Hvilken pickup.

D

dig_it_all

Gjest
Noen her som kjenner til ulike pickups lydsignatur ?
Jeg bruker for tiden en Goldring 1042 Moving Magnet pickup. Ved skifte fra platespilling til radiolytting kan en tydelig høre at gjengivelsen av rom blir bedre, samt at lyden virker varmere og mer åpen. Goldring 1042 gir inntrykk av å være tam i lyden til sammenligning. Tuneren er en Musical Fidelity. Er det noen på forumet her som kjenner til en pickup med lignende lydsignatur som denne ?

Anlegget som brukes er rørutstyr.

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Noen her som kjenner til ulike pickups lydsignatur ?
Jeg bruker for tiden en Goldring 1042 Moving Magnet pickup. Ved skifte fra platespilling til radiolytting kan en tydelig høre at gjengivelsen av rom blir bedre, samt at lyden virker varmere og mer åpen. Goldring 1042 gir inntrykk av å være tam i lyden til sammenligning. Tuneren er en Musical Fidelity. Er det noen på forumet her som kjenner til en pickup med lignende lydsignatur som denne ?

Anlegget som brukes er rørutstyr.
Hva inneholder vinylriggen? (Spiller, arm og RIAA)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
PAR's innfallsvinkel er fornuftig; dette høres ikke ut til å være noe Goldring 1042 kan dømmes skyldig for...

Mvh Vidar P

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
En radio kan lyde veldig varm, romantisk, med stort rom og dybdeperspektiv, enorm god bass og homogen lyd, som min Tandberg 3001A.
Man kan ikke sammenlikne tuner og vinyl mener jeg, også selvom tuneren kanskje umiddelbart lyder mye bedre. Men, lad oss se hvad eksperterne svarer her...

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
En radio kan lyde veldig varm, romantisk, med stort rom og dybdeperspektiv, enorm god bass og homogen lyd, som min Tandberg 3001A.
Man kan ikke sammenlikne tuner og vinyl mener jeg, også selvom tuneren kanskje umiddelbart lyder mye bedre. Men, lad oss se hvad eksperterne svarer her...
Det er jo ikke lett å gi noe svar, så lenge vi mangler vesentlige opplysninger om riggen.
Goldringen er så absolutt ingen dårlig pu, og spiller meget bra i en Rega-rigg.

D

dig_it_all

Gjest
Takk for responsen ! Ser av svar fra Niels at han har hatt noe av den den samme erfaringen med Tandberg tuner. Kan det muligens være at oppfattelsen av øket varme i lyden kan ha med dikanttap via FM-sendere over lang avstand å gjøre ?
Tilbake til tema - Ved spilling av eldre vinyl (røropptak) er det tydelig å oppfatte dette over systemet, men ved overgang til mer moderne innspillinger kan det merkes en slags komprimert tørrhet i lyden. Tom Waits stemme kommer til fulle til sin rett.
Lurer på hvilken tidsepoke i audiohistorien (60-70-80-tallet) Goldring har sin lydsignatur fra
Fra rør- epoken på 50-60-tallet eller senere. Jeg vet at Musical Fidelity har tydelige rørpreferanser og ønsker en pickup som også har dette. Har hørt at Shure kan gi god romfølelse. Noen med erfaringer?
Systemet består av Audio Note-Musical Fidelity-Thorens-Celestion-
(Stativhøyttaler med høy følsomhet)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Min personlige erfaring, og mening, har alltid vært at radio kan lyde myyye bedre enn vinyl. Dette virker helt feil, men med den rette tuner kan man ha varm, bred og stor lyd med, ja, en rør signatur der gjør at man bare synker ned i stolen, godfoten hopper opp og ned og man glemmer alt om hifi.
Noen har sagt til mig at jeg da liker "mid-fi" og helst skal ha komprimert dårlig lyd før jeg er fornøyd. Alle må jo gjøre opp med sig selv hvad de vil ha.....
Vinyl varierer voldsomt i kvalitet og jeg får ikke konstant glede av vinyl avspilling, hvorimot tuner har en gjennomgående signatur der gjør mig glad. Denne variasjon i kvalitet er sikkert grunden til jeg ikke spiller så mye vinyl som jeg burde. Kanskje det også har å gjøre med at systemet er litt analytisk istedet for varmt og levende, kanskje rør-riaa og diverse kunne gjøre noe med dette.

