Hvem gir mest/best lyd tilbake til lytteren!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Har prøvd i ProAc venners tråden, men ikke blitt så mye smartere, så starter derfor en ny tråd. spørsmålene går som følger:

Hvem gir mest tilbake til lytteren av ProAc eller Focal J. M. Lab?

Det være seg alt fra billigere modeller til "HIGH END".

Hvordan er lyd signaturer de nevnte merker imellom?

Ville dere ha byttet ProAc Future One mot Focal J. M. Lab 1037 BE?

Hadde tenkt å bytte ProAc,ene mot Focal J. M. Lab 1027 BE i 2005, men synes det ble en for stor nedgradering!

Dere ser anlegget i sin helhet under signaturen, men hva vil passe best?

Prisen på ProAc og Focal ligger i det samme pris leiet untatt at ProAc har dyrere finish.

Har vel spurt om dette før, men nå kan bytte bli endelig, og "nedgraderingen" vil ikke bli så stor som forrige gang (1027 BE).

Skal man tørrre å satse på en helt ny fabrikant, når man har vært tro mot ProAc i over 20 år, og hatt 5 modeller fra nevnte firma?

Noen innvesterer i en ukes lidenskap i fjellet, andre satser på en 5 - 10 års lidenskap i sin egen stue, og personlig vil jeg si at det siste er å foretrekke :p.

Har litt dårlig tid, da kjøperen vil (helst) ha mine "Gml." høytalere når han kommer hjem fra påske ferie, men dette er ikke et must, da det skal tenkes på, ble det sagt før han dro. Han har også et komplett surround anlegg, og kjører også ProAc, M.a.o. er han også en ProAc venn!, men en oppgradering av front høytalerne ville han ha.

Alle forslag Evt. veiledning tas imot med stor takk, som dere ser, så er man blitt meget usikker..... :p

Hadde tenkt å slappe av hjemme hele påsken, men musikken kan ikke nytes i så stor grad som tenkt, da den bedre halvdel vil på en "turer".

Det beste hadde vært å testet disse opp mot hverandre, men ProAce,ne må brukes som et evt. mellomlegg (ikke noe lotto gevist ennå, grrrrrrrrr), men Focal får jo strålende kritikk over alt, uansett modell, så helt skive bom kan det vel ikke bli?

Forresten god påske!
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Spør forhandler om det er mulig med hjemlån, eventuelt mot et depositum selvfølgelig. Hi-Fi huset i bærum har Focal tror jeg.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Jeg personlig hadde aldrig byttet Proac mot JM Lab..

Jeg opplever JM Lab som en lys og slitsom høyttaler å lytte på, de gir meg fort lyttetretthet.

Proac er generelt en bedre all round høyttaler.

Destiny.. :)
 

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Innlegg
213
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Jeg personlig hadde aldrig byttet Proac mot JM Lab..

Jeg opplever JM Lab som en lys og slitsom høyttaler å lytte på, de gir meg fort lyttetretthet.

Proac er generelt en bedre all round høyttaler.

Destiny.. :)
Har du hørt 10xxBe / eller Utopia Be fra JM Lab eller sammenligner du med de eldre modellene, uten Be diskant?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Dette er en diskusjon som fort kan bli heftig tror jeg... Det beste er å høre selv på de produktene en ønsker seg å sammenligne.

Personlig synes jeg Focal kan være morsomme som film høytalere, men de har en slitsom topp som det har blitt amerket her før. Har hørt de nyeste og synes ikke ting er så mye bedre enn på de gamle modellene. Pro Ac har stort sett levert varene, men de store modellene er ikke lette å få til. Min favoritt der er modellen 1c.

I valget mellom disse to merkene ville jeg gått for Pro Ac. Det er mer hifi over tid, mens Focal har en mer gøyfaktor i seg umiddelbart...
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.600
Antall liker
3.138
Torget vurderinger
0
Hvem gir mest tilbake til lytteren av ProAc eller Focal J. M. Lab?
Det er helt avhengig av eierens evne til å hente ut produktets beste kvaliteter ;)
 
C

Cyber

Gjest
Dette er en diskusjon som fort kan bli heftig tror jeg... Det beste er å høre selv på de produktene en ønsker seg å sammenligne.

