Hvem er beste off-topic debattant?

J

jekri

Gjest
Russerne brukte bensinmotorer i alle lastebiler og lette tanks. Jeg mener å huske at de etter hvert fikk diesel også i lette tanks, men det var mot slutten av krigen. Vi brukte bare bensin.

Vi var på papiret utstyrt med Panthere, men hadde i perioder bare IVere. Det er riktig at jeg var for stor for vogna, det var helt jævlig inne it tårnet på IV, men brukbart i Pantheren. Vi ble egentlig trent for Tiger 2 på Bad T., men disse kjempevognene kom aldri frem til oss vanlig dødelige.
Har du lært alt dette på Discovery? ;D
 
A

Affa

Gjest
Stemmer det, det er en mye at tyskerne brukte diesel i sine store tanks.  Det var nok bensin som måtte til på de store drogene, er ingen panserekspert og men skal sjekke kildene litt.  Affa får lese mer på Wikipedia for å friske opp rollefigurens kunnskap.
Dette får du ete i deg igjen snørrunge. Jeg har ALDRI sagt at vi brukte diesel. Nydelige og kompakte Maybach BENSIN V12 motorer var det vi hadde.

Lær deg å lese før du kritiserer en som vet hva han prater om.

PS Det nettleksika du refererer til er greit nok, men lite kildekritisk. Les heller en god bok, hvis du kan da.
 
A

Affa

Gjest
Affa har vel ikke vært i militæret heller, like lite som han har vært i krigen. Kanskje han ikke slapp gjennom nåløyet på sesjon. For å kompensere leser han krigslitteratur... For et liv!

Kabeldragern
........................
 
A

Affa

Gjest
Har du lært alt dette på Discovery? ;D
Jeg har ikke tid til den slags nonsens. Jeg ser NRK og det får holde. Jeg kjempet MOT amerikanerne også, husk det. De drepte familiene til mine kamerater. Deres latterlige lettvinte pop gjengivelse av virkeligheten har jeg bare forakt til overs for.
 
J

jekri

Gjest
Dette er det nærmeste en Panther IV du har vært, Affa  ;D
 
A

Affa

Gjest
Bra du morer deg på andres bekostning.

PS: Det heter Panther V. Så lærte også du noe.
 
J

jekri

Gjest
Bra du morer deg på andres bekostning.

PS: Det heter Panther V. Så lærte også du noe.
Jeg syntes det er litt bedre å bruk humor enn å hetse gruppe for gruppe.
Når du og dine disipler kan more dere med dine utsagn mot f.eks. sosialister så kan jeg more meg litt med å hetse deg direkte ;D
Værre er det ikke, lille gutt
;D
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Bare sånn for ordens skyld: Det fantes bare en Panther, de var således ikke nummerert. Pantheren var derimot den femte av hovedtypene av tyske stridsvogner, og dermed Panzer V. Pantheren var etter min begrensede kunnskap den første som fikk et kattenavn. Panzer IV hadde altså ikke navn på samme måte som de senere modellene. Panzer VI kaltes gjerne Tiger, og Panzer VII Königtiger eller Tiger II. Etter krigen kom to nye katter, Leopard I og II i et betydelig antall til fredstid å være. Disse er igjen levert i et utall undervarianter med forskjellig skyts og ildleningsutstyr, og med noen nasjonale varianter. Det ble også laget luftvernskyts på Leopardchassis som gikk under navnet Gepard.
 

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
13
Gode mennesker tenker ikke, de fantaserer.



For noe vås , fastasier er innbildning.Det å tenke er kreativitet.
Fortsett gutter/jente , denne tråden er meget interessant og
tidvis morsom. Affa du tar kaka. Klar ener.
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Vi ble egentlig trent for Tiger 2 på Bad T., men disse kjempevognene kom aldri frem til oss vanlig dødelige.
Tiger II kom aldri fram til noen. Enkelte nesten-udødelige kom seg tilbake til Königtigerne. Ahh, tyskere skal alltid være så fordømt grundige. Det er ikke nok å tape, man må jo tape SKIKKELIG...
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Bare sånn for ordens skyld: Det fantes bare en Panther, de var således ikke nummerert. Pantheren var derimot den femte av hovedtypene av tyske stridsvogner, og dermed Panzer V. Pantheren var etter min begrensede kunnskap den første som fikk et kattenavn. Panzer IV hadde altså ikke navn på samme måte som de senere modellene. Panzer VI kaltes gjerne Tiger, og Panzer VII Königtiger eller Tiger II. Etter krigen kom to nye katter, Leopard I og II i et betydelig antall til fredstid å være. Disse er igjen levert i et utall undervarianter med forskjellig skyts og ildleningsutstyr, og med noen nasjonale varianter. Det ble også laget luftvernskyts på Leopardchassis som gikk under navnet Gepard.
Mange som bruker betegnelsen Panther-V ser det ut som:

http://www.google.no/search?hl=no&q=panther-v+tanks&btnG=Søk&meta=
 

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
13
Huff , jeg mente at tråden er en klar ener.
 
J

jekri

Gjest
Ja, alle traktorer legger egg ;D
Bare se på jordene om høsten. Når våren kommer har bonden en splitter ny traktor
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Ja, alle traktorer legger egg ;D
Bare se på jordene om høsten. Når våren kommer har bonden en splitter ny traktor
Jammen bra at ikke alle eggene klekkes da... ;)
 
J

jekri

Gjest
Alle eggene klekkes. De blir først plenklippere, så vokser de til snøfreser, plentraktor o.s.v. Hvis du ser på avfallsplassen så er spedbarnødeligheten høy.
Det er bare et fåtall som blir traktorer.
Heldigvis...........;D
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Alle eggene klekkes. De blir først plenklippere, så vokser de til snøfreser, plentraktor o.s.v. Hvis du ser på avfallsplassen så er spedbarnødeligheten høy.
Det er bare et fåtall som blir traktorer.
Heldigvis...........;D
Dette visst jeg ikke...og jeg som ønsker meg ny plenklipper.
Må se å få tak i et sånt egg da, de ligger jo rundt og slenger, sikkert ingen som legger merke til om det mangler ett.... ;D
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Dette visst jeg ikke...og jeg som ønsker meg ny plenklipper.
Må se å få tak i et sånt egg da, de ligger jo rundt og slenger, sikkert ingen som legger merke til om det mangler ett....   ;D
Forsiktig med hvor du plukker dem. Flyegg ser klin like ut, jeg har sett dem under en rundtur på Bodø flystasjon. På den annen side hadde det sikkert vært gøy med en F-16 i garasjen.
 
R

Rojoh

Gjest
Puuh! Der reddet dere nattesøvnen, gitt. Så liksom for meg en selsom oppfølger til War of The Worlds. Vi er jo litt spesielt utsatt her på Jæren...

(Tror jeg setter min lit til måkene, hvis dere tar feil mht. disse eggene).









Mvh. Johan
 
R

Rojoh

Gjest
Puuh! Der reddet dere nattesøvnen, gitt. Så liksom for meg en selsom oppfølger til War of The Worlds. Vi er jo litt spesielt utsatt her på Jæren...

(Tror jeg setter min lit til måkene, hvis dere tar feil mht. disse eggene).
Klarer ikke helt å skappe av. Synes det ligger noe foruroligende i luften... Kanskje dette med profeten, utenomjordiske krefter, 9-11 og verdenskrig bare er et forvarsel?


Bjarne Undheim? Er redd for at islamistene er for skolebarn å regne i denne sammenhengen. :-/
 
J

jekri

Gjest
Dette visst jeg ikke...og jeg som ønsker meg ny plenklipper.
Må se å få tak i et sånt egg da, de ligger jo rundt og slenger, sikkert ingen som legger merke til om det mangler ett....   ;D
Det går helt fint, det. Du bare lister deg ned på et jorde og triller det ubemerket hjem og gjemmer det diskret bak hekken. 8)
Jeg har gjort det selv, men var litt uheldig med klekkingen slik at det ble en motorsag. Hva i huleste skal jeg med en motorsag???

F-16 med fugleinfluensa? Nei, jeg tror den bare rammer fly med stjernemotor. De høres iallefall ut som om de har det når de går på tomgang.
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Kan F-16 få fugleinfluensa?
Nei!! Dette benektes på det sterkeste av forsvarsledelsen.

Hvis du så mye som vurderer å nevne dette igjen, har jeg et ord til deg: TREHOLT!!!! ;)
 
J

jekri

Gjest
På den annen side hadde det sikkert vært gøy med en F-16 i garasjen.
Ikke hvis du hadde forventet å finne en gressklipper, merke "Stiga Dino" ;D
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Ikke hvis du hadde forventet å finne en gressklipper, merke "Stiga Dino"  ;D
Men tenk til høsten, da.. Løvblåser for hele nabolaget! Hva så, om hekken forvinner i samme slengen. ;D
 
J

jekri

Gjest
Men tenk til høsten, da.. Løvblåser for hele nabolaget! Hva så, om hekken forvinner i samme slengen.  ;D
Jeg kunne nok trenge en slik løvblåser, jeg har 10 store eiketrær på tomten min ;D
Vet du om det er en butikk på sør/østlandet hvor de har brukte F-16? Det er ikke så farlig om vingene eller hjulene er dårlige, bare motoren går.
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Prøv FLO-LUFT på Kjeller, hyggelige folk. Det er de som har agenturet i Norge. Kanskje de har noe rask liggende som du kan få billig. ;)

P.S. Si for all del ikke at jeg sendte deg. Jeg skylder dem noen paller med karmer etter at jeg flytta fra en gudsforlatt rundkjøring/militærleir i Nordnorge.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Nei hva skal man med en motorsag, om ikke sage ned trær, f.eks eik... Så får man ved og kan fyre for kråkene, dermed får ikke disse så lett influensa...
Så har man gjort en god gjerning... ;)
 
J

jekri

Gjest
Prøv FLO-LUFT på Kjeller, de har mye rart. Det er de som har agenturet i Norge. Kanskje de har noe rask liggende som du kan få billig. ;)
Takk!! :) Jeg så ingen på fyllingen sist jeg var der.
 
J

jekri

Gjest
Nei hva skal man med en motorsag, om ikke sage ned trær, f.eks eik...
Stopp en hal!!! Nå høres du akkurat ut som kona!! Hun har ikke, selv etter 25 år, funnet gleden ved å sitte i skyggen under disse trærne en varm sommerdag. Med en kald pils.
;)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Du kan vel beholde ett... ;)
Kankje konen ikke liker pils?
Jeg foretrekker cola...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.866
Torget vurderinger
0
Nei hva skal man med en motorsag, om ikke sage ned trær, f.eks eik... Så får man ved og kan fyre for kråkene, dermed får ikke disse så lett influensa...
Så har man gjort en god gjerning...  ;)
Kjære snille Komponenten !
Du må ikke forslå noe slikt må du skjønne ! Det er jo ren vandalisme. For det første er Eika et meget gammelt og ærverdig tre, rent magisk. For det andre så egner den seg ( som andre allerede har sagt ) veldig godt til å sitte under, - gjerne med en kald pils en varm somerdag.

Dessuten så fyrer man IKKE med Eik. Fy for skam, Eiketre er IKKE, gjentar IKKE brendsel ! Eik er det edleste treslaget vi har i Norge, brukes i eksklusive møbler og trebåter. Man brenner ikke slikt !! Spør en trelast handler hva Eik koster pr kubikkmeter. I forhold blir kabler billig !!!!

Du kan like gjerne sitte å kaste 100 lapper inn i peisen !
 
J

jekri

Gjest
Takk for støtten, Spiralis!! Kvinner har ikke greie på trær :)
Det ene eiketreet mitt har en omkrets på 2,5 meter og er kvistfri i 5-6 meters lengde, så man kan si jeg har penger på rot ;D
 
A

Affa

Gjest
Bare sånn for ordens skyld: Det fantes bare en Panther, de var således ikke nummerert. Pantheren var derimot den femte av hovedtypene av tyske stridsvogner, og dermed Panzer V. Pantheren var etter min begrensede kunnskap den første som fikk et kattenavn. Panzer IV hadde altså ikke navn på samme måte som de senere modellene. Panzer VI kaltes gjerne Tiger, og Panzer VII Königtiger eller Tiger II. Etter krigen kom to nye katter, Leopard I og II i et betydelig antall til fredstid å være. Disse er igjen levert i et utall undervarianter med forskjellig skyts og ildleningsutstyr, og med noen nasjonale varianter. Det ble også laget luftvernskyts på Leopardchassis som gikk under navnet Gepard.
Mye rett her, men faktisk noe feil også!Uten å gå inn i en detaljutredning. Panther het faktisk Panzerkampfwagen V Panther. Tiger (VI) som kom før Pantheren, bygget på det gamle Grosstraktor prosjektet fra 30 tallet omtrent som medium vognene III og IV. Man hadde også Elephant (Ferdinand) som var en slags klumsete jaktutgave av Tiger 1 uten MG (katastrofe ved Kursk). Ellers fantes IV, V, VI og VII i jaktutgaver, dvs. uten roterende tårn, men med kraftigere pansring og kanon. III fantes i stormskytsutgave. Tyskerne hadde uttallige utgaver med flak, mortere, fast tårn, roterende tårn, ekstra radiosendere…. osv. Disse bar ofte dyrenavn med unntak av luftvernet som het virvelvind! Dette er på husken, så bær over med detaljmangelen.
 
Topp Bunn