Høyttalere Hvilke høyttalerspredning ønsker du?

Hvilke høyttalerspredning ønsker du?

  • Bred spredning som kan fylle hele rommet

    Stemmer: 23 48.9%
  • Smal spredning som minimerer siderefleksjoner

    Stemmer: 21 44.7%
  • Variabel spredning selv om prisen blir godt over 200 000 kr. Jeg er villig til å betale for det.

    Stemmer: 3 6.4%

  • Totalt antall stemmer
    47

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.405
Sted
Østfold
Jeg savner en mellomting, altså cardioide, konstant over Schröder mens under er det romavhengig.
 

erikbiej

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2005
Innlegg
93
Antall liker
156
Sted
Langesund
Jeg er også tilhenger av mest mulig direkte lyd og sitter kun i sweet spot når jeg lytter.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg vil ha den høyttaleren som har jevnest spredning. Dermed må det bli nr. 1, siden jeg ikke tror du klarer det med nr. 2 og 3. ;)
Nå har jeg ikke definert nøyaktig hva som er bred og hva som smal spredning. Utfordringen med veldig smal spredning med f.eks 90 grader eller mindre, er at det er vrient å få det langt ned i frekvens uten at høyttaleren blir veldig bred. En spredning i området 100-110 grader, og som gjerne er tilstrekkelig til å unngå nærmeste siderefleksjon, ned til 400-500 Hz med vanlig toe-in er går derimot greit med en bredde på høyttaleren som ikke er altfor ille. Ned til 300 Hz og det begynner derimot å bli ganske stort med den direktiviteten. Så her må man balansere for å finne en løsning som kan selge. Det er i grunnen det vanskeligste.

Med en justerbar spredning, så blir høyttaleren ikke veldig bred og man vil store justeringsmuligheter. Til gjengjeld er det en kompleks konstruksjon som koster mye og innebærer mange forsterkerkanaler og DSP.

Vi klarer det nok. Jeg jobber ikke med dette alene :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dipol ...... dvs 8-tall.
Men det kommer vel aldri til å skje for Orso sin del... :)
Det vil trolig bli testet i løpet av høsten. Selv om jeg hadde foretrukket begrenset horisontal spredning uten frontbidraget som dipoler har, så blir utfordringen da bredden på høyttaleren. Kombinasjonen bred og høy høyttaler alá en veldig stor elektrostat er neppe en stor selger.

Derfor er en noenlunde tilsvarende konstruksjon som protoen under viser veldig interessant.
prote.jpg
 
Topp Bunn