Hvilken løsning gir mest subwoofer-watt for penga?

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Jeg var for noen dager siden ute og spurte etter mest mulig SPL med lav distortion for penga til et DBA system og fikk meget god hjelp og noen gode tilbud. Jeg har nå en løsning som gir rundt 125dB ved 20Hz med 20 stk. 15" 22mm X-max drivere for en betalbar pris. Distortion er uviss enda, men foreløpige planer ser ut til å kunne holde THD under 1% @ 20Hz ved 105dB.

Men dette skal jo også ha drivkraft, og nå må dette planlegges. Hi-Fi forsterkere kan utelukkes pga. pris. Det er heller ikke nødvendig under 100Hz. Men jeg ønsker at effekten skal holdes på så nær 400W RMS som mulig. Forsterkerne skal stå på teknisk rom så 100% støyfri trenger de ikke være.

Hver driver er 4 ohm og det ser ut til at jeg trenger ca. 400W per driver. Det vil si totalt 20*400W=8000W RMS

10 drivere skal på frontvegg og 10 drivere skal på bakvegg. Driverne på bakvegg skal forsinkes 14ms i forhold til de på frontvegg så de må ha en egen kanal. Ellers er det åpent i forhold til serie/parallellkobling av driverne internt på samme vegg.

Løsning 1:
5 i parallell gir 1/(5/4) = 0.8 ohm. Disse i serie igjen vil gi 1.6 ohm. Jeg trenger i så fall en forsterker som kan levere 2*4000W i 1.6 ohm for å drive front og bakvegg.

Løsning 2:
2 i paralell gir 2 ohm. Disse 5 i serie igjen vil gi 10 ohm. Jeg trenger i så fall en forsterker som kan levere 2*4000W i 10 ohm for å drive front og bakvegg. Men en forsterker som leverer 282 volt peak er vel vanskelig å få tak i (eller dyr)

Løsning 3 (hypex):
20 stk. UcD400 per driver og fire stk SMPS3kA400 PSU vil lett kunne levere 400W RMS kontinuerlig per driver. Fordelen med løsningen er nok effekt, ingen støy, god kvalitet og at da har alle elementer hver sin forsterker. Ulempen er prisen på 30k. Kankje jeg kunne drevet to 4 ohm drivere i parallell per UcD. Noen som ver hvor mange watt den klarer ved 2 ohm med mindre enn 1% THD?

Løsning 4. 4 stk Behringer NU6000 kan levere 450W per driver. En forsterker driver 4 drivere på ene kanalen i 4 ohm serie-parallell og 1 driver alene på andre kanalen for totalt 5 drivere per forsterker. Dette skulle lette lasten for PSU i forsterkeren noe. Men den har vifter som bråker og en noe tvilsom oppbygning av intern PSU. De kommer på 20k
Behringer inuke NU6000 vs KAM KXD7200 bench tested - Speakerplans.com Forums - Page 1

Løsning 5. (billigst) 10 stk. Kina 500W 4 ohm stereo forsterkere. 8000 kroner. IRS2092 IRFB4227 500W 500W 4ohm Class D Amplifier Completed Board | eBay Med ti stk. 800W SMPS til totalt 8000 kroner. 800W High Power Switching Power Supply Amplifier PSU 60V | eBay
Totalt 16k. Men å ha totalt 20 stk. kinakomponenter i drift er vel å be om trøbbel....

Er det noen som har forslag til lure løsninger? Det er en litt ukurant løsning med 10 drivere for å få det til å gå opp med stereoforsterkere..

Mvh Armand
 
M

MusicBear

Gjest
Kort fra meg (om kun litt av det du har folus på); svært mange i PA miljøet mener Beheinger Watt er vel overdrevet, men så billig at man kan putte på flere amper eller ikke ergre seg om de går i dass av og til.

Her er et alternativ JEG har veldig tro på; Monacor forsterkere og da spesielt deres tre største kl. A/B konstruksjoner.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Løsning 6: 12 drivere pr. vegg. 2 i serie / 2 i parallell. Foret med ucd2k trenger du 3 kanaler pr vegg og henter ut 625W til hver driver. Greit med litt headroom.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
En liten advarsel om Kina-moduler - disse er uegnet for subwooferbruk hvis de ikke kjører enten med brokoblet utgang eller med regenerativ psu.

Hypex virker, de er enten bridged eller har regen smps.

Behringer kan du også bruke, men finn speccs fra et nettforum slik du muligens allerede har gjort, for å se hva slags effekt som egentlig kan hentes ut, og effekten faller ved lavere frekvenser ned mot og under 20hz.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
En liten advarsel om Kina-moduler - disse er uegnet for subwooferbruk hvis de ikke kjører enten med brokoblet utgang eller med regenerativ psu.

Hypex virker, de er enten bridged eller har regen smps.

Behringer kan du også bruke, men finn speccs fra et nettforum slik du muligens allerede har gjort, for å se hva slags effekt som egentlig kan hentes ut, og effekten faller ved lavere frekvenser ned mot og under 20hz.
Takker. Jeg tror ebay-kina-moduler utgår. Ville bare se hva man kunne få til fra den kanten.
Hypex UcD400 er heller ikke bridged. Det står en notat om dette i manualen til 3kW SMPS'en til Hypex. En løsning er å kjøre annenhver med motsatt fase.

Behringer 6000W er "egentlig" 2x2200W RMS i 4 ohm i følge Behringer selv. Tester utført av 3.part viser at hvis man driver bare en kanal om gangen klarer den også 2200W RMS i 4 ohm ved 31Hz. Men med begge kanaler i drift klarer den kun 1700W i nesten 1 minutt før PSU overoppheter.
Med 33% duty cycle (on for 450ms and off for 900ms.) (som kanske er mer realistisk) klarer den 2*1800W i 4 ohm. Så selv om 6000W reklamen lyver så er det ikke så halvgæærnt.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Kort fra meg (om kun litt av det du har folus på); svært mange i PA miljøet mener Beheinger Watt er vel overdrevet, men så billig at man kan putte på flere amper eller ikke ergre seg om de går i dass av og til.

Her er et alternativ JEG har veldig tro på; Monacor forsterkere og da spesielt deres tre største kl. A/B konstruksjoner.
Monacor er sikkert bra saker, men A/B forsterkerne blir for svake. De digitale ser også fine ut. F.eks 4x500W i 4 ohm. Men jeg trenger 5 stk. og da kommer det på 50k. :eek:
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.119
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Vet ikke om dette er brukendes for deg. Hypex psc 2.700 vet at du kan få bra pris hos Dynabel på de.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Løsning 6: 12 drivere pr. vegg. 2 i serie / 2 i parallell. Foret med ucd2k trenger du 3 kanaler pr vegg og henter ut 625W til hver driver. Greit med litt headroom.
12 drivere går lettere opp i serie/parallellkobling enn 10. Med 6 stk UcD2k og 6 stk. SMPS3kA700 får man 15kW forsterker og 18kW PSU for samme pris som 20 stk UcD400 og 4 stk. SMPS3kA400 som samlet gir 8kW forsterker og 12kW PSU. En bedre deal. Men fremdeles ca. 30.000 kronasjer altså...

Løsning 7. 12 drivere per vegg og 6 i serie/parallell. 4 stk UcD2k og 4 stk. SMPS3kA700. Det gir meg 10kW forsterker og 12kW PSU. 416W per driver. 20.000 kroner for en slik forsterkerpakke er ikke dårlig. Det koster noen tusen mer i elementer men vil gi en jevnere respons.

Løsning 8. Samme forsterkerpakke som i løsning 7 men med 10 drivere per vegg. 6 drivere i serie/parallell på ene forsterkeren og 4 i serie/parallell på den andre.

Tar du den så tar du den.. Jeg er nødt til å spare inn litt der jeg kan på denne galskapen og jeg tror 10 drivere med teoretisk max på 125dB@20Hz og 136dB@35Hz får være nok. Det skal snekres sammen også..

Uansett så ser det vel ut til at det er Hypex UcD2k som er veien å gå. Det ser ikke ut til at man får mer power for penga noe annet sted. I hvert fall ikke hvis det skal være solid. Jeg har bygget UcD400 forsterkere før, og det er rock solid.

Hva er billigste måte å få kloa i Hypexdeler? Er prisene på webshoppen med eller uten moms?

Takk for tips.

Mvh Armand
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Prisene på Hypex sin webshop er uten moms og frakt. Antar det enkleste og rimeligste er å bestille fra de direkte.
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
en haug av anaview amc1000 kan kanskje være aktuelt? har selv et par ams1000 som jeg er veldig fornøyd med (bruker dem ikke i bassen da). amc er "forgjengeren" til ams, men seriene selges parallellt. kan kjøpes hos profusionplc.com. prisene der er også uten mva og frakt.

8x12_tom vurderer vel slike han også,og jeg vet at profusion gir kvantumsrabatter, så hvorfor ikke gå sammen? hypex skriver at de ikke gir grupperabatter, men de gjorde det på dlcp-kjøpet her på sentralen likevel.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
en haug av anaview amc1000 kan kanskje være aktuelt? har selv et par ams1000 som jeg er veldig fornøyd med (bruker dem ikke i bassen da). amc er "forgjengeren" til ams, men seriene selges parallellt. kan kjøpes hos profusionplc.com. prisene der er også uten mva og frakt.

8x12_tom vurderer vel slike han også,og jeg vet at profusion gir kvantumsrabatter, så hvorfor ikke gå sammen? hypex skriver at de ikke gir grupperabatter, men de gjorde det på dlcp-kjøpet her på sentralen likevel.
AMS1000 gir 2x380W med mindre enn 1% THD. Det er omtrent akkurat den effekten jeg trenger. Til mitt system trenger jeg 10 stykker. En fordel er at de har innebygget PSU som gjør monteringen enkel. Men totalprisen for 10 stk. blir 30k. Et Hypex system med litt høyere effekt koster 20k så Hypex er fremdeles den som gir mest power for penga..
Takk for innspill
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
en haug av anaview amc1000 kan kanskje være aktuelt? har selv et par ams1000 som jeg er veldig fornøyd med (bruker dem ikke i bassen da). amc er "forgjengeren" til ams, men seriene selges parallellt. kan kjøpes hos profusionplc.com. prisene der er også uten mva og frakt.

8x12_tom vurderer vel slike han også,og jeg vet at profusion gir kvantumsrabatter, så hvorfor ikke gå sammen? hypex skriver at de ikke gir grupperabatter, men de gjorde det på dlcp-kjøpet her på sentralen likevel.
AMS1000 gir 2x380W med mindre enn 1% THD. Det er omtrent akkurat den effekten jeg trenger. Til mitt system trenger jeg 10 stykker. En fordel er at de har innebygget PSU som gjør monteringen enkel. Men totalprisen for 10 stk. blir 30k. Et Hypex system med litt høyere effekt koster 20k så Hypex er fremdeles den som gir mest power for penga..
Takk for innspill
mente alc og ams, ikke amc og ams. alc1000 er ikke det samme som ams1000, den er billigere enn ams1000 og har litt mer output, men er bridge mono, mens ams1000 er stereo eller bridge. resonnementet står muligens fast uansett.

brukte inukes er vel det billigste man får. kjøpte selv to inuke 6000 uten dsp for 2k pr stk og bruker de fra 60-300 hz.

siden du driver kostnadsanalyse, så kanskje det er lurt å vurdere flere drivere og mindre power per driver også?
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
mente alc og ams, ikke amc og ams. alc1000 er ikke det samme som ams1000, den er billigere enn ams1000 og har litt mer output, men er bridge mono, mens ams1000 er stereo eller bridge. resonnementet står muligens fast uansett.

brukte inukes er vel det billigste man får. kjøpte selv to inuke 6000 uten dsp for 2k pr stk og bruker de fra 60-300 hz.

siden du driver kostnadsanalyse, så kanskje det er lurt å vurdere flere drivere og mindre power per driver også?
ALC1000 gir 1000W i 4 ohm mono og blir dermed litt upraktisk siden jeg skal bruke 4 ohms elementer. Jeg kan koble to i serie og får da inntil 315W RMS per element. Men modulene må koste vesentlig mindre enn 2k per stykk før de kan matche Hypex på watt per krone. Jeg fant ikke pris på ALC1000 modulene.

Screen Shot 01-11-16 at 11.50 PM.jpg


Det spørs om jeg må tråle nettet for brukte inukes hvis jeg skal klare å komme lavere enn 20k for forsterkere til dette prosjektet..

Armand
 

leifarild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2012
Innlegg
229
Antall liker
205
Jeg ville vurdert en brukt Adyton XP3. Det er et kraftverk av en PA forsterker, med Hifi kvalitet - unntatt på utseende.
Den driver alt!
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Jeg ville vurdert en brukt Adyton XP3. Det er et kraftverk av en PA forsterker, med Hifi kvalitet - unntatt på utseende.
Den driver alt!
Alt annet enn "digitale" forsterkere med høy virkningsgrad utgår. XP3 er på 540W i 4 ohm så den hadde fint klart jobben, men jeg kan ikke ha 10 stk. Adyton XP3 stående.. Det var en knallgod forsterker i sin tid, men det er over 20 år siden. Utviklingen går fremover og slik det ser ut nå så er det en Hypex-pakke til rundt 20k som er beste løsning. En slik pakke kan levere 8000W RMS kontinuerlig og trenger heller ikke all verdens kjøling for å klare det.
Anaview kommer nærme, men ser ut til å koste litt mer per watt.
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
ALC1000 gir 1000W i 4 ohm mono og blir dermed litt upraktisk siden jeg skal bruke 4 ohms elementer. Jeg kan koble to i serie og får da inntil 315W RMS per element. Men modulene må koste vesentlig mindre enn 2k per stykk før de kan matche Hypex på watt per krone. Jeg fant ikke pris på ALC1000 modulene.

Det spørs om jeg må tråle nettet for brukte inukes hvis jeg skal klare å komme lavere enn 20k for forsterkere til dette prosjektet..
skjønner, skjønner. :)

bare til info om noen måtte lure. det ser ut til at profusion har sluttet å føre alc1000 på webshoppen jf. "This part is currently unavailable for sale via our website. Contact us for more information", men ams1000 er der.

i google cache så står det

[h=2]Prices ALC1000-1300[/h]
Quantity
1+2+5+10+
gbp
235.64 230.40 219.93 214.69

så de er nok fortsatt dyrere per watt da, ja.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Behringer NU hadde jeg holdt meg langt unna, i hvert fall modellene med DSP, de uten har jeg ikke prøvd.

Jeg hadde gått for løsning 2 og kjøpt en eller to stk Crown iTech :)
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Behringer NU hadde jeg holdt meg langt unna, i hvert fall modellene med DSP, de uten har jeg ikke prøvd.

Jeg hadde gått for løsning 2 og kjøpt en eller to stk Crown iTech :)
Brokoblet kan Crown IT9000HD levere 6kW ved 20Hz og 8 ohm. Med 10 drivere koblet til 10 ohm ville den lett klare å gi 480W per driver. Men den koster dessverre 32k kroner (i USA). Jeg trenger 2 stk. og med moms på dette havner vi på 80k.
Det ser ut som at Hypex er "untouchable" når det gjelder watt per krone. For 25k (inkl. MVA) får jeg 416W per driver.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.798
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg har ikke fått med meg helt hva dette skal brukes til, men jeg skjønner ikke helt hva du skal med all effekten.

du har vel ikke planer om å spille 125 dB RMS...?

mvh
OMF
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke fått med meg helt hva dette skal brukes til, men jeg skjønner ikke helt hva du skal med all effekten.

du har vel ikke planer om å spille 125 dB RMS...?

mvh
OMF
Effekten må til for å styre elementene ut mot xmax, altså innenfor elementenes lineære slaglengde.
RMS-verdien blir aldri i nærheten av elementemes kapasitet så lenge det er musikk som spilles av.
Vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet ditt OMF.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.798
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel det var ikke mer komplisert enn at siden penger er et kriterie her, så kan man jo vurdere å slakke litt på designkriteriene....halverer man effektbehovet så har man fortsatt 122 dB ved 20 Hz og 132 dB ved35Hz.


mvh
OMF
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Vel det var ikke mer komplisert enn at siden penger er et kriterie her, så kan man jo vurdere å slakke litt på designkriteriene....halverer man effektbehovet så har man fortsatt 122 dB ved 20 Hz og 132 dB ved35Hz.


mvh
OMF
Tar man av en fjerdedel så er man nede i 119 og det er sikkert fortsatt mange som synes det er overkill, osv. Kapasiteten ved 35Hz er ikke så interessant i denne sammenheng med mindre det brukes kompressor eller at bassene ruller av tidlig. For et fullfrekvent musikk- og kinosystem så ville jeg brukt 20Hz som dimensjonerende. Å forsøke å få mest mulig igjen for pengene, gitt at en etterlever spesifikasjonene er nå etter mine begrep bare fornuftig. Kan heller ikke se at det er kompromittert på kvalitet.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Behringer NU hadde jeg holdt meg langt unna, i hvert fall modellene med DSP, de uten har jeg ikke prøvd.

Jeg hadde gått for løsning 2 og kjøpt en eller to stk Crown iTech :)
Brokoblet kan Crown IT9000HD levere 6kW ved 20Hz og 8 ohm. Med 10 drivere koblet til 10 ohm ville den lett klare å gi 480W per driver. Men den koster dessverre 32k kroner (i USA). Jeg trenger 2 stk. og med moms på dette havner vi på 80k.
Det ser ut som at Hypex er "untouchable" når det gjelder watt per krone. For 25k (inkl. MVA) får jeg 416W per driver.
Skal du ha nytt så ja, men ellers får en iTech 4000/6000 til 10-15.000 kr/stk, ofte også rimeligere. Rimelig sikker på at også de vil holde effektmessig...

Har du kalkulert inn chassis og alt i prisen på Hypex?

Ser bare på det som ett mareritt å måtte forhold seg til 20 forsterkere :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.798
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel det var ikke mer komplisert enn at siden penger er et kriterie her, så kan man jo vurdere å slakke litt på designkriteriene....halverer man effektbehovet så har man fortsatt 122 dB ved 20 Hz og 132 dB ved35Hz.


mvh
OMF
Tar man av en fjerdedel så er man nede i 119 og det er sikkert fortsatt mange som synes det er overkill, osv. Kapasiteten ved 35Hz er ikke så interessant i denne sammenheng med mindre det brukes kompressor eller at bassene ruller av tidlig. For et fullfrekvent musikk- og kinosystem så ville jeg brukt 20Hz som dimensjonerende. Å forsøke å få mest mulig igjen for pengene, gitt at en etterlever spesifikasjonene er nå etter mine begrep bare fornuftig. Kan heller ikke se at det er kompromittert på kvalitet.
Har dessverre ikke følt helt med i beregningene her, men har det virker på meg som man dimmensjonerer effektbehovet etter peak (400W for å nå XMaks) og forsterkerne etter RMS (UCD2k er jo 2000 W RMS - men peakeffekten er jo 3200W).

Og når man på toppen av det hele skal ha 2 stk så har man en peakeffekt på 6500W. Og det er vel også slik at jo mer membranareal man har - jo mer lettdrevet blir et system, og med 12 femtentommere og 6500 Watt så er man nok på den sikre siden!

Mvh
OMF
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
AMS 1000 er jo 2-ohms stabil, og kan da dynamisk pumpe ut omkring 700W pr kanal. Det betyr at du skulle klare deg med 2,5 slike i front, og 2,5 slike bak.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Armand, jeg poster rett og slett noe av det jeg skrev til deg på mail, jeg tror det kan ha allmenhetens interesse:

Men det er en ting jeg lurer på om du har oversett. Disse beregningene er jo riktignok på 1 meters avstand, men langt viktigere, de er såkalt 2pi, eller half space som det også kalles. Beregningsmodellen tar utgangspunkt i en uendelig liten driver som er montert i en uendelig stor baffel. Lyden brer seg da som i en halvkule. Til sammenlikning vil en såkalt 4pi-beregning gi 6dB lavere resultat da man fjerner baffelen fra regnestykket. I ditt tilfelle er det derimot verken 2 eller 4 pi. Eksakt hva det blir tør jeg ikke si, men tenk deg følgende:


