Hvem har herpa stua til united?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Du kan gjerne låne noen av meg, bjarnetv. Du er jo beviselig ikke-allergisk for klassisk, og jeg har mono i søkk og kav av den slags.
    + det er et viktig poeng (for meg) det du nevner med de forskjellige "tuningene" (slik jeg forstår deg) av PU. Siden gammal B&O er min heroin og mono pickup derfor må bygges på målsøm er det viktig for meg at det er en forskjell på disse skivene, hvis ikke er det bedre å bruke pengene på flere skiver.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.987
    Sted
    oslo
    ja, går jo mye i klassisk hos meg så det funker bra for meg til en sammenligning - vi får se om vi får orget noe på nyåret, når jeg kommer meg over fjellet igjen.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Synes absolutt vi skal ha en gubbekveld snart! Men nei, jeg er jo inne i mitt livs vinter, men med fyr i ovnen og bäsk eller grogg i glasset er det jo et liv det og :)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.888
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Haha. Du må huske at alle har ikke ører nok til suurrreruundtlyd. Noen av oss sliter iblant til og med med stereo, da er vår venn monoen god å ha.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.888
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hva med en seanse hvor vi spiller Beatles stereo- og monoutgivelser på henimot samme pu i stereo- og monoutgave? Rett nok har EMT valgt skarpere (.15) fine-line-sliping på min variant av stereo og buttere konisk sliping (.25) på mono, derav TMD25 og TSD15, men ellers er pu-ene like (tror jeg?).

Vi finner tid om det er interessant.
    For et nydelig forslag.

Kan du ha begge emt-ene i hver sin arm på hver sin spiller, starte så begge skivene samtidig, og så bare switche?
    Gir de samme gain ut de to? For den som eventuelt er sterkest, får jo fort vekk en forrang i en test.

De monoutgivelsene av Beatles er de av gammel type? Eller monoinnspillinger utgitt på nytt i mono.?

Uansett kan det være nyttig å få monoplater av ny og gammel type avspilt på stereo_PU også, vi får legge inn et punkt to og evnt tre på dagsordenenen, kanskje?

Prøve å finne et tidspunkt etter midten av januar, kanskje? Skal snart en tur nordvestover, jeg PMer utpå nyåret.

Godt nyttår!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.866
    Torget vurderinger
    28
    For et nydelig forslag.

Kan du ha begge emt-ene i hver sin arm på hver sin spiller, starte så begge skivene samtidig, og så bare switche?
    Gir de samme gain ut de to? For den som eventuelt er sterkest, får jo fort vekk en forrang i en test.

De monoutgivelsene av Beatles er de av gammel type? Eller monoinnspillinger utgitt på nytt i mono.?

Uansett kan det være nyttig å få monoplater av ny og gammel type avspilt på stereo_PU også, vi får legge inn et punkt to og evnt tre på dagsordenenen, kanskje?

Prøve å finne et tidspunkt etter midten av januar, kanskje? Skal snart en tur nordvestover, jeg PMer utpå nyåret.

Godt nyttår!
    Jeg har kun én platespiller om dagen. Men om vi venter litt lenger enn midten av januar kan det jo hende det kommer både det ene og andre. Jeg har uansett ikke to like armer eller to like stepuper. Det blir derfor ulikt resultat om vi gjør som du foreslår. Forskjellen mellom stepuper og armer er så vidt stor at jeg mener vi må bruke samme om sammenligningen skal ha verdi. Men, det tar under minuttet fra jeg vipper stereopickupen opp til jeg har montert mono og fått den ned i rilla igjen. Mulig det er ørlite gainforskjell, må jeg sjekke.

Beatles er nyutgivelser i mono. Det er «trange» riller, mener Ortofon lanserte en egen monopickup i anledning boksen.

Men har eldre monoutgivelser også, av andre album, for å sammenligne pickuper.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.888
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Gode greier.

Vet jo at det aldri blir helt likt, med andre trillere og armer. Men trur vel Pu-ene har (BØR (?) ha hvis egen mono-PU skal anskaffes) mer å si hvis de begge er riktig plassert på gode spillere, og riktig tilpasset RIAA/stepups. At man kan leve bedre med den lille forskjellen som er der mellom gode spillere, enn den sviktende hukommelsen vi har (i alle fall jeg) når det gjelder lyd. På det ene minuttet er en god del forsvunnet fra teflonrillene i hjernen min. Men begge deler hører til, hvis man får en aha-opplevelse av den ene. For å dobbeltsjekke inntrykket. Siden begge testene har sine minussider.

Jeg er ikke så god på utsettelser, ting har det med å koke bort da. Så foreslår at vi i første omgang nøyer oss med å høre Beatles pluss ei gammel mono-skive på både mono og stereo-Emt.

Så kan vi vurdere da om vi utvider testen ved et senere høve.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.888
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Plateåret 2017 - lista

Som nevnt mange ganger før, et sabla bra musikkår har det vært. Noen har skuffet, så klart, for eksempel David Ramirez og Deer Tick, men det gjør ikke så mye så lenge det er så mange gamle og nye favoritter som til de grader har levert.

En blanding av country, singersongwritesr og garagerock (alt dette befinner seg i slukfri sone)

toppen40.jpg

40-8000.jpg

80-10000.jpg

clash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    3.427
    Sted
    Drammen
    Flott liste med mange sterke navn. Mye av det er på plass, men også mange som skal få en sjanse til, eller sjekkes ut. Son Volt har virkelig falt i smak her i huset.
    Noen burde vel klare å dra de over dammen i løpet av 2018. Står på lista for et ønsket konsert besøk.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.229
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for lista united.
    Som vanlig mye americana som må sjekkes ut.:)
    Reagerer ørlite på at Stapleton ramler så langt ned som til nummer enogførti! :confused::cool:

Ellers, fortstatt god jul.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.888
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Alle på topp50 er kjøpsanbefalinger, så knallsterkt var det i år, en utrolig bredde i toppen. Stapleton-skiva er veldig god den.

God jul

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.888
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Flott liste med mange sterke navn. Mye av det er på plass, men også mange som skal få en sjanse til, eller sjekkes ut. Son Volt har virkelig falt i smak her i huset.
    Noen burde vel klare å dra de over dammen i løpet av 2018. Står på lista for et ønsket konsert besøk.
    Glemte et par justeringer, noen av skivene fikk samme poengscore, så på innbyrdes oppgjør bytter Corley og Prophet plass, mens Sadies faktisk rykker opp på sjuendeplass. Superjevnt i år, så plasseringene har egentlig ikke så veldig mye å si. Syns alt helt ned til ca 75.plass er skikkelig gode skiver.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.866
    Torget vurderinger
    28
    Gode greier.

Vet jo at det aldri blir helt likt, med andre trillere og armer. Men trur vel Pu-ene har (BØR (?) ha hvis egen mono-PU skal anskaffes) mer å si hvis de begge er riktig plassert på gode spillere, og riktig tilpasset RIAA/stepups. At man kan leve bedre med den lille forskjellen som er der mellom gode spillere, enn den sviktende hukommelsen vi har (i alle fall jeg) når det gjelder lyd. På det ene minuttet er en god del forsvunnet fra teflonrillene i hjernen min. Men begge deler hører til, hvis man får en aha-opplevelse av den ene. For å dobbeltsjekke inntrykket. Siden begge testene har sine minussider.

Jeg er ikke så god på utsettelser, ting har det med å koke bort da. Så foreslår at vi i første omgang nøyer oss med å høre Beatles pluss ei gammel mono-skive på både mono og stereo-Emt.

Så kan vi vurdere da om vi utvider testen ved et senere høve.
    Forskjellen på stereo- og monopickup av samme er mindre enn forskjellen på stepuper. Test med ulike armer og ulike stepuper er meningsløs etter mitt skjønn. Test av Beatles mono-/stereo-LP og deretter eldre monoplate med stereo-/mono-EMT høres ut som en god plan. Vi tar det i januar!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi har bestemt oss for å ha pinnekjøtt mens det fortsatt er i butikkene her også, det får bli til uken en gang. :D

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.888
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    ja for januar hører med til adventstida, og siden det blei svineribbe julaften og hummer og krabbe nyttårsaften, så det er bare fornuftig å legge inn litt pinnekjøtt før man rydder bort rørforsterkere og annet julepynt (og så underslår man glatt de tre pinnekjøttmåltidene i romjula, hvem fanken husker vel pinnekjøttet som blei spilt i fjor?).

I alle fall var det særdeles godt med pinnekjøtt i dag, farlig godt vil jeg si, for det er jo litt kjelkete å få til å drikke tilstrekkelig med akevitt på en familiesøndag.

Ellers lite å melde på SharkFi-fronten. Tida har gått med i selskap på selskap, mye drikke og spise, noen småturer i marka, skigåerne må jo terges, noen må ta den jobben også, et par småetapper på høyttalerprosjektet, mest som planlegging til en større etappe om to-tre uker, og ellers bare kopet hjemme over et glass og noen plater. En fin, rolig og nødvendig tid.

20180110_150105.jpg

20180114_163703.jpg

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.888
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Onsdag er ofte jobbefri, i dag benyttet jeg den til å stikke en liten tur ut i vår frie natur. Kvelden gir uansett nok tid til de nødvendige musikkdoser, og så smaker øl og musikk så ekstra bra etter frisk luft og lett mosjon.

IMG_20180117_183709_231.jpg

Det er noe helt spes med den norske vinteren når den er sånn som dette. Pattaya og Playa Ingles kan bare gå hjem og legge seg.

20180117_141243.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    Det var styggfint over Mariholtet i dag, men jeg klarte bare noen minutter ute før øret & bringa sa klart i fra :( Får se om jeg hæler en tur til Rustadsaga eller Skullerudstua på lørdag, det skal bli fint vær...

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.888
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Nå får du få orden på helsa di da, slukfar. Du får leve på en graut av chili, ingefær og hvitløk framover. Og putt en chili i hvert øre og et fedd hvitløk i hvert nesebor.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.888
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Helgestarter med årets første innkjøpte vinylskive. Ei bra plate, det kan man trygt si etter tre runder på tre timer:)

20180126_182138.jpg

Har hundevakt i dag, eierne er reist bort, stakkar.

20180126_171519.jpg

dyrene godtar musikken, under tvil.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    Flott hund! Jo mer jeg lærer menneskene å kjenne jo mer liker jeg hunder!

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.888
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    en finurlig kommentar det, El Sluko.

Nuvel, bikkjene måtte ha mosjon, selv om eierne var bortevekke.

20180127_123225.jpg

noen ganger går ikke dørene fort nok opp. Ivrige dyr det der.

20180127_132332.jpg

Det var fint i skogen på denne søndagen som falt på en lørdag. Fint på isen på Nøklevann også.

20180127_132425.jpg

Må visst snart kapitulere og dra fram solbrillene igjen.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.888
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Helgeglimt

En innholdsrik weekend har det vært.

Har ikke kommet lenger på høyttalerprosjektet, ikke så rart det kanskje, siden hovedmannen stadig driver og faller ned fra tak og slikt.
    Hifirelatert tidsbruk ble det likevel, for Grünerløkka Urbane Lydforening sendte ut en ekspedisjon til østre ås for å titte og høre på anlegget til Fosse. Vel blei vi ikke-sjåfører så glade av allerede den første øllen at det sosiale ble mest vektlagt. Men litt seriøse klarte vi å dog å være. For en stakket stund. Han har et fantastisk flott hus, lytterom, platespillere, forsterkere og anna hifidrops den godeste Fosse. Som til syvende og sist omtrent selv blei hovedattraksjonen. Likevel. Tida gikk så fort at vi rakk ikke å tenke på å ta bilder.

La merke til at på samme tid åpnet Eik og Woodrand hjemmene sine for øst-Mjøsafolka. Disse tre generøse vertene er essensen av alt som er godt med Hifisentralen.

20180205_155727.jpg

fikk meg også en tur ut i de dype skogene

20180205_152950.jpg

Er jo en "kattemann", men begynner nesten å like bikkjer også.

20180201_201054.jpg

Litt selektivt kanskje, men i alle fall denne. Hun heter Aya, men jeg har stilltiende enstemmig døpt henne om til "Valium-aia".

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.888
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Vel, tiden går, og det meste er ved det gamle. Heldigvis.:)

To soldager i Oslo hittil i år, hadde helt sikkert klart meg med fem-seks færre slike dager. Eller noen flere.
    Den siste tida har gått med til det vanlige hverdagslivet, der det å spille daglige timer (bør helst måtte telles med to henders fingre) med musikk er en vesentlig del. Selvsagt.

Ellers har det siden sist blitt en givende tur i skogen med Valium

20180218_151406.jpg

Naturen er jo av det mest meningsfulle vi har.

20180218_155637.jpg

har også passet den andre bikkja til ungdommen, populært kalt Lykkepillen, her hjemme. Hundevakt er bare stas.

IMG_0041.JPG

Hun liker Stones, bare jeg ikke spiller for lavt.

Ellers har det blitt skammelig få konserter i det siste.

Forsøket på å skjerpe seg startet i dag, med Austin-mannen Matthew Logan Vasquez, som forøvrig har satt barn på Marta og blitt Osloboer, på cafe Mono.

20180221_214034.jpg

Flink kar det. Hadde med seg en på bass og et på trommer. En powertrio som startet kvelden som ZZ Top, gikk over til americana-hymner, hvor var lighterne? har alle slutta å røyke? og det hele blei avslutta som om Motorhead var blitt befolka av ti eksemplarer av Lemmy.

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    83.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tur i skogen og valium. Dobbelt ro. Fare for kubbing med påfølgende ihjelfrysing.

Vasquez som osloboer. Definitivt ikke den værste fremmedarbeideren det :)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.888
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    ja jentene fra Oslo driver inniblant og ofrer seg, tar en for laget og får lokket amerikanerne hit. Bra!

20180221_220519 (1).jpg

Han er ikke den første, og blir helt sikkert ikke den første som flytter hit pga et våre fruentimmere. Det var ikke få ganger han sa: "have I told you I am living with the most beautiful girl from Oslo". Og ja, Marta var fager hun.:)

I kveld ble den ene talatuten tiltet og elementet tatt ut. Forhåpentligvis for siste gang.

20180222_194145.jpg

Så da er vi igang igjen. Estimert avduking er ved St.Hans-tider. Et år.:)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.888
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Med vinteren så fin som nå, kan sommeren for min del godt la vente så seg. Lenge.

20180225_141611.jpg

Kaldt og fint i lufta. Sola varmer fjeset. Jupp, (sein) februarvinter er den beste.

20180225_141716.jpg

Med fire-fem cm med nysnø langs breddene viste Akerselva seg fram som en ren estetisk nytelse denne søndagen,

20180225_142422.jpg

Kulda fikk aldri overtaket på elva denne vinteren, det blei aldri kaldt nok, lenge nok. Og det skjer neppe nå. Men det manglet ikke på forsøk, og de var ikke helt mislykka heller, som her ved Mølla.

Greit nok, opplevelsen av igjenfrossen elv klarer jeg meg uten. Såvidt. Bare det ikke skjer hver vinter.

20180225_141549.jpg

Selv Marka skal i dag slite med å slå vinterlandskapet midt i Norges eneste storby. Iallefall om man inkluderer kulturlandskapet.

Og med kulde ute og subtropisk inneklima er det jo så enkelt bare å være hjemme og spille plater. Med eller uten forutgående luftetur.

20180225_204459.jpg

Forøvrig en fin og mektig soul

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.888
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg i går så løssluppent avfeide total tilfrysing av elva denne vinteren, samtidig som OsloMet (værtjenesten, ikke høyskolen som later som om det er et universitet, attpå til med verdens mest håpløse navn) varslet om den virkelige kuldas komme, må jeg vel daglig monitorere elvesituasjonen.

20180226_134405.jpg

Har fortsatt mine ord i behold.:)

Tror forøvrig at endene skjønner at det går mot vår, de er nok mer utålmodige enn meg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    Nå ble jeg sulten....... spiste and på søndag :cool: Herlige bilder!

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Pt. Høvik
    Flotte bilder!

Og OsloMet? For et dustenavn. Men, hva slags rase er hunden (sort/hvit) ovenfor som ligger i fanget ditt?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn