Kan du forklare nærmere hva du mener med dette?Mye tyder på at det vil kobles digitalt til fronter og senter og analogt til bakhøyttalere og til eventuelle fremtidige subwoofere.
Kan du forklare nærmere hva du mener med dette?Mye tyder på at det vil kobles digitalt til fronter og senter og analogt til bakhøyttalere og til eventuelle fremtidige subwoofere.
Tror ikke det. Vil ikke det medføre at du kun justerer volumet til bakhøytalerene? Du kan jo ikke justere volumet på det digitale signalet før det er behandlet...Det jeg tenker er å sette volumet til frontene på et fast punkt og så styre master volumet fra PC. Skulle ikke det gå bra?
Hei TEK,TEK skrev:Sist jeg sjekket (noen månder siden nå) så støttet ikke Audiolence Vista.
Jeg savner lydkorreksjon. Audiolence fungerer (fungerte?) som sagt ikke med Vista.
Det er ikke noe i veien for å bruke Audilense til global korreksjon av høyttalere med lokale, digitale filtre. Det blir nesten som å korrigere en passiv høyttaler. Eneste forskjellen er at man ikke lengre kan se på filteret fra Audiolense isolert når man skal velge rett nivå der man unngår digital klipping.Snickers-is skrev:Uansett hvilket system man bruker må man kjøre korreksjon separat for de ulike kanalene i et oppsett. Man bør ikke kjøre 2 romkorreksjonssystemer etter hverandre. Det vil gi overstyring av det ene, og det eneste man får dobbelt opp av er feilkilder.
Det kommer an på hva slags konvolusjonsløsning som benyttes. Convolver + Zoom Player eller Convolver + WMP (XP) velger rett filterkonfigurasjon til formatet.TEK skrev:Kan hende jeg husker feil, men er det ikke slik med Convolver at en må ha forskjellige filter satt opp avhengig av lydformat?
Det må jeg si meg helt enig, men det finnes en annen løsning. Nemlig å bruke Console som plug in. Da fungerer alt i HTPCen med korreksjonen du har gjort i Audiolense. Jeg har ikke fått sett så mye på dette enda, men vet at man med Console må endre samplingsraten manuelt.TEK skrev:På generell basis synes jeg det er uheldig at lydkorreksjonen skal være avhengig av media avspilleren.
Jeg skulle virkelig ønsket meg noe som gjorde dette på driver nivå istedenfor på spiller nivå. Dersom det var mulig ville en kanskje kunne ha gjort dette uavhengig av avspillingsformat og avspillings programvare.
Kan hende jeg husker feil, men er det ikke slik med Convolver at en må ha forskjellige filter satt opp avhengig av lydformat?
Hei OMF,OMF skrev:Hvilke signaler takler Audiolence...? Takler den DSD?
Hvis ikke Audiolence takler DSD - finnes det noen uppsampler som kan gjøre det for 6 kanalser (Ser at EMM LABS sin DAC 8 kan det) - altså å kjøre Audiolence på maksimal oppløsning - for deretter å uppsample til DSD med optisk overføring til en EMM LABS DAC 6 som skal stå i anlegget...?
Har lest et eller annet sted at DSD teoretisk tilsvarer en pcm oppløsning på ca. 20 bit 100 kHz, dvs at 24 bit 96 kHz skulle være minst like bra.OMF skrev:På PCM takler EMM LABS 96kHz, 24 bit - det er sikkert tilstrekkelig det!
Dette blir selvsagt litt hypotetisk så lenge ingen greier å høre forskjellVeggen skrev:Har lest et eller annet sted at DSD teoretisk tilsvarer en pcm oppløsning på ca. 20 bit 100 kHz, dvs at 24 bit 96 kHz skulle være minst like bra.
Siden DEQX kun bruker dette til høyttalerkorreksjon og stort sett ikke under noen omstendighet brukes under 200Hz skulle man ikke trenge så mange taps.Bx skrev:Hvis man oppsampler før lydkorreksjonen får man faktisk lavere oppløsning på lydkorreksjonen. I hvert fall så lenge man benytter et filter med et fast antall taps. Maks antall taps i Audiolense 1.3 er 65536. (DEQX har til sammenligning 4096 taps tilgjengelig for sin høyttalerkorreksjon)
Men da regner du vel fra DC? Forøvrig, er ikke dette logaritmisk? Man korrigerer vel ikke for hver 0,7Hz i diskantområdet? Dessuten setter du vel grense for korreksjonen ved 20kHz, skulle ikke det påvirke frekvensoppløsningen?Bx skrev:65536 taps gir en oppløsning i frekvensdomenet på ca 0,7 Hz ved 44,1 ogg 48 kHz. Men hvis man oppsampler til 192 kHz går frekvensoppløsningen ned til ca 2,8 Hz. Da blir det langt mellom korreksjonspunktene om man skal korrigere virkelig dyp bass.
Dersom Bx bruker et vanlig FIR-filter så er det vel ingen måte å "omfordele" korreksjonsoppløsning fra høye frekvenser til lave. Man får det man får, og man kan velge å bruke det eller ikke å bruke det.Snickers-is skrev:Men da regner du vel fra DC? Forøvrig, er ikke dette logaritmisk? Man korrigerer vel ikke for hver 0,7Hz i diskantområdet? Dessuten setter du vel grense for korreksjonen ved 20kHz, skulle ikke det påvirke frekvensoppløsningen?
Det stemmer. 4096 holder til ca 100 Hz ved 48kHz sampling.Snickers-is skrev:Siden DEQX kun bruker dette til høyttalerkorreksjon og stort sett ikke under noen omstendighet brukes under 200Hz skulle man ikke trenge så mange taps.
Nei. Det er lineært. Som knutinh skrev.Men da regner du vel fra DC? Forøvrig, er ikke dette logaritmisk? Man korrigerer vel ikke for hver 0,7Hz i diskantområdet? Dessuten setter du vel grense for korreksjonen ved 20kHz, skulle ikke det påvirke frekvensoppløsningen?
Ja, det høres kjent ut. ;Dhabicht skrev:Tenkte jeg skulle vekke denne tråden igjenn.
Har fulgt med her og på romkorrektions tråden og har noen spørsmål/tanker.
Skal bygge en stue HTPC, mest som musikk maskin men også til film i ni og ne.
Derav stuemodell, HFX Classic med ekstern psu og 2st. vertical silence HD bokser, høres det kjent ut Omholt.
Driver med noen DIY aktive HT og kasted meg på Audiolens powerbuy.
Men til det jeg ønsker kommentarer på, innmaten som jeg vurderer.
1. Hovedkort: ASUS P5Q Deluxe, ønsker digital ut på coax, E-Sata, firewire, ikke nødvendigvis bilde ut.
2. Intel Core2 Duo E8400 processor
3. ATI Radeon HD4670 (Asus) Skjermkort, DVI, HDMI og VGA ut samt relativt høy ytelse, lav varme.
4. 4 gig. minne (DDR2 6400)
5. Vista (skal man ha 32 eller 64 bits)
Lyddelen tar vi snere men heller mot Lynx 2b.
Høres dette ok ut eller skyter jeg over / under målet på noen punkter.
Omholt, BX dere som kjenner boksen noen kommentarer eller tips.
mvh
Habicht