Loevhagen skrev:
@ coolbiz: kunne du dra noen ord om LA10 vs. Benchmark DAC1? Har eide den siste, så dine relative beskrivelser vil ha god mening. Takker.
Har fått med meg at du synes 11 var "mindre god" enn 10.
Bonusspørsmål: Hvordan er LA10s hodetelefonutgang? Dvs. hvor god mener du LA10 er som hodetelefonforsterker?
Skal prøve etter fattig og subjektiv evne.
Har dessverre ikke hørt DA10 vs. DAC1 hos meg selv, men kun borte hos HoJ og hans Magnepaner. Har hørt snakk om at det er flere generasjoner av DAC1 som ser like ut utpå. Denne var ny i 2008, tror jeg det var. DA10 var vesentlig mer artikulert, kjapp og presis i bassen, mens DAC1 var utflytende og svulmende i forhold, men uten at jeg dermed oppfatted den som varmere eller mer - tør jeg si det - musikalsk, snarere litt omvendt. Sikkert gøy med litt DAC1-festkul sammen med små 2-veis høyttalere, men uvelkomment hos meg. Jeg oppfattet DA10 også som hakket mer lettflytende og åpen, både klangmessig og perspektivmessig, men forskjellene var mindre her enn i bassen. Ingen av de som var tilstede hadde planer om å basere nyinnkjøp på inntrykkene, så vi gikk ikke så veldig grundig til verks i vår lille sammenligning. Ta det for hva det er og sammenlign heller med egne ører og i eget oppsett om det er aktuelt. Jeg tar dessuten forbehold dagsform, mulige matchefenomener, forskjeller pga. ulikheter mellom forforsterkerinnganger (det hender, visstnok) og kabler (skal visstnok også forekomme, har jeg blitt fortalt ;D).
Har spilt på DA10 siden jeg bygde mine LinkwitzLab Orion, og har hatt den koblet direkte i det aktive delefilteret, uten forforsterker. Den digitalt kontrollerte analoge volumjusteringen har, såvidt jeg kan høre, ingen innvirkning på lydkvaliteten, selv på de aller laveste lyttenivåene. Sånt er viktig i et forforsterkerløst oppsett. Min primære digitalkilde er en Slim Devices Squeezebox3 (aka "Classic"). DA10 låter likt med SB3 som kilde som med noen andre kilder jeg har prøvd, inkludert en Sony ES-serie CD-spiller som visstnok har brukbart lav kitter og en meget korrekt implementering av S/PDIF. Det eneste unntaket er min gamle Denon portable CD-spiller som faktisk har digitalutgang og som rett og slett låter nyslipt piggtråd sammen med DA10.
DA10 vs. DA11.
Da DA11 ble lansert, kjøpte jeg en pga. at den har fjernkontroll av utgangsvolumet og jeg regnet med at det var en "no brainer" oppgradering. Med DA10, som ikke har fjernstyring, er jeg henvist til å grovsette maksimumsnivå på DA10 og så dempe ned til sånn passelig med squeezboxens digitale fjernkontroll. Skal ikke påstå at jeg hører mye til den digitale volumkontrollen så lenge den brukes med måte, men bit perfect er nå engang bit perfect og det er dessuten kjekt å ha volumfjernstyring når jeg innimellom spinner opp en sølvplate.
DA10 og DA11 låter veldig, veldig likt, men jeg oppfatter DA11 som å ha enda et ørlite hakk mer presisjon og dybde i bassen, mer finkornet mellomtone og presisere romlig definisjon av instrumenter og stemmer. Forskjellene er såpass marginale at jeg ikke synes de har fryktelig mye musikalsk eller lyttemessig betydning og jeg mistenker at på de fleste høyttalere vil de knapt være hørbare.
Men så, etter et par uker kom det en snikende følelse av at noe ikke var helt som forventet. Mens jeg med DA10 kunne spille i timesvis og fortape meg helt i musikken, snek det med DA11 seg inn et snev av lyttetretthet som jeg rett og slett ikke helt vet hva skyldes. Antar at det er ett eller annet i diskanten som på en eller annen måte er annerledes. Ørlite mer nivå aller høyest oppe, kanskje (ulikt digitalfilter?), men jeg oppfatter egentlig ikke DA11 som å være lysere i lyden heller. Uansett ble min DA10 kjapt fjernet fra brukten (med beklagelse til de som tilkjennegav interesse) og jeg har inntil videre beholdt begge. DA11 er på langtidsutlån for tiden.
Nå har jeg nylig oppgradert mitt Orion-delefilter fra versjon 2.0 til 3.2.1 og ettersom denne medfører en viss nedover-"shelving" av en god del av diskantområdet, har jeg en viss forventning om at dette muligens gjør at DA11 blir en kandidat igjen.
Forresten har jeg drevet litt og rattet på diskantresponskurven på Orion-delefiltrene i 3.2.1-tapning, og har måttet innse at et par av mine intuitive antagelser om den subjektive opplevelsen av visse endringer av responskurven, ikke holdt stikk i det hele tatt. Slett ikke lett, det der.
Jeg benytter sjelden hodetelefoner hjemme, Loevhagen. Alt jeg har på den fronten er en Sennheiser PX-100 og en gammel sammenleggbar
Sony MDR-D55, så jeg er nok ikke den rette til å si noe meningsfylt om hodetelefonutgangen på DA10. Jeg finner den ihvertfall klart bedre, tildels veldig mye bedre, enn hodetelefonutgangene jeg har tilgjengelig på ymse CD-spillere og en noe tilårskommen h/k pre, men disse er sant å si ikke særlig solid sammenligningsgrunnlag. Etter hva jeg har lest på headfi-forumet, driver DA10/DA11 bla. AKG 701 og denslags krevende saker uten å mukke og med svært tilfredsstillende resultat, men selv har jeg altså ingen erfaring med det. DA11 sin >PiC<TM fungerer utmerket, forresten. Jeg bruker hodetelefoner en del på jobben, og det frister litt å parkere DA11 der permanent, dersom det viser seg at jeg foretrekker DA10 hjemme..