Hvilke av disse spillerne til Accuphase AC-2?

BirgerG

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2012
Antall liker
1.040
Torget vurderinger
1
Har flere vinyl "snurrer".
Formentlig beste er en Linn LP 12 med ekstern strøm forsyning (kjøpt brukt og usikker på eksakt utgave) den har en Accuphase AC-2 MC pu, men får om kort tid en Ortofon Cadenza Black.
Kommer antagelig til å flytte AC-2 til en av mine andre spillere. Hvilken bør få "æren"?
Lenco L-78, L-75 (har 3) Thortens 150 MKl og MKll, samt Thorens TD 318MKll.
Alle er originale med untak av nye belter/hjul og nye kniv lager på Lenco.

Besvarelse bør basere seg på erfaring med minst to av disse. Regner ikke med den stor forskjellen på L-75 og L-78 og sikkert ikke MKl og ll fra Thorens, men siste antagelig? beste.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.655
Torget vurderinger
28
Det viktigste er at pickupen passer til armen hva gjelder stivhet på pickup og effektiv masse på armen. Det er ingen direkte sammenheng mellom pickup og spiller så der er det vel først å fremst å velge den du mener er best av de du har?

BirgerG

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2012
Antall liker
1.040
Torget vurderinger
1
Tja, skjønner vel hva du da sier, men min kunnskap om temaet, som da aktualiseres er for å si det forsiktig mangelfull.
Både Lenco og TD 150 har vel relativt tunge armer (men balanseres jo ut til å matche ønsket nåletrykk)
Om spesifikasjonene til PUen hjelper, limer jeg inn og håper på litt (for meg) besluttnings hjelp.

The Accuphase AC-2 is a
moving-coil phono cartridge with a 0.18mV output voltage, a 20 Hz to 60 kHz frequency response, and a recommended tracking force of 2.0 grams. Other key properties include a 4-ohm internal impedance, a line-contact stylus, a 20-degree vertical tracking angle, and a weight of 9.5 grams.

• Type: Moving coil
  • Output Voltage: 0.18mV at 1kHz
  • Frequency Response: 20 Hz to 60 kHz
  • Channel Separation: 30dB at 1 kHz
  • Channel Balance: 0.5dB at 1 kHz
  • Internal Impedance: 4 ohms
  • Recommended Load Impedance: >50 ohms (for head amplifier) or >3 ohms (for step-up transformer)
    • Vertical Tracking Angle (VTA): 20°
    • Compliance:
      1764051773565.gif

15×10-615 cross 10 to the negative 6 power
      dyne/cm
    • Stylus Type: Line contact diamond
    • Tracking Force Range: 1.5 to 2.5 grams
    • Recommended Tracking Force: 2.0 grams
    • Weight: 9.5 grams

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.655
Torget vurderinger
28
Pickupen er har relativt høy compliance. Det betyr at den i hvert fall ikke er stiv. Da skal den heller ikke ha de tyngste armene.
Du lister hvilke spillere du har, men ikke hvilke armer, så det er vanskelig å gi noen fasit på dette.

Vær også oppmerksom på at en del japanske produsenter oppgir compliance med 100hz og ikke 10 hz som er standard i resten av verden. Det betyr at du skal multipliserere tallet du bruker med 1,5-2 (dersom man har oppgitt compl. for 100hz) når du bruker denne formelen:

Uansett så står jeg ved at denne pickupen er medium til myk og at en arm med medium til lav masse trolig er å foretrekke.

Det er et svært lavt utgangssignal på denne, så pass på at du får høy nok forsterkning i riaa og eventuelt stepup, hvis ikke vil den bli llitt blodfattig.

Topp Bunn