Hvilken arm til KD-600??

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Antall liker
1.681
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har enKenwood KD-600 som snart skal kalles til dyst igjen ;). Har sovet noen år så jeg vil oppgradere med en egnet arm. Pick-upen som er aktuell er en Denon 304. Hvilken anbefaler dere???

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Jelco SA 750-D er mitt tips. Svært god til en rimelig penge.

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
756
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Sme 3009 på kd-600 er vel en velprøvd kombo. Jeg kan også tenke meg at Alphason HR100 vil fungere godt. Er litt sint på meg selv for å ha solgt min for mange år siden. Strålende arm!
Selv satte jeg på en schroeder model 2 på min gamle kd-600 i går og er forbauset over hvor bra det spiller.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hvilken arm har du brukt før? Må du ha ny armbase(som er nærmest umulig å få tak i orginal) eller kan du bruke den du har? Det finnes mange gode armer, hvor ser du for deg at prisgrensen din går, og ikke minst, har du pickup? Det er jo ikke et helt vesentlig spørsmål i denne sammenhengen. Arm og pickup må passe sammen, ellers vil det fort låte polvott eller huggorm.

Edit; Ser jo nå at du nevnte 304. Beklager! Lover å lese innlegg bedre resten av året! ;D

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Antall liker
1.681
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Takker for svarene ;D. Pick-upen er en Denon DL 304. Har idag en Rega 250 arm. Kan spandere max 4k på ny arm.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva er galt med RB250? Den er da ellers en utmerket arm som krever økonomiske kvantesprang for å settes i vanære. Hva nøyaktig er det du ønsker å forbedre? (beklager inkvisisjonen, men jeg tror den kan være sunn)

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Denon 304 spelar meget godt i ein SME 3009 ll . Meget muleg at den også kan fungere i ein 3009 lll også, men dette har eg ikkje prøvd.
DL304 er ikkje den enklaste å få til fungere optimalt. Ville vore forsiktig med å prøve beine armar med for mykje masse.
Den er for eksempel ei "katastrofe" i Linn Akito.
Lykke til

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Antall liker
1.681
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
No offence taken :D. Er vel kommet til at jeg snurrer dette i gang slik det er. Må jo ha anskaffet dette fordi det er bra!. Må dog kjøpe en riaa. Der tror jeg den rimelige fra Cambridge er god. Du har nok rett Vidar P , at det krever store penger for å få betydelige forbedringer. Blir uansett spennende å spille vinyl igjen og da har jeg plutselig 6-700 (hovedsakelig Klassisk) innspillinger fler ;D.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Cambrigde-riaa'en er kjempegod den; mye samme historien; man skal punge ut endel for å finne noe som er såpass mye bedre at det er verdt det.

Om jeg kan være så frimodig så vil jeg mene at RB250 i denne konstellasjonen egentlig er det sterkeste kortet sammen med DL304 (som riktignok ikke er kompatibel i alle slags armer, bl.a så er de katastrofale ja nær døde i Linn-armer som Johs helt rett bemerker).

Skulle jeg ha byttet noe av dette for egen del, og såfremt RB250 og DL304 (arma kan lett få lagerslark og pu'en har lett for å få skjeiv cantilever) var i topp stand, så hadde jeg heller snust på hva som er tilgjengelig av drivverk. Som eier av KD990 selv (og kjent med flere Kenwood-drivverk) så faller jeg tilbake til mine gamle synder; jeg er ikke spesielt overbevist over disse japanske verkenes egenskaper når det gjelder å ha full kontroll på energiomsetning fra rillene.. tunge og flotte som de enn er; det er allikevel skjedd mye på erkjennelsesfronten når det kommer til hvilke egenskaper et godt drivverk bør inneha.

Skulle jeg bytte noe, og det ikke hadde vært mulig å kjøpe plater istedetfor, så hadde jeg selv sikkert snust på drivverk som sagt. Både RB250, DL304 og 640P kan være med noen solide steg opp på drivverksfronten. Håper du tar det i beste mening.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.758
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Denne tråden var virkelig midt i blinken for meg, ikke fordi jeg har så mange svar og anbefalinger, men fordi jeg sitter med tilsvarende utstyr og liknende spørsmål. Jeg har flere platespillere, bl.a. en Kenwood KD700 med original-arm, en Denon DL304, Cambridge 640 RIAA, og kjøpte nylig et gammelt drivverk fra Linn som hadde nettopp Rega RB250 montert. Det hele gir masse muligheter for testing før oppgradering. Når jeg får justert Linn skikkelig er det første som skal gjøres å prøve DL304 på Rega RB250 på denne. Jeg tror DL304 vil fungere bra på en RB250, den klinger fint på ProJect-armen på min MusicHall-spiller.
Ingen klare råd fra meg altså, det gjenstår litt tid med testing her, men det jeg vet er at Cambridge RIAAen kan oppgraderes ytterligere for en billig penge og at det er verd investeringen. En dyktig HFSer har utført dette for mer, og det gav mer gain, dynamikk og ´rom´. Ellers følger jeg interessert med på rådene som kommer fra andre i tråden her.

Jørgen

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Kenwood armene har etter min erfaring for mye lager-klaring, spesielt senter-leiet, til at MC-pickup er et godt valg.
Men til tråd-starter; om 250-armen er ok, vil en ny pickup gi mye mer valuta for pengene, enn allverdens arm OG DL304.
Denne trenger forresten MYE gain fra riaa(som også bør være over normalt støysvak), da DL304 er blandt de få pickuper
med ekstremt lavt utgangs-signal. Cambridge 640 ligger langt under den gain du trenger. Vil snautt oppnås med modifikasjon, engang.
Anbefaling: (om du må handle riaa) Cambridge, og ny pickup...med høyere output.

Arne K

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er jeg enig i, DL304 er langt fra noen allround pu; til det har den altfor lav output, skal ha veldig lav stifttrykk, og er lite kompatibel med ymse riaaer og armer. Bra når den passer bra; i rett arm og med høy gain i riaa.

Også enig i at 640P, som ellers er en god billigriaa, ikke har all verdens gain. Jeg har vel opplevd den med 0.3mV pu nylig (AT33EV) og det var lite gain ja, knapt egentlig; så kombinasjonen kan by på overraskelser i så måte. DL304 byr jo bare på drøyt det halve av det igjen.. 0.18mV.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.354
Torget vurderinger
1
Som Cobra2 nevner har DL-304 et ganske lavt utgangsnivå. Denon oppgir 180 µV men oppgir ikke hvilke betingelser, anndre PUer oppgir denon med 5cm/s, dersom så er tilfelle også for DL304 så er det absolutt i minste laget sammen med Cambridge 640P. Cambridgen er imidlertid tilstrekkelig «støysvak» til at det kan gå fint dersom du har mer enn nok forsterking i resten av kjeden, dersom du f.eks. har en volumkontroll som topper ut omkring kl 9-10-11 med CD så vil det kunne fungere greit, dog med volumkontrollen i området omkring kl 3+ med LP, litt avhengig av hvor mye støy det er i resten av forsterkeriet og følsomheten i HT. Cambridgen skal iht spec. ha en forsterking på MC-inngangen på 600X, det gir et utgangsnivå på knappe 0,108V, med 180µV @ 5cm/s (5 cm/s @ 1 KHz er i praksis peak/topp nivå med normale LP-plater). Tilsammenlikning med en gjennomsnitlig CD-spiller med 2V ut (peak) så mangler det 25dB / 18X for at det skal bli «like» høyt dvs slik at volumkontollen evt. kan bli i omtrent samme leie ved skifte mellom CD og LP uten dramatiske nivåe endringer utover nivået på mediet.

Selv har jeg en Ortofon MC-PU med 500 µV @ 5 cm/s inn i en Cambridge 640P, og det er også litt i minste laget mht utgangsnivå vs volumkontroll; 500µV er ca 8,8 dB høyere enn 180 µV.

mvh
KJ

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Jeg vet ikke, men kaster nå ut en tanke som andre her kanskje kan si noe om: Kunne en VPI JMV 9 + VPIs "Rega VTA adjustment base" være en tenkelig god løsning til denne? Brukt isåfall, gitt max-budsjett som ble oppgitt her. Eneste jeg husker av det jeg har lest om bruk av JMV armene på andre spillere er de ikke passer til rega feste (for Rb 250, 300) uten bruk av innfatningen fra VPI, og ellers at de ikke går godt i hop med fjærede spillere (f.eks LP12)...men mulig jeg husker feil - uff.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.942
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Rotet frem denne tråden igjen da jeg har en KD 600 på gang. Er det noen som har erfaring med disse spillerene ? Hvordan er de i forhold til Technics f.eks ?
Er usikker på om det er verd å sette på dyrere arm, og se hva som bor i den som drivverk.

Takknemlig for innspill rundt KD 600 som drivverk..................

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.670
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
KD 600 er ein flott spelar, og eg kunne tenkje meg denne påmontert ein Fidelity Research-arm, gjerne med ein pickup frå same produsent, om du ikkje hadde lyst på ein Denon av passeleg eksotisk type...
Mykje anna vil også fungere veldig greitt, KD 600 er ikkje vanskeleg. Ligg nok litt over Technics sl 12oo kvalitetsmessig, men er ikkje på SL 1000-nviå. Skal du opp her med Kenwood på spelaren, er det KD 07 som gjeld....og då er armen inkludert.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.942
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
KD 600 er ein flott spelar, og eg kunne tenkje meg denne påmontert ein Fidelity Research-arm, gjerne med ein pickup frå same produsent, om du ikkje hadde lyst på ein Denon av passeleg eksotisk type...
Mykje anna vil også fungere veldig greitt, KD 600 er ikkje vanskeleg. Ligg nok litt over Technics sl 12oo kvalitetsmessig, men er ikkje på SL 1000-nviå. Skal du opp her med Kenwood på spelaren, er det KD 07 som gjeld....og då er armen inkludert.

Takk for innspill, det høres jo ut til at det er verd å gi den en sjanse. Hvis motoren er OK så virker jo oppbygningen ellers lovende. Å lage et bra drivverk skulle egentlig ikke kreve noen rakettforsker, det er en skive som går rundt liksom - og det gjelder å overføre minst mulig annet enn det som er i rillene til pickupen.
Jeg har en Audiocraft arm på vei som er tiltenkt et annet prosjekt, men det kunne vært artig å teste den ut på Kenwooden også.
Har ellers en Denon 103 R og en Audio Technica AT33EV som begge burde funke i den armen..............

Jeg er i ferd med å skaffe meg litt for mange spillere her, men jeg skal gi den en fair sjanse før jeg bestemmer hvilke spillere som blir - og hvem som vandrer videre:)

Topp Bunn