Jeg sto akkurat foran samme problem. Jeg leste omtaler på nettet i dagevis, og de negative erfaringene til markedets mer populære modeller (WD MyBook serien, Seagate's serie osv) ble for mye stress for min del til at jeg valgte ett av disse alternativene, spesielt med tanke på at dette skal være min backup disk. Jeg leste veldig mange brukereerfaringer hvor diskene døde, elektronikken sluttet å fungere, m.m. 
Løsningen jeg gikk for var å kjøpe en helt vanlig 3.5" SATA disk (WD Caviar Greenpower 1TB), og et eget eksternt harddisk kabinett. På denne måten, hvis disken dør kan jeg reklamere og klage på selve disken. Dør elektronikken i kabinettet, kan dette reklameres på separat og jeg må ikke sende inn begge enhetene for reperasjon. Mer fleksibilitet og mindre risiko hvis noe går galt. Pris ble så å si det samme. Jeg bestilte følgende:
WESTERN DIGITAL Caviar Green 1TB SATA2 32MB - Pris 768 NOK
Sharkoon SwiftCase 3.5" S-ATA Harddisk kabinett - USB 2.0/ e-SATA - Pris 320 NOK
Jeg bruker USB på min og får 40-60 MB/s overføringshastighet noe som er helt akseptabelt. Kabinettet har også E-SATA dersom du har støtte for dette, noe som vil sikre enda bedre overføringshastighet. Jeg kan anbefale denne kombinasjonen på det sterkeste. Kabinettet har også powerknapp. Skal du kun kjøre backup en gang i uken, er det like greit at disken er avslått mesteparten av tiden. De fleste vanlige eksterne disker jeg kjenner til starter automatisk via USB. Jeg syntes at dette var en god tilleggsfeature ved å velge eget kabinett.
Når det det kommer til størrelse og produsent på disken kan du jo velge dette fritt selv om du har noen preferanser. Jeg kan i hvertfall gå god for WD Green Power. Disken er kjempestille. Jeg hører knapt at den er på.