyr, men den er alle pengene værd.
Sæt en LP i maskinen, tryk på knappen, og efter 5-8 min. alt efter settings er den renset, tørret og klar
til at lægge på snurren.
Det variable frekvenssweep på ultralyden renser simpelthen ALT :)

Så du er fornøyd med din maskin? Vurderer sterkt.

Renser du platen etter USM vask? Har lest at noen sier de får en film på nåla når de spiller plater vasket med ultrasonisk.
Har lige solgt min OkkiNokki. Havde ikke brug for den længere, efter Degritter kom i hus.
Det er så mit svar på, hvor meget mere suverænt UL er i forhold til manuel vask og "støvsuger" :)
Og som svar på, hvorfor man ikke bruger andre midler (Photo-Flo m.m.) i ultralydsmaskiner er,
at vædsken skummer/bobler, hvor ved at vædsken forhindres i at komme helt i bund på LP´erne.


Jeg gleder meg veldig til min degritter kommer!


Snakket med CEO i går, og det gjorde meg enda mer begeistret. Flinke folk!
Jeg leser denne, mens jeg venter

Also, Degritter is the most advanced ultrasonic record cleaner on the market, as we are using our own custom ultrasonic amplifier with 120kHz and 300W output. It also comes with features normally found on the top of the line ultrasonic cleaners like "Frequency Sweep"

https://degritter.com/app/uploads/2...bcqxolR_SYwsm2NbvioqVI9zfy4-I0L_OsNCjTvbKhYZ4
 
Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Det var definitivt også den jeg ville vælge. Hvis-i-og såfremt.:)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.040
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ha ha... ja :)
Den er ligefrem så pæn, at den kan stå i stuen med resten af anlægget uden at "ødelægge udsigten" :)
Desuden kan den, hvis den er indstillet med low blow fans og lidt længere tørretid, sagtens rense en plade,
samtidig med at man høre musik.
Ja, den er dyr, men i forhold til et skrummel som Audiodesk, er den genial.
Jeg har i hvert fald ikke fortrudt :)
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Hasse.
Har allerede googlet maskinen til at koste i laget af 25000dkr?
Ikke at jeg ikke har den sjat penge men, det ville blive svært overbevise familien om der ikke er andet og "bedre" bruge pengene på. :)
Især nu hvor jeg netop har sendt 3000kr til vdh for renovering af et stk "Frø" og familien oven i købet syntes, jeg ser så huslig ud, når jeg, med forklæde på, klarer al vinylopvasken ved køkkenvasken. ;)
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Hvor kjøper dere destillert vann?
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.325
Antall liker
13.409
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Kjøp batterivann på Biltema.
Hva er forskjell på batterivann og dette https://www.digitalimpuls.no/destillert-vann/144420/destillert-vann-til-vannkjøling-2-5-liter ?

Og er Demineralisert og destillert det samme?
Inte gör det så komplicerat. Jag använde vatten från springen när jag bodde i Oslo. Fungerade helt fint. Nu har jag kalkhaltigt vatten från egen brunn så då köper jag dunkar på Biltema för det är enklast.
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Kjøp batterivann på Biltema.
Hva er forskjell på batterivann og dette https://www.digitalimpuls.no/destillert-vann/144420/destillert-vann-til-vannkjøling-2-5-liter ?

Og er Demineralisert og destillert det samme?
Inte gör det så komplicerat. Jag använde vatten från springen när jag bodde i Oslo. Fungerade helt fint. Nu har jag kalkhaltigt vatten från egen brunn så nu köper jag dunkar på Biltema för det är enklast.


Så dyrt er ikke destillert vann :) Siden manualen spesifiserer at det må være nettopp dette, så kjøper jeg det.

https://www.jula.no/catalog/bil-og-...r-og-tilbehor/batterivann/batterivann-001134/
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Demineraliset vann (renset vann, batterivann osv) er ikke det samme som destillert vann, men er helt ok å bruke i UL-vaskeren.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
For å prøve meg på utestet teori:

USC er nok suverent på å 'riste løs' partikler fra platene. Men samtidig sånn, at det som måtte være av suspenderte partikler, eller oppløst hva som helst, i rensevæsken som ligger igjen etter rens og deretter fordamper, det vil også bli igjen på plata.

Jeg har trua på Bartesam sin løsning med sug fra VPI etter USC-vask.
Støtter deg i den teorien. Det er noe finstøv partikler som ikke "binder" seg slik at den synker til bunnen av karet under vask. Noe av dette vil kunne bli hengende igjen på platene. Plater som har mye slikt finstøv gir jeg gjerne en "forvask".
 

Prebs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2013
Innlegg
160
Antall liker
46
Til dere som har bestilt Degritter. Må dere betale mva/moms både til Degritter samt Norge eller fikk dere en annen løsning siden Norge ikke er medlem av EU?

Takker på forhånd
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.871
Antall liker
17.461
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
De trekker av mva i salgssummen.

"Hi Jorgen,

It is great to hear from you.

We can offer you a Degritter machine without our local 20% VAT when buying the machine directly from us.
The web store has prices together with VAT.

With direct purchase we can issue you a PayPal invoice.

Machine without VAT will cost 2166.67 €.

Best Regards,
Taniel"
 

Prebs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2013
Innlegg
160
Antall liker
46
De trekker av mva i salgssummen.

"Hi Jorgen,

It is great to hear from you.

We can offer you a Degritter machine without our local 20% VAT when buying the machine directly from us.
The web store has prices together with VAT.

With direct purchase we can issue you a PayPal invoice.

Machine without VAT will cost 2166.67 €.

Best Regards,
Taniel"
Takker så meget for info. Bare å begynne sparingen til jul
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Har noen testet den nye versjonen av Audiodesk? Den skal være en mye mer "stabil" enhet, sammenlignet med den første som kom.


KLaudio har avsluttet produksjon, så det er ikke lenger et alternativ. Samme med JAS audio.




..og hva gjør egentlig de hvite børstene på audiodesk?

Har nemlig gått tilbake til å vaske på vanlig RCM med 3 stegs manuell børste. Jeg synes det er mye unødvendig støy og "pops", så jeg tror jeg kan nytte av ultrasonisk vasker.
 
Topp Bunn