Forsterkere Hvilken forforsterker fra Electrocompaniet er best?

VreidSogndal

Medlem
Ble medlem
20.10.2019
Innlegg
39
Antall liker
2
Sted
Sandnes
Hvilken forforsterker fra Electrocompaniet låter best? Den vil spille sammen med EC 120 DMB, blir det EC 4.5 eller 4.6?
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Hvilken forforsterker fra Electrocompaniet låter best? Den vil spille sammen med EC 120 DMB, blir det EC 4.5 eller 4.6?
Ingen av de ville vært et opplagt valg for meg. Lyden er litt for farga på begge syns jeg. De nyere er nok bedre hvis det må være EC. Legger til at jeg har eid begge, og hatt de på AW120.
 

VreidSogndal

Medlem
Ble medlem
20.10.2019
Innlegg
39
Antall liker
2
Sted
Sandnes
Ingen av de ville vært et opplagt valg for meg. Lyden er litt for farga på begge syns jeg. De nyere er nok bedre hvis det må være EC. Legger til at jeg har eid begge, og hatt de på AW120.
Jeg leste at 4.5 er lys og varm mens 4.6 er mørk. Kan du si hvordan spiller de etter din mening og hvilken av de likte du mest?
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Jeg leste at 4.5 er lys og varm mens 4.6 er mørk. Kan du si hvordan spiller de etter din mening og hvilken av de likte du mest?
4.5 er kanskje litt lysere enn 4.6 ja. Men 4.5 er også farga i lyden. Likte muligens 4.5 bedre. Men en volumpot per kanal var ikke optimalt. Mulig dette ble endra på senere versjoner.
4.6 er altfor mye karamell og sukkersøt i balansen. Jeg ble fort lei den, og fikk langt bedre resultat med en Meridian forforsterker. Hadde nok valgt 4.5 om jeg måtte velge mellom de. Hadde 4.6 lengst faktisk pga de doble potene på 4.5. 4.6 er fyldig, aldri skarp, bra midbass, men ganske dårlig dybde og en klangbalanse som preger alle innspillinger i ganske stor grad. Solgte den etter 6 mnd.

AW120 er derimot en veldig bra forsterker, og mye mer nøytral enn 4.5 og 4.6. Den fortjener noe bedre.
 

VreidSogndal

Medlem
Ble medlem
20.10.2019
Innlegg
39
Antall liker
2
Sted
Sandnes
4.5 er kanskje litt lysere enn 4.6 ja. Men 4.5 er også farga i lyden. Likte muligens 4.5 bedre. Men en volumpot per kanal var ikke optimalt. Mulig dette ble endra på senere versjoner.
4.6 er altfor mye karamell og sukkersøt i balansen. Jeg ble fort lei den, og fikk langt bedre resultat med en Meridian forforsterker. Hadde nok valgt 4.5 om jeg måtte velge mellom de. Hadde 4.6 lengst faktisk pga de doble potene på 4.5. 4.6 er fyldig, aldri skarp, bra midbass, men ganske dårlig dybde og en klangbalanse som preger alle innspillinger i ganske stor grad. Solgte den etter 6 mnd.

AW120 er derimot en veldig bra forsterker, og mye mer nøytral enn 4.5 og 4.6. Den fortjener noe bedre.
Takk for svaret. Jeg tror at jeg må prøve de før jeg bestemmer meg. For nå spiller jeg min AW120 med Linn Klimax Kontrol som spiller nøytralt, høyoppløst og balansert. Karamell og sukker høres vel ikke bra ut. Jeg liker lyden til AW120 veldig og er nysgjerrig hvordan den kunne låte med enten 4.5 eller 4.6
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Takk for svaret. Jeg tror at jeg må prøve de før jeg bestemmer meg. For nå spiller jeg min AW120 med Linn Klimax Kontrol som spiller nøytralt, høyoppløst og balansert. Karamell og sukker høres vel ikke bra ut. Jeg liker lyden til AW120 veldig og er nysgjerrig hvordan den kunne låte med enten 4.5 eller 4.6
Definitivt, prøv først ja. Linn har jeg ikke hørt, så kan ikke si noe der. Men har en følelse av at 4.5 og 4.6 vil være nedtur i forhold.
 

VreidSogndal

Medlem
Ble medlem
20.10.2019
Innlegg
39
Antall liker
2
Sted
Sandnes
Definitivt, prøv først ja. Linn har jeg ikke hørt, så kan ikke si noe der. Men har en følelse av at 4.5 og 4.6 vil være nedtur i forhold.
Jeg synes at du har rett. Linn gir mye glede så det blir for sikkert nedtur. Jeg tenkte på å ha hele oppsettet fra Electrocompaniet men du forsikret meg at de ikke lager gode nok forforsterkere
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Jeg synes at du har rett. Linn gir mye glede så det blir for sikkert nedtur. Jeg tenkte på å ha hele oppsettet fra Electrocompaniet men du forsikret meg at de ikke lager gode nok forforsterkere
Jeg tror de nye er bedre, men de er ikke gratis akkurat. Har ikke testa noe nyere enn 4.7 selv så kan ikke uttale meg bombastisk. 4.7 er bedre enn sine eldre søsken, men har litt problemer med skurring i potmeteret.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.197
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
4.5 er kanskje litt lysere enn 4.6 ja. Men 4.5 er også farga i lyden. Likte muligens 4.5 bedre. Men en volumpot per kanal var ikke optimalt. Mulig dette ble endra på senere versjoner.
4.6 er altfor mye karamell og sukkersøt i balansen. Jeg ble fort lei den, og fikk langt bedre resultat med en Meridian forforsterker. Hadde nok valgt 4.5 om jeg måtte velge mellom de. Hadde 4.6 lengst faktisk pga de doble potene på 4.5. 4.6 er fyldig, aldri skarp, bra midbass, men ganske dårlig dybde og en klangbalanse som preger alle innspillinger i ganske stor grad. Solgte den etter 6 mnd.

AW120 er derimot en veldig bra forsterker, og mye mer nøytral enn 4.5 og 4.6. Den fortjener noe bedre.
4,5 som jeg hadde som var den siste fra 1998 hadde fortsatt skurring.
Den gangen synes jeg den var bra, Men så fikk jeg inn Densen B200. Vill vel si att den var flere hakk bedre.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
4,5 som jeg hadde som var den siste fra 1998 hadde fortsatt skurring.
Den gangen synes jeg den var bra, Men så fikk jeg inn Densen B200. Vill vel si att den var flere hakk bedre.
Eldre EC er vel notorisk kjent for dette med skurr i potmeteret. Vet ikke om de fortsatt bruker analogt potmeter?

Min opplevelse med Meridian 502 var også av typen flere hakk bedre. Forforsterkere er vanskeligere å lage bra enn effekttrinn sies det. Har hatt en EC 4 R også, men syntes egentlig at den var litt mer åpen enn 4.6, men sammenlikna de aldri direkte mot hverandre.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.197
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Eldre EC er vel notorisk kjent for dette med skurr i potmeteret. Vet ikke om de fortsatt bruker analogt potmeter?

Min opplevelse med Meridian 502 var også av typen flere hakk bedre. Forforsterkere er vanskeligere å lage bra enn effekttrinn sies det. Har hatt en EC 4 R også, men syntes egentlig at den var litt mer åpen enn 4.6, men sammenlikna de aldri direkte mot hverandre.
Færre ledd bedre blir det.
Derfor ingen pre i mitt system, er jo en form for pre med Jriver.
Men kortere vei en det jeg har nå er vel vanskelig å få til.
Da må det bli CD rett i power amp. Men det blir jo som oftest ikke bra.
Da skal det være en veldig god variabel utgang på de.
 

Stian B-L

Medlem
Ble medlem
07.06.2011
Innlegg
27
Antall liker
14
Sted
Akershus
Jeg har brukt Abrahamsen V6 DAC og Abrahamsen V3 forforsterker på to brokoblet AW60, det er en meget god combo!
Jeg liker lyden fra Abrahamsen veldig godt. Har byttet ut V6 og V3 nå mot Electrocompaniet ECD 2 og EC 4.8
Skal selge V6 og V3 hvis det er interessant?
 

Stian B-L

Medlem
Ble medlem
07.06.2011
Innlegg
27
Antall liker
14
Sted
Akershus
Færre ledd bedre blir det.
Derfor ingen pre i mitt system, er jo en form for pre med Jriver.
Men kortere vei en det jeg har nå er vel vanskelig å få til.
Da må det bli CD rett i power amp. Men det blir jo som oftest ikke bra.
Da skal det være en veldig god variabel utgang på de.
Dette er vel ikke helt riktig! Dette er kanskje din erfaring, men langt fra min erfaring.
Her spiller jo kvaliteten på produktene mye inn.
Jeg har testet noen DAC rett i effektforsterkere, litt med samme tanke som deg, jo færre ledd jo "bedre", men har opplevd samme hver gang og blitt like skuffet. Musikken mister mye kropp! Etter mye testing og lesing har jeg forstått at en digital volumjustering ikke er opptimalt, ikke vet jeg hvorfor. Men en god pre har løftet lyden hver gang! Har da testet Electrocompaniet, Abrahamsen, Cambridge og Primare sine forforsterkere. Mye forskjellig lydsignaturer her, og ikke alle var helt etter min smak, men alle ga et løft i lyden.
 

Stian B-L

Medlem
Ble medlem
07.06.2011
Innlegg
27
Antall liker
14
Sted
Akershus
Er det ikke 4.8 som er den "beste" fra EC?
Jeg har testet 4.5, 4.6 og 4.8. Jeg syne uten tvil at 4.8 er den beste av de tre. Jeg hadde lenge en 4.5 som jeg var veldig fornøyd med. Hadde skurr i volumkontrollen når jeg kjøpte den, fikk Abrahamsen til å bytte dennne og har ikke skurret siden. Nå er det en bekjent av meg som har denne da jeg byttet ut denne med en Abrahamsen V3, som ga et kjempe løft k lyden! Mere kropp og mye mer detaljert lyd. Ei heller for skarp i toppen. V3 ble byttet nå mot en EC 4.8 som igjen ga et løft i lyden, enda mere detaljert lyd, bedre separasjon av instrumenter og alt høres mer ryddig ut.
Største forskjellen var fra EC 4.5 til V3, det ble et nytt anlegg!
 

Stian B-L

Medlem
Ble medlem
07.06.2011
Innlegg
27
Antall liker
14
Sted
Akershus
Hvilken forforsterker fra Electrocompaniet låter best? Den vil spille sammen med EC 120 DMB, blir det EC 4.5 eller 4.6?
EC 4.8 uten tvil! Dette er det beste Electrocompaniet har laget i forforsterkere. Eneste minuset her er at det er mye forskjellig fra den første 4.8 utgaven til den siste 4.8 utgaven. Det er blitt gjort små endringer underveis uten at det er blitt gjort noen endringer på navn, før nå som dem har da laget en 4.8 mkII. Jeg har en 4.8 produsert i 2019 Og har fått bekreftet fra Electrocompaniet at denne versjonen er helt lik som mkII invendig, altså ingen endring på MKII lydmessig. Jeg tok kontakt med Electrocompaniet og spurte hva som er forskjellen og fikk dette til svar:

Det er i midlertid i praksis ingen forskjell i lyd på din 4.8 og en MKII, siden din EC4.8 er såpass ny. I MKII har vi samlet opp flere små forbedringer som vi har gjort siden EC4.8 kom, der de fleste gjelder stabilitet, driftsikkerhet osv. Den største forskjellen er egentlig utseende og design, MKII er mer som en facelift å regne.

Med vennlig hilsen/Best regards
Electrocompaniet support.

Hvis du er ute etter en forforsterker som vil se bra ut sammen med din AW120 og ikke vil svi av flere 10000 kroner vil jeg anbefale deg Abrahamsen V3!! Den er knallgod!
Jeg byttet ut min V3 mot en 4.8 og jo, lyden ble bedre, men om det er godt nok til å forsvare summen man må gi ekstra, det er jeg i tvil på!
Jeg har min V3 til salgs nå hvis det er interessant?
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Jeg hadde lenge en 4.5 som jeg var veldig fornøyd med. Hadde skurr i volumkontrollen når jeg kjøpte den, fikk Abrahamsen til å bytte dennne og har ikke skurret siden. Nå er det en bekjent av meg som har denne da jeg byttet ut denne med en Abrahamsen V3, som ga et kjempe løft k lyden! Mere kropp og mye mer detaljert lyd.
Det er her problemer ligger syns jeg med eldre EC preamper. Detaljene blir litt borte, oppløsningen lider litt til fordel for å oppnå behagelig lyd. Og da blir det en farging av lyden som er mer eller mindre merkbar på alle innspillinger.

Har tro på det du sier at V3 er et bedre valg, for her har man en videreutvikling av 4.7 kanskje? 4.7 var vel Per Abrahamsen's siste kreasjon av preamp hos EC før han sa takk for seg der.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.197
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Dette er vel ikke helt riktig! Dette er kanskje din erfaring, men langt fra min erfaring.
Her spiller jo kvaliteten på produktene mye inn.
Jeg har testet noen DAC rett i effektforsterkere, litt med samme tanke som deg, jo færre ledd jo "bedre", men har opplevd samme hver gang og blitt like skuffet. Musikken mister mye kropp! Etter mye testing og lesing har jeg forstått at en digital volumjustering ikke er opptimalt, ikke vet jeg hvorfor. Men en god pre har løftet lyden hver gang! Har da testet Electrocompaniet, Abrahamsen, Cambridge og Primare sine forforsterkere. Mye forskjellig lydsignaturer her, og ikke alle var helt etter min smak, men alle ga et løft i lyden.
Har jo hatt nok av pre, siste var Cary SLP 05. Beste jeg noen gang har hatt.
Men slik systemet nå er satt sammen er det flere hestehoder foran noen pre.
Men det er jo tatt helt ut den andre veien.
Hadde jo aldri gjort det hvis det ikke ble bedre, det har jo hvert målet hele tiden å få det bedre.
 

Stian B-L

Medlem
Ble medlem
07.06.2011
Innlegg
27
Antall liker
14
Sted
Akershus
Det er her problemer ligger syns jeg med eldre EC preamper. Detaljene blir litt borte, oppløsningen lider litt til fordel for å oppnå behagelig lyd. Og da blir det en farging av lyden som er mer eller mindre merkbar på alle innspillinger.

Har tro på det du sier at V3 er et bedre valg, for her har man en videreutvikling av 4.7 kanskje? 4.7 var vel Per Abrahamsen's siste kreasjon av preamp hos EC før han sa takk for seg der.
Ja, det stemmer nok at Abrahamsen V3 er samme konstruksjonside som EC 4.7.
Jeg synes hvertfall at V3 er en absolutt oppgradering fra 4.7! Mye mer detaljert lyd med masse kropp!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Dette er vel ikke helt riktig! Dette er kanskje din erfaring, men langt fra min erfaring.
Her spiller jo kvaliteten på produktene mye inn.
Jeg har testet noen DAC rett i effektforsterkere, litt med samme tanke som deg, jo færre ledd jo "bedre", men har opplevd samme hver gang og blitt like skuffet. Musikken mister mye kropp! Etter mye testing og lesing har jeg forstått at en digital volumjustering ikke er opptimalt, ikke vet jeg hvorfor. Men en god pre har løftet lyden hver gang! Har da testet Electrocompaniet, Abrahamsen, Cambridge og Primare sine forforsterkere. Mye forskjellig lydsignaturer her, og ikke alle var helt etter min smak, men alle ga et løft i lyden.
Jeg har forstått det som at noen digitale volumkontroller har lavere oppløsning på lavt volum, uten at jeg kan utbrodere det noe mer.

Men som regel er det vel disse to tingene som er mest kritisk i en forforsterkerfunksjon: analogt utgangstrinn, og volumkontrollen.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har forstått det som at noen digitale volumkontroller har lavere oppløsning på lavt volum, uten at jeg kan utbrodere det noe mer.
Ikke et svar med 2 streker under svaret her. Det finnes mange muligheter å implementere volumkontrol på som ikke påvirker kvaliteten på lavt volum. De mer eksotiske bruker en serie R2R brikker for å styre volum (kun for å styre volum).
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Ikke et svar med 2 streker under svaret her. Det finnes mange muligheter å implementere volumkontrol på som ikke påvirker kvaliteten på lavt volum. De mer eksotiske bruker en serie R2R brikker for å styre volum (kun for å styre volum).
Nei, det var derfor jeg passet på å skrive at noen digitale volumkontroller o.s.v.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Nei, det var derfor jeg passet på å skrive at noen digitale volumkontroller o.s.v.
Håper ikke jeg sklir for langt bort fra trådens innhold nå, men ville bare skyte inn at Wadia har digital volumkontroll som det påstås ikke skal påvirke bitdybden. Jeg har en Di122 som funker veldig greit som volumkontroll. Hegel HD12 derimot funker ikke tilfredsstillende da man merker oppløsningen reduseres på lave nivåer.
 
Topp Bunn