Hvilke DA-konvertere er de beste til overkommelig pris?

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.353
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Lyngen skrev:
gismo skrev:
Men skal love deg at "den runde lyden" IKKE går på bekosning av transienter og mikronynamikk.
For meg er det to motsetninger. De eneste gangene jeg føler at komponenter får til begge delene er med svært dyre komponenter, men jeg tror det også er tilsynelatende. Jeg tror en dreining i lydkarakter ikke gjøres uten at noen andre parametre påvirkes. Men så spørs det om man synes det gjør noe. Komponenter som jeg synes har den "analoge lyden" fraviker også litt fra en ren, ekte skarphet og ekthet av instrumenter. Jeg har såvidt hørt på Moon forsterkere og det var en forlystelse, men jeg oppfattet dem ikke som nøytrale. Litt "larger than life". Men jeg har ikke hørt DAC´ene.
Ja jeg er nok enig med deg at dette kan være/er to motsetninger i utgangspunktet, og dette ender jo alltid opp med hva man selv liker og forventer/for ut av et oppsett. Jeg tror at jeg traff min blink med Moon 300D dacen grunnet to hovedpoeng.

Den spiller i et oppsett som har elektronikk av meget ufaget klangkarakter, nøytralt men dynamisk og seriøst (må jo skryt litt her ;D)
Mine ht (som ikke koster skjorta) er også en god match med denne elektronikken og sammen drar dette nytte av den meget gode gjennomsiktigheten (transp. dybde i toner fra stemmer/instrumenter) som dacen byr på. Derfor føler jeg at alle detaljer er tilstede og kommer frem da jeg spiller. At jeg da sier analogt tilsnitt i lydsignaturen fra dacen (kontra f.eks Hegel) så mener jeg bare at den bruker et ørlite strøk av sin evne til å pusse vekk de ytterst skarpeste transienter (har lyst til å kalle dem elektrisketransienter) for disse er ikke troverdige eller har opphav i virkelig lyd allikevel. Alt er med, bare litt naturligere og behagelig å høre på 8)
Men dette er litt vanskelig å beskrive på en forståelig måte, det beste er å høre dette ;)
Vi blir sikkert ikke enig uansett Lyngen, men med dine ht som har den beste diskant jeg noen sinne har hørt, hadde jeg kjøpt meg Moon ;D ;D

gismo

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Ser det ligger 2stk audio Note dacer på brukten no.
Den 2.1 utgaven frå plinius må vel vere ein no brainer til betalbar pris.

Kan umulig vere andre kandidater i samme prisleie som er bedre enn den.
Også ein 1.1utgave som selges av Olof(uppgrade),inkl drivverk,til bra pris.

Skal ein feks kjøpe fabrikkferdig An dac med den kvalitet på komponenter i begge nevnte dacer,må du legge langt større beløp på bordet,det er sikkert.

Mvh.

U

utgatt60135

Gjest
gismo skrev:
Vi blir sikkert ikke enig uansett Lyngen, men med dine ht som har den beste diskant jeg noen sinne har hørt, hadde jeg kjøpt meg Moon ;D ;D

gismo
Det kan godt være at det hadde vært en knall match :). Men demolån blir vanskelig.

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Denne bør vel nevnes, desom 10-15K er en overkommelig pris..

http://www.nuforce.com/hi/products/Dac-HPAmp/dac9/index.php

En haug med innganger, variabel og fast utgangsignal, hodetelefonutgang, fjernkontrol osv.
Den låter i hvertfall fantastisk i butikken til Renaissance Audio i Bergen. Roald pleier å være grei mht utlån..

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.231
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ingen som nevner Benchmarl DAC1 USB. Er det forsi den er utdatert og ikke lenger verd sin pris? ???

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
vinagunner skrev:
Ingen som nevner Benchmarl DAC1 USB. Er det forsi den er utdatert og ikke lenger verd sin pris? ???
Fortsatt en god DAC, synes jeg - men skal du bruke den som forforsterker, vil jeg anbefale Pre-utgaven av Benchmark - evt. HDR-utgaven hvis fjernkontroll er et must.

Topp Bunn