orso skrev:
Virker som om det er rimelig konsensus om at kabinettet spiller en stor rolle ja. Det leder til neste spørsmål. Koster det mye å lage et kabinett med særdeles lite farging? Og finnes det materialer som egner seg mye bedre enn annet?
Der er nok også svarene henholdsvis ja og ja.
Hvis man skal gå grundig til verks, må dimensjoner, masse, stivhet og dempingsfaktor kombineres på en hensiktsmessig måte slik at de uunngåelige resonansene reduseres i nivå og plasseres der de gjør minst hørbar skade. Det er ikke opplagt at "tyngst mulig" eller "dødest mulig" er riktig svar. Lett & stivt kan også føre frem. Det vil uansett kreve en del jobb å konstruere og bygge noe slikt, så kabinettet vil fort bli den i særklasse dyreste delen av høyttaleren.
Det er mye rart som kan brukes som materialer, men stivhet, vekt og demping er viktige egenskaper. Treverk i forskjellige former har gode kombinasjoner av dette. MDF har god indre demping, men er nokså transparent ved enkelte frekvenser. Det er mest pris og maskinerbarhet som gjør at det er så mye brukt. Kryssfinér kan være bedre, men er vanskeligere å jobbe med. Så har du alle mulige variasjoner av høytrykkslaminater, karbonfiberarmert epoxy, Corian og tilsvarende materialer, trykkstøpt eller maskinert aluminium, forskjellige kombinasjoner av alt dette med og uten constrained layer damping, osv osv osv.
Hvis du ser på noen av de mer ekstreme konstruksjonene fra f eks
Wilson Audio,
Rockport,
Marten Design eller
Magico finner du mange måter å gjøre dette på. Men man kan like gjerne innse først som sist at dette er hard core mechanical engineering hvor mange ulike parametre og egenskaper må balanseres opp mot hverandre for å skape noe som fungerer som ferdig system, og at det neppe finnes en magisk resept for hvordan det skal gjøres. Det er lett å smekke sammen en rektangulær kasse i MDF som fungerer brukbart. Det er veldig mye vanskeligere å nærme seg yttergrensene av hva som er mulig, spesielt hvis man ikke har CAD-systemer med finite element-verktøy, 5-aksede CNC-maskiner og et ganske stort budsjett for prototypeutvikling.