Høyttalere Hvilke høyttalere er giantkillere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det som er morsomt med slike filosoferende tråder er at det er i disse drømmerne alltid er mest aktive.;) Hvorfor må hele tiden være et pengespørsmål? Kjøp det beste du har råd til og vær lykkelig.
    Kanskje en fordel at det beste du har råd til er en giant killer da. :)
    Ketil, det du egentlig spør etter, er vel høyttalere med det beste pris-ytelsesforholdet?

    Og så har du ikke definert om du utelukkende er ute etter lyd (slik den ville fremstått med bind for øynene) eller håndverk, tradisjoner, design og for øvrig emosjonelt relaterte verdier.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Alt dreier seg om emosjonelle verdier, enten drømmen er byggtørkere eller vakker italiensk møbelkunst. Pris/ytelse er kun et tema om man ikke har hørt det beste.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Det som er morsomt med slike filosoferende tråder er at det er i disse drømmerne alltid er mest aktive.;) Hvorfor må hele tiden være et pengespørsmål? Kjøp det beste du har råd til og vær lykkelig.
    Kanskje en fordel at det beste du har råd til er en giant killer da. :)
    Ketil, det du egentlig spør etter, er vel høyttalere med det beste pris-ytelsesforholdet?

    Og så har du ikke definert om du utelukkende er ute etter lyd (slik den ville fremstått med bind for øynene) eller håndverk, tradisjoner, design og for øvrig emosjonelt relaterte verdier.
    Du kan gjerne definere det som et pris/ytelse forhold med lyden i fokus. Det jeg tenker på er kandidater som 'plays way above it's league'. Og det er jo nevnt en god del kandidater i denne tråden. På sett og vis slik jeg føler det når jeg nå sitter og hører på 'Morph the cat' med Donald Fagen gjennom mine Gold 300. Jeg har egentlig ikke behov for så veldig mye mer. Men om det gjør disse høyttalerne til giant killere skal jeg ikke si.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Alt dreier seg om emosjonelle verdier, enten drømmen er byggtørkere eller vakker italiensk møbelkunst. Pris/ytelse er kun et tema om man ikke har hørt det beste.
    Vi har alle et budsjett. Da er det veldig legitimt, skulle jeg mene, å spørre hva som gir best lyd for de pengene. Så er det klart at mange av oss har andre kriterier også - at det skal passe inn estetisk, emosjonell glede over selve produktet, med mer. Men hvis man har aller mest fokus på lyd - så er det vel kurant å spørre hva som gir best lyd gitt de preferansene man har, innenfor et gitt budsjett?

    For egen del, dersom jeg hadde hatt ubegrenset med penger, ville jeg for det første ha bygget et eget lytterom, og så ville jeg leid inn profesjonelle for å gjøre det til den beste lydbulen i verden. Men ettersom jeg ikke har ubegrenset med penger, og er langt over gjennomsnittlig interessert i musikk og musikkgjengivelse i heimen, er jeg nødt til å prøve på egen hånd å finne fram til hvordan jeg kan få best mulig lyd i den stua jeg har til rådighet.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Man får aldri det beste anlegget i verden, alltid en jævel med noe bedre. Du får styre på som du ønsker Olav, om jeg skulle komme med en påstand om at jeg synes du går inn i problemstillingen med ræva først hjelper ikke det. Du mener helt sikkert at det å skyve budsjettet foran seg i jakten på drømmen er løsningen. Du sier selv at å sette sammen et anlegg er et mareritt. Vel, om det er innstillingen tipper jeg resultatet blir deretter.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Man får aldri det beste anlegget i verden, alltid en jævel med noe bedre. Du får styre på som du ønsker Olav, om jeg skulle komme med en påstand om at jeg synes du går inn i problemstillingen med ræva først hjelper ikke det. Du mener helt sikkert at det å skyve budsjettet foran seg i jakten på drømmen er løsningen. Du sier selv at å sette sammen et anlegg er et mareritt. Vel, om det er innstillingen tipper jeg resultatet blir deretter.
    Nah... nå synes jeg du leser meg litt vrangvillig her, ANM.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det som er morsomt med slike filosoferende tråder er at det er i disse drømmerne alltid er mest aktive.;) Hvorfor må hele tiden være et pengespørsmål? Kjøp det beste du har råd til og vær lykkelig.
    Kanskje en fordel at det beste du har råd til er en giant killer da. :)
    Ketil, det du egentlig spør etter, er vel høyttalere med det beste pris-ytelsesforholdet?

    Og så har du ikke definert om du utelukkende er ute etter lyd (slik den ville fremstått med bind for øynene) eller håndverk, tradisjoner, design og for øvrig emosjonelt relaterte verdier.
    Du kan gjerne definere det som et pris/ytelse forhold med lyden i fokus. Det jeg tenker på er kandidater som 'plays way above it's league'. Og det er jo nevnt en god del kandidater i denne tråden. På sett og vis slik jeg føler det når jeg nå sitter og hører på 'Morph the cat' med Donald Fagen gjennom mine Gold 300. Jeg har egentlig ikke behov for så veldig mye mer. Men om det gjør disse høyttalerne til giant killere skal jeg ikke si.
    Ok, min kandidat (utover egen boks) basert på ørten vurderinger av kompetente folk er Kii Three. Liten boks som etter sigende spiller bedre enn bokser som er fire ganger større og en del dyrere. Jeg har hørt dem selv én gang og lurer på om jeg hadde litt dårlige ører den dagen (så jeg kommer til å lytte til dem igjen).
     
    A

    ANM

    Gjest
    Man får aldri det beste anlegget i verden, alltid en jævel med noe bedre. Du får styre på som du ønsker Olav, om jeg skulle komme med en påstand om at jeg synes du går inn i problemstillingen med ræva først hjelper ikke det. Du mener helt sikkert at det å skyve budsjettet foran seg i jakten på drømmen er løsningen. Du sier selv at å sette sammen et anlegg er et mareritt. Vel, om det er innstillingen tipper jeg resultatet blir deretter.
    Nah... nå synes jeg du leser meg litt vrangvillig her, ANM.
    Gjør jeg det? Har lest tråden din jeg. Jeg har vært aktiv et år og er snart ferdig med anlegget, forrige levde jeg lykkelig med i 17 år. Hva har du oppnådd? Men mene og filosofere og gi råd det kan du. ;)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Man får aldri det beste anlegget i verden, alltid en jævel med noe bedre. Du får styre på som du ønsker Olav, om jeg skulle komme med en påstand om at jeg synes du går inn i problemstillingen med ræva først hjelper ikke det. Du mener helt sikkert at det å skyve budsjettet foran seg i jakten på drømmen er løsningen. Du sier selv at å sette sammen et anlegg er et mareritt. Vel, om det er innstillingen tipper jeg resultatet blir deretter.
    Nah... nå synes jeg du leser meg litt vrangvillig her, ANM.
    Gjør jeg det? Har lest tråden din jeg. Jeg har vært aktiv et år og er snart ferdig med anlegget, forrige levde jeg lykkelig med i 17 år. Hva har du oppnådd? Men mene og filosofere og gi råd det kan du. ;)
    Hva har skjedd, ANM? Du har jo vært i perlehumør ganske lenge nå, og nå begynner du med slikt?

    (du kan jo forresten lese hva jeg skrev i tråden min for ca. en time siden)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Bare et vennskapelig spark i baken. :) Jeg er engasjert i din lykke!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.790
    Torget vurderinger
    23
    Giant Killers er gjerne fyrt oppunder av alle menneskers drøm om å finne noe som er unikt til prisen - nordmenn elsker jo prisfokus for alt i verden, og tror de at de har gjort unike røverkjøp så er lykken fullkommen. Vel, det er nok flere røvere enn røverkjøp er jeg redd.:rolleyes: Interessant observasjon; Hvor mange annonser, tester og omtaler er det ikke som omtaler et spesifikt produkt som "ytelser tilsvarende langt dyrere produkter", "bedre enn vanlig i denne klassen" og utallige tilsvarende uttalelser... Gjennomsnittet er ofte benchmarking. Ingen vil være dårligere enn "langt over gjennomsnittet" selvsagt.... - det må finnes en uhorvelig mengde produkter UNDER dette nivået, produkter som ikke markedsføres noe særlig. Eller? Giant Killers - the impossible Dream er jeg redd. Selvsagt finnes det produkter som på enkelte områder minner om / toucher innpå egenskaper til gigantene, men da er det et begrenset utvalg, over et begrenset område etc. og prisen er gjerne dårlig ytelse på andre områder.

    Men det finnes lyspunkter - jeg var relativt nærme et slikt for noen år siden - kjøpte et par aktive høyttalere til D-Mark kalkyle pluss god nettopris, problemet var bare at fakturaen fra leverandøren hadde benyttet nylig innført EURO, noe importøren her ikke hadde fått med seg! Hans første sending av disse høyttalerne.
    Vi lo ofte godt og lenge av denne episoden senere - en handel som endte opp med et par høyttalere til en tredjedel av veiledende pris - og to-tre tusen under importpris.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Bare et vennskapelig spark i baken. :) Jeg er engasjert i din lykke!
    Tja, jeg har vel fått vennskapelige spark i baken jeg har opplevd som hyggeligere i tonen enn dette, tror jeg.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Avstandsforhold er vanskelig. Hadde du sittet ved siden av meg ha du fått en lang lekse...Tolk det jeg skrev i verste mening, du klarer deg nok fint uten input fra meg likevel. :)
     

    foo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.06.2005
    Innlegg
    79
    Antall liker
    17
    Hvis jeg skulle gi en anbefaling om høyttalere maksimal vellyd for pengene, så er jeg ikke i tvil. For det første må en ut på bruktmarkedet, og om en har ca. 3000 å rutte med, så finner man seg et par Snell E2 eller E3, og har man 10 000, så kan man være heldig å finne Snell A3 eller A3i. Sistnevnte står seg meget bra både mot Klipsch Palladium og mid-level Martin Logan i mine ører. Det kommer jo også an på hva det lyttes til, men disse er helstøpte allroundere som tåler det meste man kan fore dem med.

    Definitivt giantkillers.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Giant Killers er gjerne fyrt oppunder av alle menneskers drøm om å finne noe som er unikt til prisen - nordmenn elsker jo prisfokus for alt i verden, og tror de at de har gjort unike røverkjøp så er lykken fullkommen. Vel, det er nok flere røvere enn røverkjøp er jeg redd.:rolleyes: Interessant observasjon; Hvor mange annonser, tester og omtaler er det ikke som omtaler et spesifikt produkt som "ytelser tilsvarende langt dyrere produkter", "bedre enn vanlig i denne klassen" og utallige tilsvarende uttalelser... Gjennomsnittet er ofte benchmarking. Ingen vil være dårligere enn "langt over gjennomsnittet" selvsagt.... - det må finnes en uhorvelig mengde produkter UNDER dette nivået, produkter som ikke markedsføres noe særlig. Eller? Giant Killers - the impossible Dream er jeg redd. Selvsagt finnes det produkter som på enkelte områder minner om / toucher innpå egenskaper til gigantene, men da er det et begrenset utvalg, over et begrenset område etc. og prisen er gjerne dårlig ytelse på andre områder.

    Men det finnes lyspunkter - jeg var relativt nærme et slikt for noen år siden - kjøpte et par aktive høyttalere til D-Mark kalkyle pluss god nettopris, problemet var bare at fakturaen fra leverandøren hadde benyttet nylig innført EURO, noe importøren her ikke hadde fått med seg! Hans første sending av disse høyttalerne.
    Vi lo ofte godt og lenge av denne episoden senere - en handel som endte opp med et par høyttalere til en tredjedel av veiledende pris - og to-tre tusen under importpris.
    Jeg tolker deg fritt slik: Du finner ikke høyttalere som er for billige. Men det finnes høyttalere som er for dyre.

    Sånn sett spør trådstarter egentlig om hva han bør unngå; ikke hvilke han bør kjøpe.

    Slik negativ seleksjon (hva bør jeg unngå) burde det vært mer fokus på, men bambadoo minnet oss for noen dager siden om at HFS eksplisitt (har glemt paragrafen) forbyr negativ omtale av produkter.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Ketil, det du egentlig spør etter, er vel høyttalere med det beste pris-ytelsesforholdet?

