Hvilken coax digital-kabel?

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Jeg prøvde bare å oversette fra dansk, jeg. M.h.t. digitalkabler har jeg aldri klart å høre forskjell på noe som helst - verken billige kontra dyre, korte kontra lange eller optisk kontra koaks. Men jeg har jo rundet de 60 - så hva kan man egentlig vente seg?
Eg beklager dersom min kommentar fremsto som kritisk mot deg, det var slett ikke meningen fra min side.
Helt i orden - jeg oppfattet det ikke kritisk - men det KUNNE i et uppmerksomt øyeblikk oppfattes som at jeg stiller meg bak de "danske teoriene" - og det gjør jeg ikke.
Hehe! Teorierne er ikke mine og jeg er heller ikke sikker på det kan brukes til noget som helst. En ven som har arbejdet indenfor branchen og med HF teknik fortalte det. Min egen praktiske erfaring siger der er mest hul igennem med kort kabel.

Nu har jeg et ultra afslørende system med verdens måske bedste mellemtoner.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Det er faktiskt firkanter der bliver overført i et digital kabel. Variationerne i strømmen af disse bestemmer rækkefølgen af 1 og 0 . Hvis disse firkanter ikke er skarpe og de tidsmæssigt ikke bliver overført korrekt opstår der jitter.

Jo noget af dette er rent gætteværk fra min side har ikke googlet det da jeg ikke fandt noget. Imidlertid har jeg spurgt nogle teknikkere der vidste lidt.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Søg på Wikipedia Digital Signal . Dere vil se jeg stort set har rett. Jeg prøvede at lægge link ind men fik det ikke til.
 
Sist redigert:

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
@Drossel, er nok enig med deg, har i en eller annen sammenheng sett bilder av en slik måling et eller annet sted så det stemmer nok det du sier/skriver :)
Men har også lest at om man av praktiske årsaker ikke kan ha meget kort kabel, så bør kabelen heller være på 1,5 meter eller lengre.
Står vel noe om det i den tråden her med litt linker og slikt: http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/56497-blue-jean-digitalkabel.html
Din venn har nok rett :)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Jeg har konstanteret hos mig at kort er bedst. Moddede mit driv værk her forleden og modifikationen betød at jeg ikke længere kan benytte Canare 1694 A. Kunne slet ikke følge basgangen. Det blev helt udtværet. Nu bruger jeg RG 179 som er et rigtigt godt kabel til det brug. Jeg ser på tråden i linket.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Skal til å eksperimentere litt selv ganske snart, har desverre ikke mulighet til å ha så korte kabler av logistikke årsaker :)
Leste såvidt din tråd om drivverket (var din tråd? ), så flott ut.
 
Topp Bunn