L
lark
Gjest
Du unngår behendig å kommentere mitt svar #37 ;Dpedal skrev:Selvsagt er det Tøv. Dette med "man" var ment som litt avvæpnende moro.
Du unngår behendig å kommentere mitt svar #37 ;Dpedal skrev:Selvsagt er det Tøv. Dette med "man" var ment som litt avvæpnende moro.
Bra du passer på, Lark! Så vidt jeg skjønner så hadde vi altså samme argument. Artig!lark skrev:Du unngår behendig å kommentere mitt svar #37 ;Dpedal skrev:Selvsagt er det Tøv. Dette med "man" var ment som litt avvæpnende moro.
Hehe, ja, viktig å kunne legge beina på bordet!lark skrev:Hei og god morgen, pedal![]()
Joda, lydbildet er brukbart. Pledd over 52-tommeren er prøvd, men jeg merker ingen forskjell. Skjermen er uansett nesten en meter bak høyttalerfronten og representerer neppe noe problem. Bordet plasseres slik at det ikke representerer et førsterefleksjonspunkt eller fjernes helt. Akkurat det har faktisk ganske stor innvirkning på lydbildet. Problemet er da at jeg ikke har noe å legge beina på ;D Hva er forresten "kritisk" lytting? Hva lytter man (oops :
) jeg til da, anlegget eller musikken???
Gode plugger er jo veldig viktig for en kabel, er pluggene dårlig er det samme hvilken kabel det er.lark skrev:Mellom RIAA og forsterker bruker jeg en Ölflex skjermet 2 x 1 mm2 strømkabel som signalkabel. Det meste med denne kabelen er "feil" vurdert ut fra hifi tenking. Ikke OFC kobber, PVC-isolasjon og latterlig lav pris (30 kr. pr. meter).
Det eneste den kan skryte på seg er bra med lederareal og gode plugger. Pussig at den låter så bra som den gjør ???
Jeg har også prøvd den i XLR-versjon mellom CD og forsterker. Låter glimrende det også![]()
![]()
Jeg bruker et lite sort lackbord foran godstolen i sweetspot, der er det plass til å spise(ha maten) drikke fjernkontroll/iPod Touch o.l. og til beina når ønskelig.Skink_123 skrev:Hehe, ja, viktig å kunne legge beina på bordet!lark skrev:Hei og god morgen, pedal![]()
Joda, lydbildet er brukbart. Pledd over 52-tommeren er prøvd, men jeg merker ingen forskjell. Skjermen er uansett nesten en meter bak høyttalerfronten og representerer neppe noe problem. Bordet plasseres slik at det ikke representerer et førsterefleksjonspunkt eller fjernes helt. Akkurat det har faktisk ganske stor innvirkning på lydbildet. Problemet er da at jeg ikke har noe å legge beina på ;D Hva er forresten "kritisk" lytting? Hva lytter man (oops :
Dufår dra fram en liten krakk da vettu
![]()
RCA-kabel/plugger kan IKKE kobles som XLR fordi man med XLR har balanserte inn-og utganger. På balanserte inn-og utganger en signaljord og chassisjord adskilt. Man har altså pluss, minus og jord på separate ledere. Med RCA inn- og utganger er minus og chassisjord det samme. Du oppnår ingenting med å koble skjermen direkte til chassis.YEL skrev:Jo det er sånn det er koblet nå... men sånn jeg forstod det på asbjo sitt tidlige velformulerte innlegg, var dette et draw-back, i forhold til feks xlr, der minus ikke var i berøring med skjermen, men denne gikk til shassi.... lurte derfor på om det har noe for seg å la senter-leder være senter, minus til minus, og skjerm i egen kontakt i shassi i sender enden, og flytende i motager? Har dette noe for seg? Har jævlig klønete kabler å terminere, kvier meg derfor for å åpne, men hvis dette kan bedre skermingen så kliner jeg til...
-Y
Eller som jeg pleier å si: "Fei over din egen kone, før du feier over andres!"lark skrev:Så du liker ikke bruken av ordet "man" her på HFS, mr. pedal? Hvorfor bruker du det da selv ganske så flittig i dine egne innlegg?pedal skrev:Jeg har allerede sendt en henvendelse til Høvdingen om å legge inn autokorrektur på "man", slik at systemet automatisk endrer det til "jeg". Sånn som det var med "kringlyd" og "suround". Tror det blir fint her inne. En litt morsom sak blir da at mandag endres til jegdag. Den første dagen i uka skal altså alle på sentralen kun poste om egne erfaringer og forhold. "Jeg-dagen".
Mulig at bruker "man" tar dette ille opp. Han blir da hetende "jeg". Han har allerede vært gjennom èn audiofil identitetskrise, så mulig dette kan bli svært å komme over. En gammel venninne av meg, Tine, reagerte sterkt den gangen Norske Meierier skiftet til Tine Meierier. Hun ble aldri den samme etter det.
Eksempel fra tråden "dette er mildt sagt useriøst"
Og her hevder du jo forsyne meg omtrent det samme som jeg var inne på i mitt innlegg som jeg dessverre var idiot nok til å slette :pedal skrev:Jeg mener Stenstadvold gjør en tabbe her. Poenget er at man hører forskjell på kabler. Det store spørsmålet er imidlertid om forskjellen er en forbedring? -Og det er her at dette med Placebo kommer inn. Man bytter til en dyr prestisjekabel og hører forskjell = forbedring. Bytter man til en "lavstatuskabel" og hører forskjell = forverring.
Et søk på brukernavnet "pedal" og ordet "man" avslører en uhemmet bruk av ordet i pedal sine innlegg.
Fei for egen dør ;D
Fei ALDRI over andre sine konerLow-Q skrev:Eller som jeg pleier å si: "Fei over din egen kone, før du feier over andres!"
Beklager sent svar - var gone fishing i et par uker.YEL skrev:Det var snakk on skjerming, Asbjo, Har snekret sammen noen rca kabler, med kobber skjermstrømpe utenpå. Forstår jeg det rett, så ville det beste være å få jordet denne til apparatet i begge ender, dvs sender og motaker, uten at skjermen er i berøring med minus/retur? Tenkte på en løsning med en leder fra skjerm til shassi feks?
asbjbo skrev:Beklager sent svar - var gone fishing i et par uker.YEL skrev:Det var snakk on skjerming, Asbjo, Har snekret sammen noen rca kabler, med kobber skjermstrømpe utenpå. Forstår jeg det rett, så ville det beste være å få jordet denne til apparatet i begge ender, dvs sender og motaker, uten at skjermen er i berøring med minus/retur? Tenkte på en løsning med en leder fra skjerm til shassi feks?
Nei, det har ikke noe for seg, av nøyaktig de grunnene som lark nevner. XLR har tre ledere inni, signal pluss, signal minus og jord, i tillegg til skjermstrømpen utenpå. Du ser dette i enden på en XLR-kontakt med tre poler inni. RCA-pluggen, stakkars, har bare en pol inni og bruker den til signal pluss, så ringen rundt får være alt det andre.
Jeg har sidebord til drink og annet munngodt. Beina har jeg på en ottoman som står sånn ca. ved grunnlinjen i lyttetrekanten. 8) ;DKW skrev:Jeg bruker et lite sort lackbord foran godstolen i sweetspot, der er det plass til å spise(ha maten) drikke fjernkontroll/iPod Touch o.l. og til beina når ønskelig.Skink_123 skrev:Hehe, ja, viktig å kunne legge beina på bordet!lark skrev:Hei og god morgen, pedal![]()
Dufår dra fram en liten krakk da vettu
![]()
Ingen førsterefleksjoner fra dette bordet grunnet den lille størrelsen
Mvh.KW
Når jeg analyserer problemstillingen finner jeg flere fordeler enn ulemper ved å feie over andres koner.lark skrev:Fei ALDRI over andre sine konerLow-Q skrev:Eller som jeg pleier å si: "Fei over din egen kone, før du feier over andres!"![]()