Hvilke komponenter er de mest kritiske?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er enklere å svare på hva som ikke er kritisk: LED + 1.5k i katoden på utgangsrørene.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Skulle vel tro at kondensatorer og motstander i serie med signalet var de mest kritiske mht lydkvalitet.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Som nevnt er seriekondensatorer viktig, men noen mener de er mest viktig der signalet er lavest. Rørene er alltid viktig. Det er de som forsterker signalet.
Motstandene i serie er ofte grid-stoppere som skal hindre oscillasjon. Vil vel heller sett på anodemotstandene. Trafoene er viktige, både power og utgang. Strømforsyningen er viktig.
Det meste, med andre ord. Morsom sak. VH Bernt
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Slik spørsmålet er formet, kan det veldig lett mistolkes og svarene kan bli så ymse. Som det svakeste leddet i kjeden osv.
Det er så veldig mye forskjellig som er viktig når det kommer til hva som skiller de virkelig gode fra resten. Det vet BerntJ en hel del om :)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Et lite sitat fra Sakuma San kan kanskje også bidra selv om det er llitt OT:

"Through the experience of building many amplifiers, you learn the tone of individual parts.
If you need more high frequency, the best way is by your changing ohms and microfarads.
Someone may change the parts another company made. Even if the new capacitor gives him fine frequency, that capacitor brings a new sound into his amplifier's tone. His method will take him into deep woods. "

Puma
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg trenger noen forslag ifm et par gode filmkondensatorer på henholdsvis 2,2uF og 4,7uf min 400V. Diameteren må ikke overstige 25mm og lengden bør heller ikke være lengere en 40-50mm.

Kondensatorene jeg skal erstatte er disse. :eek:
 

Vedlegg

Topp Bunn