Røros kobber. Ett lite stykke Norge! Ingen over, ingen ved siden!
Det enkle er ofte det beste!
Det enkle er ofte det beste!
Vedlegg
-
94.4 KB Visninger: 367
Ahh, et innlegg som dette gjør ventetiden til neste gode kopp kaffe langMaHa skrev:Jeg klarer ikke helt å legge helt av meg denne paralellen til hifi.
Kjøpte i ettermiddag et par poser med kaffe jeg ikke har testet hos den lokale kaffedama.
En pose med Colombia Buena Vista (Cup Of Excellence) og en pose Etiopisk Mocca, en annen variant enn den populære Yirgacheffe moccaen.
Jeg har tidligere testet en masse annet fra henne, hun får det meste fra sin grossist Solberg & Hansen.
Så til paralellen; Moccamasteren min gjør en så god jobb at man virkelig får utbytte av råvarene, og får totalt forskjellige opplevelser selv innfor små variasjoner av samme bønnetype og opprinnelse.
Som et anlegg med god balanse ;D
http://www.sh.no/index.lasso?s=Våre produkter&p=5 (Se kaffemeny til venstre)
Din er jo SÅ mye mere stilig enn den nye dessverre (for meg). Du vet ikke tilfeldigvis om noe sted der din gamle modell finnes fremdeles?Gjestemedlem skrev:Moccamaster er en god nummer to, og generelt et trygt valg.
En som lager bedre kaffe og har et lekrere design i tillegg er Philips Cafe Gourmet HD 5405
Jeg har den modellen som er avbildet og ville aldri byttet denne i en Moccamaster. Ikke av de modellene jeg kjenner til så langt i allefall.
![]()
Denne er også kommet i en nyere modell, men den har jeg ikke testet.
Denne varmer opp alt vannet i kolben på toppen før det slippes gjennom kaffen. Vannet skal altså ikke surkle seg gjennom lange treige leding- og rørsystemer før den når kaffebønnene.
Legge inn en lege er ikke det enkleste i verden ;D.Valentino skrev:Du må få kjæresten din til behandling tror jeg. ;D
Ser at Norsk kaffinformasjon mener denne "når nesten opp" - http://www.kaffe.no/?l=23&ls=29&h=253impulse skrev:Her i huset bor det to kaffeelskere,og vi legger nok endel energi i å gjøre kaffen så god som mulig. Skal vi dømme etter responsen fra både "vanlige" besøkende og kaffeglade medforumister som ramler innom,begynner resultatet å sitte nå.
Etter å ha eid traktere fra Moccamaster (husk på å alltid tømme ut den lille vannresten som gjemmer seg i rørene fra forrige runde, ellers blir ikke kaffen optimal!)
Phillips,(Gjestemedlems vakre tårn. Hadde to. De gikk i stykker altfor fort.) Braun og Melitta har vi slått oss til ro med et eventyr av en kaffetrakter, IMHO. Melitta Aroma Exellent. Den lager fantastisk god kaffe og er akkurat nå på tilbud hos Jernia. Vanlig pris er ca. 1500, nå går den visst for 795,- i krom finish. Rett og slett et kanonkjøp.
Kaffen kommer fra Stavanger Kaffebrenneri. Ethiopsik økologisk Yirgacheffe, kjøpt som hele bønner. Så maler vi det vi trenger der og da. Litt tungvindt kanskje, men kaffen blir nydelig og huset lukter nesten enda bedre.
Skal det nytes espresso,bruker vi kongen av betalbare espressomaskiner,Gaggia Classic.Ser at noen nevner Nespreso. Veldig grei å bruke, men den når slett ikke opp smaksmessig etter min mening. Så får det heller bli litt mer søl. Kaffe skal være så fersk og nymalt som overhode mulig, det er det ingen vei utenom. Espressoen kjøpes på Evita kaffebar på Grønland. Jeg tror ikke det finnes bedre i kongeriket! Langt å dra fra Haslum til Grønland for kaffe, men litt skal det jo lides for kaffenytelsen. For ordens skyld, vi kjøper altså ikke kaffe i Stavanger, men på butikken "Røtter" på St. Hanshaugen.
Ellers kjenner jeg meg igjen i den eminente beskrivelsen av livet med en Steltonkanne. Den er vakker såm få, men makter jo ikke å holde kaffen varm. Det gjør ikke så mye her, vi drikker kaffen vår fort.....
Håper forresten dere tilgir sleivete ortografi. Jeg har nemlig ikke fått meg kaffe enda!![]()
Hvis kaffen smaker ræv har du iallefall gjort noe helt galt i tilberedningen.Lille_Adam skrev:Smaken er som kjent som baken...
Sitert fra Forbrukerportalen, http://forbrukerportalen.no/Tester/2006/1148294298.48?expandedtopic=1148294298.53Trakterne kan altså ha like mye å si for smaken som valget av kaffe, ifølge Matforsk.
toriamos skrev:Ser at Norsk kaffinformasjon mener denne "når nesten opp" - http://www.kaffe.no/?l=23&ls=29&h=253impulse skrev:Her i huset bor det to kaffeelskere,og vi legger nok endel energi i å gjøre kaffen så god som mulig. Skal vi dømme etter responsen fra både "vanlige" besøkende og kaffeglade medforumister som ramler innom,begynner resultatet å sitte nå.
Etter å ha eid traktere fra Moccamaster (husk på å alltid tømme ut den lille vannresten som gjemmer seg i rørene fra forrige runde, ellers blir ikke kaffen optimal!)
Phillips,(Gjestemedlems vakre tårn. Hadde to. De gikk i stykker altfor fort.) Braun og Melitta har vi slått oss til ro med et eventyr av en kaffetrakter, IMHO. Melitta Aroma Exellent. Den lager fantastisk god kaffe og er akkurat nå på tilbud hos Jernia. Vanlig pris er ca. 1500, nå går den visst for 795,- i krom finish. Rett og slett et kanonkjøp.
Kaffen kommer fra Stavanger Kaffebrenneri. Ethiopsik økologisk Yirgacheffe, kjøpt som hele bønner. Så maler vi det vi trenger der og da. Litt tungvindt kanskje, men kaffen blir nydelig og huset lukter nesten enda bedre.
Skal det nytes espresso,bruker vi kongen av betalbare espressomaskiner,Gaggia Classic.Ser at noen nevner Nespreso. Veldig grei å bruke, men den når slett ikke opp smaksmessig etter min mening. Så får det heller bli litt mer søl. Kaffe skal være så fersk og nymalt som overhode mulig, det er det ingen vei utenom. Espressoen kjøpes på Evita kaffebar på Grønland. Jeg tror ikke det finnes bedre i kongeriket! Langt å dra fra Haslum til Grønland for kaffe, men litt skal det jo lides for kaffenytelsen. For ordens skyld, vi kjøper altså ikke kaffe i Stavanger, men på butikken "Røtter" på St. Hanshaugen.
Ellers kjenner jeg meg igjen i den eminente beskrivelsen av livet med en Steltonkanne. Den er vakker såm få, men makter jo ikke å holde kaffen varm. Det gjør ikke så mye her, vi drikker kaffen vår fort.....
Håper forresten dere tilgir sleivete ortografi. Jeg har nemlig ikke fått meg kaffe enda!![]()
De mener derimot at Moccamaster når opp. Har hatt Moccamaster i flere år, synes det er vanskelig å få den gode smaken ut av denne maskinen. Har snakket med overraskende mange (et par tre stykker kanskje..)andre som heller ikke liker Moccamaster.
Ja, veldig overraskende for meg også, men interessant likevel.MaHa skrev:Da blir jeg litt nysgjerrig; hva er det de ikke liker med Moccamasteren? Kan det være andre faktorer inne i bildet? Rengjøring, råvare osv osv? Dette med temperatur og traktetid er jo de to tingene som er aller viktigst, er det noe utover det som er avgjørende for resultatet?
Med litt relevans til hobbien kan jeg ikke dy meg: Du har kanskje en bedre strømkabel til trakteren som filtrerer vekk den snerpete smaken?Litt interessant at matforsk tester moccamaster og melitta aroma excellent til å gi høy grad av snerpende smak. Jeg har drukket samme kaffebønne hos meg selv og impulse, av en type som har litt syrlighet i seg, men har ikke opplevd noe i nærheten av snerpende smak, faktisk verken på noen bønner jeg har smakt på begge maskiner.
Skulle nesten tro at testen er foretatt med Coop-kaffe el. Det forklarer i såfall en del
Ja det er svært viktig hva slags kaffe som blir brukt i testene. Og ikke alle traktere er kalibrert til å levere den samme mengden kaffe i best tilstand. Det blir derfor stor forskjell på om man fyller en kanne helt eller halvt og hvor mye og hva slags kaffe som brukes.MaHa skrev:Litt interessant at matforsk tester moccamaster og melitta aroma excellent til å gi høy grad av snerpende smak. Jeg har drukket samme kaffebønne hos meg selv og impulse, av en type som har litt syrlighet i seg, men har ikke opplevd noe i nærheten av snerpende smak, faktisk verken på noen bønner jeg har smakt på begge maskiner.
Skulle nesten tro at testen er foretatt med Coop-kaffe el. Det forklarer i såfall en del![]()
tomerik skrev:Med litt relevans til hobbien kan jeg ikke dy meg: Du har kanskje en bedre strømkabel til trakteren som filtrerer vekk den snerpete smaken?Litt interessant at matforsk tester moccamaster og melitta aroma excellent til å gi høy grad av snerpende smak. Jeg har drukket samme kaffebønne hos meg selv og impulse, av en type som har litt syrlighet i seg, men har ikke opplevd noe i nærheten av snerpende smak, faktisk verken på noen bønner jeg har smakt på begge maskiner.
Skulle nesten tro at testen er foretatt med Coop-kaffe el. Det forklarer i såfall en del
Ellers har jeg stor tro på at vannkvaliteten kan bety svært mye for hvordan kaffen smaker og må taes i betraktning.
Nei, men dessverre det folk flest forbinder med kaffe.MaHa skrev:Men, nå er jo ikke Evergood, Ali og Friele espresso heller, da![]()
Vaffler stekt med EC nettkabel smaker helt fortreffelig.Trondmeg skrev:Skal man ta den helt ut er det nettfilter, ny nettkabel og spikes eller dempeføtter som gjelder. Vafler lagd på spikes gir en bedre opplevelse enn uten!
Jeg foretrekker å bruke et vaffeljern til vaffelsteking.Rhesus skrev:Vaffler stekt med EC nettkabel smaker helt fortreffelig.Trondmeg skrev:Skal man ta den helt ut er det nettfilter, ny nettkabel og spikes eller dempeføtter som gjelder. Vafler lagd på spikes gir en bedre opplevelse enn uten!
Du kommer nok til å forandre mening når du blir stor skal du se.Sleiven skrev:nå me dere faem skjøære meg skjerpe dere og innrømme at kaffe er vondt som faen
Sleievn
Enig i at rød og gul coop-kaffe ikke er bra. Den blå coopen er imidlertid god.MaHa skrev:Skulle nesten tro at testen er foretatt med Coop-kaffe el. Det forklarer i såfall en del![]()