    Og så har du ikke definert om du utelukkende er ute etter lyd (slik den ville fremstått med bind for øynene) eller håndverk, tradisjoner, design og for øvrig emosjonelt relaterte verdier.
    Du kan gjerne definere det som et pris/ytelse forhold med lyden i fokus. Det jeg tenker på er kandidater som 'plays way above it's league'. Og det er jo nevnt en god del kandidater i denne tråden. På sett og vis slik jeg føler det når jeg nå sitter og hører på 'Morph the cat' med Donald Fagen gjennom mine Gold 300. Jeg har egentlig ikke behov for så veldig mye mer. Men om det gjør disse høyttalerne til giant killere skal jeg ikke si.
    Ok, min kandidat (utover egen boks) basert på ørten vurderinger av kompetente folk er Kii Three. Liten boks som etter sigende spiller bedre enn bokser som er fire ganger større og en del dyrere. Jeg har hørt dem selv én gang og lurer på om jeg hadde litt dårlige ører den dagen (så jeg kommer til å lytte til dem igjen).
    Aktive høyttalere kan vel på mange måter sies å være giant killere i forhold til passive. Som kjent kan man da rive ut de passive delefilterne og sette inn DSP osv. Selv er jeg ikke helt overbevist men da sammenligner jeg Genelec 3, som jeg har, mot langt dyrere saker. Lurer på om aktive oppsett ikke helt er i stand til å gjengi klangfarver og lignende som gode passive kan. Men dette blir litt synsing fra min side.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Giantkiller? I monitorklassen har jeg iallefall ti. Match opp dem riktig, så lurer du på hvorfor du i det hele tatt akulle vurdere noe større. Blant søylene er det imo EN som for tida stikker seg ut- sammen med visse italienere, da: PMC Twenty5 23.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ketil, det du egentlig spør etter, er vel høyttalere med det beste pris-ytelsesforholdet?

    Og så har du ikke definert om du utelukkende er ute etter lyd (slik den ville fremstått med bind for øynene) eller håndverk, tradisjoner, design og for øvrig emosjonelt relaterte verdier.
    Du kan gjerne definere det som et pris/ytelse forhold med lyden i fokus. Det jeg tenker på er kandidater som 'plays way above it's league'. Og det er jo nevnt en god del kandidater i denne tråden. På sett og vis slik jeg føler det når jeg nå sitter og hører på 'Morph the cat' med Donald Fagen gjennom mine Gold 300. Jeg har egentlig ikke behov for så veldig mye mer. Men om det gjør disse høyttalerne til giant killere skal jeg ikke si.
    Ok, min kandidat (utover egen boks) basert på ørten vurderinger av kompetente folk er Kii Three. Liten boks som etter sigende spiller bedre enn bokser som er fire ganger større og en del dyrere. Jeg har hørt dem selv én gang og lurer på om jeg hadde litt dårlige ører den dagen (så jeg kommer til å lytte til dem igjen).
    Aktive høyttalere kan vel på mange måter sies å være giant killere i forhold til passive. Som kjent kan man da rive ut de passive delefilterne og sette inn DSP osv. Selv er jeg ikke helt overbevist men da sammenligner jeg Genelec 3, som jeg har, mot langt dyrere saker. Lurer på om aktive oppsett ikke helt er i stand til å gjengi klangfarver og lignende som gode passive kan. Men dette blir litt synsing fra min side.
    Ketil, dette blir nok mest synsing.

    Her er en 15 år gammel, men fortsatt lesverdig, artikkel om emnet:

    Feature Article - The Benefits of an Active Speaker Lifestyle

    Forfatteren så for seg at aktive høyttalere etter hvert ville bli vanligere blant entusiaster. I mellomtiden har det gått 15 år...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Jeg synes det ville være enda mer interessant å se på hvilke høyttalere som spiller ringer rundt høyttalere som er fysisk langt større. Jeg tenker da på evnen til dypbass, dynamikk, kapasitet, evne til å integrere seg i rommet osv.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.790
    Torget vurderinger
    23
    Det blir nok like sansymlig som en flokk griser engasjert i Pylon racing....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is: Det er nettopp det som er definisjonen på en giantkiller...
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Jeg synes det ville være enda mer interessant å se på hvilke høyttalere som spiller ringer rundt høyttalere som er fysisk langt større. Jeg tenker da på evnen til dypbass, dynamikk, kapasitet, evne til å integrere seg i rommet osv.
    Devaliet Phantom og Kii Three er vel kandidater sett i forhold til passive varianter. Men her er jo teknologien forskjellig så sammenligningen blir ikke helt rettferdig sånn sett.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Jeg synes det ville være enda mer interessant å se på hvilke høyttalere som spiller ringer rundt høyttalere som er fysisk langt større. Jeg tenker da på evnen til dypbass, dynamikk, kapasitet, evne til å integrere seg i rommet osv.
    Devaliet Phantom og Kii Three er vel kandidater sett i forhold til passive varianter. Men her er jo teknologien forskjellig så sammenligningen blir ikke helt rettferdig sånn sett.
    Jeg er tildels enig mht Phantom. Kii har jeg ikke hatt gleden av å høre ennå så den tør jeg ikke uttale meg om.

    Allikevel synes jeg det er interessant med høyttalere som arbeider under omtrent samme forutsetninger, altså passiv mot passiv, der den mindre tangerer eller overgår den større på kapasitet, dynamiske egenskaper, dypbass osv.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes det ville være enda mer interessant å se på hvilke høyttalere som spiller ringer rundt høyttalere som er fysisk langt større. Jeg tenker da på evnen til dypbass, dynamikk, kapasitet, evne til å integrere seg i rommet osv.
    Devaliet Phantom og Kii Three er vel kandidater sett i forhold til passive varianter. Men her er jo teknologien forskjellig så sammenligningen blir ikke helt rettferdig sånn sett.
    Ketil, setter du som kriterium at teknologien må være lik i giantkilleren, gjør du det virkelig vanskelig å komme frem til interessante forslag!

    ???
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vel og bra at det nevnes ht som visstnok dreper kjemper, men hvem er disse kjempene som det tas kål på, da????
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Det må vel handle om hvilke høyttalere som er "giant killere" det da. En liten stativhøyttaler med en 5,25" bass som spiller fletta av en grei 2x6,5" gulvstående er jo en gigantkillder i sin klasse.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Jeg synes det ville være enda mer interessant å se på hvilke høyttalere som spiller ringer rundt høyttalere som er fysisk langt større. Jeg tenker da på evnen til dypbass, dynamikk, kapasitet, evne til å integrere seg i rommet osv.
    Devaliet Phantom og Kii Three er vel kandidater sett i forhold til passive varianter. Men her er jo teknologien forskjellig så sammenligningen blir ikke helt rettferdig sånn sett.
    Ketil, setter du som kriterium at teknologien må være lik i giantkilleren, gjør du det virkelig vanskelig å komme frem til interessante forslag!

    ???
    Jeg setter ikke det som kriterium, men Snickers snakket her om høyttaler som kan tangere de med større volum. I den sammenheng var det naturlig å se til aktive modeller som de nevnte. Ellers spiller ikke teknologien noen rolle i forhold til det som var tema for tråden. Aktive kan i høyeste grad sees på som giant killers på grunn av de nevnte fordelene de har i forhold til teknologi. Og kanskje spesielt i forhold til at de enklere kan utnytte nyvinninger innen DSP og klasse D moduler som Kii gjør.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Martin Logan Electromotion ELS er uten tvilv den høytaler som giver mest Bug for the bug jeg har hørt.

    Andre høytalere priset under en ny bil som kan være kandidater er B&W 805 d3, og den nye Dynaudio Contuer 20.

    Felles for disse er at man ikke får den sidste oktav med, men vis målet er fuldfrekvens bassgjengivelse i samme kvalitet som oven nevnte høytalere gengiver må man nok regne med at ryste op med 100 kilo mere til sub,erne og diverse rom acoustik produkter.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Vis vi taler om komplette anlegg kombimationer bliver det nok vanskelig at komme uten om et par Devialet Phamton Gold.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Giantkiller? I monitorklassen har jeg iallefall ti. Match opp dem riktig, så lurer du på hvorfor du i det hele tatt akulle vurdere noe større. Blant søylene er det imo EN som for tida stikker seg ut- sammen med visse italienere, da: PMC Twenty5 23.
    Jeg ser at du er den andre i denne tråden som nevner denne høyttaleren. Ikke tilfeldig eller kanskje virkelig en kandidat for tittelen giant killer? Den skal ifølge testene også innha en av de egenskapene som Snickers etterlyser. Altså at den spiller bass bedre enn størrelsen skulle tilsi. Noe som nok har litt sammenheng med transmisjonslinje prinsippet. Test fra Lyd og Bilde.


    IMG_0197.JPG
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Det jeg oftest savner fra TL-høyttalere er evnen til å fylle hullet mellom kapasiteten i TL-en og mellomtonen. Det skal flyttes en del luft for å gjengi midbass også.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil si at "giant-killer" i overført betydning vil si en høyttaler som matcher og slår noen av de mest anerkjente og respekterte modellene i høyere prisklasser - i og rundt sin egen "vektklasse". Det gir ingen mening å sammenligne en stativhøyttaler med et konsertanlegg. Det er tussete å kreve at Devialet Phantom skal kunne matche og overgå feks Focal Sopra No3 i et stort lokale på samme måte som det er tussete å påstå at Skoda Fabia må kunne taue tyngre henger enn en lastebil for å bli vurdert som en giant killer. Fabia er en giant killer dersom den slår BMW 1-serie jevnt over.

    I den virkelige verden kan feks Kef ls50 active være giant killers dersom de er bedre enn Devialet Phantom til dobbel pris. Dersom JBL LSR308 til 5000kr matcher Kef ls50 til 5 ganger prisen, så er det i høyeste grad en giant killer.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Giant Killers er gjerne fyrt oppunder av alle menneskers drøm om å finne noe som er unikt til prisen - nordmenn elsker jo prisfokus for alt i verden, og tror de at de har gjort unike røverkjøp så er lykken fullkommen.
    Nja... Det stemmer vel muligens når det gjelder Ola Nordmann på jakt etter dagens middag, eller på en tur på Ikea.

    Når det kommer til entusiastprodukter så blir det fort noe annet, og det blir veldig tydelig at vi her på berget tjener mye mer penger enn mange andre. Ta for eksempel en tur innom forumet terrengsykkel.no, der blir man gjerne fortalt at man må bruke minst 30k på en sykkel hvis man har tenkt til å bevege seg utenfor en asfaltert sykkelsti. Litt merkelig når man vet at resten av verden fint kan banke ut i skauen på en sykkel til 6-7k. Eller sjekk ut kammeret.no, der gutta handler langholdsrifler til bortimot 100k, selv om de bare skyter over 300 meter en gang eller to i året, samtidig som engelskmenn og amerikanere treffer innertier på 1000 meter+ med standard Remington 700 til 10k på ukentlig basis.

    Norske entusiaster er jævlig glad i å bruke penger, "just because".
     
    Sist redigert:

    gryphongryph

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Innlegg
    194
    Antall liker
    66
    Kommer alt an på rummet, skulle jeg mene, hvad nytte har store højtalere i et rum som ingen chance har at klare bassen, det vigtigste er nok at få højtalerne til at fylde rummet med godlyd, tror mange højtalere som BBC LS 5/9 og lignende i samme størrelse kan spille huden af større højtalere når det kommer til mellemtone og diskant, det meste vi lytter på er som oftes stemmer og instrumenter som ikke går ned i kælderen og det klarer ofte disse højtalere til UG.
    Var det ikke Spencer Hughes som sagde at store højtalere har store problemer.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I en tråd med nesten like mange definisjoner som deltakere har vi vel egentlig kommet til en veis ende hvis poenget var en sammenhengende og reflekterende tråd. Da måtte det vært en definisjon på hva en giant er i åpningsinnlegget. Selv svarte jeg Mine! i ren ironi fordi jeg visste at det kom til å komme en hel haug der ens eget valg er svaret på hva en giant killer er.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.944
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn