Hvilken DAC?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.623
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Den av DACer til under 10 tusen som jeg selv har likt best, er Lavry DA10 (derfor har jeg en slik selv), som av og til dukker opp brukte for under 5 tusen. Den har ikke USB-inngang, i motsetning til den dyrere DA11.
Men det finnes jo et tilnærmet uendelig DACer på markedet, etterhvert. Skal noe til å ha oversikten, for ikke snakke om å ha hørt på særlig mange flere enn et halvt dusin av dem under noenlunde kontrollerte forhold.

Simaudio-DACen kjenner jeg ikke, desverre.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.942
Torget vurderinger
8
coolbiz skrev:
Den av DACer til under 10 tusen som jeg selv har likt best, er Lavry DA10 (derfor har jeg en slik selv), som av og til dukker opp brukte for under 5 tusen. Den har ikke USB-inngang, i motsetning til den dyrere DA11.
Men det finnes jo et tilnærmet uendelig DACer på markedet, etterhvert. Skal noe til å ha oversikten, for ikke snakke om å ha hørt på særlig mange flere enn et halvt dusin av dem under noenlunde kontrollerte forhold.

Simaudio-DACen kjenner jeg ikke, desverre.
Ikke hørt noen..hmm..

Men her er og en, Xindak DAC-5 til kr 5500,-
Denne er blitt skrytt opp, denne har og rør i seg. Fått egen tråd på MA forumet.

http://www.kongarne.com/maforum/ind...1&S=f8918ba8479be32330df8a8dacceb4d3&start=40

Noen som vet? Ligger kanskje nærmest å bestille en sånn øverst.

Sorry min blanding av nynorsk og bokmål. Kjem frå Sogn og bur no nordom Bergen, siden 2000 :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.047
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
@ coolbiz: kunne du dra noen ord om LA10 vs. Benchmark DAC1? Har eide den siste, så dine relative beskrivelser vil ha god mening. Takker.

Har fått med meg at du synes 11 var "mindre god" enn 10.

Bonusspørsmål: Hvordan er LA10s hodetelefonutgang? Dvs. hvor god mener du LA10 er som hodetelefonforsterker?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.623
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Loevhagen skrev:
@ coolbiz: kunne du dra noen ord om LA10 vs. Benchmark DAC1? Har eide den siste, så dine relative beskrivelser vil ha god mening. Takker.

Har fått med meg at du synes 11 var "mindre god" enn 10.

Bonusspørsmål: Hvordan er LA10s hodetelefonutgang? Dvs. hvor god mener du LA10 er som hodetelefonforsterker?
Skal prøve etter fattig og subjektiv evne.
Har dessverre ikke hørt DA10 vs. DAC1 hos meg selv, men kun borte hos HoJ og hans Magnepaner. Har hørt snakk om at det er flere generasjoner av DAC1 som ser like ut utpå. Denne var ny i 2008, tror jeg det var. DA10 var vesentlig mer artikulert, kjapp og presis i bassen, mens DAC1 var utflytende og svulmende i forhold, men uten at jeg dermed oppfatted den som varmere eller mer - tør jeg si det - musikalsk, snarere litt omvendt. Sikkert gøy med litt DAC1-festkul sammen med små 2-veis høyttalere, men uvelkomment hos meg. Jeg oppfattet DA10 også som hakket mer lettflytende og åpen, både klangmessig og perspektivmessig, men forskjellene var mindre her enn i bassen. Ingen av de som var tilstede hadde planer om å basere nyinnkjøp på inntrykkene, så vi gikk ikke så veldig grundig til verks i vår lille sammenligning. Ta det for hva det er og sammenlign heller med egne ører og i eget oppsett om det er aktuelt. Jeg tar dessuten forbehold dagsform, mulige matchefenomener, forskjeller pga. ulikheter mellom forforsterkerinnganger (det hender, visstnok) og kabler (skal visstnok også forekomme, har jeg blitt fortalt ;D).

Har spilt på DA10 siden jeg bygde mine LinkwitzLab Orion, og har hatt den koblet direkte i det aktive delefilteret, uten forforsterker. Den digitalt kontrollerte analoge volumjusteringen har, såvidt jeg kan høre, ingen innvirkning på lydkvaliteten, selv på de aller laveste lyttenivåene. Sånt er viktig i et forforsterkerløst oppsett. Min primære digitalkilde er en Slim Devices Squeezebox3 (aka "Classic"). DA10 låter likt med SB3 som kilde som med noen andre kilder jeg har prøvd, inkludert en Sony ES-serie CD-spiller som visstnok har brukbart lav kitter og en meget korrekt implementering av S/PDIF. Det eneste unntaket er min gamle Denon portable CD-spiller som faktisk har digitalutgang og som rett og slett låter nyslipt piggtråd sammen med DA10.