Når vi beregner 2-pi SPL har vi utgangspunkt i at lydtrykket synker med 6dB pr avstandsenhet. Det vil si at ved 0,5 meter skal regnestykket økes med 6dB, altså 131,5dB. Ved 0,25 meter skal det økes med ytterligere 6dB. Dette er matematisk korrekt, men i praksis har du også effekten av at ikke all lyden kommer fra ett uendelig lite punkt. Om vi ser på spredningsteori så vet vi at for et tilstrekkelig langt line array så vil tallet 6dB pr avstandsdobling halveres til 3dB. I prinsippet så har en uendelig stor flate med en planar bølgefront ingen drop pr avstandsenhet over hodet, og i ditt oppsett får du en tilnærmet planar bølgefront med hjelp fra sideveggene som "forsegler" flankene på bølgefronten din. Du vil ha noe tap via sideveggene (lekkasje ut av rommet) men det er grunn til å tro at 125,5dB er en voldsom underdrivelse i forhold til hva du vil oppnå i praksis. Ble dette forståelig?
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Jeg er litt treig ift. selve konklusjonen din Snickers-is :)
Det ble litt på gefylen, men da vi målte Anders sitt oppsett ble bakveggen dempet ca 2 dB ift frontveggen. Det indikerer rimelig konstant nivå gjennom rommet. Med 123dB/20Hz beregnet kapasiteten på Anders sitt oppsett presset vi det til like over 120dB. Bevegelsen på membranene var da påtagende store. Noe mer var det ikke mulig å hente siden sikringen gikk. Det store membranutslaget kan selvsagt tildels skyldes mangel på kontroll fra forsterkerne, men det vet vi ikke. Jeg kan heller ikke si med sikkerhet om bevegelsen var utover xmax.

Uansett - jeg mener det kan være grunn til å anta at 2pi kapasiteten man simulerer ikke er så fryktelig langt fra (hverken ene eller andre veien) ift. det man kan oppnå i rommet.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Dersom du taper 2dB fra 1m foran høyttalerne til bakveggen er det urimelig at du skal tape 6dB mellom 0,5m og 1m.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Tror vi snakker litt forbi hverandre. Vi dempet bakveggen 2dB - vi målte ikke et 2dB lavere lydtrykk. Det er flere forhold rundt rommet til Anders som gjorde justeringene usikre. Se innledende målinger hvor responsen fra bakvegg og frontvegg er uforholdsvis ulik hverandre til tross for symmetri http://www.hifisentralen.no/forumet...c/76692-tra-kk-uten-trykk-10.html#post2016077. Et stivere og tettere rom vil rydde opp i mye av dette og gi et mer sikkert tallgrunnalg.

Du vil også kunne skimte et visst nivåtap i nederste måling med hhv. sweetspot og -2m målingen i samme posten, men oppløsningen gir dessverre for dårlig inntrykk til at man kan hente noe konkret ut av det. Min største antakelse ift. kapasitet ligger i nivåtesten som ble kjørt.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Armand, jeg poster rett og slett noe av det jeg skrev til deg på mail, jeg tror det kan ha allmenhetens interesse:

Men det er en ting jeg lurer på om du har oversett. Disse beregningene er jo riktignok på 1 meters avstand, men langt viktigere, de er såkalt 2pi, eller half space som det også kalles. Beregningsmodellen tar utgangspunkt i en uendelig liten driver som er montert i en uendelig stor baffel. Lyden brer seg da som i en halvkule. Til sammenlikning vil en såkalt 4pi-beregning gi 6dB lavere resultat da man fjerner baffelen fra regnestykket. I ditt tilfelle er det derimot verken 2 eller 4 pi. Eksakt hva det blir tør jeg ikke si, men tenk deg følgende:


Når vi beregner 2-pi SPL har vi utgangspunkt i at lydtrykket synker med 6dB pr avstandsenhet. Det vil si at ved 0,5 meter skal regnestykket økes med 6dB, altså 131,5dB. Ved 0,25 meter skal det økes med ytterligere 6dB. Dette er matematisk korrekt, men i praksis har du også effekten av at ikke all lyden kommer fra ett uendelig lite punkt. Om vi ser på spredningsteori så vet vi at for et tilstrekkelig langt line array så vil tallet 6dB pr avstandsdobling halveres til 3dB. I prinsippet så har en uendelig stor flate med en planar bølgefront ingen drop pr avstandsenhet over hodet, og i ditt oppsett får du en tilnærmet planar bølgefront med hjelp fra sideveggene som "forsegler" flankene på bølgefronten din. Du vil ha noe tap via sideveggene (lekkasje ut av rommet) men det er grunn til å tro at 125,5dB er en voldsom underdrivelse i forhold til hva du vil oppnå i praksis. Ble dette forståelig?
Det ble forståelig og jeg har vært innom tanken selv.
Med 10 drivere på frontveggen (2,3m*5,5m) så blir det blir på en måte som at man har 10 "rom" med "frontvegg" på 1,15m * 1,1m med en driver i hvert "rom"
Hvis man bruker denne kalkulatoren:
Strassacker: Speaker Building, Components
og lager et rom med frontvegg på 1,15*1,1 meter så kan man komme frem til at man får en økning på rundt 10dB i forhold til 2.3*5.5 meter.

Rommet mitt består av betong gulv og vegger og et meget solid tak så jeg vil få svært lite lekkasjer. Det kan dermed godt hende at jeg skyter et stykke over mål med å designe bassystemet til 125dB. Men så har vi jo erfaringene til Tytte og Anders i bakhodet. I tillegg så er det greit å bruke 10 elementer per vegg for å være sikker på å opprettholde en plan bølgefront. Men det er slett ikke sikkert at jeg trenger å ha 400W per element. Som OMF er inne på så sparer jeg en del penger på å halvere effekten.

Jeg har også lekt meg litt med room simulator i REW. Der kan man plassere subber i rommet og invertere fase og justere plassering og delay. Men jeg fikk ikke helt gode resultater. Noen andre som har prøvd dette?

Det er vel bare en ting å gjøre, og det er å bygge dette og teste det i praksis! :)
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Behringer NU hadde jeg holdt meg langt unna, i hvert fall modellene med DSP, de uten har jeg ikke prøvd.

Jeg hadde gått for løsning 2 og kjøpt en eller to stk Crown iTech :)
Brokoblet kan Crown IT9000HD levere 6kW ved 20Hz og 8 ohm. Med 10 drivere koblet til 10 ohm ville den lett klare å gi 480W per driver. Men den koster dessverre 32k kroner (i USA). Jeg trenger 2 stk. og med moms på dette havner vi på 80k.
Det ser ut som at Hypex er "untouchable" når det gjelder watt per krone. For 25k (inkl. MVA) får jeg 416W per driver.
Skal du ha nytt så ja, men ellers får en iTech 4000/6000 til 10-15.000 kr/stk, ofte også rimeligere. Rimelig sikker på at også de vil holde effektmessig...

Har du kalkulert inn chassis og alt i prisen på Hypex?

Ser bare på det som ett mareritt å måtte forhold seg til 20 forsterkere :)
Planen med Hypex er å bruke 2kW modulene. Med 4 moduler og tilhørende PSU, kabinett osv. kommer det på ca. 25000 kroner.
Hvor leter man for å finne brukte iTech? Kunne jeg fått en brukt iTech 6000 for 10k begynner det å bli interessant..
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.798
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
10k for Itech hørtes rimelig ut!

Med frakt og MVA så havner du nok ihvertfall på 15k!
crown Itech | eBay

Jeg har en slik 6000 og er godt fornøyd med den. Crown er robust og pålitelig!

Mvh
OMF
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
560
Antall liker
336
Torget vurderinger
23
+1 på at Crown er pålitelig (dyrere serier). Det samme er Lab-Gruppen sine forsterkere (alle serier).

Med tanke på budsjett så ville jeg anbefale trådstarter å bygge slik at det er enkelt å skalere forsterkerkraft, trekk kraftige høyttalerkabler fra hvert enkelt element slik at det er enkelt å koble om og gruppere elementene optimalt til det du har tilgjengelig av forsterkeri. Og det er vel best å gå for maks høyttalerflate/membranareal med en gang? Enig med at 12 elementer foran/bak er lettere å gruppere.

