Hvilke rør er best?

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
547
Antall liker
1
Jeg har i min dårskap latt meg informere over audioasylum at de nye russiske Gold Lion KT88 er alt jeg ønsker meg fra kraftrør. I forbindelse med innspilling av nye kondiser kjøpte jeg en kvartett billige JJ KT77 og verden ser ganske annerledes ut nå. JJ er varmere, mer dynamiske har mer bass (det er vel opp til den enkelte hvorvidt dette er bra eller dårlig) og fremmer en langt mer realistisk følelse av tilstedeværelse enn GL-rørene. Det er ett lite forbehold her, jeg solgte høyttalerkablene mine nylig så nå bruker jeg bare noen gamle Tara Labs skosnører.

Men jeg tenkte uansett det ville være interessant å se deres rangering av de rådende merkene på KT88, KT77 og ev EL34. Det kan gjerne være NOS men det hadde vært interessant å se dem i forhold til JJ, SED og Gold Lions o.l i så tilfelle.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Dette har vært tema i mange tråder. Og det ser ut til utelukkende å gjelde lyd.
Er ingen opptatt av kvalitet og levetid ???
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
547
Antall liker
1
Audiomix skrev:
Dette har vært tema i mange tråder. Og det ser ut til utelukkende å gjelde lyd.
Er ingen opptatt av kvalitet og levetid ???
Det er av naturlige årsaker sekundært. Det nytter ikke om skiten varer i hundre år hvis det låter dårlig. Men jeg beklager hvis jeg trår opp opptrådte stier her.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Enig med Audiomix. Min erfaring med Ekte Vinged C Svetlana EL34 og KT88 er meget god når det gjelder levetid og åpenhet i lyden. KT88 ga mer dypbass også. EL34 er brukt i en Copland i rundt 4 - 5 år med daglig pining av Tung-Pop på høyt volum.
Gamle KT88 er laget av "expencium" og er trolig bedre enn dagens, men for høy pris for meg. Har en ekte GEC KT66 for referanse når jeg tester.
Om JJ får opp produksjonen og kvaliteten på KT90 er dette meget interressant for meg som Single ended bruker. Noen milliWatt mer.
VH. Bernt
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
"Det nytter ikke om skiten varer i hundre år hvis det låter dårlig"
Den først FET transistor ble laget i 1947 og det lages fortsatt slike....
BJ.
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
547
Antall liker
1
BerntJ skrev:
"Det nytter ikke om skiten varer i hundre år hvis det låter dårlig"
Den først FET transistor ble laget i 1947 og det lages fortsatt slike....
BJ.

hmmm....jeg forstår ikke
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
FatmanFlump skrev:
Audiomix skrev:
Dette har vært tema i mange tråder. Og det ser ut til utelukkende å gjelde lyd.
Er ingen opptatt av kvalitet og levetid ???
Det er av naturlige årsaker sekundært. Det nytter ikke om skiten varer i hundre år hvis det låter dårlig. Men jeg beklager hvis jeg trår opp opptrådte stier her.
Det nytter heller ikke å ha "verdens beste", med litt over en ukes bruks-tid...

Arne K
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
547
Antall liker
1
Cobra2 skrev:
FatmanFlump skrev:
Audiomix skrev:
Dette har vært tema i mange tråder. Og det ser ut til utelukkende å gjelde lyd.
Er ingen opptatt av kvalitet og levetid ???
Det er av naturlige årsaker sekundært. Det nytter ikke om skiten varer i hundre år hvis det låter dårlig. Men jeg beklager hvis jeg trår opp opptrådte stier her.
Det nytter heller ikke å ha "verdens beste", med litt over en ukes bruks-tid...

Arne K

ahaaa... Men er det virkelig et stort problem?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm, ja...

Hvilke rør, ja.

Jeg har brukt et par sett med Billington Gold 6550A i min forsterker, og har egentlig vært fornøyd med disse, men nå er det dags å bytte igjen.

Jeg vurderer da å gå på KT88 for å få varmere, og kanskje litt fetere lyd. EL34, 6L6 osv er ikke en opsjon, da jeg trenger de wattene jeg får ut av forsterkeren.

Jeg har jo registrert at det har vært misnøye med kvaliteten på en del nyproduserte rør, og iom at Billington Gold er rebranded kinarør, så lurer jeg på å rett og slett gå for Svetlana (winged C) denne gangen.

Johan-Kr
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
FatmanFlump skrev:
Cobra2 skrev:
FatmanFlump skrev:
Audiomix skrev:
Dette har vært tema i mange tråder. Og det ser ut til utelukkende å gjelde lyd.
Er ingen opptatt av kvalitet og levetid ???
Det er av naturlige årsaker sekundært. Det nytter ikke om skiten varer i hundre år hvis det låter dårlig. Men jeg beklager hvis jeg trår opp opptrådte stier her.
Det nytter heller ikke å ha "verdens beste", med litt over en ukes bruks-tid...

Arne K

ahaaa... Men er det virkelig et stort problem?
Det er selvfølgelig ikke noe stort problem om en må bytte rør langt oftere enn normalt.
Bare fryktelig irriterende.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Fenalaar, Jeg har testet kinesiske Shuguan KT88/90 ( og EL156 ) rør fra slutten av 80-tallet mot Vinged C. Vinged C er åpnere og gir mer dyp-bass.
De gamle Kina-rørene er mer "musikalske" og maler med litt bredere pensel, synes jeg. Nå er disse neppe mulig å få kjøpt og jeg savner EL156 som er 10 Watt kraftigere enn KT88. ( Pa=50 Watt )
Forskjellen mellom 6550 og KT88 har jeg ikke testet, men har vel et inntrykk at KT88 kan spille "varmere". Husk å sjekke bias ved rørbytte. VH. Bernt
 

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Innlegg
199
Antall liker
15
Torget vurderinger
1
Har vært igjennom Svetlana Winged "C" EL34 i to omganger. Synes hverken levetiden eller lydkvaliteten
er så voldsom. Testet så Tung-sol EL34B, noe som i mine ører spille bedre, og levetiden er bedre.
Prismessig er Tung-sol halve prisen....

Har planer om å teste ut JJ KT77 neste gang, som blir lovpriset i visse kretser.

MVH
Mixture
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tung Sol til halve prisen ???
Det må være russiske og nyproduserte. Blir det noe bedre om en setter på et kjent navn som er "stjålet"?
 

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Innlegg
199
Antall liker
15
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Tung Sol til halve prisen ???
Det må være russiske og nyproduserte. Blir det noe bedre om en setter på et kjent navn som er "stjålet"?
Ny produserte, ja. Produsert i Russland.
Om New Sensor har "stjålet" navnet eller ikke, spiller ingen rolle for meg.
Det er nå lyden som er viktigst for meg.

MVH
Mixture
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Tenkte akkurat det samme som deg Mixture.

Hadde det vert "kopi" med flott navn,og pris deretter,da hadde det vert litt kjipt muligens.

Men når lydkvalitet/pris og tilogmed levtid er bra,da er vel alle kriterier i boks.

Jeg bruker forresten Gold lion kt77,gode rør på alle måter,levetid gjenstår å sei noko om.

mvh.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
God lyd er god lyd uansett hva det står på rørene.
Dagens Mullard og Tung-sol har ingenting med de gamle å gjøre da navnet er kjøpt opp og advokater får krangle om dette. Trolig er det gitarister som har "reddet" rørene da de nektet å spille på transistorer. VH. Bernt.
 
Topp Bunn