|
Fritt omskrevet etter Martin Kolbergs; fagbevegelsen, fagbevegelsen, fagbevegelsen:Skink_123 skrev:Båndbredden på hele kjeden har mye å si for klangen. Alle begrensninger endrer klangbalansen.
Båndbreddebegrensninger finnes reelt to steder: På CDen og i høyttalerene. Musikk på CD inneholder sånn ca 20-20kHz. Det er nada elektrisk sett.Skink_123 skrev:Båndbredden på hele kjeden har mye å si for klangen. Alle begrensninger endrer klangbalansen.
Hvis kun et merke var aktuelt, ja. Men når prinsippet pre/power sammenlignes så må begge koste like mye. Og da må vi ty til et annet merke enn Naim for å vurdere hva som gir mest for pengene. Det tok jeg som en forutsetning for selve debatten. For som jeg skriver, du får stort sett det du betaler for.Vidar P skrev:Man kommer vel til et nivå hvor fordelene oppveier ulempene vil jeg tro. Et sted hvor ting som støy og EMI begynner å bli et poeng. Siden du nevner Naim, så er det også verdt å nevne at ingen Naim preamp noensinne har hatt innebygd psu med dertil AC. Hinter kanskje til hva noen mener kan være ulemper med pre og power i samme boks.Petterone skrev:Men det er vel så enkelt att mange merker som Naim,Bryston etc bare lager intergrert opp til en hvis kvalitet,vil du videre må du ha pre/powerKjøper du en integrert forsterker til en million kroner så er den ikke mindre seriøs eller vellydende enn en pre/Power til samme pris
Nei, det får jeg ikke til å stemme. Hva som har mest å si for klangen? Det er vel ulike former for forvregninger, men dette bør vel sivilingeniører svare på tror jeg.Skink_123 skrev:Båndbredden på hele kjeden har mye å si for klangen. Alle begrensninger endrer klangbalansen.
Hva med upsampling og vinyl? High rez filer i fra datamaskiner, dvd og blu ray, samt SACD? Ta Wadia som upsampler til 24/1,4MHz og som har maks fokus på riktighet i tidsdomene. Problemet med begrensning i båndbredden er at det blir feil i tidsdomene og da får plutselig det som skjer en annen klang fordi ting ikke kommer ut av høyttaleren når det skal.nb skrev:Båndbreddebegrensninger finnes reelt to steder: På CDen og i høyttalerene. Musikk på CD inneholder sånn ca 20-20kHz. Det er nada elektrisk sett.Skink_123 skrev:Båndbredden på hele kjeden har mye å si for klangen. Alle begrensninger endrer klangbalansen.
Kanskje du egentlig snakker om noe annet, men båndbredde er et klart definert fysisk begrep. I Nordost-verdenen er båndbredde "at der sker meget i musiken" i følge han dansken, i den virkelige verden er båndbredde frekvensomfang. Høttalere er av naturlige årsaker begrenset nedover, CD-formatet kutter ved 22.05kHz (halve samplingfrekvensen). Båndbredden til alt annet i kjeden er milevis over disse begrensningene.
Selv om du har HiRez (24/96 er vel det vanligste) så er øvre cut-off-frekvens 48kHz som fortsatt ikke er spesielt mye. SACD har 50kHz som øvre grense (?) I tillegg skal det kunne fanges opp av mikrofoner (som gjerne ruller av ganske kjapt i toppen) og gjengis av høyttalere på en meningsfull måte. Mange HiRez-innspillinger inneholder forresten ikke noe større frekvensområde enn Redbook-CD, men det er en annen sak. Vinyl går kanskje til 50kHz på en god dag (men tipper det er mest støy så høyt oppe).Skink_123 skrev:Hva med upsampling og vinyl? High rez filer i fra datamaskiner, dvd og blu ray, samt SACD? Ta Wadia som upsampler til 24/1,4MHz og som har maks fokus på riktighet i tidsdomene. Problemet med begrensning i båndbredden er at det blir feil i tidsdomene og da får plutselig det som skjer en annen klang fordi ting ikke kommer ut av høyttaleren når det skal.
Har du prøvd å slå av og på upsampling mens du lytter til musikk?
Den enkleste testen er å ta et anlegg som har høy båndbredde igjennom hele og så sette inn komponenten en ønsker å teste. Da finner en fort ut hva som skjer.nb skrev:Selv om du har HiRez (24/96 er vel det vanligste) så er øvre cut-off-frekvens 48kHz som fortsatt ikke er spesielt mye. SACD har 50kHz som øvre grense (?) I tillegg skal det kunne fanges opp av mikrofoner (som gjerne ruller av ganske kjapt i toppen) og gjengis av høyttalere på en meningsfull måte. Mange HiRez-innspillinger inneholder forresten ikke noe større frekvensområde enn Redbook-CD, men det er en annen sak. Vinyl går kanskje til 50kHz på en god dag (men tipper det er mest støy så høyt oppe).Skink_123 skrev:Hva med upsampling og vinyl? High rez filer i fra datamaskiner, dvd og blu ray, samt SACD? Ta Wadia som upsampler til 24/1,4MHz og som har maks fokus på riktighet i tidsdomene. Problemet med begrensning i båndbredden er at det blir feil i tidsdomene og da får plutselig det som skjer en annen klang fordi ting ikke kommer ut av høyttaleren når det skal.
Har du prøvd å slå av og på upsampling mens du lytter til musikk?
Har du eksempler på noe konkret elektronikk som har båndbreddeproblemer?
Javel? Og om ett eller annet endrer seg så er forklaringen på endringen i lyden utilstrekkelig båndbredde? Hva med de ørten andre faktorene som gjerne fremheves som lydendrende da?Skink_123 skrev:Den enkleste testen er å ta et anlegg som har høy båndbredde igjennom hele og så sette inn komponenten en ønsker å teste. Da finner en fort ut hva som skjer.
Ikke nødvendigvis. Hvordan leser du mine innlegg?nb skrev:Javel? Og om ett eller annet endrer seg så er forklaringen på endringen i lyden utilstrekkelig båndbredde? Hva med de ørten andre faktorene som gjerne fremheves som lydendrende da?Skink_123 skrev:Den enkleste testen er å ta et anlegg som har høy båndbredde igjennom hele og så sette inn komponenten en ønsker å teste. Da finner en fort ut hva som skjer.
Jeg lurte bare på hvordan du finner ut om en gitt komponent er en båndbreddebegrensende faktor, jeg kan ikke se hvordan det å koble en komponent inn i kjeden skal gi noe svar på det siden det kan være et lass av forklaringer på hvorfor noe låter bedre/dårligere hvor av redusert båndbredde potensielt er en.Skink_123 skrev:Ikke nødvendigvis. Hvordan leser du mine innlegg?
Det hjelper ikke med oppløsning dersom frekvensresponsen ikke er i orden så jeg ville sagt frekvensrespons, frekvensrespons, frekvensresponslars_erik skrev:Fritt omskrevet etter Martin Kolbergs; fagbevegelsen, fagbevegelsen, fagbevegelsen:Skink_123 skrev:Båndbredden på hele kjeden har mye å si for klangen. Alle begrensninger endrer klangbalansen.
Oppløsning, oppløsning, oppløsning!
Det blir det aldri nok av.
Ofte så faller høyden på stereobildet når båndbredden er begrenset. Overtonene blir annerledes som igjen gir annen klang.nb skrev:Jeg lurte bare på hvordan du finner ut om en gitt komponent er en båndbreddebegrensende faktor, jeg kan ikke se hvordan det å koble en komponent inn i kjeden skal gi noe svar på det siden det kan være et lass av forklaringer på hvorfor noe låter bedre/dårligere hvor av redusert båndbredde potensielt er en.Skink_123 skrev:Ikke nødvendigvis. Hvordan leser du mine innlegg?
Siden du synest at båndbreddebegrensninger er et problem (kanskje det største) antar jeg jo at du har vært borti noen av sorten. Lurte bare på hvilkedet gjelder og hvordan du fant ut at det var problemet.
Hva med tidsdomene? Det er jo de som har helt paddeflat frekvensrespons men det låter ikke naturlig.Anonym skrev:Det hjelper ikke med oppløsning dersom frekvensresponsen ikke er i orden så jeg ville sagt frekvensrespons, frekvensrespons, frekvensresponslars_erik skrev:Fritt omskrevet etter Martin Kolbergs; fagbevegelsen, fagbevegelsen, fagbevegelsen:Skink_123 skrev:Båndbredden på hele kjeden har mye å si for klangen. Alle begrensninger endrer klangbalansen.
Men hvordan vet du at det er en båndbreddebegrensning inne i bildet? Samme effekt nevnes f.eks i forbindelse med kabler, som for alle praktiske formål har uendelig båndbredde til HiFi-bruk. De ruller vel svakt av på noen hundre kilohertz eller deromkring hvor det ikke finnes noe meningsfullt innhold fra noen musikkilde.Skink_123 skrev:Ofte så faller høyden på stereobildet når båndbredden er begrenset. Overtonene blir annerledes som igjen gir annen klang.
Det bør sikkert stemme der også, har ikke nok kunnskap om det til å uttale meg.Skink_123 skrev:Hva med tidsdomene? Det er jo de som har helt paddeflat frekvensrespons men det låter ikke naturlig.Anonym skrev:Det hjelper ikke med oppløsning dersom frekvensresponsen ikke er i orden så jeg ville sagt frekvensrespons, frekvensrespons, frekvensresponslars_erik skrev:Fritt omskrevet etter Martin Kolbergs; fagbevegelsen, fagbevegelsen, fagbevegelsen:Skink_123 skrev:Båndbredden på hele kjeden har mye å si for klangen. Alle begrensninger endrer klangbalansen.
Når frekvensgangen er paddeflat så stikker ikke noen frekvenser seg særlig ut og en vil høre det som skjer fordi ingenting blir druknet i noe annet. om det ikke er rett i tidsdomene så kan ting forsvinne om det er for sent eller for tidlig iforhold til den lyden det følger. F.eks en tromme klinger over et bredt spekter og er diskanten eller bassen eller mellomtonen feil i tidsdomenet så vil trommen låte annerledes. Er der skeivheter i frekvensgangen vil det fortsatt låte som en tromme, men da som en tromme i et annet rom en det rommet den ble tatt opp i.Anonym skrev:Det bør sikkert stemme der også, har ikke nok kunnskap om det til å uttale meg.Skink_123 skrev:Hva med tidsdomene? Det er jo de som har helt paddeflat frekvensrespons men det låter ikke naturlig.Anonym skrev:Det hjelper ikke med oppløsning dersom frekvensresponsen ikke er i orden så jeg ville sagt frekvensrespons, frekvensrespons, frekvensresponslars_erik skrev:Fritt omskrevet etter Martin Kolbergs; fagbevegelsen, fagbevegelsen, fagbevegelsen:Skink_123 skrev:Båndbredden på hele kjeden har mye å si for klangen. Alle begrensninger endrer klangbalansen.
Det jeg vet er at etter at jeg fikk kontroll på frekvensresponsen oppfattes anlegget mitt som enda mer detaljert enn det var tidligere.