Hvilke ekstern harddisk til backup?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tuxflux skrev:
Jeg sto akkurat foran samme problem. Jeg leste omtaler på nettet i dagevis, og de negative erfaringene til markedets mer populære modeller (WD MyBook serien, Seagate's serie osv) ble for mye stress for min del til at jeg valgte ett av disse alternativene, spesielt med tanke på at dette skal være min backup disk. Jeg leste veldig mange brukereerfaringer hvor diskene døde, elektronikken sluttet å fungere, m.m.

Løsningen jeg gikk for var å kjøpe en helt vanlig 3.5" SATA disk (WD Caviar Greenpower 1TB), og et eget eksternt harddisk kabinett. På denne måten, hvis disken dør kan jeg reklamere og klage på selve disken. Dør elektronikken i kabinettet, kan dette reklameres på separat og jeg må ikke sende inn begge enhetene for reperasjon. Mer fleksibilitet og mindre risiko hvis noe går galt. Pris ble så å si det samme. Jeg bestilte følgende:

WESTERN DIGITAL Caviar Green 1TB SATA2 32MB - Pris 768 NOK

Sharkoon SwiftCase 3.5" S-ATA Harddisk kabinett - USB 2.0/ e-SATA - Pris 320 NOK

Jeg bruker USB på min og får 40-60 MB/s overføringshastighet noe som er helt akseptabelt. Kabinettet har også E-SATA dersom du har støtte for dette, noe som vil sikre enda bedre overføringshastighet. Jeg kan anbefale denne kombinasjonen på det sterkeste. Kabinettet har også powerknapp. Skal du kun kjøre backup en gang i uken, er det like greit at disken er avslått mesteparten av tiden. De fleste vanlige eksterne disker jeg kjenner til starter automatisk via USB. Jeg syntes at dette var en god tilleggsfeature ved å velge eget kabinett.

Når det det kommer til størrelse og produsent på disken kan du jo velge dette fritt selv om du har noen preferanser. Jeg kan i hvertfall gå god for WD Green Power. Disken er kjempestille. Jeg hører knapt at den er på.
Jeg kjøpte denne komboen og fikk det nylig i hus. Tydelig at jeg ikke bare kan bruke kopier og lim inn her.... Harddisken vises ikke under 'Datamaskin', men vises nede i hjørnet at den koblet til. Noen anbefaling til program eller hvordan backuping utføres? Fersk på dette.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.825
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Du må trolig formatere disken....

Mvh
OMF

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Jeg hadde ikke vært i tvil:
http://www.netgear.com/Products/Storage/ReadyNASDuo.aspx

I motsetning til mange andre produkter kan du via det trådløse nettverket streame direkte fra denne harddisken, uten å måtte være avhenging av at en datamskin sviver.
Direkte fra harddisken streamer jeg musikk via Squeezeboxen, og filmer og bilder via Playstation 3.
Min er satt opp med 2 x 1 TB som speiler hverandre, dvs de inneholder identisk informasjon...

Mvh,
Olav

M

marsboer

Gjest
orso skrev:
Tuxflux skrev:
Jeg sto akkurat foran samme problem. Jeg leste omtaler på nettet i dagevis, og de negative erfaringene til markedets mer populære modeller (WD MyBook serien, Seagate's serie osv) ble for mye stress for min del til at jeg valgte ett av disse alternativene, spesielt med tanke på at dette skal være min backup disk. Jeg leste veldig mange brukereerfaringer hvor diskene døde, elektronikken sluttet å fungere, m.m.

Løsningen jeg gikk for var å kjøpe en helt vanlig 3.5" SATA disk (WD Caviar Greenpower 1TB), og et eget eksternt harddisk kabinett. På denne måten, hvis disken dør kan jeg reklamere og klage på selve disken. Dør elektronikken i kabinettet, kan dette reklameres på separat og jeg må ikke sende inn begge enhetene for reperasjon. Mer fleksibilitet og mindre risiko hvis noe går galt. Pris ble så å si det samme. Jeg bestilte følgende:

WESTERN DIGITAL Caviar Green 1TB SATA2 32MB - Pris 768 NOK

Sharkoon SwiftCase 3.5" S-ATA Harddisk kabinett - USB 2.0/ e-SATA - Pris 320 NOK

Jeg bruker USB på min og får 40-60 MB/s overføringshastighet noe som er helt akseptabelt. Kabinettet har også E-SATA dersom du har støtte for dette, noe som vil sikre enda bedre overføringshastighet. Jeg kan anbefale denne kombinasjonen på det sterkeste. Kabinettet har også powerknapp. Skal du kun kjøre backup en gang i uken, er det like greit at disken er avslått mesteparten av tiden. De fleste vanlige eksterne disker jeg kjenner til starter automatisk via USB. Jeg syntes at dette var en god tilleggsfeature ved å velge eget kabinett.

Når det det kommer til størrelse og produsent på disken kan du jo velge dette fritt selv om du har noen preferanser. Jeg kan i hvertfall gå god for WD Green Power. Disken er kjempestille. Jeg hører knapt at den er på.
Jeg kjøpte denne komboen og fikk det nylig i hus. Tydelig at jeg ikke bare kan bruke kopier og lim inn her.... Harddisken vises ikke under 'Datamaskin', men vises nede i hjørnet at den koblet til. Noen anbefaling til program eller hvordan backuping utføres? Fersk på dette.
Du må partisjonere og formatere disken først. Husk at en standard intern disk er helt tom når den er ny, i motsetning til en ekstern disk som vanligvis er fabrikkpartisjonert og formatert til FAT32 (som man sporenstreks bør kvitte seg med og erstatte med f.eks NTFS)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Joda, har skjønt såpass at disken må formateres. Men hvordan gjør jeg det?
Må vel være en enklere måte å formatere på enn å bruke Windows installasjons CDen.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.265
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Må vel være en enklere måte å formatere på enn å bruke Windows installasjons CDen.
Høyreklikk på "my computer", velg "manage", "manage disks" og derfra går det som knott i ost.
Min datamaskin->behandle->diskbehandling
B

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
berxter skrev:
orso skrev:
Høyreklikk på "my computer", velg "manage", "manage disks" og derfra går det som knott i ost.
Min datamaskin->behandle->diskbehandling
B
Takker. Det var det jeg trengte.

Har videre spørsmål om selve sikkerthetskopieringen. En mulighet er selvfølgelig bare å kopiere og lime inn ønskete mapper. Men hva skjer da når jeg vil lage en ny kopi av en mappe som f.eks utvidet med ny musikk?

Ser at Vista har innebygget sikkerhetskopierings program, men jeg ønsker ikke å ta bakcup av disken hvor Windows er installert. Så da kan jeg ikke bruke det. Dessuten er det viktig at backuping ikke prøver f.eks å komprimere alllerede komprimerte filer som flac e.l. Om Vista gjør det eller ikke, vet jeg ikke.

Finnes det noen gode backup programmer? Eller fungerer kopier og lim inn vel så bra?
Jeg ønsker å ta sikkerthetskopi av musikkfiler, bilder og en del nedlastingsfiler og trenger å gjøre dette ca. en gang i uken. Hva anbefales?

M

marsboer

Gjest
Vista har et av de beste verktøyene for formålet innnebygget (du trenger et synkroniseringsverktøy) i form av robocopy.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.265
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
+1 på Robocopy, men la nå Hr Marsboer gjenta parametrene som det er lurt å sette det opp med.
Det finnes et GUI der ute, men det er fortsatt viktig å bruke rett parametre.

B

M

marsboer

Gjest
robocopy D:\ "E:\Backup av disk1" /MIR /V /LOG:"backupavdisk1.txt" /R:0

Hvor D:\ i dette eksempelet er det som det skal tas backup av og "E:\Backup av disk1" er destinasjonsmappen

Det eneste som må nevnes er at du kun skal bruke " " rundt filbanen dersom den inneholder mellomrom. Gjør den ikke det så nekter Robocopy å godta kommandoen, f.eks "D:\" blir da feil.
Åpne notepad og sett inn strengen ovenfor - lagre som f.eks backup.cmd og du kan senere dobbeltklikke på filen når du ønsker backup.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Topp Bunn