DA10 vs. DA11.
Da DA11 ble lansert, kjøpte jeg en pga. at den har fjernkontroll av utgangsvolumet og jeg regnet med at det var en "no brainer" oppgradering. Med DA10, som ikke har fjernstyring, er jeg henvist til å grovsette maksimumsnivå på DA10 og så dempe ned til sånn passelig med squeezboxens digitale fjernkontroll. Skal ikke påstå at jeg hører mye til den digitale volumkontrollen så lenge den brukes med måte, men bit perfect er nå engang bit perfect og det er dessuten kjekt å ha volumfjernstyring når jeg innimellom spinner opp en sølvplate.
DA10 og DA11 låter veldig, veldig likt, men jeg oppfatter DA11 som å ha enda et ørlite hakk mer presisjon og dybde i bassen, mer finkornet mellomtone og presisere romlig definisjon av instrumenter og stemmer. Forskjellene er såpass marginale at jeg ikke synes de har fryktelig mye musikalsk eller lyttemessig betydning og jeg mistenker at på de fleste høyttalere vil de knapt være hørbare.
Men så, etter et par uker kom det en snikende følelse av at noe ikke var helt som forventet. Mens jeg med DA10 kunne spille i timesvis og fortape meg helt i musikken, snek det med DA11 seg inn et snev av lyttetretthet som jeg rett og slett ikke helt vet hva skyldes. Antar at det er ett eller annet i diskanten som på en eller annen måte er annerledes. Ørlite mer nivå aller høyest oppe, kanskje (ulikt digitalfilter?), men jeg oppfatter egentlig ikke DA11 som å være lysere i lyden heller. Uansett ble min DA10 kjapt fjernet fra brukten (med beklagelse til de som tilkjennegav interesse) og jeg har inntil videre beholdt begge. DA11 er på langtidsutlån for tiden.
Nå har jeg nylig oppgradert mitt Orion-delefilter fra versjon 2.0 til 3.2.1 og ettersom denne medfører en viss nedover-"shelving" av en god del av diskantområdet, har jeg en viss forventning om at dette muligens gjør at DA11 blir en kandidat igjen.

Forresten har jeg drevet litt og rattet på diskantresponskurven på Orion-delefiltrene i 3.2.1-tapning, og har måttet innse at et par av mine intuitive antagelser om den subjektive opplevelsen av visse endringer av responskurven, ikke holdt stikk i det hele tatt. Slett ikke lett, det der.

Jeg benytter sjelden hodetelefoner hjemme, Loevhagen. Alt jeg har på den fronten er en Sennheiser PX-100 og en gammel sammenleggbar Sony MDR-D55, så jeg er nok ikke den rette til å si noe meningsfylt om hodetelefonutgangen på DA10. Jeg finner den ihvertfall klart bedre, tildels veldig mye bedre, enn hodetelefonutgangene jeg har tilgjengelig på ymse CD-spillere og en noe tilårskommen h/k pre, men disse er sant å si ikke særlig solid sammenligningsgrunnlag. Etter hva jeg har lest på headfi-forumet, driver DA10/DA11 bla. AKG 701 og denslags krevende saker uten å mukke og med svært tilfredsstillende resultat, men selv har jeg altså ingen erfaring med det. DA11 sin >PiC<TM fungerer utmerket, forresten. Jeg bruker hodetelefoner en del på jobben, og det frister litt å parkere DA11 der permanent, dersom det viser seg at jeg foretrekker DA10 hjemme..

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
526
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Har brukt DA10 med Yamaha RH-5MA hodetelefoner noen år nå og det har fungert veldig bra i mine ører. DA10 leverer varene så det holder både som dac og hodetelefonforsterker.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
DA11 skal være et lite hakk bedre målemessig enn DA10. Så da er det mest sansynlig en svakhet i oppsettet ditt coolbiz som har blitt avdekket. Ikke uvanlig det med mer transparent elektronikk.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.623
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
^ Ja, som jeg allerede har vært inne på, mistenker jeg at det er en slags negativ synergieffekt ute og går. DA11 er nok et ørlite hakk mer transparent enn DA10 men på den annen side oppfatter jeg tonaliteten som så godt som identisk, så jeg er usikker på hva den lille tendensen til lyttetretthet skyldes. Har prøvd DA11 vs. DA10 i tre andre, helt annerledes oppsett, og med tilsvarende resultat i to av dem. Disse to var også med høyttalere som etter min mening har litt for lys voicing.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.942
Torget vurderinger
8
Er det da dette merket og dei to typene som virkelig er noe da? At jeg kan se bort fra den jeg linket til først,Hegel,belcanto osv?

