Hvilken impedans instilling til Audio Technica OC9ML?

nacka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Har fått meg en AT-OC9 pickup fra Needledoctor som jeg kjører gjennom ASR mini basis riaa til min LP12.
Anbefalt impedans (load impedance) er 20 ohm, mens ASR'n har innstillinger fra 80-470 ohm for MC-pickuper.
Hva bør jeg her gjøre, kjøre 80 eller høyere og hvordan vil dette påvirke lyden?
Er ingen ekspert her, men regner med at flere her har samme problemstilling.
Takk for svar.
Nacka

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
nacka skrev:
Har fått meg en AT-OC9 pickup fra Needledoctor som jeg kjører gjennom ASR mini basis riaa til min LP12.
Anbefalt impedans (load impedance) er 20 ohm, mens ASR'n har innstillinger fra 80-470 ohm for MC-pickuper.
Hva bør jeg her gjøre, kjøre 80 eller høyere og hvordan vil dette påvirke lyden?
Er ingen ekspert her, men regner med at flere her har samme problemstilling.
Takk for svar.
Nacka
Prøv deg fram og finn ut av hva du liker. Start med ytterpunktene så får du en relativt god ide om hva som skjer med lyden.

mvh
KJ

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.553
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Ta og prøv den på 100 ohm først du, min egen xx2 har en rek load imp på 30ohm, men fungerer
best her på 150 ohm på mitt ASR riaa.

Roger

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.172
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Ikke bland ekstern og internimpedanse, hvis dere har trafo så bruk internimpedanse (som regel 2-40 ohm), hvis dere har aktiv stepup/riaa så bruk eksternimpedansen (som regel over 100 ohm).

nacka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Takk for kjappe tilbakemeldinger, forsøker da 100 ohm som er en innstilling på ASR'n, og forveksler ikke denne med internimpedansen (20 ohm).
Hvilken betydning for lyden har det dersom jeg uansett kjører opp impedansen, f.eks til 470 som er max innstilling på ASR?
Mvh
Nacka

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Jeg tror du får litt mørkere lyd/ forsiktigere topp med lav-ohmsk verdi og litt ivrigere topp med høyere ohm verdier.

nacka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Andreas skrev:
Jeg tror du får litt mørkere lyd/ forsiktigere topp med lav-ohmsk verdi og litt ivrigere topp med høyere ohm verdier.
OK, det var et greit tips, kommer til å teste litt forskjellige motstandsnivåer for å finstille lyden.
Nacka

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
559
Torget vurderinger
2
Andreas skrev:
Det er "sant" men når "rett" belastning blir prøvd vil du oppdage at alt klaffer.Blir vanskelig å forklare kanskje men erfarte dette med 100,165 og 330ohm,så prøvde æ høyere ohm,da ble alt roligere likevel.Trudde ting skulle ta av i toppen,det skjedde ikkje.Virker førr mæ som om min PU har en sweetspot mellom 400 og 700ohm.Bruker nå 502ohm og det funker veldig bra med min 103R. Når æ først turte å teste høyere motstansverdier oppdaget æ at alt klang friere i heile frekvensområdet,virka som det forsvant en smule komprimering som æ ikkje hadde lagt merke til før den forsvant da  ;D Har testet 1000ohm og 47000ohm(MM),det blei flisete og rotete. Har testet lav impedanse(100ohm) i etterkant,da blei det livløst i forhold.Med 502ohm spiller det nu rolig,kontrollert og med masse fart.Ingen ting "stikker av" i lydbildet hvis du skjønner ;) Uten å kjenne din PU vil æ tru du ender opp med 475ohm i din ASR 8) Så min oppfordring er;Ikkje lytt kun etter klangbalanse men hør heller etter når det er mest liv,mest "drive" :D Når det er mest festlig mao  ;D Husk at dine ører avgjør!

mvh Filip

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.317
Sted
Holmestrand
Rudi skrev:
Ikke bland ekstern og internimpedanse, hvis dere har trafo så bruk internimpedanse (som regel 2-40 ohm), hvis dere har aktiv stepup/riaa så bruk eksternimpedansen (som regel over 100 ohm).
Hva er ekstern og internimpedans?

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Jeg har denne pickup'en,og i dokumentasjonen som fulgte med var det anbefalt 100 ohm last. Jeg kjørte med det i flere måneder, men for noen uker siden fikk jeg lyst til å eksperimentere med laster og forsøkte flere alternativer fra 40 ohm og helt opp til 4kohm. os meg fungerer det, etter min smak, best med rundt 400 ohm. Pickup'en sitter i en VPI Classic og RIAA'en er en Trigon Advance. Det er mulig at disse innstillingene er litt utstyrsavhengig, og egne lydpreferanser spiller selvfølgelig en stor rolle her. Bare forsøk med forskjellige laster til du selv er fornøyd med lyden.
Mvh Roger

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Rudi skrev:
Instruksjonarket til OCML/II er litt forvirrende. I spesifikasjonane står 20 Ohm, men i monteringsinstuksjonen står at 20 er for step-up-trafo og for aktiv headamp/MC-RIAA er det 100.

mvh
Sigurd

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.172
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
audiy skrev:
Rudi skrev:
Instruksjonarket til OCML/II er litt forvirrende. I spesifikasjonane står 20 Ohm, men i monteringsinstuksjonen står at 20 er for step-up-trafo og for aktiv headamp/MC-RIAA er det 100.
mvh
Sigurd

Det med fet tekst er helt korrekt det.

S

Stereo_Mono

Gjest
Ikke for at det er så relevant i dette tilfelet, men ASR Mini Basis har da betydelig større justerings muligheter en 80-470 ohm. Tror muligens du mener 80-47k ohm.

Sakset fra ASR sine sider:

Input resistance switchable 22, 47, 100, 221, 475 Ohms, 1, 2.2, 9, 15, 47 k Ohms
Gain adjustable with 6 fold Dip switch between +30 dB to +70 dB

Dette er MK2 utgaven. Mulig den gamle (MK1) har noen andre verdier.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
559
Torget vurderinger
2
MK1 har vel 82,100,475,1k og 47K så vidt æ huske......

mvh Filip

Topp Bunn