Angående plan bølgefront som du var inne på, så får du vel det også med 8 elementer med tanke på bølgelengdene vi snakker om her?
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Rommet mitt består av betong gulv og vegger og et meget solid tak så jeg vil få svært lite lekkasjer. Det kan dermed godt hende at jeg skyter et stykke over mål med å designe bassystemet til 125dB. Men så har vi jo erfaringene til Tytte og Anders i bakhodet. I tillegg så er det greit å bruke 10 elementer per vegg for å være sikker på å opprettholde en plan bølgefront. Men det er slett ikke sikkert at jeg trenger å ha 400W per element. Som OMF er inne på så sparer jeg en del penger på å halvere effekten.
Du har et bedre utgangspunkt enn rommet til Anders (som forøvrig skal gjøres større og stivere). Derfor blir erfaringsgrunnlaget fra det prosjektet sånn passelig upålitelig. Med ditt system på plass og Anders sitt i mer fintrimmet utgave, så skulle iallfall erfaringsbasen være utmerket for andre som ønsker å hive seg på DBA.
Jeg har også lekt meg litt med room simulator i REW. Der kan man plassere subber i rommet og invertere fase og justere plassering og delay. Men jeg fikk ikke helt gode resultater. Noen andre som har prøvd dette?
Jeg gjorde forsøk innledningsvis. Det blir ikke helt riktig, men viser at de store peakene og kanselleringene uteblir og at responsen er relativt upåvirket ift. micens plassering
REW room sim.jpg



Det er vel bare en ting å gjøre, og det er å bygge dette og teste det i praksis! :)
O0
 
D

Desillusjonert

Gjest
Du er klar over at de fleste PA effektrinn har vifter? Og at disse høres!
De fleste PA effektrinn har også enten Speakon eller Jack, så du må ha overganger? Noe jeg tipper du har tenkt på, men jeg nevner det...
Hvorfor ikke kjøre Rotel/NAD på hele fjøla? Det trenger da ikke koste så mye mere? Ser at det er som selger 4 stk for 4K/stk på Finn?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Angående plan bølgefront som du var inne på, så får du vel det også med 8 elementer med tanke på bølgelengdene vi snakker om her?
Det kommer an på hvor høyt i frekvens dette skal brukes. Det var jeg som bragte forslaget på 10 drivere på banen. Det var rett og slett basert på at avstanden mellom driverne sideveis blir omtrent den samme som avstanden mellom driverne i høyden, og at han sånn sett maksimerer muligheten for hvor høyt i frekvens han kan gå med 2 rader. Går han over til 3 rader er han straks på et veldig mye større antall drivere.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
...og lager et rom med frontvegg på 1,15*1,1 meter så kan man komme frem til at man får en økning på rundt 10dB i forhold til 2.3*5.5 meter.
Dette er veldig interessant, og det harmonerer godt med hva jeg forventer ut fra mine forenklede beregninger.

Rommet mitt består av betong gulv og vegger og et meget solid tak så jeg vil få svært lite lekkasjer. Det kan dermed godt hende at jeg skyter et stykke over mål med å designe bassystemet til 125dB. Men så har vi jo erfaringene til Tytte og Anders i bakhodet. I tillegg så er det greit å bruke 10 elementer per vegg for å være sikker på å opprettholde en plan bølgefront. Men det er slett ikke sikkert at jeg trenger å ha 400W per element. Som OMF er inne på så sparer jeg en del penger på å halvere effekten.
Så, i følge de beregningene jeg gjorde, som går på 125,5dB half space ved 320W/driver, burde du ha denne kapasiteten ved 32W pr driver, og ytterligere 10dB å gå på. Høres fascinerende ut.

Jeg snakket litt med Tytte, og jeg sitter med en snikende mistanke om at forsterkerne mistet pusten, og at de i tillegg fikk for lite strøm inn på primærsiden og derfor hadde enda mindre å gi på med. Det er fristende å tilskrive den observerte slaglengden til ustabile forsterkere på grensen til det hinsidige.

Det er vel bare en ting å gjøre, og det er å bygge dette og teste det i praksis! :)
YESS! Håper jeg får komme og høre!
 
Topp Bunn