Hvilke materialer til dempe plater?

O

OivindJ

Gjest
Hørt på messa 1:
Å gid a meg, rockwool må du på ikke finne på å bruke. Fali (dynamikk drepende, osv..)!

Hørt på messa 2:
"Madrass stoff" er bedre enn rockwool hvis, og bare hvis, det er sammenpresset på en eller annen måte. Da demper det lengere oppover i diskant området.

Noen som kan si noen ord om hvor sannheten egentlig befinner seg ?

O

OivindJ

Gjest
Gratis tips 1 fra messa ;D :
De dempe platene våre som er beregnet på hjørne plassering (45 grader), er de eneste som har et lag MDF på baksiden.

Bra ide? (Hørtes jo ikke like dumt ut som det andre.. :) )

T

theStig

Gjest
OivindJ skrev:
Hørt på messa 1:
Å gid a meg, rockwool må du på ikke finne på å bruke. Fali (dynamikk drepende, osv..)!

Hørt på messa 2:
"Madrass stoff" er bedre enn rockwool hvis, og bare hvis, det er sammenpresset på en eller annen måte. Da demper det lengere oppover i diskant området.

Noen som kan si noen ord om hvor sannheten egentlig befinner seg ?
Begge deler er det reneste sludder.......

O

omholt

Gjest
Er det rart de sliter med lyden i rommene på messen? De satser vel heller på dyre kabler.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
RoDa skrev:
Hva godt gjør MDF-en da? ::)

R
Letter ophængningen. Jeg limede også en plade bagpå mine FoamZorb for at hænge dem op.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Slike hjørner, fylt av absorberende materiale, bidrar sterkt til å redusere det ellers sterke bidraget fra hjørnet i å forsterke bass. Dette er ikke tull. :)

Mvh

O

OivindJ

Gjest
toref skrev:
Slike hjørner, fylt av absorberende materiale, bidrar sterkt til å redusere det ellers sterke bidraget fra hjørnet i å forsterke bass. Dette er ikke tull. :)

Mvh
2x45 grader bedre enn 1x90 grader?

De med MDF bak skulle jo settes i vinkel i hjørnene.

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Her er hva jeg ser for meg i mitt fremtidige dedikerte hifi og hjemmekino rom:

1: Stille inn høyttalerene for optimal lyd og lydbilde med ørene, samtidig som en bruker REW for å hjelpe til å finne plasseringen med mest mulig jevn bassrespons både for høyttalerene og sweetspot.

2: Bruke REW mens en fininnstiller dempematerialet i førsterefleksjonspunktene med tanke på avstand fra bakvegg, for å dempe i de riktige frekvensene.

Til demping har jeg alltid trodd Rockwool skulle være bra og riktig priset. Hvordan kan Rockwool være dynamikkdrepende?

T

theStig

Gjest
Rockwool akustikkplater er et kongeprodukt. Jeg synes det er ganske dyrt jeg da... hmm.

At "demping dreper dynamikken" er en merklig myte. Det er jo faktisk det helt motsatte som skjer. Det hjelper å tenke seg litt om i forhold til hva som skjer i et rom, og da burde det være åpenbart dette her.

Når vi sender lyd ut i et rom så "klinger" denne lyden ut i rommet som etterklang (sterkt forenklet forklaring dog). Når denne lyden klinger så overdøver den de små svake detaljene i musikken. Lyden i rommet blir med mye etterklang sterk og jevnt høy.

Et ekstremt eksempel er store rom, f.eks katedraler. De som har vært i en sånn vet hva som skjer med dynamikk og tydelighet feks på stemmer. Alt blir til en grøt. Det samme skjer i et lytterom, omenn i mye mindre grad.

Demper vi etterklangen i rommet, så vil ikke etterklangen maskere de små detaljene, og de svake partiene/detaljene kommer mye tydeligere fram.

For ordens skyld - dynamikk er forskjellen mellem det svake og det sterke. Skal vi ha god dynamikk må vi kunne høre begge deler samtidig.

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Det var det jeg trodde!

Tenkte billig i forhold til typiske hifi produkter...

bagde

Medlem
Ble medlem
30.07.2007
Antall liker
3
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Spørsmål angående hjørneplassering av rockwoolplater:

1. MDF bak rockwool eller ikkje? Har det anna effekt enn monteringshensyn?
2. Luftrom bak plate, eller fyll opp med annet materiale?

3. Vil ein oppleve forskjell på tjukkelse når ein hjørneplasserer? Effekt av 5, 7,5 eller 10 cm?

Takker for alle gode tips ;)

K

kbwh

Gjest
Får prøve jeg da, badge.
1) Ingen annen effekt.
2) Luftrom gjør at de arbeider enger ned i frekvensområdet, men absorbsjonen blir ikke så lineær.
3) Fyll opp med vanlig Rockwool bak hjørneplater. Luft demper ikke.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hva med den saken du har montert i taket Valentino, hvilken effekt gir den?

