Hvilken kaffetrakter er best?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Jeg klarer ikke helt å legge helt av meg denne paralellen til hifi.
Kjøpte i ettermiddag et par poser med kaffe jeg ikke har testet hos den lokale kaffedama.
En pose med Colombia Buena Vista (Cup Of Excellence) og en pose Etiopisk Mocca, en annen variant enn den populære Yirgacheffe moccaen.
Jeg har tidligere testet en masse annet fra henne, hun får det meste fra sin grossist Solberg & Hansen.
Så til paralellen; Moccamasteren min gjør en så god jobb at man virkelig får utbytte av råvarene, og får totalt forskjellige opplevelser selv innfor små variasjoner av samme bønnetype og opprinnelse.
Som et anlegg med god balanse ;D

http://www.sh.no/index.lasso?s=Våre produkter&p=5 (Se kaffemeny til venstre)

K

kbwh

Gjest
Her har vi både Mokkamaster og Francis Francis X1. Sistnevnte er nok ikke den beste espressomaskinen man får kjøpt for prisen av en grei surroundreceiver, men den duger. Og så er det Vespa/Folkevognbobledesignet ganske tiltalende.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
MaHa skrev:
Jeg klarer ikke helt å legge helt av meg denne paralellen til hifi.
Kjøpte i ettermiddag et par poser med kaffe jeg ikke har testet hos den lokale kaffedama.
En pose med Colombia Buena Vista (Cup Of Excellence) og en pose Etiopisk Mocca, en annen variant enn den populære Yirgacheffe moccaen.
Jeg har tidligere testet en masse annet fra henne, hun får det meste fra sin grossist Solberg & Hansen.
Så til paralellen; Moccamasteren min gjør en så god jobb at man virkelig får utbytte av råvarene, og får totalt forskjellige opplevelser selv innfor små variasjoner av samme bønnetype og opprinnelse.
Som et anlegg med god balanse ;D

http://www.sh.no/index.lasso?s=Våre produkter&p=5 (Se kaffemeny til venstre)
Ahh, et innlegg som dette gjør ventetiden til neste gode kopp kaffe lang :) Tror nok jeg satser på å skaffe meg en M.Master til, ja, slik at jeg har en til både heimen og kontoret. Den har ikke akkurat Francis Francis X1 design, men har sett en stilig finish som kalles Stone

og i rødt

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Gjestemedlem skrev:
Moccamaster er en god nummer to, og generelt et trygt valg.

En som lager bedre kaffe og har et lekrere design i tillegg er Philips Cafe Gourmet HD 5405

Jeg har den modellen som er avbildet og ville aldri byttet denne i en Moccamaster. Ikke av de modellene jeg kjenner til så langt i allefall.

Denne er også kommet i en nyere modell, men den har jeg ikke testet.

Denne varmer opp alt vannet i kolben på toppen før det slippes gjennom kaffen. Vannet skal altså ikke surkle seg gjennom lange treige leding- og rørsystemer før den når kaffebønnene.
Din er jo mye mere stilig enn den nye dessverre (for meg). Du vet ikke tilfeldigvis om noe sted der din gamle modell finnes fremdeles?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Her i huset bor det to kaffeelskere,og vi legger nok endel energi i å gjøre kaffen så god som mulig. Skal vi dømme etter responsen fra både "vanlige" besøkende og kaffeglade medforumister som ramler innom,begynner resultatet å sitte nå.
Etter å ha eid traktere fra Moccamaster (husk på å alltid tømme ut den lille vannresten som gjemmer seg i rørene fra forrige runde, ellers blir ikke kaffen optimal!)
Phillips,(Gjestemedlems vakre tårn. Hadde to. De gikk i stykker altfor fort.) Braun og Melitta har vi slått oss til ro med et eventyr av en kaffetrakter, IMHO. Melitta Aroma Exellent. Den lager fantastisk god kaffe og er akkurat nå på tilbud hos Jernia. Vanlig pris er ca. 1500, nå går den visst for 795,- i krom finish. Rett og slett et kanonkjøp.
Kaffen kommer fra Stavanger Kaffebrenneri. Ethiopsik økologisk Yirgacheffe, kjøpt som hele bønner. Så maler vi det vi trenger der og da. Litt tungvindt kanskje, men kaffen blir nydelig og huset lukter nesten enda bedre.
Skal det nytes espresso,bruker vi kongen av betalbare espressomaskiner,Gaggia Classic.Ser at noen nevner Nespreso. Veldig grei å bruke, men den når slett ikke opp smaksmessig etter min mening. Så får det heller bli litt mer søl. Kaffe skal være så fersk og nymalt som overhode mulig, det er det ingen vei utenom. Espressoen kjøpes på Evita kaffebar på Grønland. Jeg tror ikke det finnes bedre i kongeriket! Langt å dra fra Haslum til Grønland for kaffe, men litt skal det jo lides for kaffenytelsen. For ordens skyld, vi kjøper altså ikke kaffe i Stavanger, men på butikken "Røtter" på St. Hanshaugen.
Ellers kjenner jeg meg igjen i den eminente beskrivelsen av livet med en Steltonkanne. Den er vakker såm få, men makter jo ikke å holde kaffen varm. Det gjør ikke så mye her, vi drikker kaffen vår fort..... :D

Håper forresten dere tilgir sleivete ortografi. Jeg har nemlig ikke fått meg kaffe enda! :D

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg så på en københavntur at endel kaffebutikker solgte utstyr for hjemmeristing av kaffen. Slikt at man alltid har tilgang på ikke bare nymalt men også nybrent kaffe. Da kan man også tilpasse brenningen etter egen gane. Er det noen som har erfaringer med slike maskiner?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
impulse skrev:
Her i huset bor det to kaffeelskere,og vi legger nok endel energi i å gjøre kaffen så god som mulig. Skal vi dømme etter responsen fra både "vanlige" besøkende og kaffeglade medforumister som ramler innom,begynner resultatet å sitte nå.
Etter å ha eid traktere fra Moccamaster (husk på å alltid tømme ut den lille vannresten som gjemmer seg i rørene fra forrige runde, ellers blir ikke kaffen optimal!)
Phillips,(Gjestemedlems vakre tårn. Hadde to. De gikk i stykker altfor fort.) Braun og Melitta har vi slått oss til ro med et eventyr av en kaffetrakter, IMHO. Melitta Aroma Exellent. Den lager fantastisk god kaffe og er akkurat nå på tilbud hos Jernia. Vanlig pris er ca. 1500, nå går den visst for 795,- i krom finish. Rett og slett et kanonkjøp.
Kaffen kommer fra Stavanger Kaffebrenneri. Ethiopsik økologisk Yirgacheffe, kjøpt som hele bønner. Så maler vi det vi trenger der og da. Litt tungvindt kanskje, men kaffen blir nydelig og huset lukter nesten enda bedre.
Skal det nytes espresso,bruker vi kongen av betalbare espressomaskiner,Gaggia Classic.Ser at noen nevner Nespreso. Veldig grei å bruke, men den når slett ikke opp smaksmessig etter min mening. Så får det heller bli litt mer søl. Kaffe skal være så fersk og nymalt som overhode mulig, det er det ingen vei utenom. Espressoen kjøpes på Evita kaffebar på Grønland. Jeg tror ikke det finnes bedre i kongeriket! Langt å dra fra Haslum til Grønland for kaffe, men litt skal det jo lides for kaffenytelsen. For ordens skyld, vi kjøper altså ikke kaffe i Stavanger, men på butikken "Røtter" på St. Hanshaugen.
Ellers kjenner jeg meg igjen i den eminente beskrivelsen av livet med en Steltonkanne. Den er vakker såm få, men makter jo ikke å holde kaffen varm. Det gjør ikke så mye her, vi drikker kaffen vår fort..... :D

Håper forresten dere tilgir sleivete ortografi. Jeg har nemlig ikke fått meg kaffe enda! :D
Ser at Norsk kaffinformasjon mener denne "når nesten opp" - http://www.kaffe.no/?l=23&ls=29&h=253

De mener derimot at Moccamaster når opp. Har hatt Moccamaster i flere år, synes det er vanskelig å få den gode smaken ut av denne maskinen. Har snakket med overraskende mange (et par tre stykker kanskje..)andre som heller ikke liker Moccamaster.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Smaken er som kjent som baken og i så måte er vel denne testen langt bedre enn det som finnes hos Norsk Kaffeinformasjons sider, siden de kun tar temperatur og traktetid i betraktning (...). Vel og merke er den kun informativ om man har lyst på en av de 20 trakterne som er testet, noe som gir et heller magert utvalg.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Det er så mange typer smakspreferanser blant folk mht. kaffe. Bedre blir det ikke - dvs. det blir mer komplisert å velge - når følgende faktum gjelder for traktere:
Trakterne kan altså ha like mye å si for smaken som valget av kaffe, ifølge Matforsk.
Sitert fra Forbrukerportalen, http://forbrukerportalen.no/Tester/2006/1148294298.48?expandedtopic=1148294298.53
Vil anta at toleransen for og smaken av bitterhet kan variere ganske mye, men at de individuelle forskjellene for slike "grunn-smaker" varierer mindre enn betydningen av trakter og bønnetype/kvalitet? Jfr. tabellen fra Matforsk

Vil likevel støtte meg til traktetid og temperatur på vannet som avgjørende faktorer på smak, uavhengig av preferanser ellers.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Da blir jeg litt nysgjerrig; hva er det de ikke liker med Moccamasteren? Kan det være andre faktorer inne i bildet? Rengjøring, råvare osv osv? Dette med temperatur og traktetid er jo de to tingene som er aller viktigst, er det noe utover det som er avgjørende for resultatet?

toriamos skrev:
impulse skrev:

Ser at Norsk kaffinformasjon mener denne "når nesten opp" - http://www.kaffe.no/?l=23&ls=29&h=253

De mener derimot at Moccamaster når opp. Har hatt Moccamaster i flere år, synes det er vanskelig å få den gode smaken ut av denne maskinen. Har snakket med overraskende mange (et par tre stykker kanskje..)andre som heller ikke liker Moccamaster.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
MaHa skrev:
Da blir jeg litt nysgjerrig; hva er det de ikke liker med Moccamasteren? Kan det være andre faktorer inne i bildet? Rengjøring, råvare osv osv? Dette med temperatur og traktetid er jo de to tingene som er aller viktigst, er det noe utover det som er avgjørende for resultatet?
Ja, veldig overraskende for meg også, men interessant likevel.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Litt interessant at matforsk tester moccamaster og melitta aroma excellent til å gi høy grad av snerpende smak. Jeg har drukket samme kaffebønne hos meg selv og impulse, av en type som har litt syrlighet i seg, men har ikke opplevd noe i nærheten av snerpende smak, faktisk verken på noen bønner jeg har smakt på begge maskiner.
Skulle nesten tro at testen er foretatt med Coop-kaffe el. Det forklarer i såfall en del ;)

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Litt interessant at matforsk tester moccamaster og melitta aroma excellent til å gi høy grad av snerpende smak. Jeg har drukket samme kaffebønne hos meg selv og impulse, av en type som har litt syrlighet i seg, men har ikke opplevd noe i nærheten av snerpende smak, faktisk verken på noen bønner jeg har smakt på begge maskiner.
Skulle nesten tro at testen er foretatt med Coop-kaffe el. Det forklarer i såfall en del
Med litt relevans til hobbien kan jeg ikke dy meg: Du har kanskje en bedre strømkabel til trakteren som filtrerer vekk den snerpete smaken? :)

Ellers har jeg stor tro på at vannkvaliteten kan bety svært mye for hvordan kaffen smaker og må taes i betraktning.

G

Gjestemedlem

Gjest
MaHa skrev:
Skulle nesten tro at testen er foretatt med Coop-kaffe el. Det forklarer i såfall en del ;)
Ja det er svært viktig hva slags kaffe som blir brukt i testene. Og ikke alle traktere er kalibrert til å levere den samme mengden kaffe i best tilstand. Det blir derfor stor forskjell på om man fyller en kanne helt eller halvt og hvor mye og hva slags kaffe som brukes.

Hvis testene hadde benyttet andre bønner eller vannmengder ville nok resultatene sett ganske anderledes ut.

Derfor vil også et kaffemerke som er topp på en trakter gjerne ikke være det beste valget på en annen trakter med en litt annen kalibrering. En kaffe med lav bitterhet, som f.eks. kenyansk AA kaffe vil nok gjerne komme bedre ut på traktere som denne testen viser høy bitterhet på testen mens mer ramme kaffer gjerne har godt av litt kortere kontakt med kaffen eller litt lavere temperatur.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
He-he, ikke dum den ;D

Kalkinnholdet kan nok ha noe å si, but still...

tomerik skrev:
Skulle nesten tro at testen er foretatt med Coop-kaffe el. Det forklarer i såfall en del
Med litt relevans til hobbien kan jeg ikke dy meg: Du har kanskje en bedre strømkabel til trakteren som filtrerer vekk den snerpete smaken? :)

Ellers har jeg stor tro på at vannkvaliteten kan bety svært mye for hvordan kaffen smaker og må taes i betraktning.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
70
Du har kanskje en bedre strømkabel til trakteren som filtrerer vekk den snerpete smaken? :)

Er det noen som har forsøkt med andre strømkabler på kaffetraktere? Jeg har en Gaggia Classic og har mulighet til å bruke "Hifi-kabel" på denne. Ta gjerne med en Nordost Valhalla, helst innbrent (Dark roast?) for test hos meg.

;D ;D

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Matching er viktig innen hifi kaffe - i fullt alvor. Ulike bønner reagerer på ulike vis, i forhold til vannkvalitet og varme. Og det er likeså avgjørende hvordan du maler kaffen, og når.
Ulempen med en kaffetrakter er om kaffen står i kolben etter trakting - den bør snarest mulig helles over i en kanne, siden den ellers vil tape mange smaksstoffer til fordunsting.

Jeg brukte lang tid på å prøve forskjellige kaffetyper til min gamle trakter, som nå står på loftet. Og jeg brukte like lang tid og kom frem til en annen kaffetype til min nåværende Kitchen Aid espressomaskin. Jakten førte meg til Klassisk Ekspresso, malt på nummer 2. Den koster 100 for en halvkilo på Kaffebrenneriet, og gir meg en rik kaffe med gylden skumavslutning som får gjester til å sukke.

Evergood, Ali og Friele er sagflis tilsatt brunfarge i sammenligning.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Men, nå er jo ikke Evergood, Ali og Friele espresso heller, da ;)

Fonzie

Medlem
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
1
Endelig noe annet enn hifi her? hehe..

Til espresso'en er det Rancilio Silvia og Rocky
Til kaffen er det Moccamastern

Ingen diskusjon der.

Vedlegg

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
En sånn Rancilio Silvia står på ønskelisten her, men annet stæsj står foran i køen :)

Fonzie

Medlem
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
1
Jess! Ble julegave til meg selv dette her :) Mye jobb og søl, men mye mye morro også! Dessuten blir jo resultatet slettes ikke værst heller!

Rancilio er å anbefale, om du liker å "leke"/prøve deg som barista. Skal du ha noe bedre til hjemmebruk må man over på proff-klassen - og her er det helt nye faktorer og vurderinger som må til.. (og penger..)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
SErious:
Gutter, dere bruker vel Evian eller lignende til kaffeproduksjon, og ikke springvann fra irrede rør?

Unserious:
Skal man ta den helt ut er det nettfilter, ny nettkabel og spikes eller dempeføtter som gjelder. Vafler lagd på spikes gir en bedre opplevelse enn uten!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Norsk Kaffeinformasjon vektlegger altfor få parametere i følge flere kaffekjennere jeg har snakket med. (Ledelsen i Kaffebrenneriet. De vet definitivt hva det går om.)
Kaffeinformasjonens parametere er hentet fra en amerikansk forbrukertest fra sent sekstitall og er moden for revisjon,sies det.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Trondmeg skrev:
Skal man ta den helt ut er det nettfilter, ny nettkabel og spikes eller dempeføtter som gjelder. Vafler lagd på spikes gir en bedre opplevelse enn uten!
Vaffler stekt med EC nettkabel smaker helt fortreffelig.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.440
Rhesus skrev:
Trondmeg skrev:
Vaffler stekt med EC nettkabel smaker helt fortreffelig.
Jeg foretrekker å bruke et vaffeljern til vaffelsteking.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Og i følge den testen Gjestemedlem linker til, så er kriteriene som man har vurdert og rangert kaffetraktere etter (temperatur og bryggetid) høyst suspekte. I tillegg er grunnlaget tynt, i det alt man har å vise til er en 40 år gammel amerikansk veiledning som har vært førende for produksjonskriterier og markedsposisjon på traktere.

Dette er interessant:

Siden målet for testen er å finne ut hvilken trakter som brygger den beste kaffen, ble det klart at målinger alene ikke holder. For smaker egentlig kaffen fra de tekniske vinnerne, Braun 550 og Moccamaster, noe særlig bedre enn den fra trakteren på bunnen av listen, Rowenta Morrison Glas? Nei, egentlig ikke, viser det seg. Sammenhengen mellom opplevd smak og målingene av tid og temperatur, er langt fra absolutte.

Resultatene fra testpanelet bekrefter at kaffen lukter og smaker svært ulikt avhengig av hvilken trakter som er brukt. Lukten av brent og smaksintensiteten varierer særlig mye. Smaken av surt og bittert varierer også kraftig.

Ifølge Matforsk er forskjellen i bitterhet så stor mellom ulike traktere, som for eksempel Moccamaster KB741 med mye bittersmak og Severin Caprice Nouvelle med lite bittersmak, at en vanlig kaffedrikker vil tro det er brukt ulike typer kaffe.

===

Interessant fordi man har begynt med galt kriterium for uniformering av kaffesmak, tid og temperatur korrelasjonen var ikke absolutt ... Morsomt!

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Ja, her er det sannelig litt å sette seg inn i. :D Det blir interessant om det dukker opp en ferskere test med flere vinklinger.

Jeg har alltid ment at før man bestemmer seg for trakter, så kan man like så godt kjøpe skikkelig kaffe, det vil hjelpe uansett, men her har jeg tatt feil noen ganger.
Jeg har fått servert skikkelig råvare på ymse traktere; det som går igjen er lav traktetemperatur og lang traktetid, det funker aldri bra til tross for god råvare. Da gjør det seg faktisk å male kaffen grovere enn filtermalt, kokemalt og presskannemalt er jo som kjent ment for lenger varmeeksponering, og funker derfor bedre på middels til dårligere traktere. Kjapp traktetid som MM feks, må derimot ha finere malt kaffe.

Fonzie

Medlem
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
1
Ja, MaHa - vi kan vel fastslå at med samme kaffe, filter og vann, så blir faktisk resultatene forskjellige avhengig av hvilken trakter som brukes. Det er det vel ingen tvil om?

Dersom vi kun fokuserer på hjemmemarked maskiner og ser bort ifra TV2-hjelper-deg-kriteriet (pris), hva er viktigst med en trakter?
- Joda, det er resultatet

Hvordan oppnår man dette "perfekte" resultatet? Og det er vel her Norsk Kaffeinformasjon og år med kaffetradisjon inn. Traktetid, temperatur, malingsgrad?

Fra arbeid på Rancilio'en må jeg jo innrømme at det er langt mer arbeid, enn å fyre opp Moccamastern. I motsetning kan man på en espresso-maskin styre showet litt selv, men det ligger relativt strenge normer til grunne for hvordan den skal lages, og gjerne sees ut. Bla. skal det brukes mellom 25-28 sek å helle shot'en, tamping skal foregå under 10-12 kg trykk osv osv. Få noen konkrete normer om kaffetrakting, test etter disse normene. Kaffekjenner bør fort kjenne om smaken er tilfredstillende eller ikke..

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
nå me dere faem skjøære meg skjerpe dere og innrømme at kaffe er vondt som faen
Sleievn

G

Gjestemedlem

Gjest
Sleiven skrev:
nå me dere faem skjøære meg skjerpe dere og innrømme at kaffe er vondt som faen
Sleievn
Du kommer nok til å forandre mening når du blir stor skal du se. :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.599
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
MaHa skrev:
Enig i at rød og gul coop-kaffe ikke er bra. Den blå coopen er imidlertid god.

Et annet triks er å bruke kokemalt kaffe i trakteren, og heller øke mengden litt - da drar du ikke ut så mye bitterstoffer.

Triks nr 3 er som følger: Det funker ikke å lage ordentlig sterk kaffe på trakter. Det smaker helt pyton, og blir bare beskt. Skal du ha sterk kaffe er espressotrakter/mokkakanne evnt. den gode gammeldagse kjelen med kokekaffe de eneste valgene som fungerer...

Johan-Kr

Topp Bunn