Hvilke CD - plater (LP) mener dere vi skal styre unna, pga. dårlig lyd!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Dette kan være re-utgitte(re-issue), eller andre utgivelser, det være seg nye, eller eldre!

Starter med Queens of the Stone Age: Era Vulgaris (2007), håpløst dårlig lyd :'(

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Forsetter med Natasha Bedingfiel: Pocket of sunsine (2007)

Denne er så overkomprimert, at den kun fikk tre runder i CD spilleren :'(

Den havna hos brutter,n, som så mange andre møkka CD-er, pga. dårlig lyd :mad:

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Hva er det som gjør at bruttern din kan høre dette, men ikke du ?

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
La meg gjette :)

Han har et anlegg der man kan justere lyden.. bass/diskant minimum, men kanskje også loudness ? ;)

Alternativet er at han driter i lyden og bare hører på musikken....

(Det finnes musikk som høres bedre ut på Fisher anlegget til foreldrene mine (MED femtrinns equalizer) enn i noen av mine anlegg... det har med innspillingen å gjøre imho ;D

Det er umulig for et anlegg (uansett hvor bra) å gjengi alle innspillinger med "ikke vond" lyd ;)

rolfozzy skrev:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Høyere toleransegrense for dårlig lyd, noe som til slutt nok er et greieste. Jeg forsøker å bli mest mulig slik, men lykkes ikke 100%. Men såkalt loudness-war kan jeg overleve med i en god del tilfeller, bare jeg ikke spiller for høyt i edru tilstand. ::)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Dere har rett begge to, men den største forskjellen, er nok allikevel en pris differanse på anleggene, på "kun" 220,000 N.Kr. i Flinkgutt sin favør ;)

Skyt i vei med feil kjøpene deres, så slipper vi andre å kaste bort mere penger enn nødvendig!

Ps. Den ene strømkabelen her, koster faktisk mere enn hele anlegget hans, det vil også si at ørene (elefant) hans heller ikke er trimmet inn for dr... lyden, som mange gjerne vil prakke på oss vanlige dødlige :eek:

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
pstraums skrev:
La meg gjette :)

Han har et anlegg der man kan justere lyden.. bass/diskant minimum, men kanskje også loudness ? ;)

Alternativet er at han driter i lyden og bare hører på musikken....

(Det finnes musikk som høres bedre ut på Fisher anlegget til foreldrene mine (MED femtrinns equalizer) enn i noen av mine anlegg... det har med innspillingen å gjøre imho ;D

Det er umulig for et anlegg (uansett hvor bra) å gjengi alle innspillinger med "ikke vond" lyd ;)

rolfozzy skrev:
Jeg har en 2-3000 cdplater her. Kanskje noen fler. Gidder ikke telle. Det er selvfølgelig forskjellig lydkvalitet på de. Men jeg har ingen som er så dårlig at de ikke kan spilles.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Så klart de kan spilles, men helst da med minimum 20 drinker med vodka og Coca Cola (mye is), men vil helst slippe :-[ Får så vondt i hodet dagen etter :-\

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Handla Pink Floyd - "Wish you were here" på CD sist sommer, den låter faktisk så meningsløst flatt og kjedelig at jeg ikke orker å spille den. EMI -94

Mvh. RS

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
R.S. skrev:
Handla Pink Floyd - "Wish you were here" på CD sist sommer, den låter faktisk så meningsløst flatt og kjedelig at jeg ikke orker å spille den. EMI -94

Mvh. RS
Låter bra her. Du har for dårlig anlegg.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
R.S. skrev:

Mvh. RS
Det er jo plater vi som oftest kjøper for å få spektakulær lyd, så når det blir flatt og kjedelig lytter vi ikke så mye til det. Kun eventuelt for å høre på enkeltsanger fordi vi liker låten. Ellers blir det litt kjedelig å høre på en hel plate hvis ikke lyden er bra nok. Så sterkt står ikke musikken alene, for produksjonen er like viktig som låtene i seg selv.

Selv om ikke hybrid-versjonen av Dark Side er spesielt bra den heller, men den gamle cd-versjonen jeg hadde fra åttitallet låt tammere enn den. Det kan ha noe med utgivelsesland, men det kan jeg ikke huske noe om i dag. Den er forlengst gitt bort.

Jeg har en advarsel som er verre enn det meste, spesielt siden det er en av favorittene til mange. Den originale utgivelsen av Elvis Costellos "King of America" fra 1986 (på cd) er faktisk overstyrt tvers igjennom. Heldigvis (for meg) leste jeg at den var gitt ut på ny en gang på nittitallet i TAS, og at lyden skulle være ordnet skikkelig opp i. Det førte til en kjapp tur til nærmeste platepusher for å kjøpe nytt eksemplar. Som bonus fikk jeg masse bonusmateriale, så det er den erstatningen jeg har foretatt som har gitt meg mest glede.

Det bør nevnes at selv om den originale platen fra åttitallet led skrekkelig under lyden, så har den alltid vært en av mine mest spilte plater, både før og etter skifte. Men vær obs på at originalen er aldeles grusom hvis den skal handles inn brukt, og det er sikkert den mest vanlige på bruktmarkedet. Musikalsk er den et must, så kjøp den i remastret utgave først som sist. Jeg husker at jeg gav den så god kritikk for musikken i sin tid at jeg mente at lyden kunne tåles å høre på.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
rolfozzy skrev:
R.S. skrev:

Mvh. RS

Pøh :p

Mvh. RS

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Sliter med å finne cder som har for dårlig lydkvalitet til at det ikke spilles. Kjøper uansett bare musikk jeg vil ha for musikkens skyld ikke lydkvaliteten. Kul bonus er det dog om lyden er superbra

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
R.S. skrev:
rolfozzy skrev:
R.S. skrev:

Mvh. RS

Mvh. RS
Jeg har kanskje en annen utgave. Det er faktisk en av de få jeg har som låter bedre på cd enn vinyl.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
rolfozzy skrev:
R.S. skrev:
rolfozzy skrev:
R.S. skrev:

Mvh. RS

Mvh. RS
Jeg har kanskje en annen utgave. Det er faktisk en av de få jeg har som låter bedre på cd enn vinyl.

Den jeg har er nok den bleikeste CD-plata jeg har hatt i hus, får ta den med til deg og bytte om når du ikke ser.. 8)

Mvh. RS

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Sliter med å finne cder som har for dårlig lydkvalitet til at det ikke spilles. Kjøper uansett bare musikk jeg vil ha for musikkens skyld ikke lydkvaliteten. Kul bonus er det dog om lyden er superbra
Jeg gjør ingenting for å finne slike plater. ;D

Men jeg forstår selvsagt hva du mener, og det samme gjelder meg. Den eneste platen jeg har eid som faktisk hadde for dårlig lyd til å spilles var en bootleg av Beatles live. Det var faktisk helt umulig å høre hvilken låt de spilt, men noen ganger klarte jeg å koble at det kunne være Beatles, og derav finne frem til hvilken låt det var. Hørte den en gang, og gav den i bursdagsgave til en som ikke hadde cdp på kødd. Knapt nok brukenes som kakespade, for det testet vi i selskapet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
baluba skrev:
65finger skrev:
Jeg gjør ingenting for å finne slike plater. ;D
;D ;D ;D

U

utgatt60135

Gjest
Styrer aldri unna veldig god musikk p.g.a. dårlig lyd. Løsningen? Ikke spille så høyt. Alternativ løsning? Velg et anlegg som er myk/rund i kantene.

Men etter hva jeg leser i HiFi-debatter: Velg riktige produkter så tar de gull og gråstein like godt. Forstå det den som kan.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg håper virkelig dere mener "hvilke LP'er skal vi styre unna, pga. dårlig lyd" i betydningen "hvilke utgivelser skal vi kjøpe på CD" ??

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Styrer aldri unna veldig god musikk p.g.a. dårlig lyd. Løsningen? Ikke spille så høyt. Alternativ løsning? Velg et anlegg som er myk/rund i kantene.

Men etter hva jeg leser i HiFi-debatter: Velg riktige produkter så tar de gull og gråstein like godt. Forstå det den som kan.
SL6 er god medisin. :)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Placebo: Black marked music (2002)

En håpløs innspilling ??? :-[ :-[

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Zomby_Woof skrev:
Jeg håper virkelig dere mener "hvilke LP'er skal vi styre unna, pga. dårlig lyd" i betydningen "hvilke utgivelser skal vi kjøpe på CD" ??

Både CD-er og LP-plater kan anmeldes i tråden, bare sett det i parantes. Hvis ikke annet oppgitt, så er det Cd-er som gjelder ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Lyngen skrev:
Den plata spilte jeg "døgnet rundt" en periode. Gjerne ganske høyt også. Ikke noe referanselyd nei (ikke blant de verste, imo), men styr for all del ikke unna plata ;).
Musikken er bra den, men platen er så slitsom og overkomprimert i lyden at jeg ikke makter å høre på den uten å få vondt i hodet, og jeg er ikke spesielt sart når det kommer til musikk heller. Men det finnes sikkert mye verre også, men man bør ikke belønne dem som ødelegger musikk på denne måten ved faktisk å kjøpe platen. Da får de bare blod på tann.

(kaller forøvrig alle album for plater, enten det er CD-plater eller LP-plater eller bare musikk frigjort fra anakroniske plastlegemer)

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.343
Sted
Nøtterøy
Styr unna denne på anlegget ditt. Stor skuffelse. Det låter helt råttent! :p Overkomprimert.
Spiller den kun i bilen, for musikken er bra.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Hvis ei skive er bra kjøper jeg den uavhengig av lydkvaliteten, men det er selvsagt en bonus at det låter bra, ingen tvil om det.
Men det er uaktuelt for meg å avstå fra et platekjøp bare fordi lyden er dårlig. Musikken er alfa og omega. Og alt det som er imellom. :)

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
Andy skrev:
Styr unna denne på anlegget ditt. Stor skuffelse. Det låter helt råttent! :p Overkomprimert.
Spiller den kun i bilen, for musikken er bra.

I mitt anlegg låter nå denne faktisk ganske bra. Så det er kanskje ikke noe fasitsvar på hva som er en bra eller dårlig innspilling. Kanskje det avhenger litt av anleggene våre også.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Tom Tom Club: Tom tom club, de luxe (3 x) utgave fra 2009.

Denne står det ingen verdens ting på, men regner med at det er en reissiue/reutgivelse.

Den må skrus opp 8 - 10 db. for å høre tilnærmet lik andre Cd-er, som så mange andre reutgivelser!

Ps. Den kan spilles i bilen uten problemer!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Eric Clapton: Ocean boulvard, deluxe utgave (2 X) fra 2004.

En skikkelig mø... CD :'(, styr unna, selv om det er en orginal remaster sound!

sims

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
133
Sted
Trondheim
Har netopp kommet hjem med den nye cden til Airbourne:no guts ,no glory. Hadde sett frem til denne da den forrige skiva var veldig bra.Trodde nesten det var noe galt med anlegget da cden snurret igang :-\.Skjønner faen ikke at det går an å ødelegge ei skive med så dårlig produksjon,nei dette var nitriste greier :(

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Judas Priest remasters suger, og orginalene er tafatte, her er det faktisk kun vinyl som gjelder.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.361
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:

Jeg gjort flere tabber og bommerter når jeg har prioritert musikkjøp etter godlyd på innspillingene («uavhengig av musikkvalitet»), enn det jeg har gjort når jeg har prioritert god musikk («uavhengiog av lydkvalitet»). Det værste med å gå rundt «å prioritere god lyd» er at det er alt for mange musikalske pærler som evt. velges bort, det at det jeg har kjøpt forbannet mye kjedelig musikk «fordi» det var «audiofile utgivelser» kan jeg for såvidt «leve med».

EDIT en utgivelse som kommer midt i denne skjæringen er The Stooges med Raw Power - Iggy sin totalt feilslåtte «digitale» remastering anno 1997 (?) - «tonnevis» av digital klipping og et RMS nivå omkring -3 dB FS(!) og «Null» dynamikk => kjøp vinyl i stede, da er man sikret mot slikt tøv (det er bare så synd at den orginale vinylen feiler på «alle» andre områder ...).

mvh
KJ

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Kjøpte Pink Floyd`s Animals på vinyl for en tid tilbake, det er en svensk pressing, tror det må være den dårligste vinylskiva jeg har hørt, høres nærmest ut som om det ligger et tykt teppe over begge høyttalerne :p
Skal du ha denne på vinyl, så styr langt unna svensk produksjon.....

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Halux skrev:
Kjøpte Pink Floyd`s Animals på vinyl for en tid tilbake, det er en svensk pressing, tror det må være den dårligste vinylskiva jeg har hørt, høres nærmest ut som om det ligger et tykt teppe over begge høyttalerne :p
Skal du ha denne på vinyl, så styr langt unna svensk produksjon.....
Spansk pressing av Aja fra tidlig åttitall. Det var ikke et vanlig teppe foran høyttalerne, men et ekstra tjukt og godt vegg-til-veggteppe med gummi under. Aj aj aja, den var skikkelig fæl. Ble byttet ut med amerikansk pressin nesten uten spilletid.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.782
Sted
Hus
Deep Purple In Rock er også en skive en må styre unna både på cd og lp. Tragisk, for det er et rockedokument av dimensjoner. Mastertapen er så ullen at det håpløst å få god lyd ut av den selv om en remastrer den :mad:

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
584
Torget vurderinger
2
Bartesam skrev:
Deep Purple In Rock er også en skive en må styre unna både på cd og lp. Tragisk, for det er et rockedokument av dimensjoner. Mastertapen er så ullen at det håpløst å få god lyd ut av den selv om en remastrer den :mad:
Som æ skulle sagt det sjøl,har den på cd og har lånt den på vinyl,låter like ille og det e fan så synd pga musikken :'( Skiva e jo et mesterverk 8)

mvh Filip

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Deep Purple's 'made in Japan' på cd er helt tragisk i forhold til vinyl'en.verdens tøffeste liveplate,men den cd'en jeg har får stå i fred i arkivet.

underlig at nye Jaga Jazzist låter dårlig hos noen.har ingen problemer med den på mitt midrange anlegg.

cd-plater med elendig lyd i min samling er :

The Wedding Present -Tommy
Fields Of The Nephilim - Laura
Bauhaus - press the eject and give me the tape

mvh. s,

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Linda Ronstadt: Collector Edition (3X) 2009

Gjør hva dere vil, men for all del ikke kjøp denne Cd-en. Dette må være en pirat kopi!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
City Boy: City boy
Dinner at ritz
Book early
Young men gone west
The day the earth go fire

Disse fem CD-ene er kun en rerelease utgivelse i 2008, og tviler sterkt på at det er gjort noe som helst fra LP utgivelsene!

Det er direkte dårlig lyd i alle CD-ene, og faktisk helt bortkastete penger å kjøpe de opp igjen, hvis dere har de tidligere utgivelsene!

Topp Bunn