K

kbwh

Gjest
Hehe, førsteinnrykket var at stereobildet ble et par dm lavere! Taket er rett og slett borte vekk i lytteposisjonen.

Den hjelper på dynamikken. Lydbildet blir tydeligere. Viktig for en klassiskfreak det.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Valentino skrev:
Hehe, førsteinnrykket var at stereobildet ble et par dm lavere! Taket er rett og slett borte vekk i lytteposisjonen.

Den hjelper på dynamikken. Lydbildet blir tydeligere. Viktig for en klassiskfreak det.
Sannsynligvis noe av det som gjør at flere mener det "demper for mye" med akkuplater.
Du mister rommets bidrag til å gjøre lyden livligere og også "fake"-utstrekningen i høyde, dybde og bredde.

Men etterhvert som man hører at lyden er mer presis, at stereoperspektivet er stødigere og tydeligere og at du faktisk hører mer på selve opptaket og lyden fra anlegget enn bidraget fra rommet.......SÅ er det bare kos!

Fyttihelvete så mye mer givende dette er å diskutere enn kabler og engler!!
Akkuplater til folket!!! ;D

VELDIG morro at denne tråden er liv i, måtte det bli langt og fruktbart. 8)

God helg!
Mvh
Rolf

bagde

Medlem
Ble medlem
30.07.2007
Antall liker
3
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Sannsynligvis noe av det som gjør at flere mener det "demper for mye" med akkuplater.
Du mister rommets bidrag til å gjøre lyden livligere og også "fake"-utstrekningen i høyde, dybde og bredde.

Men etterhvert som man hører at lyden er mer presis, at stereoperspektivet er stødigere og tydeligere og at du faktisk hører mer på selve opptaket og lyden fra anlegget enn bidraget fra rommet.......SÅ er det bare kos!

Fyttihelvete så mye mer givende dette er å diskutere enn kabler og engler!!
Akkuplater til folket!!! ;D

VELDIG morro at denne tråden er liv i, måtte det bli langt og fruktbart. 8)

God helg!
Mvh
Rolf
Meeen: Hvis man tar nokre buntar litz-fletta englehår og heng opp i tredje, fjerde og ikkje minst sjuande refleksjonspunkt, vil det då gi ei luftigare oppleving av lydbildet -ja, meir "himmelsk" om du vil? ;D ;D

Beklager OT ;)

Tilbake til saken: Meiner du (Valentino) at eg bør fylle opp med vanlig "isolasjonsrockwool" bak hjørneplasserte plater?

Angående rammer og tetting av sider, er det spesielle hensyn som bør taes for å unngå dryssing fra platene?

Bør platene trekkes i stoff? Og vil stoffvalg/overflate ha innvirkning på absorpsjon/refleksjon?

Fortsatt god helg!

K

kbwh

Gjest
bagde skrev:
1) Meiner du (Valentino) at eg bør fylle opp med vanlig "isolasjonsrockwool" bak hjørneplasserte plater?

2) Angående rammer og tetting av sider, er det spesielle hensyn som bør taes for å unngå dryssing fra platene?

3) Bør platene trekkes i stoff? Og vil stoffvalg/overflate ha innvirkning på absorpsjon/refleksjon?
Svarer på alt jeg.

1) Det er det theStig har gjort i superrommet sitt (Han har gjort andre ting der også). Greia er å få stoppet bassen så fort som mulig. Da er mengder med Rockwool i hjørnene en god løsning.
2) Det holder å tette med lister.
3) Egentlig ikke. Stoffvalget vil ha innvirkning på absorbsjonen ved høyere frekvenser, men det finnes akustisk transparent stoff som fruer flest kan akseptere.

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
Du har jo også perifererte tynn plater som du kan feste foran demepe materialet. da tåler hvert fall veggen litt, :)

O

OivindJ

Gjest
Valentino skrev:
3) Egentlig ikke. Stoffvalget vil ha innvirkning på absorbsjonen ved høyere frekvenser, men det finnes akustisk transparent stoff som fruer flest kan akseptere.
Refleksjoner fra stoffet som en bruker til å trekke platene med, må vel være rimelig begrenset vel?

"MÅ" det være "høyttaler stoff"?

Hva med laken(helst nye ;D )? / gardin stoff? / eller noe stoff fra hobbybutikkene (der gamle tanter kjøper garn og sånt)?

Har litt vanskelig for å se at det skulle resultere i en lydmessig katastrofe, å trekke de støvete Rockwoll platene i noe litt tykkere stoff..

Topp Bunn