hvilke 12ax7 rør i riaa?

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
521
Antall liker
995
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Har kjøpt nytt riaa trinn (LM-LP33) og ønsker å bytte stock røra med noe bedre. Vurderer Svetlana Winged "C" eller JAN General Electric.
Noen som har råd? Eller eller andre forslag til gode rør til mitt riaa trinn?
 

RC30

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2005
Innlegg
155
Antall liker
252
Hei, nå kjenner ikke jeg RIAA'en din, og det er selvfølgelig et utall av mulige varianter når det gjelder smak og behag, men gitt at glødespenningen i apparatet er 6,3 volt kan jeg anbefale et forsøk med ECC808 i en passende adapter (ebay). Etter å ha prøvd mye forskjellig NOS rør som blant annet Telefunken smooth plate og Mazda 12AX7S silver plate/triple mica, har jakten på godlyden endt med Telefunken ECC808. Så vidt jeg vet ble de kun produsert av Telefunken og Valvo i Hamburg, jeg foretrekker som sagt Telefunken men Valvo-rørene er også gode. Den nest beste varianten jeg har prøvd i mitt anlegg er Siemens E283CC, et rør som også krever 6,3 volt glødespenning og passende adapter. Lykke til i jakten :)
 

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Hei jeg har Lp33 selv. Jeg har ikke prøvd NOS enda, men har testa ut Genalex Gold Lion 12AX7GENGP og Psvane MK2 12AX7 T2. Av dem to likte jeg best Genalex røret. Genalex røret gir litt mere fyldig lyd, jeg synes det gir mere følelser til musikken. Har også prøvd røret i forsterkeren min som nå har NOS Philips Miniwatt og synes ikke det gjorde noe feil der heller. Begge de rørene gir et godt løft i forhold til rørene som følger med. Tror jeg kommer til å teste NOS Philips Miniwatt i phonotrinnet også etter hvert.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.921
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Har kjøpt nytt riaa trinn (LM-LP33) og ønsker å bytte stock røra med noe bedre. Vurderer Svetlana Winged "C" eller JAN General Electric.
Noen som har råd? Eller eller andre forslag til gode rør til mitt riaa trinn?
Jeg bruker Westinghouse nos rør som jeg kjøpte av Audiomix her på sentralen som jeg er veldig godt fornøyd med :) finnes nok noe som er bedre men jeg anbefaler deg å prøve dem.

mvh
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
521
Antall liker
995
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Vurderer også å test ut JAN 5771 Gray Plate.
Ser ikke ut til at Audomix har flere Westinghouse 12ax7 rør inne
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
En enkel og billig løsning er vel Golden Dragon 12AX7 Trustworthy.
Hør med Audiomix om tilgjengelighet.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Poenget er i hvilken retning du ønsker å dra lyden. Ulike rørtyper og fabrikanter har ulik signatur, signaturen vil variere fra produkt til produkt det plasseres i, men det kan likefullt sies noe universelt. Vil du ha feit, varm lyd så er ikke nødvendigvis Telefunken løsningen.

Jeg antar du mener 5751, ikke 5771. Jeg opplever ofte at disse gir noe fjernere, avdempet og slankere lydbilde enn 12AX7 der man i utgangspunktet har tenkt 12AX7.
 
Topp Bunn