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
lovemusikk skrev:
Er det da dette merket og dei to typene som virkelig er noe da? At jeg kan se bort fra den jeg linket til først,Hegel,belcanto osv?
Nei, jeg er og interessert i dem.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.623
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
^^ Jeg kan kun uttale meg om de jeg har hørt selv, under noenlunde kontrollerte forhold, lovemusikk.

Forresten hadde jeg Wyred4Sound DAC-2 innom hos meg på hjemlån, og basert på omtale på 'nettet og tiltrekkende ekstrafunksjonalitet, så jeg for meg at denne kom til å erstatte Lavryen(e). Slik gikk det ikke. DAC-2 fikk reisepass etter en uke, og med lett hjerte. Jeg ville ikke byttet, selv uten mellomlegg. Siden den tid har det visstnok kommet en firmware-oppgradering for DAC-2 som sies å forbedre lyden fra den noe.

Det beste er å låne og prøve selv. Det er begrenset hva man kan lese seg til. Av og til klaffer det; av og til ikke.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har ivertfall hørt om en som lånte en Moon 300D, den ble stående. Og det imot en langt dyrere dac.
Så noe bra må det ivertfall være i en Moon dac :D
Har selv vurdert sterkt den Moon 300D, men pengene må brukes til andre ting akkurat nå.
Moon er høyt på ønskelisten ;D

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.942
Torget vurderinger
8
coolbiz skrev:
^^ Jeg kan kun uttale meg om de jeg har hørt selv, under noenlunde kontrollerte forhold, lovemusikk.

Forresten hadde jeg Wyred4Sound DAC-2 innom hos meg på hjemlån, og basert på omtale på 'nettet og tiltrekkende ekstrafunksjonalitet, så jeg for meg at denne kom til å erstatte Lavryen(e). Slik gikk det ikke. DAC-2 fikk reisepass etter en uke, og med lett hjerte. Jeg ville ikke byttet, selv uten mellomlegg. Siden den tid har det visstnok kommet en firmware-oppgradering for DAC-2 som sies å forbedre lyden fra den noe.

Det beste er å låne og prøve selv. Det er begrenset hva man kan lese seg til. Av og til klaffer det; av og til ikke.
Ja, det var det med å få hørt dei.. Testet Hegel, grei nok, men joda er bra den, men liksom ikkje noe jeg stod i stua og hoppet og skrek hurra for..
Artig og intressant at dere kommer med andre merker som ikke omtales i det daglige som f.eks hegel osv.
Det setter jeg pris på, for det finnes nok andre som er minst like god og kanskje bedre.

Leikis. skrev:
Jeg har ivertfall hørt om en som lånte en Moon 300D, den ble stående. Og det imot en langt dyrere dac.
Så noe bra må det ivertfall være i en Moon dac :D
Har selv vurdert sterkt den Moon 300D, men pengene må brukes til andre ting akkurat nå.
Moon er høyt på ønskelisten ;D
Ja, vil tro Moon kan vere noe.
Den rimligste til 4-5000, D100, er den hørbart dårligere tror du enn D300?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
lovemusikk skrev:
Det blir bare gjetting, men jeg vil nokk tro det er hørbare forskjeller selv om den rimeligste innehar mye av det den dyrere 300D har.

Ta en telefon til Frode i Acoustic Tuning så får du hørt hva han mener, åsså får du kanskje en hyggelig pris på 300D så du slipper å tenke hva som er bedre med den ;)
Det er ivertfall en dac jeg skal få hørt her hjemme ved en passende anledning, og det er alltid hyggelig med en handel av Frode.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.942
Torget vurderinger
8
Leikis. skrev:
lovemusikk skrev:
Det blir bare gjetting, men jeg vil nokk tro det er hørbare forskjeller selv om den rimeligste innehar mye av det den dyrere 300D har.

Ta en telefon til Frode i Acoustic Tuning så får du hørt hva han mener, åsså får du kanskje en hyggelig pris på 300D så du slipper å tenke hva som er bedre med den ;)
Det er ivertfall en dac jeg skal få hørt her hjemme ved en passende anledning, og det er alltid hyggelig med en handel av Frode.
Jo, det kan jeg nok gjøre :) Takk for tipset om å ringe han.
Er så mange merker så en blir litt forvirret om hva en skal kjøpe. Bor sånn til at det ikke alltid er så enkelt med å teste ut ting. (nord for Bergen) Så det blir så regel bare ting i den byen en har mulighet å låne. :)

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.978
Sted
Nøtterøy
Kjøpte en A-Dac fra Abrahamsen nylig og fått den koblet til.
Synes lyden ble meget bra, men litt merkelig at den låter nesten identisk med min rør cd Shanling Cd-T100 med NOS rør?

Har byttet flere cd spillere opp gjennom årene og alle har hatt forskjellig lydsignatur. Shanling spilleren har jeg hatt en stund og vært meget fornøyd med. Men den låter altså så likt Abrahamsen Dacen at jeg omtrent ikke hører forskjell. Litt rart. ::)

Byttet ut medfølgende usb kabel med en Tech Link kabel.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.047
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Men, det er vel en god ting? :) Min erfaring med A-DAC tilsier at den maler lydbidet med litt tykk pensel.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.942
Torget vurderinger
8
Moon D300 frister litt.. noen som har hørt den og kan si noe om den?

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
352
Torget vurderinger
2
Da10 og Da11 er helt klart kjempe gode dacer til en relativt lav pris. Jeg har selv brukt begge, har Da 11 nå pga usb og fjernkontoll mulighet. Testet også bencmark Dac1 på samme oppsett.
Da10 event 11 hadde klart den beste holgrafien. Litt mer laid back sammenlignet med Dac1, kanskje Dac1 hadde litt mer driv?. Jeg opplevet mer nærve, hjerte smerte med Da 10/11 kontra Dac1.
Når det gjelder Da11 så trenger den lang innspillingstid. Den er litt kornete i lyden til og begyne med. Husker jeg var en periode skuffet i forhold til Da10, men kom seg etter en lengre tids innspilling. Mange som hørte reagerte veldig positivt etter at Da11 løsnet lydmessig. Selv uten og flytte på høyttalere etc, forsvant mine da Patos symphonic 4 totalt i lydbildet. Kunne ikke høre høyttalere, bare et stor og flott lydbilde, veldig troverdig.
Jeg kjøpte i utganspunktet transporteren for og eventuelt kunne slippe dac, siden det skrytes uhemmet av dacen i transporteren. Men jeg må bare erkjenne at Da11 er bedre enn transporteren lydmessig, kjører digitalt fra transporter til min Da11 i stedet for transporteren direkte. Det er vel bare med på å understreke hvor bra produkter Lavry Da10 og11 er.

Lykke til med Dac valg

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.942
Torget vurderinger
8
maxmekker skrev:
Da10 og Da11 er helt klart kjempe gode dacer til en relativt lav pris. Jeg har selv brukt begge, har Da 11 nå pga usb og fjernkontoll mulighet. Testet også bencmark Dac1 på samme oppsett.
Da10 event 11 hadde klart den beste holgrafien. Litt mer laid back sammenlignet med Dac1, kanskje Dac1 hadde litt mer driv?. Jeg opplevet mer nærve, hjerte smerte med Da 10/11 kontra Dac1.
Når det gjelder Da11 så trenger den lang innspillingstid. Den er litt kornete i lyden til og begyne med. Husker jeg var en periode skuffet i forhold til Da10, men kom seg etter en lengre tids innspilling. Mange som hørte reagerte veldig positivt etter at Da11 løsnet lydmessig. Selv uten og flytte på høyttalere etc, forsvant mine da Patos symphonic 4 totalt i lydbildet. Kunne ikke høre høyttalere, bare et stor og flott lydbilde, veldig troverdig.
Jeg kjøpte i utganspunktet transporteren for og eventuelt kunne slippe dac, siden det skrytes uhemmet av dacen i transporteren. Men jeg må bare erkjenne at Da11 er bedre enn transporteren lydmessig, kjører digitalt fra transporter til min Da11 i stedet for transporteren direkte. Det er vel bare med på å understreke hvor bra produkter Lavry Da10 og11 er.

Lykke til med Dac valg
Skal se litt på dei ja :)

Topp Bunn