Hvem har herpa stua til united?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.377
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    20231008_105240.jpg


    gårsdagens fangst av traktkantarell ferdig tørka. 100 g. Tar nesten like stor plass tørka, jo. Men knuses den, blir det et middels stort fingerbøl.

    Neste batch er vel ferdig konservert i frossen tilstand. Og frostnetter betyr slakke hortelusfluer. VinnVinn.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.377
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    ellers har Yamahaen blitt returnert og inn har de grå unnselige firstwatterne kommet inn igen, lettere biasjustert (den ene).

    20231008_135717.jpg


    ikke noe VU-meter eller bling på disse kassene. Men de speller no bra. Og bedre no enn før, siden de får en ekkoliser å leke seg med.

    20231008_135552.jpg


    Til help med rattingen er et par godthørende bikkjer innkalt i helga. Men er vi ikke ute i skauen, eller underveis i noe foring, foretrekker de å sove.

    20231007_215110.jpg


    absolutt alle i familien er en hund etter potetgull, type klassisk salt. Katter, bestemødre, nieser, alle vil ha. Og får. Men aldri nok.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.837
    Fatt mot! Problemet med potetgullet er ikke uløselig. Legg en sti med potetgull som går innenfra huset og ut. Når alle har spist seg til utsiden, løper du bort og låser ytterdøren. Simsalabim, så er du kvitt alle sammen og kan gnafse i deg resten av potetgullet selv!
    NB! Bare ignorer banking på dør og vinduer, selv de mest iherdige pleier å gi opp etter en ukes tid.
     
    Sist redigert:

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.377
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    ja spesielt traktisene tåler godt en kjapp dusj i dørslaget, syns jeg. Det hender jeg gjør det med de vanlige også, hvis jeg har funnet mye og/eller de er litt sandete.

    Spørsmålet er hva vi gjør med stelken på traktkantarellene: ingenting, eller dele opp i to og fjerne det som måte bo i hulrommet?
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    27.887
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ja spesielt traktisene tåler godt en kjapp dusj i dørslaget, syns jeg. Det hender jeg gjør det med de vanlige også, hvis jeg har funnet mye og/eller de er litt sandete.

    Spørsmålet er hva vi gjør med stelken på traktkantarellene: ingenting, eller dele opp i to og fjerne det som måte bo i hulrommet?
    Fruen sjekker stælkene for egg og slikt, synes det er veldig greit. 😊
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.377
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Fatt mot! Problemet med potetgullet er ikke uløselig. Legg en sti med potetgull som går innenfra huset og ut. Når alle har spist seg til utsiden, løper du bort og låser ytterdøren. Simsalabim, så er du kvitt alle sammen og kan gnafse i deg resten av potetgullet selv!
    NB! Bare ignorer banking på dør og vinduer, selv de mest iherdige pleier å gi opp etter en ukes tid.
    sabla god idè!

    Hadde det ikke vært for at man unner de firbeinte det meste, da. Det kjedelige hovedproblemet er at ansvaret for deres velferd tynger. De kan få så mye de vil for meg, både mat og snacks og sjokolade og øl, men de har jo ikke godt av det. Hvert år, etter veiing, er det den samme diskusjonen med veterinæren: "kattene må få mindre mat!" Javel tenker jeg, da må de få mer potetgull.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.377
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    20231008_133736.jpg


    bare tre firbeinte igjen her no etter at Lillepus ble sendt til veterinær i dag og etterpå til rehab. Hun har fått på seg en lampeskjerm og må være innekatt en ukes tid mens hun pleier sine sår. To store bitt hadde hun pådratt seg, det går visst for seg ute på gata. Har gjengvolden endelig smittet fra Sveariket?

    Men det går nok bra denne gangen. Med henne. Ha som skjedde med gjengen vites ikke.

    20231009_141641.jpg


    mens Lillepus lå på bordet hos veterinæren tok vi oss en tur. Whitney badet tidlig i feil pytt, en som bestod av meget seigt og brunt "vann", og ble hetende "Møkkatryne" i de to timene turen varte. Og hun adlød meg faktisk hver gang jeg kalte inn "Møkkatryne"! Hun er så smart. Eller det motsatte.

    20231009_143352.jpg


    Mye traktis der ute å trampe på.

