Hvilken pick up bør jeg velge?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Nå står jeg ett valg her. Pick up som skal i en Rega arm

Soundsmith, Zyx, Myajim, dynavector er en kjapp shortlist. Tenker å bruke 10-15 000 ca.

spesielt er jeg interresert i soundsmith. Noen erfaringer her noen vil dele?


På platespiller nr.1 står en Lyra Dorian som kan flyttes til Rega armen. Dette er en Linn Akito 2b arm det er snakk om her.

kjør debatt;-)
 
U

utgatt25555

Gjest
Ingen erfaringer ennu, foruten Carmen/Boheme som fikk meg gå for The Voice, vet at det finnes en Aida hos AudioAktøren i Horten innen ditt pris nivå....

mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg vil anbefale at du monterer over Lyraen midlertidig, tenker litt høyt om hva du liker og ikke liker med den i den armen, og så stiller spørsmålet på nytt.

Alltid bra med noen felles fastpunkter.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Da bør jeg finne noe å montere på LP12. Myijima eller hvordan det skrives fikk skryt av Rudi...

Apheta2 burde vel være en no brainer.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tenkte bare midlertidig for å skaffe deg et referansepunkt for hva du vil ha ut av Regaarmen din. Jeg tror det kan være nyttig siden så mange har hørt Lyra og kan sammenligne den med både det ene og det andre. Den kan fint finne veien tilbake til LP12 etterpå.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Enig der. Men begge spillerne det er snakk om er jevnt i bruk i hvert sitt rom;-)
 

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Innlegg
102
Antall liker
29
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
Hørte Linn Kandid i går hos noen venner. Spilte vesentlig bedre enn At ART 9 som hadde stått der før- Super kvalitet til ikke for vill pris. Hva slags drivverk/strømforsyning skal du benytte den på?
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Da har Rega RP8 blitt pakket og montert. Kjapt satt opp, men justering kreves vedr. pickup innstilling. Jeg ser jeg trenger spacere under armbasen blant annet.

Avgjørelsen ble tatt etter anbefaling fra en hyggelig fyr og en Dynavector DV-20X2h ble valgt som knitrespiker.

Har fått med meg at det er laaaang inspillinstig på Dynavector pickupene, så det blir spennende å se hvordan dette blir etter hvert.

McLaren
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
De første 4 platene er spilt. Potensialet er der, det kommer til å bli mye bedre er jeg sikker på. Allerede er det milevis bedre enn spilleren den erstattet. Philips GA 312.

når jeg er ferdig justert og sakene er spilt inn vil jeg teste mot LP12 som er hovedspiller.
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Da har Rega RP8 blitt pakket og montert. Kjapt satt opp, men justering kreves vedr. pickup innstilling. Jeg ser jeg trenger spacere under armbasen blant annet.

Avgjørelsen ble tatt etter anbefaling fra en hyggelig fyr og en Dynavector DV-20X2h ble valgt som knitrespiker.

Har fått med meg at det er laaaang inspillinstig på Dynavector pickupene, så det blir spennende å se hvordan dette blir etter hvert.

McLaren
Hvor mye ekstra høyde trenger en RP8 med din Dynavector? 2mm?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

Gratulerer med flott ny spiller og pickup.

Dynavector DV-20X2 H - bør være en utmerket match til RP8 spilleren (med unntak av høyden/VTA).
Det skulle ikke forundre meg det aller minste om denne kombinasjonen spiller bedre enn en (midt på
treet
(?)) Linn LP-12 / Linn Akito / Lyra Delos - når VTA er fikset og pickupen er innspilt.

Den lange innspillingstiden kjenner du allerede til. Om noen hundre timer, når du vet med sikkerhet
at pickupen er skikkelig innspilt, bør du forsøke å belaste den hardere. Dynavector selv anbefaler en
last > 1.000 Ohm for denne pickupen, og personlig syntes jeg denne pickupen spiller langt bedre og
mer dynamisk (mer likt L (ow Output) versjonen) - med en last mellom 2 og 10 kOhm - enn det den
gjør ved 47 kOhm.

mvh
Gunnar Brekke
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
196
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Mulig jeg burde laget en ny tråd, men prøver her.

Har en DPS2 fra Bauer Audio med en Origin Live Encounter arm. Stått her litt nå og tenkte å snurre den i gang før jul.

Noen som har noen gode pu tips ?
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
196
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Linn Uphorik. Har og Rega Aria og en eldre Audio Research PH3 (tar kun MM), men antar Linn trinnet er det beste. Tenkte å selge Aria trinnet egentlig.
Budsjett har jeg ikke satt, men 5-10 k var det jeg tenkte i utgangspunktet. Litt nysgjerrig på Kiseki, men de ligger høyere.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Dynavector spiller kjempebra her i alle fall;-) Kanskje ikke det mest eksotiske, men ett godt valg vil jeg tro.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Mulig jeg burde laget en ny tråd, men prøver her. Har en DPS2 fra Bauer Audio med
en Origin Live Encounter arm. Stått her litt nå og tenkte å snurre den i gang før jul.
Noen som har noen gode pu tips ?
Budgett og RIAA?

Linn Uphorik. Har og Rega Aria og en eldre Audio Research PH3 (tar kun MM), men
antar Linn trinnet er det beste. Tenkte å selge Aria trinnet egentlig. Budsjett har jeg
ikke satt, men 5-10 k var det jeg tenkte i utgangspunktet. Litt nysgjerrig på Kiseki,
men de ligger høyere.
Hei.

Spiller, arm og RIAA(er) av en sånn kvalitet at det ikke ville vært noe i veien for å gå
(veldig mye) høyere i pris på pickup. Kringutrustningen din er av såpass kvalitet og
versatilitet (i hvert fall Uphorik-en av RIAAene) at den bør takle det aller meste...

Men på den annen side finnes det mange gode pickuper i prissegmentet mellom fem
og ti tusen. Her er de jeg syntes du bør vurdere i aktuelle prisklasse: (Mange av dem
er av såpass kvalitet at du vil få et realistisk inntrykk av også hva en vesentlig dyrere
pickup kan utrette på platespilleren).


Audio Technica AT-33EV. Den varmest klingende pickupen i 33-serien, men ikke veldig
varm. Nøktern og samtidig underholdende pickup.

Dynavector DV-20X L. Den pickupen som har mest til felles med nevnte Kiseki. Laaang
innspillingstid, men vel vært å vente på. Litt varm i klangen på bekostning av detaljer i
de høyere frekvensene. Anbefaler L (ow output) versjonen som med lettere spole framstår
som noe mer dynamisk enn H (igh Output) versjonen - som heller ikke er noen sinke.

Sound Smith Carmen. Moroklompen! Den varmest klingende av alle de anbefalte, men
ikke på noen måte sukkersøt og klissete. Dynamikkongen er midt i blinken for dem som
heller vil høre på musikken - snarere enn hifi. Den eneste med høyt utgangsignal så denne
kan også brukes sammen med ARCen.

Audio Technica AT-33Sa. Minner om tidligere nevnte AT-33EV, men mer av alt. Bortimot
helt nøytral klangmessig og med de beste sporingsegenskapene av hele heatet (pga. den
skarpe Shiabataslipingen). Dog ikke like spretten som Dynavectoren.

Ortofon Cadenza Red. Her begynner det virkelig å smake av fisk. Innstegsmodellen i
Cadeza-serien har mye til felles med toppmodellen Black. Omtrent samme klangkarakter
(litt varm), men dårligere sporing og oppløsning. Dynamikk på høyde med Dynavectoren
men noe mer nøktern og nøytral.

mvh
Gunnar Brekke
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
196
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Takker for bra svar og innspill - ja mulig jeg burde legge litt mer i det med en gang kontra oppgraderinger underveis som det altfor lett ender opp med.

Mulig jeg kan få kjøpt en lite brukt Soundsmith Aida - vil denne og passe fint i Origin armen ?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

Sound Smith Aida minner naturlig nok mye om lillesøster Carmen, men er ennå mer (macro-) dynamisk,
har litt mer nøytral klangkarakter (pga. rubin cantilever), sporer bedre og plukker opp mindre støy fra
slitne plater (pga. skarpere sliping). En mer komplett pickup.

Aidaen får en resonansfrekvens lik 7,6 Hz (mot ideelle 10 Hz), men det vil ikke være noe problem rent
praktisk. (De andre pickupene på lista havner også i samme 7,6 - 8,7 Hz området).

Bør være et godt valg, men det er selvfølgelig en risikosport å kjøpe en brukt pickup...

mvh
Gunnar Brekke
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
196
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Ja det er i høyeste grad risiskosport.... "den er brukt 50 timer og snart innspilt".....sier jo alle. Men denne Aidaen er jeg rimelig trygg på evt.

Men litt mer usikker på hvordan Soundsmiths Moving Magnet slår ut contra MC. Man bruker jo MM delen av riaatrinnet slik jeg har skjønt.

Antar du nevnte Cadenza Red og ikke de dyrere Cadenzaene Bronze eks pga min grense på 10 K ?..

Hilsen Terje
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Linn Uphorik. Har og Rega Aria og en eldre Audio Research PH3 (tar kun MM), men antar Linn trinnet er det beste. Tenkte å selge Aria trinnet egentlig.
Budsjett har jeg ikke satt, men 5-10 k var det jeg tenkte i utgangspunktet. Litt nysgjerrig på Kiseki, men de ligger høyere.
Hvordan oppfatter du Aria? Pros and cons.
 
Topp Bunn