Personlig synes jeg Focal kan være morsomme som film høytalere, men de har en slitsom topp som det har blitt amerket her før. Har hørt de nyeste og synes ikke ting er så mye bedre enn på de gamle modellene. Pro Ac har stort sett levert varene, men de store modellene er ikke lette å få til. Min favoritt der er modellen 1c.

I valget mellom disse to merkene ville jeg gått for Pro Ac. Det er mer hifi over tid, mens Focal har en mer gøyfaktor i seg umiddelbart...
Eldre Focaler var litt ivrige i toppen, men ta du og hør på de nye seriene så tror jeg nok pipen får en annen lyd. Når jeg setter meg ned bare for å lytte på en sang på mine Electra Be så våkner jeg som regel til live med 15-20 cder liggende henslengt foran cd-spillern noen timer senere. Finnes ikke lyttetretthet. Men jeg ser jo at du er nokså forutinntatt.
 
U

utgatt60135

Gjest
Det er vel ikke tvil om at Focal generelt er mere frempå i diskant/øvre mellomtone og litt mere analytisk tilnærmelse mens ProAc er bra analytisk men samtidig mere laidback og en diskant som gjør det den skal uten å vekke oppmerksomhet.
I forhold til nypris holder jeg generelt på ProAc men med de prisene HiFi huset gir blir det jevnere? Focal kan ha bedre diskant (luftigere og litt mere detaljerte?) med riktig matching mens ProAc er fantastisk på mellomtone og generelt går dypere? Focal er hurtigere..
Det er i allefall mine inntrykk.

Svaret kan bare du vite med et hjemlån av 1037 naturlignok. Om du ikke bor for langt unna Bærum. Skulle gjerne likt å høre dem selv så det hadde vært moro å hørt dine inntrykk. Hvor ligger future i pris/kvalitet i forhold til ProAcs andre modeller hvis matching er vellykket?

Det er uansett bra for hobbyen å skifte merke noen ganger for å få mere erfaring og ikke bli for blendet av et merke. Jeg har en klar tendens, hehe.

Hadde jeg sett etter ufordrere til D38 hadde jeg vurdert Martin Logan Vantage, Gradient Revolution og trolig 1027BE. Muligens også Dali MS4. Men jeg tror D38 hadde stått veldig sterkt med en god rabatt. Designet til ProAc er litt vel konvensjonelt for de litt større modellene da, men for en liten høyttaler som D15 er det vakkert synes jeg.

Ellers er det vel mange mindre kjente merker som venter på å bli oppdaget av flere?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Eldre Focaler var litt ivrige i toppen, men ta du og hør på de nye seriene så tror jeg nok pipen får en annen lyd. Når jeg setter meg ned bare for å lytte på en sang på mine Electra Be så våkner jeg som regel til live med 15-20 cder liggende henslengt foran cd-spillern noen timer senere. Finnes ikke lyttetretthet. Men jeg ser jo at du er nokså forutinntatt.

Forutinntatt :)... Liker bare Pro Ac bedre...det er min perosnlige smak...Og har hørt maken til dine...Og de var ikke i min smak...men slik er det jo bare...en må høre selv og finne utav hva en liker...

Hobbyen vår er subjektiv så hver og en må finne sin vei å gå for å komme til det målet en ønsker...

Lykke til med din Focal ;)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Har du hørt 10xxBe / eller Utopia Be fra JM Lab eller sammenligner du med de eldre modellene, uten Be diskant?
Har kun hørt Be på messe, men syntes da at likhetene med den gamle serien ver tydelig..

Men smaken er som baken......

Destiny.. :)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Har selv JMLab Utopia Nova Be. Har hørt mye ProAc på messer o.l.

For det første, for mye nivå i diskanten på JMLab Utopia forsvant med de gamle diskantene med "staget" midt over midten. Disse gikk vel ut en gang rundt 2002-3 ?

ProAc i mine ører låter lyst, skingrende og overbetont analytisk. Har hørt 15, 25 og 38. Egner seg ikke til pop/rock eller basstung musikk i det hele tatt etter min mening. Kurant på stille ensembler med akustisk musikk. Dette var med Carys røramper, ene tilfellet med en Theta III DAC såvidt jeg husker.

Nå har jeg ikke hørt den nye Be-1037 men André er aldri vanskelig å snakke med vedr. utlån. Hvorfor låner du ikke et sett og hører i din egen stue?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Du må lytte selv flinkgutt :).. Denne tråden blir fort sli at de som har brukt masse penger på enten Pro Ac eller Focal vil forsvare merket sitt...:)


Lån med deg kandidaten din fra Focal og lytt på den. Andre som eier hifihuset er grei sånn. Så får du et sammenlignings grunnlag.

At noen sier det ene eller det andre om merket her bare vitner om en personlig smakssak og er ingen fasit. I ditt tilfelle har DU fasiten :)
 
U

utgatt60135

Gjest
ProAc i mine ører låter lyst, skingrende og overbetont analytisk. Har hørt 15, 25 og 38. Egner seg ikke til pop/rock eller basstung musikk i det hele tatt etter min mening. Kurant på stille ensembler med akustisk musikk. Dette var med Carys røramper, ene tilfellet med en Theta III DAC såvidt jeg husker.
Det er rett og slett helt feil, men det vet alle ProAc kjennere godt. De er nøytrale, gir mye bass, er både tilbakelendt og analytisk (en fin blanding).
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Det er helt sant at fasiten for ditt valg er kun du som har.

Men jeg er ikke i tvil om at JM Lab er en mye mere rett i ansiktet høyttaler enn Proac, og det er ikke en høyttaler jeg hadde orket å leve med.

Har hørt mye JM Lab og mye Proac, og det er to forskjellige typer lyd... = Ditt valg..

Lykke til....

Destiny.. :)
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Som forventet kom det mange gode forslag, og det essientelle må og skal være som mange påpeker, TA MED DEG HØYTALERNE HJEM!, OG PRØV DE ETT PAR DAGER I DIN EGEN STUE.

Dette blir vel også gjort, og som mange av dere påpeker, Andre er ingen vanskelig mann å be. Han oppfordrer faktisk til dette, og det burde kanskje flere hifi pushere gjøre.

Som dere ser, så har tråden stor tak høyde, og provokasjonen ligger der ::)

Etter at tråden ble startet så tok jeg ned to persiske veggtepper bak høytalerne (1.20 x 80 cm.), og hva skjedde?, jo klangen kom tilbake, litt lysere, men meget mye bedre!

I dette lytterommet er det hengt opp syv persiske veggtepper, en bak hver høytaler, på begge sidevegger, og tre tepper bak lytteposisjon. Vindu og veranda dør er meget godt dempet med dobble gardiner, og tror nok at en general tabbe er begått den siste Mnd.en.

Det virker faktisk som teppene stjeler lyd, istedenfor å dempe, kan dette være mulig?

Har nå tatt ned teppene bak lytte posisjon, og skal også fjerne side teppene. Tror nok det må innvesteres i andre dempe faktorer, men teppene bak høytalerne kan vel bli hengende, eller?

Hele gulvet er også dekket med teppe av "god" kvalitet (kun enkelte punkter som er åpne).

Det høres kanskje litt rart ut, men ringte til kjøperen som planlagt, og sa, ProAcene mine får du ikke....denne gangen, og han var like blid, men ett par påske pjolter hadde han nok tatt. Men som han sa, det var jeg som ville kjøpe, og det går jo flere tog.

Hybrid elektrostater er vanskelig, men når man først får tak i en god innspilling, så låter det fa.. så bra 8)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Det er rett og slett helt feil, men det vet alle ProAc kjennere godt. De er nøytrale, gir mye bass, er både tilbakelendt og analytisk (en fin blanding).
Han har ikke feil fordi han sier " i mine ører" mens du sier du har fasiten, det er en sterkere formulering ;)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Det er rett og slett helt feil, men det vet alle ProAc kjennere godt. De er nøytrale, gir mye bass, er både tilbakelendt og analytisk (en fin blanding).
Heller litt mer til det Lydmekk erfarer her jeg...
Har hatt Proac selv og synes de er noe tynne i mellomtoneregisteret.
Og jeg synes ikke de er nøytrale,heller mot det varme fyldige i bunn,tynne i mellomregisteret og med en forsiktig frempå topp.(i forhold til mellomregisteret)

De ble aldri skarpe hos meg,men de manglet trøkk på rock.
 
U

utgatt60135

Gjest
Han har ikke feil fordi han sier " i mine ører" mens du sier du har fasiten, det er en sterkere formulering ;)
Joa, men i hans ører kan det være rommet, CD plata, CD-spilleren eller forsterkeren som utgjorde denne beskrivelsen. ProAc tunes ikke slik rett og slett, det er ikke Tylers lydfilosofi. Føler meg rimelig sikker på det.

I mine ører låter Martin Logan lite detaljert, skarp og med et rotete lydbildet. Tror du da på at mine bedømmelser er riktig? Neppe og ikke jeg heller!! ;)
 
U

utgatt60135

Gjest
Etter hva jeg hørte med Respons Baby har de en fyldigere mellomtone enn ProAc ja. Jeg synes de er temmelig nøytrale kun bittelitt mot det varme (ikke Studio). Frempå topp er jeg ikke enig i. Responsen var etter det inntrykket jeg fikk snillere i toppen enn de fleste..Litt mørke.. Om ProAc mangler trøkk mener jeg kommer an på antall elemeter. Mine mangler litt trøkk på rock, ikke ellers. Rock er ikke ProAc´styrke.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Etter hva jeg hørte med Respons Baby har de en fyldigere mellomtone enn ProAc ja. Jeg synes de er temmelig nøytrale kun bittelitt mot det varme (ikke Studio). Frempå topp er jeg ikke enig i. Responsen var etter det inntrykket jeg fikk snillere i toppen enn de fleste..Litt mørke.. Om ProAc mangler trøkk mener jeg kommer an på antall elemeter. Mine mangler litt trøkk på rock, ikke ellers.
Nå var dette i direkte sammenligning med B&W Matrix 802 og PSB Stratus Gold vs Proac 2.5.
Responsene kom inn senere men jeg hadde en lenger seanse med D38 som bekreftet mine inntrykk om Proac.

Men Proac 2.5 var også den høytaleren som var lettest å sette inn i et tilfeldig anlegg og samtidig spille bra.
Men hos meg manglet det trøkk på de fleste"raske" plater.
 
U

utgatt60135

Gjest
Leste nettopp testen av 2.5 i Stereophile. Han var så begeistert at han likestilte dem med med audio physics han kjøpte før testen av 2.5. Han nevnte ingen av de svakhetene du nevnte. At B&W 802 låt bedre(?) er vel ikke så rart? PSB kjenner jeg ikke.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Fint at folk forsvarer sine egne valg her....men trådstarter....DU må avgjøre det hele :)
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Jeg har hørt endel Proac Respone five hos en kompis og skjønner ikke hva mer man kan begjære.....han hadde mezzo utopia til prøve på samme elektroniken og det var heeelt morna, tror det skal jobbes med å få no fransk ned i den kjelleren med det første. En annen kar kjørte Proac D100 en stund og byttet til B&W 800 signature uten at det gjorde anlegget mer musikalsk eller engasjerende, ble et måleapparat hele greia lissom. En tredje hadde Infinity Kappa 8,1 eller ,2 eller no og byttet til Proac Response 3,8 og fikk et helt nytt liv, ble plutselig interessert i musikk igjen!! Har ikke Proac selv som dere kan se under men man går ikke mye feil i den leiren uansett, mulig Future modellene er vriene men Response-serien og D er bare helt fantastisk
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Jeg personlig hadde aldrig byttet Proac mot JM Lab..

Jeg opplever JM Lab som en lys og slitsom høyttaler å lytte på, de gir meg fort lyttetretthet.

Proac er generelt en bedre all round høyttaler.

Destiny.. :)
Jeg er vel av den motsatte oppfatningen, og liker kanskje den lysere klangen bedre enn mange. Hva med B&W? -jeg ser aldri at noen klager over lysheten og eventuelle lysheter der.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Nå var dette i direkte sammenligning med B&W Matrix 802 og PSB Stratus Gold vs Proac 2.5.
Responsene kom inn senere men jeg hadde en lenger seanse med D38 som bekreftet mine inntrykk om Proac.

Men Proac 2.5 var også den høytaleren som var lettest å sette inn i et tilfeldig anlegg og samtidig spille bra.
Men hos meg manglet det trøkk på de fleste"raske" plater.
Matrix 802 i alle ære men noe kjedeligere superanalytsk høyttaler har jeg sjelden hørt. PSB stratus gold er kul med sin 10" og passer til endel west-coast bass som gamle JBL'er men har klare tendenser til å ha en metall eller titan diskant som kan være vrien å få integrert i resten av lydbildet.

2,5'en hadde vært mitt klare valg i denne trioen
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Leste nettopp testen av 2.5 i Stereophile. Han var så begeistert at han likestilte dem med med audio physics han kjøpte før testen av 2.5. Han nevnte ingen av de svakhetene du nevnte. At B&W 802 låt bedre(?) er vel ikke så rart? PSB kjenner jeg ikke.
Nå skrev jeg ikke at Matrix 802 var bedre enn Proac...men at Proac hadde andre egenskaper enn Bowers.

At en tester blir begeistret er helt greit,de er jo mennesker de og...og har sine egne preferanser.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Matrix 802 i alle ære men noe kjedeligere superanalytsk høyttaler har jeg sjelden hørt. PSB stratus gold er kul med sin 10" og passer til endel west-coast bass som gamle JBL'er men har klare tendenser til å ha en metall eller titan diskant som kan være vrien å få integrert i resten av lydbildet.

2,5'en hadde vært mitt klare valg i denne trioen
Nå var det faktisk Matrix 802 som var den kuleste og mest spilleglade av disse 3,og det gjenspeilet seg på all musikk med fart i... ;)

Men 802 hadde en stor feil og det var at den var"kjølig" i lyden.
Eller grå lyd om du vil si det isteden.
Den fikk ikke frem det romantiske i musikken.
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Det er jo mange ProAc modeller det kan velges i mellom, og sitter forsatt på gjerdet.

Det er ikke aktuellt med B&W denne gangen, men meget bra høytalere lager de, uten tvil. Har faktisk hatt tre par før, og har vært fornøyd med alle sammen.

Den beste var nok den store DM 6 (satelitt), men var det ikke den som ble byttet til ProAc Studio 3 i sin tid?

Future serien er ikke vanskelige, husker brutter,n hadde flyttet (vinklet) den høyre høytaleren 5 mm. for mye innover, da han skulle se under på bassporten. Måtte faktisk opp til skårer (E.C.) og sjekke forsterkeren, var helt overbevist om at den ene kanalen var defekt, men alt var i orden, og en oppgradering på forsterkeren ble gjort istedenfor ::).

Det blir litt sært når man prøver å lage en høytaler som skal ha det beste ut av andre modeller, men treffer man, så treffer man godt.

Se bare på f.eks. quad, de lager elektrostater ennå, og dødsbra låter det i enkelte ører, men sært er det, og tredje (andre) mann/kvinne opplever noe helt annet i det samme rommet.

Har også sansen for Martin Logan, selv om mange "hater" høytalerne deres.

Tror nok fem tepper i rommet blir tatt ned (er tatt ned), og vil kanskje jobbe videre med rommet, men sikler uansett på nye høytalere ;D.



Jeg har hørt endel Proac Respone five hos en kompis og skjønner ikke hva mer man kan begjære.....han hadde mezzo utopia til prøve på samme elektroniken og det var heeelt morna, tror det skal jobbes med å få no fransk ned i den kjelleren med det første. En annen kar kjørte Proac D100 en stund og byttet til B&W 800 signature uten at det gjorde anlegget mer musikalsk eller engasjerende, ble et måleapparat hele greia lissom. En tredje hadde Infinity Kappa 8,1 eller ,2 eller no og byttet til Proac Response 3,8 og fikk et helt nytt liv, ble plutselig interessert i musikk igjen!! Har ikke Proac selv som dere kan se under men man går ikke mye feil i den leiren uansett, mulig Future modellene er vriene men Response-serien og D er bare helt fantastisk
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Lett å dempe seg ihjel ja. Bedre med diffusering enn demping IMO.
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Det virker sånn, synes det ble en helt annen klang, og tror nok (kanskje) teppene bak høytalerne er de eneste som blir beholdt, men det kan jo hende de forsvinner de også.

Det er bra at de ble kjøpt på Ikea, eller så hadde "bomkjøpet" kostet mye penger.

Ser også på rom/akkustikk tråden at det er mange alternativ å velge imellom. Tror det blir Rockwool på sikt.

Men betong vegger er noe herk uansett :mad:.



Lett å dempe seg ihjel ja. Bedre med diffusering enn demping IMO.
 

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
Her måtte jeg telle til ti for å ikke være direkte bedriten i mitt svar!
Har du hørt på noe du ikke liker i tyve år? Nei selvsagt ikke. Har Proac bltt kjøpt opp av BMW, eller noe sånt, og skal lage alt forskjellig ifra sine egne referanser. Nei ikke det heller. Vær nå litt tro til dine egne ører da man. Det er du som skal høre på greiene! Skulle jeg spurt deg om jeg skulle kjøpe Honda eller Toyota?


Har prøvd i ProAc venners tråden, men ikke blitt så mye smartere, så starter derfor en ny tråd. spørsmålene går som følger:

Hvem gir mest tilbake til lytteren av ProAc eller Focal J. M. Lab?

Det være seg alt fra billigere modeller til "HIGH END".

Hvordan er lyd signaturer de nevnte merker imellom?

Ville dere ha byttet ProAc Future One mot Focal J. M. Lab 1037 BE?

Hadde tenkt å bytte ProAc,ene mot Focal J. M. Lab 1027 BE i 2005, men synes det ble en for stor nedgradering!

Dere ser anlegget i sin helhet under signaturen, men hva vil passe best?

Prisen på ProAc og Focal ligger i det samme pris leiet untatt at ProAc har dyrere finish.

Har vel spurt om dette før, men nå kan bytte bli endelig, og "nedgraderingen" vil ikke bli så stor som forrige gang (1027 BE).

Skal man tørrre å satse på en helt ny fabrikant, når man har vært tro mot ProAc i over 20 år, og hatt 5 modeller fra nevnte firma?

Noen innvesterer i en ukes lidenskap i fjellet, andre satser på en 5 - 10 års  lidenskap i sin egen stue, og personlig vil jeg si at det siste er å foretrekke :p.

Har litt dårlig tid, da kjøperen vil (helst) ha mine "Gml." høytalere når han kommer hjem fra påske ferie, men dette er ikke et must, da det skal tenkes på, ble det sagt før han dro. Han har også et komplett surround anlegg, og kjører også ProAc, M.a.o. er han også en ProAc venn!, men en oppgradering av front høytalerne ville han ha.

Alle forslag Evt. veiledning tas imot med stor takk, som dere ser, så er man blitt meget usikker..... :p

Hadde tenkt å slappe av hjemme hele påsken, men musikken kan ikke nytes i så stor grad som tenkt, da den bedre halvdel vil på en "turer".

Det beste hadde vært å testet disse opp mot hverandre, men ProAce,ne må brukes som et evt. mellomlegg (ikke noe lotto gevist ennå, grrrrrrrrr), men Focal får jo strålende kritikk over alt, uansett modell, så helt skive bom kan det vel ikke bli?

Forresten god påske!
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hadde jeg hatt nok penger så ville jeg etter å ha lest siste Hifi Choice satset alt på de nye PMC EB1 til 5950 pund.

Tror Tor på Lyric selger PMC også.

Denne høyttaleren spiller vannvittig fysisk,men korekt bass.Har bedre sentrering enn B&W N802D og går ned til 19hz!!!

Etter å ha lest testen i nyeste Hifi Choice virker dette som den ultimate drømmen.DEN PERFEKTE HØYTTALER!

Hifi Choice gir dem 93Poeng på Lyd og 91P totalt!!!

Her er det bare å begynne å spare folkens.

Link med spesifikasjoner og testen fra Hifi choice:

www.pmc-speakers.com/product.php?mode=view&pid=144


PS:Har hatt veldig mye Focal/JmLab,men etter å ha hørt Proac ligger dens klangbalanse mye nærmere det perfekte etter min mening,så jeg ville gått for Proac/PMC.
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Så klart ikke, og er meget godt fornøyd med dagens høytalere også.

Har tross alt hatt Future One i 4,5 år, men det er når dette oppgraderings spøkelset kommer på besøk, man blir litt usikker, og derfor ble også tråden startet 8).

Så klart man skal stole på egne ører, men deler man erfaringer, så kan mange omveier tas, og det er jo det hifisentralen handler om?

Drar nå ned til Tigerstaden og fjerner alle teppene på veggen, og lar dama avgjøre (nøytral)hva som låter best.

Har allerede gitt bort tre av teppene, og det virker som kun to blir igjen?, ihvertfall til lytte seansen er over.

Tror nok et annet underlag til høytalerne blir kjøpt inn, men er litt usikker på hva som blir valgt (mulig stein, marmor).





Her måtte jeg telle til ti for å ikke være direkte bedriten i mitt svar!
Har du hørt på noe du ikke liker i tyve år?  Nei selvsagt ikke. Har Proac bltt kjøpt opp av BMW, eller noe sånt, og skal lage alt forskjellig ifra sine egne referanser. Nei ikke det heller.   Vær nå litt tro til dine egne ører da man. Det er du som skal høre på greiene!  Skulle jeg spurt deg om jeg skulle kjøpe Honda eller Toyota?
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hadde jeg hatt nok penger så ville jeg etter å ha lest siste Hifi Choice satset alt på de nye PMC EB1 til 5950 pund.

Tror Tor på Lyric selger PMC også.

Denne høyttaleren spiller vannvittig fysisk,men korekt bass.Har bedre sentrering enn B&W N802D og går ned til 19hz!!!

Etter å ha lest testen i nyeste Hifi Choice virker dette som den ultimate drømmen.DEN PERFEKTE HØYTTALER!

Hifi Choice gir dem 93Poeng på Lyd og 91P totalt!!!

Her er det bare å begynne å spare folkens.

Link med spesifikasjoner og testen fra Hifi choice:

www.pmc-speakers.com/product.php?mode=view&pid=144


PS:Har hatt veldig mye Focal/JmLab,men etter å ha hørt Proac ligger dens klangbalanse mye nærmere det perfekte etter min mening,så jeg ville gått for Proac/PMC.

Lyric selger ikke PCM,men hvem?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
I dette lytterommet er det hengt opp syv persiske veggtepper, en bak hver høytaler, på begge sidevegger, og tre tepper bak lytteposisjon. Vindu og veranda dør er meget godt dempet med dobble gardiner, og tror nok at en general tabbe er begått den siste Mnd.en.

Det virker faktisk som teppene stjeler lyd, istedenfor å dempe, kan dette være mulig?
Den dempingen du har lagt opp til fungerer bare i de øverste oktaver. Det er derfor diskanten forsvinner.
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Det virker faktisk sånn, nå er det "kun" to tepper igjen, og de henger på bakveggen, men litt på siden, så de "fyller" hele bakveggen!

Det ble en helt annen klang, kanskje litt lysere, men mye bedre, og tror nok de to siste teppene går samme veien. Lyden har blitt litt innestengt den siste mnd., men man lærer jo av sine feil.

Er litt usikker på hva som blir byttet neste helg av høytalere eller CD spiller.

Går nå litt i tenkeboksen, kanskje ingen ting blir gjort, men rommet må nok jobbes mere med uansett.



Den dempingen du har lagt opp til fungerer bare i de øverste oktaver. Det er derfor diskanten forsvinner.
 
Topp Bunn