Hvor vinyl kanskje gjennomgående har lydbildet plasert imellom høyttalerne har min tuner alt plasert på en annen måte, på noen musikkstykker ligger alt bak høyttalerne, på andre foran, synes dette er meget delikat og vitner om Tandbergs utrolige dybdeperspektiv.
Musikkstykke spilt på radio, cd og vinyl har jo alle forskjellig signatur fra naturens side, man kan sikkert ikke jevne dette ut uten å senke den generelle kvaliteten drastisk.
Shure har generelt en god, kraftig bass, men avhengig av matching kan mellomtone og diskant synes noe underutviklet, men igjen, avhengig av matching.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Takk for responsen ! Ser av svar fra Niels at han har hatt noe av den den samme erfaringen med Tandberg tuner. Kan det muligens være at oppfattelsen av øket varme i lyden kan ha med dikanttap via FM-sendere over lang avstand å gjøre ?
Tilbake til tema - Ved spilling av eldre vinyl (røropptak) er det tydelig å oppfatte dette over systemet, men  ved overgang til mer moderne innspillinger kan det merkes en slags komprimert tørrhet i lyden. Tom Waits stemme kommer til fulle til sin rett.
Lurer på hvilken tidsepoke i audiohistorien (60-70-80-tallet)  Goldring har sin lydsignatur fra
Fra rør- epoken på 50-60-tallet eller senere. Jeg vet at Musical Fidelity har tydelige rørpreferanser og ønsker en pickup som også har dette. Har hørt at Shure kan gi god romfølelse. Noen med erfaringer?
Systemet består av Audio Note-Musical Fidelity-Thorens-Celestion-
(Stativhøyttaler med høy følsomhet)
Goldring 1042 har en Gyger S slipning som gir en relativt detaljert lydgjengivelse til å være MM-pickup. Generelt har 1000-serien til Goldring en litt "engelsk" lydgjengivelse med noe mer fyldig og avrundet lyd en f.eks Ortofon. Ønsker du en veldig romantisk/retro lydgjengivelse med veldig avrundet lyd, er det nok andre pickuper som er bedre, faktisk kan en rimeligere stift med en rundere slipning i 1000-serien også være et alternativ.

FM-radio har så vidt jeg husker en teknisk begrensning på frekvensområdet opp til ca 15.000 Hz, mens en hver platespillerpickup med respekt for seg selv i hvert fall kan gi opp til 20.000 Hz (i den grad det finnes noe informasjon på platene da). Det er jo uansett også enorm forskjell i lydkvaliteten på forskjellige LP-plater, men det er det jo også på radio. Hvilken Thorens (arm/spiller) og RIAA har du?

CBA

D

dig_it_all

Gjest
Må få presisere at selv om det spilles eldre rørinnspillinger, og dette kan høres tydelig i systemet så mangler den luft og varme som tuneren gir.

Jeg kjenner til at Goldring 1042 er en moving magnet konstruert spesielt for å kunne levere høyere oppløsning i høyfrekvensen enn rimeligere MM-pickups.
Kan det være mulig at denne klangsstrukturen demper noe av infomasjonen i mellombassen - for til gjengjeld å kunne gjengi høyere frekvenser, og at dette ikke vil fungere godt på mindre stativhøyttalere hvis en er på jakt etter "The Big Sound". Er på jakt etter en pickup som har "Air & Reverbation"

Platespilleren er en Thorens TD 295 Mk4
RIAA: Audionote med 3x 12AX7

D

dig_it_all

Gjest
Må bare korrigere meg selv for fra tidligere innlegg da jeg skrev at tuneren virket varmere i lyden en eldre LP-røropptak. Et mere riktig ordvalg ville vært at radiolyden gir inntrykk av å være mer fyldig. Ordet "varm" er et uttrykk som tilhører beskrivelsen av rørutstyr, og jeg mener rørlyd er uovertruffen i alle henseende. Beklager denne blemme.

Det jeg søker er en pickup som låter stort- som kan gi eksepsjonell fylde samtidig som lyden er er luftig og åpen.
Jeg synes kombinasonen: Musical Fidelity tuner - Audio Note
forsterker - Celestion høyttalere klarer dette på en besnærende bra måte . Lyden er varm- fyldig samtidig som lydbildet er åpent og det låter luftig.
Savner noe av denne karakteren ved vinylspilling.

Tror det stemmer det som ble nevnt her om å prøve en rimeligere Golring for å få litt mer avrunding der oppe stemmer.

Tenkte å prøve en av Audio Note sine egne pickuper (her kan en vel regne med at soundet har rørpreferanser.) Ellers tror jeg på Shure eller Grado samt en rimeligere Golring. Er usikker på om gjengivelsen av rom øker automatisk av den grunn.

Mvh

Topp Bunn