Hvilken platespiller kan man bytte arm på?

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Platespiller er nostalgi for meg. Spontankjøpte en Stanton 92 USB og har (desverre) merket at det kribler i fingrene etter noe mer....

I min ungdom var det SME armer med Shure SP15 som gjaldt, og har på en måte brennende lyst til å skaffe noe slikt. Ser at armer er å få kjøpt og at platespillere er å få kjøpt, brukt selvsagt.

Lurer nå veldig på følgende:

Hvilke platespillere kan man skifte arm på? Rega P1, P2 eller P3?
Hvilke platespillere får man kjøpt til en "nomal sum" det vil si kanskje ca. 6000 med SME arm?
Har googlet frem og tilbake og sjekket Finn og her, kikker endel på en gammel FONS, er den ok?

Taknemlig for svar!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ElvisRuler skrev:
Hvilke platespillere kan man skifte arm på? Rega P1, P2 eller P3?
Alle tre, vil jeg tro, men de har ikke SME-fatning.

ElvisRuler skrev:
6000 med SME arm?
Vintage spiller med eldre SME-arm går nok fint å få til godt under det, men en moderne SME-arm tror jeg du skal slite med å finne såpass rimelig.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.509
Torget vurderinger
4
Billigste nye SME arm koster kr.8.900 (Series M2-9)

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Jada, 6.000,- er brukt, men det er snakk om å komme i gang... Ingen koner ser forskjell på en gammel SME til 1.250,- som jeg ser er til slags her og en til 8.000,-. Som sagt, komme i gang.

Dette med fatning, så det er altså en spesiell SME fatning som skal til? Som Rega tydeligvis ikke har. Hvilke spillere er det da som har?

Og er FONS noe å satse på? Noen som har erfaringer? TEnker spesielt at reim må være rimelig løen?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.509
Torget vurderinger
4
Er ikke noe ekspert på dette, men de forskjellige armene har forskjellig festeannording (fatning) Rega og SME er de to mest vanlige, men passer ikke om en annen. Mange spillere har mulighet for å tilpasses til mange typer armer (armbord). Søk etter spillere og f.eks "SME Armboard" på google og det dukker opp mye... FONS har jeg ikke hørt om.

Edit: Et eksempel er Avid som stort sett leveres med SME eller Rega armer, disse dukker ofte opp på brukbørsen.
http://www.avidhifi.co.uk/

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Da jeg jobbet på Audioscan i 1980, sto det en gammel Fons CQ30 med SME 3009 på verkstedet som ingen hadde hentet. Jeg overtok den for 300 kroner og gav den til broren min. Den spilte fint, men var ingen åpenbaring, akkurat.Tidkrevende å sette opp, står og faller med nøyaktigheten av oppjusteringen, litt mye midbass og vel varm, i min bok. Jeg ville heller kikket i retning av en gammel klassisk Technics jeg har sett på børsen med SME 3009-arm, evt lett etter en Thorens TD160 Super, som ofte ble levert med samme armen. Fons er vanskelig å få deler til, og det er grett å huske på. En dag kan du stå der med skjegget fullt av postkasser.

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Hvis du vil billig ut av det ville jeg begynt å se etter en Thorens TD150. De låter bra, mange deler er kompatible med LP12-deler osv.

Den låter bra, har en klassisk konstruksjon, og separat armbord. Jeg har aldri prøvd den med SME selv, men det er ingen uvanlig oppgradering på disse.

Finner du en TD125 er du i hvert fall på den sikre siden. Jeg har hatt tre med SME 3009 seriesII, og det fungerte utmerket ! Men de er ikke så vanlige som TD150 desverre.

mvh:
Stian

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Takker for info så langt, leter....

Har en ganske enkelt spec på det jeg skal ha, SME arm! Er ganske enkel fordi jeg har innsett at mine "lytte" egenskaper begrenser seg til å høre tydelig forskjell på dårlig/konsument og litt bedre. Greier ikke å høre forskjell innenfor "litt bedre" sjangeren og er egentlig ganske happy med det....

Leter derfor nå etter en grei spiller, med SME arm og har fått endel info her, takker!

Rolv-Karsten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.10.2007
Antall liker
7
Litt gammel tråd, men jeg har nå engang en Fons CQ30 og den kan anbefales. Den har ganske stivt fjærende oppheng, så den må stå stabilt.
Jeg har aldri skiftet reima på min, og jeg kjøpte den på Audioscan for sikkert 40 år siden! (Men jeg har skiftet motor.)
Ser stadig reimer på ebay som sies å være erstatningsreim for CQ30.

Topp Bunn