    20231009_183132.jpg


    men det var for mye, så tok med hjem en del. Så jeg kan trampe på dem i morgen. Eller kanskje spise.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.377
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    0 stress. Herlig.
    Ser ut som de får stimulert sansene andre steder.🐾👍
    Ja de løper jo rundt og jager hverandre eller snuser på alt mulig, eller bader, mens jeg tar veldig seine knebøy (nede og plukker og grovrensker traktkantareller), så ikke rart de er i bra form, enda så gamle de er. To timer, fire tusen skritt på meg. Sikkert 50 000 hoppeskritt på dem. Og matmor er streng, ikke noe potetgull der, bare litt ostepop, så ikke så rart de vil til meg, kanskje. Men veterinæren er fornøyd med dem, vi har kontroll på hundene, mens kattene blir feite enten de slankes eller ei og kjeft blir utdelt. Utekatter bestemmer sjøl.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.377
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    20231011_155618.jpg


    Ny verk i sårene gav ny lang dag hos veterinæren på denne frøkna. Men nå skjønte de alvoret og gav henne endelig antibiotika og smertestillende. Så gårsdagens ulykkelige mood er erstattet av småsint misnøye, et godt livstegn! Prøvde å si til henne at hun kledde hatten, men det virket ikke som hun forsto. Eller så gjorde hun nettopp det.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Trist når dyrene ikke har det så bra, men når man endelig har fått hjelp, så er det bare å ta tiden til hjelp. Riktig god bedring til pus! 😉
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Bra det er en hunn!! Vanskelig å sleike seg på ballene med den trakta der...😎
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.377
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Broren er kastrert så det ville på en måte gått ut på ett om det var han og ikke hun. Men ikke for dem.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.377
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    hmm, det har åpenbart vært et strømbrudd mens vi var ute og turet, alltid litt herk å få alt på stell igjen etterpå. Særlig serveren krever tid før den er på nett, den er sta som en katt. Så da speller vi LPer.

    20231021_145519.jpg


    spøkelseshistorier gir god underholdning i de mørke tider

    20231021_145533.jpg


    No vart du skræmt no, Aya!!


    Sank ikke denne:

    20231018_133104.jpg


    en bit så stor som en negl i magen av denne SKogens svar på Mannen med Ljåen, vil dømme deg til et evig liv i dialysemaskinen. Hvis du er heldig!

    Den har jeg sett mange av i det siste, gjerne midt i et bed av traktkantareller

    Som ikke ligner, likevel er det ikke sjeldent den blir med noen hjem i soppkorga

    20231018_130710.jpg


    God helg!
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.377
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Livet er kort, iallefall har nok ikke Whitney så velig mye tid igjen. 11 år og alvorlige forkalkninger, sprek og ung på tur, men etterpå er hun preget.

    20231022_121539.jpg


    hennes største glede er å bade. Det er litt seint på året for sånt, det er kaldt og det regner/nestensludder. Men jeg lot henne likevel få et par kjappe bad i dag. Kanske årets siste?

    20231022_121545.jpg
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.377
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Trist når dyrene ikke har det så bra, men når man endelig har fått hjelp, så er det bare å ta tiden til hjelp. Riktig god bedring til pus! 😉
    Vil si hun er temmelig helbredet når hun kunne komme hjem med en mus i går kveld. Hun mjauet meg ut og måtte se på at hun lekte med den stakkars musa. Jeg måtte jage katta og drepe musa.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.377
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Soppsesongen er nesten ferdig. Men den innebærer også inneoppgaver, perfekte sysler for den mørke årstid, det er mao. alltid sesong. Og i dag ble soppsoyaen klar!

    20231109_145943.jpg


    det startet med å plukke 3-4 kg sopp. I skauen, men det går også an å bruke butikken. Champignon er god sopp. Soppen legges lagvis i en bøtte med salt, satt i press.

    20231031_195430.jpg


    blek piggsopp, rødgul piggsopp, furuskjellpiggsopp, fåresopp, traktkantarell og kantarell. Alt går.

    20231031_200201.jpg


    Inn på kjøl en ukes tid. Passe på å unngå luft, som igjen kan føre til mugg, soppsoyaens store fiende. En hvit prikk i bøtta så må alt kastes.

    20231106_134457.jpg


    etter en ukes ventespenning, ble resultatet, til min lille overraskelse, velylkket. Nesten to liter sopplake, null mugg.

    20231107_151824.jpg


    dermed begynne på den mer aktive delen av produksjonsprosessen. Starte med å karamellisere sukker, ha forsiktig laken oppi, tilsett ansjos, nellik, muskat, pepper, laubærblad, hvitløk, rødvin, hvitvin, smake til med litt sirup, la koke et par timer. Grovsile og la stå en dag eller to. Helle over i ny kasserolle, unngå bunngrumset, gi nytt oppkok, la avkjøle seg, sil resultatet som om det er en fiiin årgangsportvin, gjennom et kjøkkenhåndkle. Nytt oppkok og hell den varme soppsausen rett over i flasker som du tar rett ut i fra stekovnen som står på 100 grader.

    Ferdig!

    Nå må jeg inne ut hva jeg skal bruke den til.
     

    Vedlegg

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Soppsesongen er nesten ferdig. Men den innebærer også inneoppgaver, perfekte sysler for den mørke årstid, det er mao. alltid sesong. Og i dag ble soppsoyaen klar!

    Vis vedlegget 968426

    det startet med å plukke 3-4 kg sopp. I skauen, men det går også an å bruke butikken. Champignon er god sopp. Soppen legges lagvis i en bøtte med salt, satt i press.

    Vis vedlegget 968423

    blek piggsopp, rødgul piggsopp, furuskjellpiggsopp, fåresopp, traktkantarell og kantarell. Alt går.

    Vis vedlegget 968424

    Inn på kjøl en ukes tid. Passe på å unngå luft, som igjen kan føre til mugg, soppsoyaens store fiende. En hvit prikk i bøtta så må alt kastes.

    Vis vedlegget 968427

    etter en ukes ventespenning, ble resultatet, til min lille overraskelse, velylkket. Nesten to liter sopplake, null mugg.

    Vis vedlegget 968429

    dermed begynne på den mer aktive delen av produksjonsprosessen. Starte med å karamellisere sukker, ha forsiktig laken oppi, tilsett ansjos, nellik, muskat, pepper, laubærblad, hvitløk, rødvin, hvitvin, smake til med litt sirup, la koke et par timer. Grovsile og la stå en dag eller to. Helle over i ny kasserolle, unngå bunngrumset, gi nytt oppkok, la avkjøle seg, sil resultatet som om det er en fiiin årgangsportvin, gjennom et kjøkkenhåndkle. Nytt oppkok og hell den varme soppsausen rett over i flasker som du tar rett ut i fra stekovnen som står på 100 grader.

    Ferdig!

    Nå må jeg inne ut hva jeg skal bruke den til.
    En virkelig omstendelig prosess og jeg som blir amper om Grandiosaen tar mer enn 8 minutter! 😱😂
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.377
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    en uke på det jevne er unnagjort.

    20231113_141934.jpg


    ferdigfrosset sopp er selvsagt sanket

    20231117_142531.jpg


    vedmannen kom brått på besøk.

    20231117_142606.jpg


    Hvis det å stable brensel gir zen, da vil jeg ikke anbefale zen. 4500 liter må bort før jeg igjen kan kjøre min bil. Men bilkjøring er jo også oppskrytt, det er sant. Bortsett fra harryturer da.

    Det mest bemerkelsesfulle som har skjedd, er at jeg - på biltur - har funnet ut hvor billige svenske kvinnfolk blir i adventstida

    20231115_124736 (1).jpg


    er det rart vi drar på harrytur?

    20231117_184957.jpg


    Og en tur på Systemet i samme rennet gir brukbar bifangst.

    Så god jul, folkens!
     

    Vedlegg

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Skål "nabo" og kos deg med vedstablingen. 😁👍
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.377
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Skål "nabo" og kos deg med vedstablingen. 😁👍
    takk, o gode nabo fra hin side av den dype kløft.

    3000 liter fikk holde i denne omgang. Den siste pallen er under tak, så kan jo bare kun plukke ved rett fra pallen framover. Så får jeg atter tilgang på billaderen ca tredje søndag i advent. I mellomtida trene på senillivet. Det kommer jo en dag lensmannen kommer på døra og klipper lappen i to.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.377
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hardt å være en sofagris.
    Har Herren en brukbar oppskrift på bacalao?
    Jeg bruker ikke oppskrift, har det vel muligens for mye i blodet - eller morsmelka - til å trenge det. Så tar det på gefühlen.

    framgangsmåten er potet, utvannet klippfisk, løk og tomat lagvis. Evnt paprika og eller champignon I tillegg. Mye hvitløk og knust tørket spanskpepper og pepper. Mild olivenolje. Kok lenge, til potetene er ordentlig møre og løken har forsvunnet inn i suppen. Pass på at det ikke brenner seg fast i bunnen, jo tjukkere bunnen på kasserollen er, jo bedre. I den forbindelse vil det kunne være gunstig å vente til midtveis før oljen tilføres. Litt godtsmør kan også tilføres. Regn med 200 gram eller mer fisk per person. Fiskebitene kan gjerne være av god kvalitet, loins, og litt store og såpass utvannet at det er litt, men ikke mye salt helt i midten av stykkene. Smak på fisken rå før du mekker sammen gryta., spesielt midt et større stykke. Er fisken for salt kan hele gryta bli salt og lite god, så det er bedre med for mye utvanning, enn for lite. Balansen olje og vann kan justeres underveis. Tomaten kan være fersk og flådd, men jeg bruker stort sett fem-seks bokser med grovhakket tomat, mutti, pluss et lite glass tomatpuré. Minst like mye potet som fisk. Smak suppen underveis. Jeg bruker minst halvannen kg fisk og minst halv liter olje. Mat til minst seks personer, og mye gode rester hvis det bare er en middag for to. gryta er enda bedre på dag to.

    Det kan være greit i begynnelsen å ta utgangspunktet i en oppskrift på nett eller feks i den rutete boken til Ingrid espelid hovig, men de fleste slike er gjerne pinglete og kjipe på tykkelser og mengde fisk og krydder.
     
    Ble medlem
    27.10.2023
    Innlegg
    1.354
    Antall liker
    3.140
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk U.
    Vet ikke hvorfor, men det har aldri blitt til at jeg har prøvd meg på bacalao. Mulig det har noe med at kona ikke er så glad i det.
    Ingen vei tilbake nå.
    Er øl akseptabelt som drikke?
    Fortsett med å røkte en de bedre trådene her inne @united .
    Mvh V-m
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.377
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk U.
    Vet ikke hvorfor, men det har aldri blitt til at jeg har prøvd meg på bacalao. Mulig det har noe med at kona ikke er så glad i det.
    Ingen vei tilbake nå.
    Er øl akseptabelt som drikke?
    Fortsett med å røkte en de bedre trådene her inne @united .
    Mvh V-m
    Øl er det beste. Og akevitt. Gamal opland slår det meste. Men det lov å drikke rødvin til akevitten også. Det meste er lov. Bortsett fra å droppe akevitten.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.377
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    dette er tiden for de rolige dager, mye fint inneliv foran stereoen

    20231207_201325.jpg


    akkurat no, finfin filmmusikk, etter å ha brukt noen timer og dager på batch nummer to av soppsoyaen

    20231207_133543.jpg


    laget med to ulike oppskrifter, her kan det bli mange fine blindtester framover. Må nok kjøpe flere flasker.

    20231205_104953.jpg


    Kattene følger meg, også de blir innekatter i sprengkulda. Vi går fortsatt ut for å skite, men tisser mens vi mjauer salig i innesandkassa. Bikkjene er hos matmor, men siden temperaturene er på oppegående, får de få noen dager hos meg fra i morra.

    god helg!
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.377
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Det er laugardag!

    20231214_145159.jpg


    har vært uholdbar slapp med platevasken i år. Først kjøpte jeg ikke plater. Dernest gikk jeg tom for nye innercover (å putte nyvaskete skiver inn i en skitten gammal pose er å regne som barbari). Tilslutt fikk vaskeren problemer

    20231214_145211.jpg


    Men det blei da kjøpt et trettitallsskiver i år også, kan det virke som. Få utgivelser av året, men noen hull er blitt tettet. Bunken vokste. Fikk så kjøpt en bunke innercover. Og Scrooge var kjapp i draget og fikk ordnet vaskeren i en fei, så nå var det ingen bønn. Plater må vaskes og settes inn i hyllene.

    20231214_154838.jpg


    og så må de spelles! Det hyggeligste av alt.

    20231216_194818 (1).jpg


    begge platespillerne virker. Punken går på remspilleren og garagerocken på dd-trilleren. Blues og Dylan på begge deler. Registrerer at lydkvaliteten bedres betraktelig under og spesielt etter en øl.

    20231212_115112.jpg


    Turer i snøen har sørget for øltørsten

    20231215_133612.jpg


    en fin tid er det. Nå eier vi åkrene

    20231215_121358.jpg


    bikkjene koser seg når de kan se ned på Tomter

    20231215_121329.jpg


    men badeplassene er gjenfrosset. Er derfor ikke trygg på at badenymfen Whitney syns dette er årets beste tid

    20231215_123231 (1).jpg


    ikke se så sjokka ut da!

    20231215_123557.jpg


    ok, en godbit som trøst kommer
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn