Høyttalere Hvilke høyttalere er giantkillere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.199
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    a) har så lav forvrengning som mulig
    b) har jevn spredning med frekvens, enten denne er bred eller eller smal
    c) har evne til god dynamikk, altså at elementet kan spille høyt når det trengs og stopper når signalet stopper
    d) har jevn frekvensrespons
    e) har god impulsrespons og er fasekoherent
    d) kan gjengi kortvarige peaks opp til 110 db (med mitt lyttevolum er det nok, men for andre vil ikke det være tilstrekkelig)

    Nå er det klart at ytterst få høyttalere klarer å score veldig bra på alle disse kriteriene. Men det finnes en del høyttalere som scorer bedre enn andre i hvert fall. Av disse "topp-scorerne" er det noen igjen som er betydelig billigere enn høyttalere som koster mer, men som scorer dårligere på kriteriene mine. Slike (relativt) rimelige høyttalere med god score blir giantkillers for meg.

    a) Dette er normalt ikke noe problem i dag for noen høyttalere ved normale lytteforhold, men vil henge sammen med d). En høyttaler forvrenger normalt av 3 årsaker; den får ikke nok effekt, for høy termisk belastning (uvanlig) eller for høy mekanisk belastning (for lite membranareal og/eller slaglengde).
    b) dette var nokså uvanlig, det vil i praksis si en høyttaler med waveguide/horn for å kontrollere spredning, eller en multiveis høyttaler med en veldig liten øvre mellomtone, eller en høyttaler med en ekstremt solid diskant som kan deles særdeles lavt mot en ikke for stor bass/mellomtone.
    c) En stor fordel her er høyttalere med god følsomhet og basselementer med høy QMS paret med en forsterker med godt med dempefaktor og strømreserver.
    d) Dette har de fleste høyttalere i dag, selv om en trenden blant mange produsenter i dag er å ha en stigende diskantrespons.
    e) Dette er interessant, dette er ligger mitt hjerte nærme også. I en vanlig passiv høyttaler så vil dette kreve "time-aligned" elementer og et enkelt delefilter.
    f) Med normalt solide elementer snakker vi minimum om 1stk 8 tommer eller 2stk 6,5/7 tommere, gitt at det ikke er en høyttaler med uvanlig mye baffle step kompansering.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    M2

    Definisjonen av giant-killere kan være så mangt. Men hvis man med giant mener noe sånt som full range (20-20k Hertz) og linearitet til 115-120 dB, så blir det kanskje enklere?

    I hifi-butikken koster gigantene forsiktig anslått over én million kroner hvis man tenker på alt fra kabler, DAC, og forsterkning til høyttalere. DIY-gjengen vil ofte vise til sine kreasjoner og påpeke at selvgjort er velgjort; DIY koster i alle fall mindre enn én million.

    Så kom jeg over M2 fra JBL. Det er JBLs nye referanse og representerer også nye JBL med mer fokus på moderne forskning og utvikling.

    En hel pakke fra JBL og Crown kommer på omtrent 200k. Det er mye penger. Men er det egentlig det hvis man snakker om en giantkiller? Du får i alle fall et nøytralt system, dvs. lyd uten bias. Headroom er det mer enn nok av. Og legger du på 100k til får du to Sub18 med forsterkning. Alt reguleres via JBLs egen DSP-programvare for sømløs integrasjon. Blir DIY så mye billigere enn dette hvis man legger til grunn en timepris for egen innsats på noen hundrelapper?

    Jeg kan vanskelig tenke meg et mer intelligent skritt inn i high end enn M2 inkl. Crowns DSP-baserte forsterkning. Du fyller lett er rom på 100-150 kvadratmeter med lyd. Og lyden er fin når du sitter helt inntil også.

    M2 slår det aller meste i hifi-butikken. Og det til en pakkepris på 200k. Uslåelig. En killer.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    a) har så lav forvrengning som mulig
    b) har jevn spredning med frekvens, enten denne er bred eller eller smal
    c) har evne til god dynamikk, altså at elementet kan spille høyt når det trengs og stopper når signalet stopper
    d) har jevn frekvensrespons
    e) har god impulsrespons og er fasekoherent
    d) kan gjengi kortvarige peaks opp til 110 db (med mitt lyttevolum er det nok, men for andre vil ikke det være tilstrekkelig)

    Nå er det klart at ytterst få høyttalere klarer å score veldig bra på alle disse kriteriene. Men det finnes en del høyttalere som scorer bedre enn andre i hvert fall. Av disse "topp-scorerne" er det noen igjen som er betydelig billigere enn høyttalere som koster mer, men som scorer dårligere på kriteriene mine. Slike (relativt) rimelige høyttalere med god score blir giantkillers for meg.

    a) Dette er normalt ikke noe problem i dag for noen høyttalere ved normale lytteforhold, men vil henge sammen med d). En høyttaler forvrenger normalt av 3 årsaker; den får ikke nok effekt, for høy termisk belastning (uvanlig) eller for høy mekanisk belastning (for lite membranareal og/eller slaglengde).
    b) dette var nokså uvanlig, det vil i praksis si en høyttaler med waveguide/horn for å kontrollere spredning, eller en multiveis høyttaler med en veldig liten øvre mellomtone, eller en høyttaler med en ekstremt solid diskant som kan deles særdeles lavt mot en ikke for stor bass/mellomtone.
    c) En stor fordel her er høyttalere med god følsomhet og basselementer med høy QMS paret med en forsterker med godt med dempefaktor og strømreserver.
    d) Dette har de fleste høyttalere i dag, selv om en trenden blant mange produsenter i dag er å ha en stigende diskantrespons.
    e) Dette er interessant, dette er ligger mitt hjerte nærme også. I en vanlig passiv høyttaler så vil dette kreve "time-aligned" elementer og et enkelt delefilter.
    f) Med normalt solide elementer snakker vi minimum om 1stk 8 tommer eller 2stk 6,5/7 tommere, gitt at det ikke er en høyttaler med uvanlig mye baffle step kompansering.
    Svar til f her :)
    Hvordan blir det fysiske aspektet og det taktile med så små elementer. I mine øyne er en 8 tommer altfor lite til å gjengi bass realistisk uten å seriøst komprimere toppene. Spesielt om du liker å spille på en 8-90db. Hos meg så begynner det komprimere allerede på 115db i bassen. Og det er med 6 stykk solide 15 tommere i portet konstruksjon. Hvordan skal en 8 tommer være i nærheten av dette?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for svar! Mye her jeg ble klokere av:)
    Noen kommentarer/spørsmål:

    a) har så lav forvrengning som mulig
    a) Dette er normalt ikke noe problem i dag for noen høyttalere ved normale lytteforhold, men vil henge sammen med d). En høyttaler forvrenger normalt av 3 årsaker; den får ikke nok effekt, for høy termisk belastning (uvanlig) eller for høy mekanisk belastning (for lite membranareal og/eller slaglengde).
    Det virker rimelig det du skriver om vanlige årsaker til forvrengning. Takk. Men er du sikker på at det er alt - at det er lite forvrengning hvis de tingene er i orden? Jeg er usikker. Grunnen er at jeg har hørt høyttalere som har målt veldig likt, men som likevel høres forskjellige ut i mine ører. I så fall kan jeg ikke forstå annet enn at det har med ikke-lineær forvrengning å gjøre. Selvfølgelig kan det være at dette har med ulikheter i romakustikk å gjøre, eller at mine ører spiller meg et puss. Men jeg har en slags hunch på at forvrengning i høyttalere er mye vanligere enn man tror, og at denne forvrengningen kan være vanskelig å måle - og at en av årsakene til at høyttalere høres forskjellige ut nettopp er at de forvrenger på ulikt vis. Men dette er bare spekulasjon fra min side.


    b) har jevn spredning med frekvens, enten denne er bred eller eller smal
    b) dette var nokså uvanlig, det vil i praksis si en høyttaler med waveguide/horn for å kontrollere spredning, eller en multiveis høyttaler med en veldig liten øvre mellomtone, eller en høyttaler med en ekstremt solid diskant som kan deles særdeles lavt mot en ikke for stor bass/mellomtone.
    Veldig interessante kommentarer. Spennende. Det siste du skriver beskriver nesten de høyttalerne jeg nylig har bestilt - en rundstrålende høyttaler med en veldig solid diskant som deles ved 1000 hz mot en mellomstor woofer med ekstremt lang slaglengde. Det er ikke mange høyttalere som får til jevn spredning med frekvens, men noen er det jo. Siegfried Linkwitz har en egen side på nettisden om "constant directivity designs". Jeg er også tiltrukket av superskurken i rundstråler-universet, store og direksjonale horn som kan deles lavt.


    c) har evne til god dynamikk, altså at elementet kan spille høyt når det trengs og stopper når signalet stopper
    c) En stor fordel her er høyttalere med god følsomhet og basselementer med høy QMS paret med en forsterker med godt med dempefaktor og strømreserver.
    Interessant. Enig.


    d) har jevn frekvensrespons
    d) Dette har de fleste høyttalere i dag, selv om en trenden blant mange produsenter i dag er å ha en stigende diskantrespons.
    Sant.


    e) har god impulsrespons og er fasekoherent
    e) Dette er interessant, dette er ligger mitt hjerte nærme også. I en vanlig passiv høyttaler så vil dette kreve "time-aligned" elementer og et enkelt delefilter.
    Godt poeng. Men enkle passive delefiltre kan vel føre med seg andre problemer? Det er en av de viktigste grunnene til at jeg foretrekker høyttalere med aktive digitale delefiltre.

    f) kan gjengi kortvarige peaks opp til 110 db (med mitt lyttevolum er det nok, men for andre vil ikke det være tilstrekkelig)
    f) Med normalt solide elementer snakker vi minimum om 1stk 8 tommer eller 2stk 6,5/7 tommere, gitt at det ikke er en høyttaler med uvanlig mye baffle step kompansering.
    Dette vet jeg ikke nok om, men jeg tipper at du har rett. Men slaglengde spiller vel også inn. Høyttalerne jeg har bestilt har 7-tommere med 32 mm slaglengde. Jeg regner med at det også vil holde. Hvis ikke må jeg trå til med sub. Okkesom, takk for gjenomgangen - I stand enlightened!
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Svar til f her :)
    Hvordan blir det fysiske aspektet og det taktile med så små elementer. I mine øyne er en 8 tommer altfor lite til å gjengi bass realistisk uten å seriøst komprimere toppene. Spesielt om du liker å spille på en 8-90db. Hos meg så begynner det komprimere allerede på 115db i bassen. Og det er med 6 stykk solide 15 tommere i portet konstruksjon. Hvordan skal en 8 tommer være i nærheten av dette?
    Hehe - "allerede" på 115 db i bassen! Jeg har aldri målt peaks som er høyere enn 110 db hjemme hos meg, og da tenker jeg ofte at
    a) nå er det litt for høyt
    b) nå er det like før naboene ringer politiet ;)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Svar til f her :)
    Hvordan blir det fysiske aspektet og det taktile med så små elementer. I mine øyne er en 8 tommer altfor lite til å gjengi bass realistisk uten å seriøst komprimere toppene. Spesielt om du liker å spille på en 8-90db. Hos meg så begynner det komprimere allerede på 115db i bassen. Og det er med 6 stykk solide 15 tommere i portet konstruksjon. Hvordan skal en 8 tommer være i nærheten av dette?
    Hehe - "allerede" på 115 db i bassen! Jeg har aldri målt peaks som er høyere enn 110 db hjemme hos meg, og da tenker jeg ofte at
    a) nå er det litt for høyt
    b) nå er det like før naboene ringer politiet ;)
    Det kommer an på innspillinga. Jeg har opptak med over 25db crestfaktor i bassen her hjemme. 90db er jo ikke så veldig høyt egentlig. Men det kommer jo an på hva man liker selvsagt. Men en 8 tommer vil gi seg lenge før.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Svar til f her :)
    Hvordan blir det fysiske aspektet og det taktile med så små elementer. I mine øyne er en 8 tommer altfor lite til å gjengi bass realistisk uten å seriøst komprimere toppene. Spesielt om du liker å spille på en 8-90db. Hos meg så begynner det komprimere allerede på 115db i bassen. Og det er med 6 stykk solide 15 tommere i portet konstruksjon. Hvordan skal en 8 tommer være i nærheten av dette?
    Hehe - "allerede" på 115 db i bassen! Jeg har aldri målt peaks som er høyere enn 110 db hjemme hos meg, og da tenker jeg ofte at
    a) nå er det litt for høyt
    b) nå er det like før naboene ringer politiet ;)
    Det kommer an på innspillinga. Jeg har opptak med over 25db crestfaktor i bassen her hjemme. 90db er jo ikke så veldig høyt egentlig. Men det kommer jo an på hva man liker selvsagt. Men en 8 tommer vil gi seg lenge før.
    Sant. Jeg har som tommelfingerregel at jeg trenger 30 db i headroom. På den annen side er baseline-lyttingen min veldig sjelden høyere enn 80 db, og jeg liker å lytte i relativ nærfelt. Det reduserer til en viss grad kravene til både forsterkeri og membranareal.

    EDIT: Når det er sagt tviler jeg ikke på at mer membranareal i bassen og mellombassen bare er av det gode. Spørsmålet mitt er likevel hva som er godt "nok" for å få en taktil bassfølelse ved moderate lyttevolum. Selv om mer membranareal alltid er bedre enn mindre membranareal, tror jeg/håper jeg man kan komme et stykke på vei med mindre drivere også. Eller så bare er jeg in denial her ;)
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Svar til f her :)
    Hvordan blir det fysiske aspektet og det taktile med så små elementer. I mine øyne er en 8 tommer altfor lite til å gjengi bass realistisk uten å seriøst komprimere toppene. Spesielt om du liker å spille på en 8-90db. Hos meg så begynner det komprimere allerede på 115db i bassen. Og det er med 6 stykk solide 15 tommere i portet konstruksjon. Hvordan skal en 8 tommer være i nærheten av dette?
    Hehe - "allerede" på 115 db i bassen! Jeg har aldri målt peaks som er høyere enn 110 db hjemme hos meg, og da tenker jeg ofte at
    a) nå er det litt for høyt
    b) nå er det like før naboene ringer politiet ;)
    Det kommer an på innspillinga. Jeg har opptak med over 25db crestfaktor i bassen her hjemme. 90db er jo ikke så veldig høyt egentlig. Men det kommer jo an på hva man liker selvsagt. Men en 8 tommer vil gi seg lenge før.
    Sant. Jeg har som tommelfingerregel at jeg trenger 30 db i headroom. På den annen side er baseline-lyttingen min veldig sjelden høyere enn 80 db, og jeg liker å lytte i relativ nærfelt. Det reduserer til en viss grad kravene til både forsterkeri og membranareal.

    EDIT: Når det er sagt tviler jeg ikke på at mer membranareal i bassen og mellombassen bare er av det gode. Spørsmålet mitt er likevel hva som er godt "nok" for å få en taktil bassfølelse ved moderate lyttevolum. Selv om mer membranareal alltid er bedre enn mindre membranareal, tror jeg/håper jeg man kan komme et stykke på vei med mindre drivere også. Eller så bare er jeg in denial her ;)
    Mine erfaringer fra selvbygg er at en 12" i lukket kasse var for lite for egen del til å få det taktile ordentlig på plass selv så høyt som 200hz her hjemme. Forskjellen på å dele på 200 og 300 var enorm i den taktile følelsen selv såpass høyt i frekvens. Har aldri hørt et lite element levere skikkelig bass, med mindre det er ladet i horn eller lignende. Det er min erfaring fra alt jeg noensinne har hørt. Spl klarer det, men forskjellen i opplevelse er drastisk.
    Det må egentlig bare oppleves. Men det er jo bare min erfaring selvsagt :)

    Når det er sagt, så har det nok mer med størrelsen på den akustiske kilden, tror nå jeg :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Minner meg om at jeg har alt for små¨høyttalere, og alt for liten stue....
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Å bygge høyttalere er jo veldig enkelt, "alle" kan lage høyttalere av veldig god kvalitet.
    Med tanke på de mange toppmodellene der ute som fungerer dårlig er jeg ikke så overbevist om akkurat det. Jeg vil vel heller si at de fleste kan lage noen helt ok høyttalere. Egentlig tror jeg oppfatningen om at gode høyttalere er relativt enkle å lage bare man tenker maksimalistisk nok er minst like misforstått som den er utbredt, også innad i bransjen. I hvertfall kan man tolke det slik når man leser hva enkelte vektlegger når de beskriver sine "nyvinninger" i salgsmaterialet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Når det gjelder hvor bra en høyttaler er så kan man si det består av 3 faktorer. Det er hvor bra den er rent teknisk, hvor bra den er tunet, og hvor godt den matcher i selve oppsettet og rommet.

    Så hvis vi prøver oss på en fordeling her så vil jeg si at omkring 1/3 er teknisk kvalitet, 1/3 er match, og 1/3 er håndtverket som er gjort med fintuning. Det betyr, og det står jeg inne for, at selv med tilnærmet skrot av komponenter, men et seriøst bra konstruert filter og optimal match så oppnår man allikevel fort 2/3 av det mulige.

    Om man legger noen titusener i en høyttaler vil det alltid være en del tekniske kvaliteter, men det kan ofte være vanskelig å skille de ulike faktorene som danner grunnlag for lydkvaliteten fra hverandre. Da står man ofte igjen med at høyttalere med relativt høy teknisk kvalitet ofte kan bli mislikt fordi de for eksempel er vanskelige å matche, mens høyttalere som har rett ut sagt møkkakomponenter ofte kan bli foretrukket til tross for høy pris fordi de er enkle å matche.

    Når fintuningen (av høyttaleren) og matchingen (til oppsettet) sitter skikkelig er det også ofte vanskelig å høre hvor god den tekniske kvaliteten er. De fleste vil synes det låter bra og folk vil slite med å finne noe å sette fingeren på. Allikevel vil det være slik at ved å forbedre den tekniske kvaliteten uten å endre noe annet vil det være bred enighet om at det låter bedre. Dermed kan det være på den tekniske kvaliteten at folk ofte har vanskeligst for å forestille seg hva som kan forbedres selv om opplevelsen av forbedring ikke er noe mindre.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Å bygge høyttalere er jo veldig enkelt, "alle" kan lage høyttalere av veldig god kvalitet.
    Med tanke på de mange toppmodellene der ute som fungerer dårlig er jeg ikke så overbevist om akkurat det. Jeg vil vel heller si at de fleste kan lage noen helt ok høyttalere. Egentlig tror jeg oppfatningen om at gode høyttalere er relativt enkle å lage bare man tenker maksimalistisk nok er minst like misforstått som den er utbredt, også innad i bransjen. I hvertfall kan man tolke det slik når man leser hva enkelte vektlegger når de beskriver sine "nyvinninger" i salgsmaterialet.
    Jeg vil påstå at det er meget enkelt å konstruerer vellydende høyttalere når det kan gjøres av enmannsbedrifter. Kunnskap om konstruksjon er egentlig det eneste man trenger og dette er også relativt lett tiljengelig. Det gjør at jeg føler at min påstand om at økonomi er eneste faktor som bør sees på i forhold til kost/nytte står.

    At det lages mange dårlige konstruksjoner er en helt annen sak, det behøver ikke være pga. at folk ikke kan lage gode konstruksjoner (det å møte et marked med en spesiell konstruksjon kan være et ønske), og det kan jo også være fordi det er så lav instegsterskel til å konstruere en høyttaler at folk med for liten kunskap også går inn der.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Å bygge høyttalere er jo veldig enkelt, "alle" kan lage høyttalere av veldig god kvalitet.
    Med tanke på de mange toppmodellene der ute som fungerer dårlig er jeg ikke så overbevist om akkurat det. Jeg vil vel heller si at de fleste kan lage noen helt ok høyttalere. Egentlig tror jeg oppfatningen om at gode høyttalere er relativt enkle å lage bare man tenker maksimalistisk nok er minst like misforstått som den er utbredt, også innad i bransjen. I hvertfall kan man tolke det slik når man leser hva enkelte vektlegger når de beskriver sine "nyvinninger" i salgsmaterialet.
    Jeg vil påstå at det er meget enkelt å konstruerer vellydende høyttalere når det kan gjøres av enmannsbedrifter. Kunnskap om konstruksjon er egentlig det eneste man trenger og dette er også relativt lett tiljengelig. Det gjør at jeg føler at min påstand om at økonomi er eneste faktor som bør sees på i forhold til kost/nytte står.

    At det lages mange dårlige konstruksjoner er en helt annen sak, det behøver ikke være pga. at folk ikke kan lage gode konstruksjoner (det å møte et marked med en spesiell konstruksjon kan være et ønske), og det kan jo også være fordi det er så lav instegsterskel til å konstruere en høyttaler at folk med for liten kunskap også går inn der.
    Hva definerer du som en vellydende høyttaler? Det er jo et begrep som er så elastisk at du må få rett bare du tøyer det tilstrekkelig.

    Jeg trodde du siktet til høyttalere med helt unike tekniske kvaliteter.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Å bygge høyttalere er jo veldig enkelt, "alle" kan lage høyttalere av veldig god kvalitet.
    Med tanke på de mange toppmodellene der ute som fungerer dårlig er jeg ikke så overbevist om akkurat det. Jeg vil vel heller si at de fleste kan lage noen helt ok høyttalere. Egentlig tror jeg oppfatningen om at gode høyttalere er relativt enkle å lage bare man tenker maksimalistisk nok er minst like misforstått som den er utbredt, også innad i bransjen. I hvertfall kan man tolke det slik når man leser hva enkelte vektlegger når de beskriver sine "nyvinninger" i salgsmaterialet.
    Jeg vil påstå at det er meget enkelt å konstruerer vellydende høyttalere når det kan gjøres av enmannsbedrifter. Kunnskap om konstruksjon er egentlig det eneste man trenger og dette er også relativt lett tiljengelig. Det gjør at jeg føler at min påstand om at økonomi er eneste faktor som bør sees på i forhold til kost/nytte står.

    At det lages mange dårlige konstruksjoner er en helt annen sak, det behøver ikke være pga. at folk ikke kan lage gode konstruksjoner (det å møte et marked med en spesiell konstruksjon kan være et ønske), og det kan jo også være fordi det er så lav instegsterskel til å konstruere en høyttaler at folk med for liten kunskap også går inn der.
    Hva definerer du som en vellydende høyttaler? Det er jo et begrep som er så elastisk at du må få rett bare du tøyer det tilstrekkelig.

    Jeg trodde du siktet til høyttalere med helt unike tekniske kvaliteter.

    Hva som er helt unike kvaliteter kan også diskuteres, men det jeg hevdet i min orginale post var at det er hvordan høyttalere prises som gjør om kost/nytten er veldig god eller ikke. Høyttalere er et enkelt produkt, det er ikke som OLED skjermer, biler eller tilsvarende produkter hvor det krever enorme resurser for å lage produktet. Høyttalere kan lages av enmansbedrifter uten særlig oppstartskost i det hele tatt. Du er jo selv et eksempel på dette.

    Og min påstand blir jo da, at om en slik enmansbedrift, (med god kunskap) konstruerer - bygger og selger direkte så må dette bli vesentlig billigere i forhold til kvalitet i forhold til en tradisjonell produsent, og derved også bli meget god kost/nytte og altså en "Giant killer".
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.639
    Antall liker
    14.624
    Sted
    Langesund
    JBL Everest. Små. Nette. Og, ikke minst, overkommelig priset. Kan drives med ei lyspære og integreres i beskjedne omgivelser uten problemer.
    Vis vedlegget 436019
    Har hørt disse med de største ampene til McIntosh. Meterne passerte riktignok ikke mye over 200 Watt, men det som slo meg var at det fortsatt var ganske lavt og lite trøkk - mulig det var noe galt med kablene?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Jeg vil påstå at det er meget enkelt å konstruerer vellydende høyttalere når det kan gjøres av enmannsbedrifter. Kunnskap om konstruksjon er egentlig det eneste man trenger og dette er også relativt lett tiljengelig. Det gjør at jeg føler at min påstand om at økonomi er eneste faktor som bør sees på i forhold til kost/nytte står.

    At det lages mange dårlige konstruksjoner er en helt annen sak, det behøver ikke være pga. at folk ikke kan lage gode konstruksjoner (det å møte et marked med en spesiell konstruksjon kan være et ønske), og det kan jo også være fordi det er så lav instegsterskel til å konstruere en høyttaler at folk med for liten kunskap også går inn der.
    Hva definerer du som en vellydende høyttaler? Det er jo et begrep som er så elastisk at du må få rett bare du tøyer det tilstrekkelig.

    Jeg trodde du siktet til høyttalere med helt unike tekniske kvaliteter.

    Hva som er helt unike kvaliteter kan også diskuteres, men det jeg hevdet i min orginale post var at det er hvordan høyttalere prises som gjør om kost/nytten er veldig god eller ikke. Høyttalere er et enkelt produkt, det er ikke som OLED skjermer, biler eller tilsvarende produkter hvor det krever enorme resurser for å lage produktet. Høyttalere kan lages av enmansbedrifter uten særlig oppstartskost i det hele tatt. Du er jo selv et eksempel på dette.

    Og min påstand blir jo da, at om en slik enmansbedrift, (med god kunskap) konstruerer - bygger og selger direkte så må dette bli vesentlig billigere i forhold til kvalitet i forhold til en tradisjonell produsent, og derved også bli meget god kost/nytte og altså en "Giant killer".
    Vel, jeg har brukt en god del ressurser på å forsøke å finne ut av nettopp dette. Min konklusjon er at bransjen i sin nåværende form er sårbar. Den som skaffer til veie et par milliarder, bygger sin egen fabrikk for skikkelig masseproduksjon av kvalitetsutstyr, og utvikler den beste og mest avanserte konstruksjonen de kan til en parpris på rundt 20 000kr, kommer til å få et så bra produkt at en stor del av de øvrige produktene der ute blir totalt poengløse.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Blir litt som å si at alle høyttalerdesignere har helt like tanker.
    Det er jo ikke tilfellet. Ergo kan resultatene bli fortsatt veldig forskjellig hvis to selskaper hadde satset og brukt et par milliarder.

    Masseprodusert hifi utstyr vil trolig dessuten alltid ha store kompromiss. Skal man tross alt nå store masser, så må man ta mye hensyn til både størrelse og design. Og da har man allerede innført klare kompromiss.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Jeg vil påstå at det er meget enkelt å konstruerer vellydende høyttalere når det kan gjøres av enmannsbedrifter. Kunnskap om konstruksjon er egentlig det eneste man trenger og dette er også relativt lett tiljengelig. Det gjør at jeg føler at min påstand om at økonomi er eneste faktor som bør sees på i forhold til kost/nytte står.

    At det lages mange dårlige konstruksjoner er en helt annen sak, det behøver ikke være pga. at folk ikke kan lage gode konstruksjoner (det å møte et marked med en spesiell konstruksjon kan være et ønske), og det kan jo også være fordi det er så lav instegsterskel til å konstruere en høyttaler at folk med for liten kunskap også går inn der.
    Hva definerer du som en vellydende høyttaler? Det er jo et begrep som er så elastisk at du må få rett bare du tøyer det tilstrekkelig.

    Jeg trodde du siktet til høyttalere med helt unike tekniske kvaliteter.

    Hva som er helt unike kvaliteter kan også diskuteres, men det jeg hevdet i min orginale post var at det er hvordan høyttalere prises som gjør om kost/nytten er veldig god eller ikke. Høyttalere er et enkelt produkt, det er ikke som OLED skjermer, biler eller tilsvarende produkter hvor det krever enorme resurser for å lage produktet. Høyttalere kan lages av enmansbedrifter uten særlig oppstartskost i det hele tatt. Du er jo selv et eksempel på dette.

    Og min påstand blir jo da, at om en slik enmansbedrift, (med god kunskap) konstruerer - bygger og selger direkte så må dette bli vesentlig billigere i forhold til kvalitet i forhold til en tradisjonell produsent, og derved også bli meget god kost/nytte og altså en "Giant killer".
    Vel, jeg har brukt en god del ressurser på å forsøke å finne ut av nettopp dette. Min konklusjon er at bransjen i sin nåværende form er sårbar. Den som skaffer til veie et par milliarder, bygger sin egen fabrikk for skikkelig masseproduksjon av kvalitetsutstyr, og utvikler den beste og mest avanserte konstruksjonen de kan til en parpris på rundt 20 000kr, kommer til å få et så bra produkt at en stor del av de øvrige produktene der ute blir totalt poengløse.
    Vil nok tro at det ikke er så enkelt som du fremstiller det her.Skal man virkelig bli markedsledende så ja det koster penger men dette skjer ikke over natten da merkebygging tar mange år. Fordi om du skaffer til veie en haug med penger så feier du ikke unna konkurrentene på grunn av det. Et eksempel er B&W som har bygget opp sitt merke over mange år og står ekstremt sterkt i markedet så vis man skal opp i ligaen så må man belage seg å bruke masse penger og flere tiår.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.364
    Torget vurderinger
    1
    Litt av poenget er at det er mange forhold som ikke handler om lyd som i stor grad styrer kundene og markedet, for den sak skyld også pris/kostnad. Det er mange grunner til at markedet for høyttalere er så fragmentert som det er, og det er mange forhold som ikke handler om lyd. Merkevare (inkl. merkevare-/produkt-mytologi) er en ting, andre ting er distribusjon/forhandlere, utseende, «kvalitet» i utførelsen, ulike former for anerkjennelse, etc. Selv om det ev. skulle være mulig å lage «verdens beste» høyttaler til 20k kr, så ville den få et lite marked. Det er lite sannsynlig at den ville passe til «interiørpolitiets» utallige «krav» og «kriterier» i de tusen hjem. Store høyttalere er i økende grad et «man cave» produkt. Det som egentlig overrasker meg er at markedet for mer eller mindre skreddersydde høyttalere og installasjon, tilsynelatende ikke er særlig stort, dvs i særdeleshet i den dyre enden av markedet (et sted i nordafor 100k kr).

    mvh
    KJ
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Litt av poenget er at det er mange forhold som ikke handler om lyd som i stor grad styrer kundene og markedet, for den sak skyld også pris/kostnad. Det er mange grunner til at markedet for høyttalere er så fragmentert som det er, og det er mange forhold som ikke handler om lyd. Merkevare (inkl. merkevare-/produkt-mytologi) er en ting, andre ting er distribusjon/forhandlere, utseende, «kvalitet» i utførelsen, ulike former for anerkjennelse, etc. Selv om det ev. skulle være mulig å lage «verdens beste» høyttaler til 20k kr, så ville den få et lite marked. Det er lite sannsynlig at den ville passe til «interiørpolitiets» utallige «krav» og «kriterier» i de tusen hjem. Store høyttalere er i økende grad et «man cave» produkt. Det som egentlig overrasker meg er at markedet for mer eller mindre skreddersydde høyttalere og installasjon, tilsynelatende ikke er særlig stort, dvs i særdeleshet i den dyre enden av markedet (et sted i nordafor 100k kr).

    mvh
    KJ
    Gode poenger. Ang. det manglende markedet for installasjonsprodukter tror jeg det har å gjøre med at mange hifi-entusiaster ikke ønsker å binde seg til masta, som man jo gjør med en høyttaler som er laget spesielt for et bestemt rom. Da kan man plutselig ikke bytte ut høyttalere etter noen år lenger, og hvor blir moroa av da?

    Men dersom et slikt marked åpner seg er jeg temmelig sikker på at det er det jeg vil gå for hvis jeg om noen år får en dedikert man-cave. Min filosofi er i økende grad å kjøpe produkter som er så bra og så dyre at man kan ta sikte på å ha dem i 30 år.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.364
    Torget vurderinger
    1
    Pryl-fetishen er absolutt et viktig moment, men litt av poenget med skreddersøm og installasjon kan være å tilnærme seg markedene utover mann-hulen og pryl-entusiastene.

    Et annet moment der «design». Hvorfor er det nesten bare B&O (+ «en og annen» finne og et par vintage klassikere) som henvender seg til «designmarkedet» med ganske store hifi-høyttalere ? Dersom man skal overtale den lokale dragen til at store høyttalere er tingen for fiiinstua, så ville det ikke skade om de hadde et «godt» (visuelt) design og en anerkjent «boutique signatur». I samme åndedrag med motsatt fortegn, hvorfor er det gjengs i hifi-kretser devaluere godt design, nesten slik at det er negativ korrelasjon mellom godt design og god lyd ? Jeg har ikke noe til overs for såkalte «livsstil-produkter», men det er mange år siden tradisjonell hifi ble kastet ut av fiiinstua og det kan være vanskelig å se at det skjer noe blant leverandørene for å bøte på det.

    mvh
    KJ
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Blir litt som å si at alle høyttalerdesignere har helt like tanker.
    Det er jo ikke tilfellet. Ergo kan resultatene bli fortsatt veldig forskjellig hvis to selskaper hadde satset og brukt et par milliarder.

    Masseprodusert hifi utstyr vil trolig dessuten alltid ha store kompromiss. Skal man tross alt nå store masser, så må man ta mye hensyn til både størrelse og design. Og da har man allerede innført klare kompromiss.
    Nei, da tror jeg du misforstår hva jeg tenker på.

    La oss si at vi tenker som følger:
    Design:
    Man benytter seg av svært dyktige designere og tar frem en konstruksjon som er gulvstående, relativt slank, og har en "sympatisk" design som gir god kvalitetsfølelse. Noe slikt vil gå inn i de aller fleste hjem. Man ville samtidig sørget for at dette var lett å produsere med de rette maskinene, og at råmaterialet var relativt rimelig.

    Drivere:
    Man utvikler selvsagt egne drivere fra bunnen av. Det finnes teknologi som aldri finner veien inn i for eksempel Sonos og liknende produkter, og som knapt finner veien inn i selv relativt kostbare produkter også, men som kunne fått plass i en slik konstruksjon. Man ville kunnet sette inn ganske mye kapasitet og i tillegg laget dedikerte kjøleløsninger, utviklet veldig spesifikke membraner osv, alt for å muliggjøre maksimal ytelse for veldig lite penger. Dette ville man selvsagt kjørt på automatiske robotlinjer for driverproduksjon.

    Elektronikk:
    Man ville selvsagt utviklet gode trådløse muligheter, kraftige forsterkere, mulighet for trådløs hub til systemet osv. Man ville videre laget en rimelig kraftig strømforsyning og et sett svært godt egnede forsterkere som leverte mye effekt. Man ville naturligvis også satt inn en ganske kraftig DSP og trolig en mindre ARM-prosessor for å styre det hele.

    Software:
    Så lenge alt det ovenstående hadde god kvalitet ville SW være helt avgjørende. Man kunne gitt høyttaleren mange nok kanaler og drivere til at man kunne kjørt aktiv spredningskontroll i hele området opp til for eksempel 500kHz. Sammen med for eksempel cardioide og wg kunne man fått god spredningskontroll over et stort område. Videre ville man benyttet et romkorreksjonssystem som blandet tankegangen i Bøhmer-systemet med bass-systemet i Gaia og nyutviklet software for måling og romanalyse fra mikrofoner plassert i skallet på selve høyttaleren. I tillegg kunne man laget et system som minner om det man finner i de nyeste Sonos-produktene. Da kunne man fått et system som effektivt forhindret stående bølger fra å oppstå, som tok hensyn til etterklangen i rommet, som EQ-et for andre avvik som forårsaket tendenser til avvik i frekvensresponsen, og som selvsagt tok hensyn til egen prosessering og rettet opp det som kunne rettes med et FIR-filter. Dette filteret kunne da også inneholde algoritmer for å korrigere overføringsfunksjonen til driverne i kombinasjon med strømstyrte forsterkere som da naturlig ignorerer både varme spoler og avvik i induktans. Man kunne til og med servostyrt bassene for en slikk og ingenting og fått både ytelse og ikke minst kompressorer og sikkerhetskretsløp som var ekstremt effektive og ikke ødela noe som helst så lenge man ikke gikk over grensen.



    Det er vanskelig å oppdrive helt ok høyttalere til 20k, langt mindre virkelig interessante høyttalere. Legger man på en null på budsjettet får man gjerne kapasitet, mye mer teknologi, bedre finish og langt mer eierglede så klart, men det er allikevel svært vanskelig å matche noe som både har spredningsstyring, forvrengning lavere enn omtrent alt annet som er å oppdrive, helt grei dynamisk kapasitet osv. Legger man til nye revolusjonerende romkorreksjonsteknologier som virkelig fungerer, også i automode, og 100% kontroll over hele signalveien så har man plutselig store vanskeligheter med å finne særlig mange reelle alternativer utenfor DIY-verdenen. Det er selvsagt ikke gitt at man ender opp med en design absolutt alle vil omfavne, og særlig mye individualisme ville det ikke bitt av en slik konstruksjon om man hadde bare en å tilby, men å tilpasse lyden til smak og behag er virkelig ikke vanskelig med slik teknologi ombord.

    Det kanskje villeste er at all teknologien egentlig finnes allerede. Hvis noen har pengene så kan dette realiseres. Jeg tror heller ikke det ville blitt en kjedelig verden etterpå, det ville rett og slett betydd slutten for noen, men mange hadde hengt seg på og rett og slett laget ekstremt mye mer interessante produkter enn hva de har gjort frem til nå.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Pryl-fetishen er absolutt et viktig moment, men litt av poenget med skreddersøm og installasjon kan være å tilnærme seg markedene utover mann-hulen og pryl-entusiastene.

    Et annet moment der «design». Hvorfor er det nesten bare B&O (+ «en og annen» finne og et par vintage klassikere) som henvender seg til «designmarkedet» med ganske store hifi-høyttalere ? Dersom man skal overtale den lokale dragen til at store høyttalere er tingen for fiiinstua, så ville det ikke skade om de hadde et «godt» (visuelt) design og en anerkjent «boutique signatur». I samme åndedrag med motsatt fortegn, hvorfor er det gjengs i hifi-kretser devaluere godt design, nesten slik at det er negativ korrelasjon mellom godt design og god lyd ? Jeg har ikke noe til overs for såkalte «livsstil-produkter», men det er mange år siden tradisjonell hifi ble kastet ut av fiiinstua og det kan være vanskelig å se at det skjer noe blant leverandørene for å bøte på det.

    mvh
    KJ
    Jeg er selvsagt enig med deg i at dette er frustrerende, men her har vel folk rett og slett lært av historien, at mange utpregede designhøyttalere har vært mye design, lite høyttaler.

    Men det største problemet er nok ikke designen eller størrelsen, men å få aksept for å sette av plass til anlegget, verken estetisk eller fysisk.

    Mange damer foretrekker noe slikt:

    Bose_Lifestyle_5_2.jpg


    Jeg tror ikke det har sammenheng med at de synes de høyttalerne er vakre, men det interiøret er ikke planlagt slik at det går an å få skikkelig lyd til å se pent ut.

    men så kan man jo gjøre slik:

    JBL_EVEREST_02_final-800x500_c.jpg


    ...og da har man plutselig en gjennomtenkt design på interiøret.

    Men hvis kona ikke gjør noe med interiøret ender mange opp slik:

    18fbkw6s71wuhjpg.jpg


    Har man fått en krok i stua til rådighet ender det gjerne opp med noe slikt:

    3667302017_ba6699f55e.jpg


    Og har man ikke en gang fått dedikert krok ser gjerne fasiten omtrent slik ut:

    140886771.FQhvy7Wr.jpg


    Det er en del ting som går skeis. For det første er det mangelen på samarbeid. Man har ofte ikke en gang enes om en interiørstil, og ofte vet ikke kona hvordan hun skal oppnå den interiørstilen hun drømmer om. Når det havner blomsterpotter oppå høyttalerne er ikke det et uttrykk for god smak. Og når man ikke vet hvordan man skal gå frem for å få interiøret til å se bra ut MED stereoanlegg så blir gjerne design målt i centimeter.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.362
    Antall liker
    8.461
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er det kona alene i huset som skal bestemme hvordan huset skal benyttes?
    Har mann et rom ledig må da mannen i huset få litt å boltre seg på han også.
    Eler er vi en haug nikkere med rosa tøfler.
    Fleiper med kona om dette, jeg har ikke dusj og do på rommet mitt. På hennes er det det(vaskerommet) ;)
    Så hun får fanden meg ikke klage, jeg må gå ut av furtebua for å slå lens.

    Steinar.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Blir litt som å si at alle høyttalerdesignere har helt like tanker.
    Det er jo ikke tilfellet. Ergo kan resultatene bli fortsatt veldig forskjellig hvis to selskaper hadde satset og brukt et par milliarder.

    Masseprodusert hifi utstyr vil trolig dessuten alltid ha store kompromiss. Skal man tross alt nå store masser, så må man ta mye hensyn til både størrelse og design. Og da har man allerede innført klare kompromiss.
    Nei, da tror jeg du misforstår hva jeg tenker på.

    La oss si at vi tenker som følger:
    Design:
    Man benytter seg av svært dyktige designere og tar frem en konstruksjon som er gulvstående, relativt slank, og har en "sympatisk" design som gir god kvalitetsfølelse. Noe slikt vil gå inn i de aller fleste hjem. Man ville samtidig sørget for at dette var lett å produsere med de rette maskinene, og at råmaterialet var relativt rimelig.

    Drivere:
    Man utvikler selvsagt egne drivere fra bunnen av. Det finnes teknologi som aldri finner veien inn i for eksempel Sonos og liknende produkter, og som knapt finner veien inn i selv relativt kostbare produkter også, men som kunne fått plass i en slik konstruksjon. Man ville kunnet sette inn ganske mye kapasitet og i tillegg laget dedikerte kjøleløsninger, utviklet veldig spesifikke membraner osv, alt for å muliggjøre maksimal ytelse for veldig lite penger. Dette ville man selvsagt kjørt på automatiske robotlinjer for driverproduksjon.

    Elektronikk:
    Man ville selvsagt utviklet gode trådløse muligheter, kraftige forsterkere, mulighet for trådløs hub til systemet osv. Man ville videre laget en rimelig kraftig strømforsyning og et sett svært godt egnede forsterkere som leverte mye effekt. Man ville naturligvis også satt inn en ganske kraftig DSP og trolig en mindre ARM-prosessor for å styre det hele.

    Software:
    Så lenge alt det ovenstående hadde god kvalitet ville SW være helt avgjørende. Man kunne gitt høyttaleren mange nok kanaler og drivere til at man kunne kjørt aktiv spredningskontroll i hele området opp til for eksempel 500kHz. Sammen med for eksempel cardioide og wg kunne man fått god spredningskontroll over et stort område. Videre ville man benyttet et romkorreksjonssystem som blandet tankegangen i Bøhmer-systemet med bass-systemet i Gaia og nyutviklet software for måling og romanalyse fra mikrofoner plassert i skallet på selve høyttaleren. I tillegg kunne man laget et system som minner om det man finner i de nyeste Sonos-produktene. Da kunne man fått et system som effektivt forhindret stående bølger fra å oppstå, som tok hensyn til etterklangen i rommet, som EQ-et for andre avvik som forårsaket tendenser til avvik i frekvensresponsen, og som selvsagt tok hensyn til egen prosessering og rettet opp det som kunne rettes med et FIR-filter. Dette filteret kunne da også inneholde algoritmer for å korrigere overføringsfunksjonen til driverne i kombinasjon med strømstyrte forsterkere som da naturlig ignorerer både varme spoler og avvik i induktans. Man kunne til og med servostyrt bassene for en slikk og ingenting og fått både ytelse og ikke minst kompressorer og sikkerhetskretsløp som var ekstremt effektive og ikke ødela noe som helst så lenge man ikke gikk over grensen.

    Det er vanskelig å oppdrive helt ok høyttalere til 20k, langt mindre virkelig interessante høyttalere. Legger man på en null på budsjettet får man gjerne kapasitet, mye mer teknologi, bedre finish og langt mer eierglede så klart, men det er allikevel svært vanskelig å matche noe som både har spredningsstyring, forvrengning lavere enn omtrent alt annet som er å oppdrive, helt grei dynamisk kapasitet osv. Legger man til nye revolusjonerende romkorreksjonsteknologier som virkelig fungerer, også i automode, og 100% kontroll over hele signalveien så har man plutselig store vanskeligheter med å finne særlig mange reelle alternativer utenfor DIY-verdenen. Det er selvsagt ikke gitt at man ender opp med en design absolutt alle vil omfavne, og særlig mye individualisme ville det ikke bitt av en slik konstruksjon om man hadde bare en å tilby, men å tilpasse lyden til smak og behag er virkelig ikke vanskelig med slik teknologi ombord.

    Det kanskje villeste er at all teknologien egentlig finnes allerede. Hvis noen har pengene så kan dette realiseres. Jeg tror heller ikke det ville blitt en kjedelig verden etterpå, det ville rett og slett betydd slutten for noen, men mange hadde hengt seg på og rett og slett laget ekstremt mye mer interessante produkter enn hva de har gjort frem til nå.
    Dette er jo veldig spennende tanker. Men jeg må si at jeg intuitivt har litt vanskelig for å se for meg at det kan selges for så rimelig som 20000. Se på Arendal Tower - det er en av de tradisjonelle gulvstående høyttalerne nå for tiden som jeg tror kanskje gir mest bang for the bucks (hvis man skal tro hva eierne sier i Arendal Sound-tråden, i hvert fall). De produserer i fjerne østen osv, prøver å prise den så rimelig de kan, osv. Den har ingen avansert teknologi, og selges for 25000.

    Eller se på monitoren Lyd 48 fra Dynaudio, som ut fra hva jeg kan forstå også gir ekstremt mye bang for the bucks. De skal jeg prøve å få hørt hos Prolyd neste gang jeg er i Oslo. 3-veis i en relativt liten pakke, DSP-funksjonalitet, innebygde forsterkere, m.m. Likevel er det over 25000 paret.

    Eller så kan man se på tingene fra JBL, som jo masseproduserer og selger tingene sine rimeligere enn mange andre. Ok, LSR 308 selges jo for en slikk og ingenting. Men allerede den nye aktive 708i (eller hva den nå heter) er 40000 paret. Jeg tror ikke JBL har en enorm overhead på hver enkelt av monitorene de selger - er liksom ikke det som er businessideen i slike ting for proffmarkedet.

    Og hvis en høyttaler skal inneholde alt det du beskriver der... Hvor mange ting går det an å spare inn på egentlig? Men ville jo vært konge hvis noe slikt ble mulig! Du kan jo prøve å renne ned dørene hos enten det nyfusjonerte Samsung/JBL eller Sinar Baja, og se om de kicker på ideen... :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er viktig å prise inn mulige reklamasjoner også. Mer teknikk betyr mer som kan gå galt. Mer som kan gå galt betyr merkelig nok at mer går galt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er det kona alene i huset som skal bestemme hvordan huset skal benyttes?
    Har mann et rom ledig må da mannen i huset få litt å boltre seg på han også.
    Eler er vi en haug nikkere med rosa tøfler.
    Fleiper med kona om dette, jeg har ikke dusj og do på rommet mitt. På hennes er det det(vaskerommet) ;)
    Så hun får fanden meg ikke klage, jeg må gå ut av furtebua for å slå lens.

    Steinar.
    Intet er som et dedikert lytterom (man cave).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Blir litt som å si at alle høyttalerdesignere har helt like tanker.
    Det er jo ikke tilfellet. Ergo kan resultatene bli fortsatt veldig forskjellig hvis to selskaper hadde satset og brukt et par milliarder.

    Masseprodusert hifi utstyr vil trolig dessuten alltid ha store kompromiss. Skal man tross alt nå store masser, så må man ta mye hensyn til både størrelse og design. Og da har man allerede innført klare kompromiss.
    Nei, da tror jeg du misforstår hva jeg tenker på.
    Misforstår?
    Dette handler om du personlig tror du har en løsning som er bedre enn alt annet. Spør du en annen designer, så vil han ta andre veivalg. IMO er flere av løsningene du skisserer ikke spesielt gode.

    Allerede her har du innført et kompromiss:
    og tar frem en konstruksjon som er gulvstående, relativt slank, og har en "sympatisk" design som gir god kvalitetsfølelse.
    Og hvordan dette står i stil med kommentaren under, fremstår for meg som rimelig naivt og delvis arrogant.
    og utvikler den beste og mest avanserte konstruksjonen de kan til en parpris på rundt 20 000kr, kommer til å få et så bra produkt at en stor del av de øvrige produktene der ute blir totalt poengløse.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    M2

    Definisjonen av giant-killere kan være så mangt. Men hvis man med giant mener noe sånt som full range (20-20k Hertz) og linearitet til 115-120 dB, så blir det kanskje enklere?

    I hifi-butikken koster gigantene forsiktig anslått over én million kroner hvis man tenker på alt fra kabler, DAC, og forsterkning til høyttalere. DIY-gjengen vil ofte vise til sine kreasjoner og påpeke at selvgjort er velgjort; DIY koster i alle fall mindre enn én million.

    Så kom jeg over M2 fra JBL. Det er JBLs nye referanse og representerer også nye JBL med mer fokus på moderne forskning og utvikling.

    En hel pakke fra JBL og Crown kommer på omtrent 200k. Det er mye penger. Men er det egentlig det hvis man snakker om en giantkiller? Du får i alle fall et nøytralt system, dvs. lyd uten bias. Headroom er det mer enn nok av. Og legger du på 100k til får du to Sub18 med forsterkning. Alt reguleres via JBLs egen DSP-programvare for sømløs integrasjon. Blir DIY så mye billigere enn dette hvis man legger til grunn en timepris for egen innsats på noen hundrelapper?

    Jeg kan vanskelig tenke meg et mer intelligent skritt inn i high end enn M2 inkl. Crowns DSP-baserte forsterkning. Du fyller lett er rom på 100-150 kvadratmeter med lyd. Og lyden er fin når du sitter helt inntil også.

    M2 slår det aller meste i hifi-butikken. Og det til en pakkepris på 200k. Uslåelig. En killer.
    Jeg er enig her! Det jeg har hørt av M2 er rett og slett imponerende. Men noen design-killer er den nepppe. Noe viftestøy er der også.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    M2

    Definisjonen av giant-killere kan være så mangt. Men hvis man med giant mener noe sånt som full range (20-20k Hertz) og linearitet til 115-120 dB, så blir det kanskje enklere?

    I hifi-butikken koster gigantene forsiktig anslått over én million kroner hvis man tenker på alt fra kabler, DAC, og forsterkning til høyttalere. DIY-gjengen vil ofte vise til sine kreasjoner og påpeke at selvgjort er velgjort; DIY koster i alle fall mindre enn én million.

    Så kom jeg over M2 fra JBL. Det er JBLs nye referanse og representerer også nye JBL med mer fokus på moderne forskning og utvikling.

    En hel pakke fra JBL og Crown kommer på omtrent 200k. Det er mye penger. Men er det egentlig det hvis man snakker om en giantkiller? Du får i alle fall et nøytralt system, dvs. lyd uten bias. Headroom er det mer enn nok av. Og legger du på 100k til får du to Sub18 med forsterkning. Alt reguleres via JBLs egen DSP-programvare for sømløs integrasjon. Blir DIY så mye billigere enn dette hvis man legger til grunn en timepris for egen innsats på noen hundrelapper?

    Jeg kan vanskelig tenke meg et mer intelligent skritt inn i high end enn M2 inkl. Crowns DSP-baserte forsterkning. Du fyller lett er rom på 100-150 kvadratmeter med lyd. Og lyden er fin når du sitter helt inntil også.

    M2 slår det aller meste i hifi-butikken. Og det til en pakkepris på 200k. Uslåelig. En killer.
    Jeg er enig her! Det jeg har hørt av M2 er rett og slett imponerende. Men noen design-killer er den nepppe. Noe viftestøy er der også.
    Design er en smakssak...

    Støyen kan kanskje avhjelpes hvis du kjøper et støyreduserende skap? Slikt finnes, har jeg hørt. Eller du kan ha elektronikken i et annet rom.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Design er en smakssak, ja.
    En HiFi-kompis av meg presterte å si 'hvorfor interesserer du deg for bælstygge forsterkere' når han så dette bildet:
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    M2

    Definisjonen av giant-killere kan være så mangt. Men hvis man med giant mener noe sånt som full range (20-20k Hertz) og linearitet til 115-120 dB, så blir det kanskje enklere?

    I hifi-butikken koster gigantene forsiktig anslått over én million kroner hvis man tenker på alt fra kabler, DAC, og forsterkning til høyttalere. DIY-gjengen vil ofte vise til sine kreasjoner og påpeke at selvgjort er velgjort; DIY koster i alle fall mindre enn én million.

    Så kom jeg over M2 fra JBL. Det er JBLs nye referanse og representerer også nye JBL med mer fokus på moderne forskning og utvikling.

    En hel pakke fra JBL og Crown kommer på omtrent 200k. Det er mye penger. Men er det egentlig det hvis man snakker om en giantkiller? Du får i alle fall et nøytralt system, dvs. lyd uten bias. Headroom er det mer enn nok av. Og legger du på 100k til får du to Sub18 med forsterkning. Alt reguleres via JBLs egen DSP-programvare for sømløs integrasjon. Blir DIY så mye billigere enn dette hvis man legger til grunn en timepris for egen innsats på noen hundrelapper?

    Jeg kan vanskelig tenke meg et mer intelligent skritt inn i high end enn M2 inkl. Crowns DSP-baserte forsterkning. Du fyller lett er rom på 100-150 kvadratmeter med lyd. Og lyden er fin når du sitter helt inntil også.

    M2 slår det aller meste i hifi-butikken. Og det til en pakkepris på 200k. Uslåelig. En killer.
    Jeg er enig her! Det jeg har hørt av M2 er rett og slett imponerende. Men noen design-killer er den nepppe. Noe viftestøy er der også.
    Design er en smakssak...

    Støyen kan kanskje avhjelpes hvis du kjøper et støyreduserende skap? Slikt finnes, har jeg hørt. Eller du kan ha elektronikken i et annet rom.
    Og plutselig ble det dyrt igjen. Handlet ikke dette om bang for the bucks?
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    M2

    Definisjonen av giant-killere kan være så mangt. Men hvis man med giant mener noe sånt som full range (20-20k Hertz) og linearitet til 115-120 dB, så blir det kanskje enklere?

    I hifi-butikken koster gigantene forsiktig anslått over én million kroner hvis man tenker på alt fra kabler, DAC, og forsterkning til høyttalere. DIY-gjengen vil ofte vise til sine kreasjoner og påpeke at selvgjort er velgjort; DIY koster i alle fall mindre enn én million.

    Så kom jeg over M2 fra JBL. Det er JBLs nye referanse og representerer også nye JBL med mer fokus på moderne forskning og utvikling.

    En hel pakke fra JBL og Crown kommer på omtrent 200k. Det er mye penger. Men er det egentlig det hvis man snakker om en giantkiller? Du får i alle fall et nøytralt system, dvs. lyd uten bias. Headroom er det mer enn nok av. Og legger du på 100k til får du to Sub18 med forsterkning. Alt reguleres via JBLs egen DSP-programvare for sømløs integrasjon. Blir DIY så mye billigere enn dette hvis man legger til grunn en timepris for egen innsats på noen hundrelapper?

    Jeg kan vanskelig tenke meg et mer intelligent skritt inn i high end enn M2 inkl. Crowns DSP-baserte forsterkning. Du fyller lett er rom på 100-150 kvadratmeter med lyd. Og lyden er fin når du sitter helt inntil også.

    M2 slår det aller meste i hifi-butikken. Og det til en pakkepris på 200k. Uslåelig. En killer.
    Jeg er enig her! Det jeg har hørt av M2 er rett og slett imponerende. Men noen design-killer er den nepppe. Noe viftestøy er der også.
    Design er en smakssak...

    Støyen kan kanskje avhjelpes hvis du kjøper et støyreduserende skap? Slikt finnes, har jeg hørt. Eller du kan ha elektronikken i et annet rom.
    Og plutselig ble det dyrt igjen. Handlet ikke dette om bang for the bucks?
    M2 går faktisk for å gi bang for the bucks! A lot of bang for a lot of bucks!
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.250
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Liten by
    Design er en smakssak...

    Støyen kan kanskje avhjelpes hvis du kjøper et støyreduserende skap? Slikt finnes, har jeg hørt. Eller du kan ha elektronikken i et annet rom.
    Og plutselig ble det dyrt igjen. Handlet ikke dette om bang for the bucks?
    M2 går faktisk for å gi bang for the bucks! A lot of bang for a lot of bucks!
    Den dagen en 200.000 kroner høyttaler er bang for the bucks, da slutter jeg med alt som har med lyd å gjøre!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Canton produserer noen høyttalere i billig-klassen som er forholdsvis gode. Ellers scorer Dynaudio sine m10 høyt o forhold til prisen, sies å være like bra/bedre enn mye som selges til doble prisen.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Design er en smakssak...

    Støyen kan kanskje avhjelpes hvis du kjøper et støyreduserende skap? Slikt finnes, har jeg hørt. Eller du kan ha elektronikken i et annet rom.
    Og plutselig ble det dyrt igjen. Handlet ikke dette om bang for the bucks?
    M2 går faktisk for å gi bang for the bucks! A lot of bang for a lot of bucks!
    Den dagen en 200.000 kroner høyttaler er bang for the bucks, da slutter jeg med alt som har med lyd å gjøre!
    50.387,50 pr stk!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn