Hvilke kabler passer til T+A?

frankyboys

Medlem
Ble medlem
06.10.2008
Antall liker
0
Hei er det noen som har erfaring med T+A og hvilke kabler som er lurest å kjøpe.
De som selger vil at jeg bruker Nordost Red dawn som jeg har lest mye negativt om,kansje T+A sine audio silver er vell så bra. Jeg har liten erfaring med dette og har ikke anlegg å prøve det på .
Jeg har tenk å kjøpe alt samtidigt og vil da gjerne ikke trø for mye feil og kaste bort penger på noe som reduserer musikk gleden ,men vil gjerne ungå å betale skjorta også.
Komponentene som jeg vuderer å kjøpe er Tci1A ,P1230R,D10 eller SACD1250R Hvis det ikke er så stor forsjeld på spillerene i lyd kvallitet.
Muligens en bedre forforsterker P10 vil lage mye bedre lydbilde en å buke pengene på D10.
Men det er signal kablenes betydning jeg er mest usikker på og ikke ninst strømkabler ?Det er jo bare vanlige kobber kabler i veggene.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.230
Torget vurderinger
1
frankyboys skrev:
Hei er det noen som har erfaring med T+A og hvilke kabler som er lurest å kjøpe.
De som selger vil at jeg bruker Nordost Red dawn som jeg har lest mye negativt om,kansje T+A sine audio silver er vell så bra. Jeg har liten erfaring med dette og har ikke anlegg å prøve det på .
Jeg har tenk å kjøpe alt samtidigt og vil da gjerne ikke trø for mye feil og kaste bort penger på noe som reduserer musikk gleden ,men vil gjerne ungå å betale skjorta også.
Komponentene som jeg vuderer å kjøpe er Tci1A ,P1230R,D10 eller SACD1250R Hvis det ikke er så stor forsjeld på spillerene i lyd kvallitet.
Muligens en bedre forforsterker P10 vil lage mye bedre lydbilde en å buke pengene på D10.
Men det er signal kablenes betydning jeg er mest usikker på og ikke ninst strømkabler ?Det er jo bare vanlige kobber kabler i veggene.
Den «rådende» «hifi-oppfatning» om kabler er at det må du finne ut av selv - dvs bruk øra. Det virker også som det er en viss «enighet» om at hifikabler er grovt overpriset - jeg er dog en smule usikker på hva «referansegrunnlaget» er for en slik betraktning. For egen del har jeg forlengst konkludert med at hfi-kabler ikke er mer avansert enn kobber innpakket i plastikk og bør prises deretter.

Dersom du har planer om å unngå å kaste bort mer penger på hifi-kabler enn strengt tatt «nødvendig», vil jeg anbefale at du starter med std. lakris kabler til signal og f.eks. std. 4mm2 ht-kabler (avhnegig av lengde og HT-impedans). Bruk en del tid på å bli kjent med ditt nye husalter før du gjør noe som helst med kabelaturet. Bruk mye tid på i sette opp HT og lytteposisjon i lyttekroken - finn ut av hvordan akustikken i lyttekroken fungerer, og hvordan du best kan sette opp husalteret ift. øvrig møbelering m.v. Bruk tid på å finne ut av hva du liker og evt. missliker med lyden i heimen. Når du er godt kjent med hva husalteret presterer og hvordan det fungerer akustisk sett, så kan du evt. begynne å eksperimentere med kabler. Det billigste og mest «matnyttige» i så måte er DIY - dvs IMHO; alternativt kan du jakte på bruktmarkedet. Kjøper du bruktkabler så kan du som regel selge slangene videre for omtrent samme pris som du kjøpte dem for (følg med på brukt vs nypris - vær oppdatert før du kjøper). Vær kritisk til dine egen ører - bruk en del tid på å sammenlikne hummer vs kanari - de første lytteinntrykkene er ikke altid det de gir seg ut for å være ved neste lytt.

mvh
KJ

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
frankyboys skrev:
Jeg er ikke i nærheten av å være enig med, KJ, IMHO..
Bare så det er sagt..

Om selgeren har fått vite ALT om anlegget ditt, så har han kommet med en anbefaling basert på egen erfaring og egne ører..
Det er slettes ikke sikkert at dere liker det samma ;)

Du sitter i en posisjon der du skal legge en del penger på bordet, den situasjonen bør du utnytte maksimalt..
Ordne deg en deal der du kan få låne et større utvalg av kabler, både de dyre og de ikke så dyre, før du drar Visa kortet.!

Jeg har hatt Red Dawn og det er helt greie kabler, det kan hende at det faller i smak for din del..
Hva slags kabler har de brukt når du har hatt demo på T+A.?
Siden du har falt for T+A så kan det være at synergien mellom kablene de har brukt og komponentene er veldig bra i dine ører, husk at du HØRER også kablene..

Prøv deg frem med komplett sett signal, høyttaler og strømkabel fra Red Dawn serien først, om det frister deg..
Er dette nye kabler så trenger de innspillingstid og det gjør komponentene også, du får aldri i verden T+A og Red Dawn, eller noe annet rett-ut-av-boksen til å spille på samma måte, som de komponentene som du hørte i demoen(e)..
Gi det minimum 100 timer musikk på "full guffe" før du tar en avgjørelse..

Om du velger å låne med deg komplett sett Red Dawn, så kan du jo bytte ut med standard kabler etter en stund og høre om det er verdt å legge penger i kabler, eller om du skal ta til takke med noen av rådene til, KJ..
Begge deler er gratis, helt til du evt skal betale for Red Dawn..

Skulle ikke Red Dawn eller standard kabler friste deg, så ta med kablene til butikken og fortell dem om dine negative og positive erfaringer med de kablene..
Når de får en "fasit" av deg, så kan de med sine egne erfaringer hjelpe deg videre..
Kanskje T+A kabler kan testes i neste omgang.?
(det er ingen garanti for at den butikken har de rette kablene heller, men siden du melker de med å låne med deg kabler hjem, så er det hvertfall en gratis erfaring du får med på kjøpet ;))

Jeg personlig bruker noen få plater som blir en referanse, det er ikke testplater, men musikk som jeg personlig setter umåtelig stor pris på..
Noen av de platene/sporene er ganske vanskelig å få til skikkelig..
Jeg bruker også penn og papir og skriver ned det som er positivt og negativt, går meg selv etter i sømmene i ettertid for å sjekke at jeg ikke har bommet på noe..
Jeg lar også alle komponenter få minimum 24 timer oppvarming før jeg lytter til en eneste tone..

Dette er mine tips, råd og erfaringer..
Det er du som skal leve med anlegget, det er du som må ta valgene..
Alt dette er tidkrevende, men det kan vise seg å være verdt det ;)
Det går også an å spørre gutta om de kan komme på besøk, for å gi deg tips/råd/innspill til forandringer hjemme hos deg..
Lykke til.!
Det du vil, får du til ;)
Kjell

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Hei
Jeg er enig i at kabler kan du optimalisere etter at du er kjent med lyden i anlegget. Jeg vil likevel anbefale deg å prøve Whistler Cerise eller Coanda. Etter egen erfaring så gir de mye lyd for penga. Et annet merke å starte med er nok Chord. Nordost er jeg skeptisk til.
Du bør ikke kjøpe nye kabler uprøvet. Skaff en avtale om retur om du ikke er fornøyd. Bruktkjøp er også en god idee. Min erfaring er at skal du ha fullt utbytte av anlegget ditt bør du treffe med en god kabel.

frankyboys

Medlem
Ble medlem
06.10.2008
Antall liker
0
Hei det er to år siden jeg sist hørte et biligere oppsett av det jeg har vudert å kjøpe.Den gangen ble det byttet til et dyrere sett HT kabler og lyden ble da kaldere og tynnere men jeg husker ikke hva de byttet til men jeg mener T+A var det settet som stod opprinelig i,Jeg bydde meg ikke så mye om kabler den gang det gikk mer høytalerens lyd signatur.Så jeg er redd for at nordost blir kalle uansett pris og etter jeg har hørt så får du best avslag hvis du kjøper alt med en gang, for kabler er somregel det de kan gi mest avslag på.
Så jeg lurte på hvis jeg prøver et rimeligere oppsett av T+A og bytter på kabler og prøver og feiler og hører hva kablene gjør med lyden,Forhåldet på åpenhet og andre kvalliteter vil de ha samme kvlliteter og påvirke anlegget likt nor du går til dyrere modeller f.eks du likte frey pga bass og åpenhet vil de oppføre seg likt på de dyre? for hvis det da kan jeg finne ut hvilke kabler jeg liker før jeg forhander om pris. Er det noen som har erfaring om dette ?.
Jeg tror det er solgt en del T+A men jeg har ikke fått svar av noen, kunne gjerne tenkt meg å hørt deres mening om tema og deres erfaring om produktets positive og negative sider, og hva de ville gjort anderledes eller modeller som de anbefaler. :)

Topp Bunn