Høyttalere Hvilke er det beste høytaler-paret du har hatt? Og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Hva skjedde med Maggiene, Cyber? La den tidlige begeistringen seg? :)
    Magnepan spiller flott på mange parametre, men er helt klart av forsterkning i bass og jeg savnet evne til å kontrollere dynamiske elementer i musikken enda tydeligere.

    Utover det så ser innser jeg gang på gang at jeg ikke er usosial nok til å sette meg over lengre perioder i kjellerstova for å lytte alene. :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Er vel kanskje feil å si at beste høyttaleren, er den jeg har nå, men i mitt tilfelle er det iallefall slik. Det må ikke glemmes kombinasjonen forsterker + høyttaler + rom. Vel, det høyttalerparet som spiller her nå er uten tvil det bestlydende. Nederlandske elektrostater av merke Final 1.2

    Vis vedlegget 435034
    En estetisk nytelse i tillegg - hele oppsettet henger sammen visuelt.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Klipsch Rf 63 er det beste paret jeg har eid, Grunn til det spille egenskapene de hadde, spillte greit selv med en receiver, men parret med mye bedre utstyr våknet de
    virkelig til live , aldri hatt så mange opplevelser av å spille gamle favoritter om å om igjen på nytt, fordi det var som å høre de for 1 gang igjen, og ikke minst
    kjempeartig at de ikke kostet en arm og ett bein :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Uten tvil RF-63 her hjemme også, men fikk de desverre ikke til å fungere etter jeg flyttet til eget rom.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det blir Respons Grand. Fordi de er gode tonalt og med godt innsyn i lydbildet. De trenger forsterkerkraft med meget høy demingsfaktor for å yte sitt beste.
    De spiller ikke ekstremt høyt, men er gode på alle typer musikk. Kanskje unntatt tynne og flisete metall innspillinger.

    Final
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Må være litt kjipt hvis de høyttalerene en eier nå, ikke er de beste en har eid. Kan selvfølgelig bomme på et kjøp, eller nedgradere.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    De beste høyttalerne jeg har eid, eller iallfall de jeg har likt best er naturligvis de jeg har nå. Klipsch Cornwall III.

    De er også de med størst membranareale i bassen, størst kabinetter, sannsynligvis jevnest impedansekurve, og høyest følsomhet. Tilfeldig? Tror egentlig ikke det.

    Må også legge til at det rommet jeg har nå hvor de står og spiller er det beste rommet jeg har hatt til å spille musikk i. Noe som ikke bør underslås.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Litt vanskelig dette da man ikke har høytalerne samtidig og på samme utstyr. Men etter hukommelsen må det bli disse: IMF Reference Standard Professional Monitor Mk.IV Improved
    Eller var Professional Monitor, som jeg hadde noe senere, om mulig enda bedre?
     

    Vedlegg

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kii Three, uten tvil. Spiller langt mer sammenhengende, organisk, oppløst, detaljert og likevel mer behagelig enn alt jeg har hatt tidligere. Ble forelsket i det enorme lydbildet ved første lytt og siden har jeg vært forelsket.

    Enkle å tilpasse til rom/plassering og fullfrekvente slik at musikken har en grunnleggende fylde og varme fra bunn av som jeg ikke har hatt med andre - og større- saker.

    20170323_175128_Richtone(HDR).jpg
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Må være litt kjipt hvis de høyttalerene en eier nå, ikke er de beste en har eid. Kan selvfølgelig bomme på et kjøp, eller nedgradere.
    godt poeng, håper det er greit at jeg svarer på denne for egen del selv om det er off tofic

    når jeg hadde rf63 så begynte det etterhvert å komme ganske kostbart utstyr inn på signal og forsterker siden, dette gjorde at jeg begynte å lete etter dyrere høytalere for å matche,
    for meg ble den en bom tur når det gjelder høytalere, vel og merke,
    hadde en del gode høytalere innom men ingen som jeg nå husker var bedre enn RF63, skulle jeg nå hatt ett stereo oppsett nå så ville jeg valgt RF63 igjen for å spare inn noen kroner som jeg kunne lagt i gode nok forsterkere :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Quad ESL 63 husker jeg best mellomtone og dybdeperspektiv som var i en klasse for seg.
    Ellers er det vel Kef 107 og Event Opal som har spilt best i mine hjem.
    ProAc Response 1C og 2 husker jeg og som gode formidlere.
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    De jeg har nå, Usher Mini Dancer 2 DMD. Spiller veldig balansert med stort lydbilde og punch og har en fantastisk finish som gir stor eie glede. Driver de med en Lyngdorf Tdai 2170 og bruker en stk Klipsch R-110 Sw i hvert hjørne fordi kjellerstua sluker bass. Høytalerene har også evnen til å forsvinne helt og man hører skjelden lyd direkte fra de.
    20170403_232049.jpg
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    HODETELEFONER

    Jeg tror faktisk mine HD800 er de beste høyttalerne jeg har hatt.

    Riktignok høyttalere til å ha rett på hodet og øreregionen, slik at både romproblemer (positivt) og taktil bass (negativt) tas ut av likningen.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Må være litt kjipt hvis de høyttalerene en eier nå, ikke er de beste en har eid. Kan selvfølgelig bomme på et kjøp, eller nedgradere.
    Word !
    Jo, men sånn er det. Jeg har en snikende følelse av at jeg fra 1985 til jeg kjøpte dagens høyttalere i fjor spilte på #2 og #3 av de jeg har eid. De beste før Monopulse var kanskje QLN One. Kanskje, er litt usikker men i etterpåklokskapens lys tror jeg faktisk at QLN One var bedre høyttalere enn Celestion SL6 og KEF Q 55,2. Jeg var 19 år da jeg byttet dem ut, og hadde ikke den erfaringen og lyttetreningen jeg har i dag.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Må være litt kjipt hvis de høyttalerene en eier nå, ikke er de beste en har eid. Kan selvfølgelig bomme på et kjøp, eller nedgradere.
    Word !
    Jo, men sånn er det. Jeg har en snikende følelse av at jeg fra 1985 til jeg kjøpte dagens høyttalere i fjor spilte på #2 og #3 av de jeg har eid. De beste før Monopulse var kanskje QLN One. Kanskje, er litt usikker men i etterpåklokskapens lys tror jeg faktisk at QLN One var bedre høyttalere enn Celestion SL6 og KEF Q 55,2. Jeg var 19 år da jeg byttet dem ut, og hadde ikke den erfaringen og lyttetreningen jeg har i dag.
    QLN One var en strålende høyttaler, ja. Jeg likte den i hvert fall klart bedre enn Celestion SL 6.....
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Sånn i forhold til hvilket rom jeg har hatt høyttalerne i så bør jeg vel skille mellom stuen og hulen i kjellern.
    På stuen var jeg mest fornøyd med Canton Vento 890DC, de spillte med en venldig bra oppløsning og fin mellomtone og stram fin bass. Forsterker er en Plinius 9200 integrert og PS Audio Digilink dac, usikker på om jeg hadde orginal dac eller den cullen modifiserte jeg også hadde.

    Når det kommer til hulen der det er langt mere kontroll på akustikken så fikke jeg vel en liten aha opplevelse med Infinity Kappa 7 og Plinius Hiato, men høydaren med høyttalere med bare to fotavstrykk må være Infinity RS2B som fikk modifisert delefilter etter oppskrift fra Geir F og Grzed Emim. Forsterkere var Holton. Men ingen slår de jeg har nå, men det er et diy system med mye rart.

    Canton på stua.
    image.jpg


    RS2B
    image.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skikkelig kule. Hvilken modell er det?

    Hele greia heter JBL 4675C kinohøyttalere som tidligere har levd i gamle Notodden kino.

    Hornet er JBL 2360.
    Bassene er JBL 2226 15"
    Standard er det en 2446 kompresjonsdriver på hornet, men har byttet til BMS4590 coaxdriver for å få bedre diskant.


    Deler aktivt med DSP, er helt avhengig av DSP for å holde kontroll på greiene :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Må være litt kjipt hvis de høyttalerene en eier nå, ikke er de beste en har eid. Kan selvfølgelig bomme på et kjøp, eller nedgradere.
    Word !
    Jo, men sånn er det. Jeg har en snikende følelse av at jeg fra 1985 til jeg kjøpte dagens høyttalere i fjor spilte på #2 og #3 av de jeg har eid. De beste før Monopulse var kanskje QLN One. Kanskje, er litt usikker men i etterpåklokskapens lys tror jeg faktisk at QLN One var bedre høyttalere enn Celestion SL6 og KEF Q 55,2. Jeg var 19 år da jeg byttet dem ut, og hadde ikke den erfaringen og lyttetreningen jeg har i dag.
    QLN One var en strålende høyttaler, ja. Jeg likte den i hvert fall klart bedre enn Celestion SL 6.....
    Takk for bekreftelsen. Teit avgjørelse, ble nok forført av utseende og de spesielle egenskapene til SL6. Men all over ville jeg uten tvil ha tjent på å beholde QLN One. Da hadde jeg nok fortsatt hatt dem i mitt eie. Skal sannelig sjekke bruktpriser.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    QLN One -som jeg husker de - spilte ikke høyt - men låt utrolig bra - rent, nøytralt og med mye mer bass enn man skulle tro!
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Sånn i forhold til hvilket rom jeg har hatt høyttalerne i så bør jeg vel skille mellom stuen og hulen i kjellern.
    På stuen var jeg mest fornøyd med Canton Vento 890DC, de spillte med en venldig bra oppløsning og fin mellomtone og stram fin bass. Forsterker er en Plinius 9200 integrert og PS Audio Digilink dac, usikker på om jeg hadde orginal dac eller den cullen modifiserte jeg også hadde.

    Når det kommer til hulen der det er langt mere kontroll på akustikken så fikke jeg vel en liten aha opplevelse med Infinity Kappa 7 og Plinius Hiato, men høydaren med høyttalere med bare to fotavstrykk må være Infinity RS2B som fikk modifisert delefilter etter oppskrift fra Geir F og Grzed Emim. Forsterkere var Holton. Men ingen slår de jeg har nå, men det er et diy system med mye rart.

    Canton på stua.
    Vis vedlegget 435195

    RS2B
    Vis vedlegget 435196
    Jeg hadde også både RS2 og RS2B, men Epsilon lå et hestehode foran her hjemme. Tviler på at jeg kommer til å høre noe mer definert som jeg har i tankene fra den gang.
     

    erikbiej

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    156
    Sted
    Langesund
    Har hatt mange gode, men TAD Evolution 1 som jeg nå har hatt et par år er absolutt de beste. Fordi: Full range, dynamiske, homogene og stor holografi. Som alltid vil du aldri få perfekte høyttalere, mange ting som spiller inn her, men det er de som passer best for min smak og lytterom.

    God hifi påske

    Mvh
    Erik
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Altec A5 selvom reisen med dem stort sett er lige begyndt. Altec 604-8g på 2 pladsen. Mine Lowther i Mau IV var gode på mange punkter men kunne være uutholdbare på dårlige opptagelser. Bilder i dårlig mobilkvalitet følger og ja jeg vet det, burde rydde opp i kabler før man tar bilde ;)
    IMG_0440.JPG

    IMG_0141.jpg
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.038
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Er vel kanskje feil å si at beste høyttaleren, er den jeg har nå, men i mitt tilfelle er det iallefall slik. Det må ikke glemmes kombinasjonen forsterker + høyttaler + rom. Vel, det høyttalerparet som spiller her nå er uten tvil det bestlydende. Nederlandske elektrostater av merke Final 1.2

    Vis vedlegget 435034
    En estetisk nytelse i tillegg - hele oppsettet henger sammen visuelt.
    Tusen takk. Er kjempefornøyd med lyden og ikke minst hvordan det ser ut i stuen. Har ingen å ta hensyn til, så da kan jeg plassere hvordan jeg vil.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Er vel kanskje feil å si at beste høyttaleren, er den jeg har nå, men i mitt tilfelle er det iallefall slik. Det må ikke glemmes kombinasjonen forsterker + høyttaler + rom. Vel, det høyttalerparet som spiller her nå er uten tvil det bestlydende. Nederlandske elektrostater av merke Final 1.2

    Vis vedlegget 435034
    En estetisk nytelse i tillegg - hele oppsettet henger sammen visuelt.
    Tusen takk. Er kjempefornøyd med lyden og ikke minst hvordan det ser ut i stuen. Har ingen å ta hensyn til, så da kan jeg plassere hvordan jeg vil.
    Ingen å ta hensyn til, TT?

    Hva med bombe-hunden?

    Ikke si at du overser dine nærmeste:confused:
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Har vel nevnt disse i en annen tråd også.
    Quadal Titan MK-5

    quadral-titan-5-und-gitarre-suzuki-quot1952quot-made-in-japan_98452.jpg


    Jeg er veldig svak for gode bånd elementer.
    Og i disse er alt fra 500hz og opp, dekt av bånd.
    Ingen elementer jeg har opplevd er så "selfølgelige" og avslappet som disse.
    Kanskje ikke så rart de er uanstrengte, da mellomtoner strekker seg opp til 40khz. Da er spredningen endel begrenset, så de slipper å ta seg av alt over 7khz.
    Der overtar diskanten som strekker seg elegant opp til 80khz minus skarve 2 db. Så de trenger ikke anstrenge seg stort.
    Pga dette (tror jeg) oppleves dybden i lydbildet ekstremt srort, og.... fremdeles med super dynamikk langt bak, om innspillingen er slik da !!
    Har ikke hørt dette slik andre steder..
    Skulle ordnet opp i bassen, den var ikke rask nok. Men veldig dyp. 16 hz minus 2 db. Ikke ille
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    De beste høyttalere jeg har hatt og fortsatt har er Audio Physic Avanti III.De spiller musikk og ikke noe mer enn det.Morofaktor høyttalere har jeg gått lei av.Med topp elektronikk er det som Avanti blomstrer.Og sist men ikke minst er det de musikalske kvaliteter til disse høyttalere som trekker opp.
    P1010282.jpg

    Mvh Kenneth
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Jeg fikk noen fabelaktige resultater med Tannoy Autograph mini. I sin standard form sliter de med en ullen (øvre) bass og tilhørende tendens til bokslyd. Det jeg gjorde var å forlenge bassrefleksrøret noe på baksiden av kabinettet for å på den måten tune bassen noe lavere. Dette i kombinasjon med en sub som ble rullet inn under disse i frekvens gav en lydkvalitet som jeg likte utrolig godt. I håp om å kunne spille noe høyere ble disse byttet ut mot Tannoy Sandringham. Vel, det spilte høyere men på alle andre måter var det en skikkelig nedtur.

    26217d1335552624-tannoy-soundstyle-web.jpg
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    2.566
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Martin Logan CLS , med Kef 107 ombygget til subber spilte dette fantastisk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn