Hvilke bokser skal dere kjøpe?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Mdt har en ny kampanje på gang, denne gangen med klassiske boks-sett fra EMI. Her er det mye snadder som går under 200kroners-grensen.

I dag dumpet denne ned i postkassen:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/Special Offers/5629172.htm

Her har EMI samlet tre gamle fullpris-cder i et praktisk cover til lavere pris enn en av enkeltcdene koster i Norge.

Men jeg må selvsagt skaffe mer. Komplett Debussy med Walter Gieseking frister, det samme gjør Beethovens sonater med Arthur Schnabel, Chopin med Cortot, Haydn-boks med Sigiswald Kuiken og selvsagt sene Beethovensonater med Solomon Cutner.

Noen andre som er anbefalt?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Tydelig at de reserverte det dølleste bildet for billigcden ja.

Når vi er inne på rimelige dobbeltcder fra Channel så er denne også en vinner - cellosuitene er jo noe man kan ha MANGE innspillinger av:


http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CCS12298.htm

Og så ser jeg at jeg glemte å linke til EMI-kampanjen for de som måtte være interessert: http://www.mdt.co.uk/MDTSite/search/Special Offers/SO_EMI_Box/EMIBOX0806/

Og til slutt må jeg bare også si at Yefim Bronfman og David Zinman har gjort det igjen med sin nye, transparente, klassiske, ja nesten kammeraktige, superbillige innspilling av Beethovens 5. pianokonsert, som jeg også mottok i dag. Ble helt hypnotisert av den langsomme satsen, tror Debussy ville likt denne spillingen.
 
K

kbwh

Gjest
Dette er på et vis off topic, siden platen ikke er på salg og ikke er en boks heller: Akkurat nå spiller Ketil Haugsand Goldbergvariasjonene på Cembalo her hos meg (Simax). Det er veldig flott, og i skarp kontrast til Glenn Goulds '55 som er den andre innspillingen jeg har.

På EMI kan jeg godt tenke meg Jansons Sjostakovitsjsymfonier som du har nevnt tidligere, Bach_Man, siden jeg har stor glede av min nyinnkjøpte kvartettboks med Emersongutta.

Tilbake til Bach (og Dresden også, forresten):
Noen som kan tenke seg å høre denne Magnificaten?:

Plateselskap, kor og orkester er alle fra Dresden og Rademann dirigerer. Jeg har sjanset (opplyst riktignok)på kjøpet, og mener den er riktig god, men har ikke sammenliknet f.eks med Gardiners innspilling.
Heinichen-messen er riktig verd en lytt den også.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Golbergvariasjonene ja, der har du et emne! Har ikke Haugsand, men den står på ønskelisten. Har imidlertid Pierre Hantai sin Opus111-innspilling fra 90-tallet, også cembalo. Andras Schiff skriver i tekstheftet til sin (glimrende) pianoversjon på ECM: "hånden på hjertet, kan du høre på en cembalo i 70 minutter". Svaret for min del er et rungende ja.

Så også at mdt har Wanda Landowska sin Goldberg på tilbud. Dette var kvinnen som i sin tid overbeviste musikkeliten om at Bach skulle spilles på cembalo, og det gjorde hun så godt at pianister knapt turde å røre Bach før Gould kom med sin innspilling i 55.
 
K

kbwh

Gjest
Det er min første Cembaloplate, faktisk! Jeg merker at instrumentet er mindre egnet som bakgrunnslydgenerator enn et piano. Gould kan surre å gå, men Haugsand krever at jeg hører etter. Kan imidlertid være en tilvenningssak. Opptaket til Simax er okkesom i demoklasse.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
styrken til instrumentet er jo at cembalisten kan ornamentere musikken veldig mye, slikt er/var det jo forventet at utøveren skal brilliere med på improvisasjonsbasis i barokkmusikk. På et moderne piano vil ornamentene lett forsvinne i grumset klang, mens på cembaloen kan han slå seg løs. Hvis han ikke slår seg løs forsvinner litt av poenget og da sitter lytteren igjen med svarteper så å si.

Prøv gjerne konserter med cembalo (den 5. Brandenburg f.eks.). Balansen mellom solist og orkester forskyves betraktelig i forhold til et piano.
 
K

kbwh

Gjest
Oj, men jeg har jo Pinnock i hylla! Glemmer at instrumentet er tilstede på enkelte plater jeg har, for eksempel også Haydns Paris-symfonier med Kuijken.

Dette begynner å likne en fin aften på forumet!
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Er det cembalo på Kuijken sine Paris-symfonier? Tror ikke Harnoncourt har det - eller kanskje jeg ikke har hørt godt nok etter. Men det ble jo dog brukt i tidlige Haydn-symfonier.

Når det gjelder cembalo brukt som kontinuo (komp) så finnes det jo også hybridvarianter, som Angela Hewitt sin innspilling av Bachs konserter for Hyperion, der man inkluderer både cembalo og piano. Solisten kan da konsentrere seg om solomaterialet. Likevel ikke helt vellykket synes jeg, for cembaloen høres liksom bare sporadisk.
 
K

kbwh

Gjest
Er det cembalo på Kuijken sine Paris-symfonier?
Nå måtte jeg ta fram platene for å bekrefte. Jepp. Den ligger og ringer inni orkesterlyden (og er også kreditert i tekstheftet, puh!).
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Må sjekke selv. Noen spesiell sats der det er utpreget?
 
K

kbwh

Gjest
Utpreget og utpreget! Fra ca. 1:30 inn i andresatsen på nr. 82 f.eks. Diskrete greier.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Klarer ikke å finne det på Consentus Musicus/Harnoncourt sin cd. Kjenner jeg ham rett hadde han nok meninger om den saken. I symfoni nr. 92 (Oxford) får jo forøvrig cembaloen (vel fortepiano er det vel egentlig) lov å skinne i noen egne trudelutter. Dette må jo ha vært merkelig på den tiden, da Mozarts tre siste symfonier allerede hadde flere år på baken og mindre enn ti år før Beethovens første symfoni.
 
K

kbwh

Gjest
Hvor "riktig" det er å bruke cembalo continuo i Paris-symfoniene er jeg usikker på. Må lese litt Robbins-Landon tror jeg.
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Denne boksen er superb hvis man liker cembalo (harpsichord). Helmut Walcha var en av de store Bach-tolkerne på orgel og cembalo, og for meg låter Goldberg Variasjonene og Well Tempered Clavier SÅ riktig på dette instrumentet. Man kan høre at det var dette instrumentet denne musikken var skrevet for. Drawbacket er at cembalo kan ha en litt lys klang (i alle fall på mitt anlegg), men for meg gjorde det ikke noe for musikkopplevelsen.

Denne 5-CD'ers boksen kan bare skaffes fra www.amazon.fr. Den koster bare 22 Euro og er et scoop! :). Flott inngangsport til dette instrumentet.



http://www.amazon.fr/Clavier-bien-t...ef=sr_1_2/171-5395430-1557817?ie=UTF8&s=music
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Disse mdt-tilbudstrådene er helt glimrende!
Takk for tipsene :)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
hmmm, så de gir ut denne ennå en gang... Jeg er litt misfornøyd med lyden på den versjonen jeg har nå, som generelt er en noe simpel gjenutgivelse (men godt kjøp til prisen!). Forhåpentligvis er den nye remastringen bedre. I så fall har jeg sikkert snart en billig Perahia-boks til salgs.:)
 
K

kbwh

Gjest
De har kjørt den gjennom DSD-kverna denne gangen. Om de har brukt ørene samtidig vet jeg ikke, men vi kan jo håpe. Det er mulig at jeg snart har noen enkeltCDer til salgs :)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Nå er jeg usikker på hva som inngår i en slik remastring, men Perahia har hatt rimelig bra lyd på de siste cdene sine. Kanskje var det litt unødvendig å ta med lyden av negler som treffer tangentene på Goldbergvariasjonene, kanskje en privat variant av Goulds synging, men om vi holder manikyren utenfor: generelt sett ideell lyd. Det er kanskje lov å håpe at noen av de samme folkene har vært involvert i dette remastringsprosjektet?
 
Topp Bunn