Ja jeg er nok enig med deg at dette kan være/er to motsetninger i utgangspunktet, og dette ender jo alltid opp med hva man selv liker og forventer/for ut av et oppsett. Jeg tror at jeg traff min blink med Moon 300D dacen grunnet to hovedpoeng.Lyngen skrev:For meg er det to motsetninger. De eneste gangene jeg føler at komponenter får til begge delene er med svært dyre komponenter, men jeg tror det også er tilsynelatende. Jeg tror en dreining i lydkarakter ikke gjøres uten at noen andre parametre påvirkes. Men så spørs det om man synes det gjør noe. Komponenter som jeg synes har den "analoge lyden" fraviker også litt fra en ren, ekte skarphet og ekthet av instrumenter. Jeg har såvidt hørt på Moon forsterkere og det var en forlystelse, men jeg oppfattet dem ikke som nøytrale. Litt "larger than life". Men jeg har ikke hørt DAC´ene.gismo skrev:Men skal love deg at "den runde lyden" IKKE går på bekosning av transienter og mikronynamikk.
Den spiller i et oppsett som har elektronikk av meget ufaget klangkarakter, nøytralt men dynamisk og seriøst (må jo skryt litt her ;D)
Mine ht (som ikke koster skjorta) er også en god match med denne elektronikken og sammen drar dette nytte av den meget gode gjennomsiktigheten (transp. dybde i toner fra stemmer/instrumenter) som dacen byr på. Derfor føler jeg at alle detaljer er tilstede og kommer frem da jeg spiller. At jeg da sier analogt tilsnitt i lydsignaturen fra dacen (kontra f.eks Hegel) så mener jeg bare at den bruker et ørlite strøk av sin evne til å pusse vekk de ytterst skarpeste transienter (har lyst til å kalle dem elektrisketransienter) for disse er ikke troverdige eller har opphav i virkelig lyd allikevel. Alt er med, bare litt naturligere og behagelig å høre på 8)
Men dette er litt vanskelig å beskrive på en forståelig måte, det beste er å høre dette
Vi blir sikkert ikke enig uansett Lyngen, men med dine ht som har den beste diskant jeg noen sinne har hørt, hadde jeg kjøpt meg Moon ;D ;D
gismo