Hvem vil egentlig ha "live lyd" hjemme?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Bare som et apropos til den stadig tilbakevendende debatten om hva som burde være refereansen. Her er en ikke spesielt flatterende omtale av ekte laiv lyd på Valle Hovin: http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article3195909.ece

En så dårlig konsertarena at det burde være en sak for forbrukerrådet mente skribenten. Og lyden er intet unntak.

Når konsertlyd ikke fungerer så kan man jo spørre seg hva som er den beste referansen.

Kjør debatt! ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.373
God live lyd er god. Ræva live lyd er ræva.

Jeg vil gjerne ha god live lyd hjemme.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Enig. God konsertlyd er et intressant mål for hjemmelyd. Motsatt det kunstige begrepet om plassering i dybde, sweetspot og fokus på detaljering.

Musikk skal leve!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.060
Jeg vil bare ha opplevelsen av å lytte til den analoge mastertapen, eller rett inn i opptaksrommet der hvor innspillinga opprinnelig fant sted, med minst mulig støy og forvregning.
Hvis jeg vil ha konsertopplevelsen, da går jeg på konserten. :)

Linus

Medlem
Ble medlem
06.11.2005
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Madonna og Valle Hovin er overhode ingen referanse. Jeg har vært på flere Procol Harum konserter på 1970-tallet som lydmessig går utenpå dagens referanseanlegg svært mange ganger.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Fint med god "live"lyd hjemme. Men stemningen er det viktigste når man er ute og ser band live

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Espen R skrev:
Jeg vil bare ha opplevelsen av å lytte til den analoge mastertapen, eller rett inn i opptaksrommet der hvor innspillinga opprinnelig fant sted, med minst mulig støy og forvregning.
Monitoring kalles det, og er slitsom synes jeg.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.060
Gjest skrev:
Espen R skrev:
Hvordan kan det være slitsomt å lytte til kilden uten støy og forvregning?

L

Lydkaj

Gjest
Nå man skal vurdere et fjernsyn er det jo klart hvad referencen er

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.779
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel siden "live" lyd er en fullstendig ubrukelig referanse - (hva er live lyd?) så er ikke det noe jeg har som referanse i oppsettet!

Siden jeg heller ikke har vært til stede under opptaket eller miksen så vet jeg ikke hva som skjedde der heller.

Derimot bruker jeg målinger, teori og ørene for å oppnå den lyden som gir mest ståpels!

Mvh
OMF

R

Rojoh

Gjest
Jeg liker best når lyden både engasjerer og får meg til å slappe av. Altså at man kan bli dradd inn musikken, eller man kan distansere seg litt (bakgrunnslytting). Hvis man får det til å relativt lavt lydvolum, da er jeg ganske fornøyd.

Mvh. Johan

L

Lydkaj

Gjest
Det er dybt chokerende at man på at hi-fi forum kan se så mange der er tvivl om hvad referencen er, i stedet snakker man om følelser, ståpels, og fed lyd. Jeg vil da ikke håbe at Bx selv er i tvivl om hvad referencen er.

G

Gjestemedlem

Gjest
Var på besøk hos en tjommy som har installert PA-anlegg i en stor kjellerstue. Til konsertfilmer og liveopptak var det slett ikke dumt det. Fin plass å drikke øl og høre på høy musikk. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lydkaj skrev:
Det er dybt chokerende at man på at hi-fi forum kan se så mange der er tvivl om hvad referencen er, i stedet snakker man om følelser, ståpels, og fed lyd. Jeg vil da ikke håbe at Bx selv er i tvivl om hvad referencen er.
Opplys oss Lydkaj

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Lydkaj skrev:
Referansen er det som er på innspillingen.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.779
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Lydkaj skrev:
Tja...du bor vel i Bergen - så du må gjerne stikke innom en tur for å høre hva man kan oppnå med slike referanser.

(Live lyd er jo så utrolig mange forskjellige ting - og siden den lyden i 99% av tilfellene ikke er fanget på CD platen jeg skal spille hjemme - så er det helt ubrukelig å ha live lyd som refeansen på hvordan en studio innspilling skal låte!)

Mvh
OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Espen R skrev:
Gjest skrev:
Espen R skrev:
Monitorlyd er ikke mindre støyfri enn hifilyd - heller mer. Monitoring har fokus på detaljer, er utviklet for å analysere musikk og skal avsløre mest mulig av det som er innspilt. Dette går på bekostning av det ørevennlige, homogene og varme - som oftest

Jeg vil ha et anlegg som er tilpasset rommet og musikksmaken min.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg ønsker ikke å ha lyden av en svett rockekonsert på Garage hjemme. Det ville fort ha gitt både tinnitus og utkastelse fra borettslaget. Lyden fra en orkesterkonsert i Grieghallen er kunne jeg derimot tenke meg å oppleve hjemme. Den silkemyke klangen og uanstrengete detaljeringen, kraften, dynamikken og henrivende subtiliteten i det hele. Når man hører slikt blir det bare tullete å diskutere hva man bør strebe etter.

U

utgatt60135

Gjest
Personlig har jeg aldri hørt god live lyd. Som regel bare en lydvegg som låter skjærende, tynt, forvrengt og med overdreven romlete bass. Det motsatte av hva jeg vil ha i stua.

U

utgatt60135

Gjest
Gjest skrev:
Monitoring har fokus på detaljer, er utviklet for å analysere musikk og skal avsløre mest mulig av det som er innspilt. Dette går på bekostning av det ørevennlige, homogene og varme - som oftest
De monitorene jeg har hørt tyder mer på det motsatte (helt sikkert unntak). Skulle de virkelig hørt alt kunne de heller tatt seg en tur til Roysen tror jeg :).

U

utgatt60135

Gjest
Gjest skrev:
Espen R skrev:
Litt merkelig kommentar :-\.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.060
Gjest skrev:
Espen R skrev:
Gjest skrev:
Espen R skrev:
Monitorlyd er ikke mindre støyfri enn hifilyd - heller mer. Monitoring har fokus på detaljer, er utviklet for å analysere musikk og skal avsløre mest mulig av det som er innspilt. Dette går på bekostning av det ørevennlige, homogene og varme - som oftest

Jeg vil ha et anlegg som er tilpasset rommet og musikksmaken min.
Du tar feil, eller du skjønner ikke hva jeg mener. Du tenker HiFi. Dette gjør du fordi du baserer din nåværende tenkning på tidligere erfarte opplevelser.
Her er et eksempel som illustrerer hva jeg mener.

John Atkinson Og John Marks ble inivitert inn til Sony Music Studios i anledning noen spørsmål vedrørende mastertapene til Miles Davis innspillinger. Der fikk de blant annet høre "Kind of Blue" avspilt direkte fra båndmaskinen, forsterket og ut gjennom høyttalere. Dette side-by-side med den ferdige SACD utgaven. Når du lytter fra kilden, 15ips mastertapene i dette tilfellet, vil du føle en ekstrem nærværsfølelse og intimitet til musikken. Det er dette som er "bak" mikrodetaljene i musikken. Dette fordi den er så ekstremt oppløst og detaljert med fravær av støy og forvregning. Da høres det ikke lengre ut som HiFi.

Det er dette som er målet med musikkanlegget mitt, å komme så nær denne opplevelsen som mulig.

Hele historien finner du her:
http://www.stereophile.com/thefifthelement/206fifth/index.html

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hva menes med "live lyd"?

Jeg er en som søker live lyd, men det betyr ikke at jeg vil at det skal høres ut som på konsert. Det jeg vil er at opplevelsen av musikken skal være et stykke på vei som om man var på konsert. Det skal engasjere og det skal være sånn at man gleder seg til å egge på et stykke vinyl på snurreren og sette seg ned i godstolen, og man skal kjenne på energien som musikerne formidler.

A

atlechri

Gjest
Hei!

OK, og det du mener er at du ikke vil at det skal høres ut som om musikeren spiller for DEG??
Er det noe jeg ikke forstår...

Hilsen Atle

U

utgatt60135

Gjest
Espen R skrev:
Det er dette som er "bak" mikrodetaljene i musikken. Dette fordi den er så ekstremt oppløst og detaljert med fravær av støy og forvregning. Da høres det ikke lengre ut som HiFi.
Det er HiFi det, imo. Men vi legger visst forskjellig i ordet HiFi da ???.

Så må vi være nøye med å presisere om man snakker om PA lyd eller uforsterket fremfølelse folkens.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.060
Lyngen skrev:
Espen R skrev:
Det er dette som er "bak" mikrodetaljene i musikken. Dette fordi den er så ekstremt oppløst og detaljert med fravær av støy og forvregning. Da høres det ikke lengre ut som HiFi.
"HiFi" er i denne sammenheng brukt som et negativt ladet ord. "HiFi" låter nesten alltid elektronikk (mer eller mindre), hvis du skjønner hva jeg mener. :)

Når mastertapene av Miles Davis ble avspilt i studio hadde nok lyden en ekstrem grad av oppløsning og "detaljering". Derfor hørtes det ikke lengre "detaljert" ut, men homogent og sammenhengende. Når HiFi-entusiaster klager over at lyden er så ekstremt detaljert og oppløst at det blir slitsomt å lytte til, da er sanninga den at det ikke er så oppløst og detaljert, heller motsatt. (støy og forvregning reduserer den faktiske oppløsninga)

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
"Live"-lyd kommer fra scenen, fra musikerne. Ikke fra lydanlegget.

Man kan ikke få live-lyd i stua, medmindre man har musikere på plass.
PA'en er en nødvendighet slik at alle skal høre........

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
2
det er morro å koble gitar og mic til hifièn. det er noe annet enn plater lissom :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
atlechri skrev:
Hei!

OK, og det du mener er at du ikke vil at det skal høres ut som om musikeren spiller for DEG??
Er det noe jeg ikke forstår...

Hilsen Atle
Hva? Ikke spiller for meg? For en utenkelig tanke. ;D

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Lydkaj skrev:
Nå man skal vurdere et fjernsyn er det jo klart hvad referencen er
Ikke for dig har jeg lagt mærke til. Du vil have extra kolorit og med hifi er det nærmest omvendt ! ;D

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg jakter ikke på Live opplevelsen!!!
Jeg hater jakten etter dette. Den er fånyttes (til våre danske venn: It has no meaning betyr det ordet..)
Jeg nyter musikken!

Mitt annlegg går som sagt ned til 12hz med lekende letthet og jeg synes at det å ha alle hz med er det viktigste element!!
Frekvenskurver bryr jeg meg ikke om!!!
Det jeg vil ha er korrekt impulsrespons!!! Korrekt fase!!!
Alle bølger i takt!!!

Ellers driter jeg loddrett i nøytralitet og alt dette! Jakt på den som vil, gå vill med ett smil sier jeg!!!
Live er konsert!!! og det er opplevelsen! Det er intet high fidelity over en konsert! Den er brutal, ærlig og vakker!!! Men den mangler
oppløsningen til våre annlegg, men taqr igjen i dynamikk og det å da SE/FØLE musikken!!!
Dette kan vi ikke gjøre hjemme!!!
Ikke gå på jakt etter det! Du kaster bort tiden!!! Intet annlegg noensinne vil gi "live følelsen" !!!
Jeg har ingen tro på at det blir noensinne mulig!!!

Hva jakter jeg etter? Intet! Jeg spiller musikk, jeg lytter, og gleder meg!!!

Musikk er ett skaperverk. Når skaperen er fysisk i rommet, da forsvinner alle hindringer!! Man bare nyder!!!
NYD!!!

mvh

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Helt ærligt det kan ikke lade sig gøre at få korrekt fase og impulsrespons hvis du driter i frekvensgangen. Det hænger uløseligt sammen.

U

utgatt60135

Gjest
Espen R skrev:
Lyngen skrev:
Espen R skrev:
"HiFi" er i denne sammenheng brukt som et negativt ladet ord. "HiFi" låter nesten alltid elektronikk (mer eller mindre), hvis du skjønner hva jeg mener. :)
Nei, kan overhodet ikke forstå at høy troverdighet kan ha negativ ladning. 100% positivt!

U

utgatt60135

Gjest
trex skrev:

What?

Sies mye rart i denne tråden.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.779
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Imperial skrev:
Frekvenskurver bryr jeg meg ikke om!!!
Det jeg vil ha er korrekt impulsrespons!!!
Regner med at du vet at med korrekt impulsrespons så er også frekvenskurven riktig - og er den ikke det - så kan du ikke få riktig impuls!

Mvh
OMF

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Live konserten, den er en grøt av lyd...
Vil jeg ha den hjemme?
Nei...

Hva vil jeg ha?
Minnet!

mvh

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Lyngen skrev:
trex skrev:

What?

Sies mye rart i denne tråden.

Man skjønner denne hvis man har spilt selv :)

Live-lyd er produksjon av musikk, hifi er reproduksjon.

Topp Bunn