Hvem bygger systemhimlinger for private?

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.371
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Om noen få dager overtar jeg ny bolig, og ser for meg at jeg like gjerne kan starte med akustikken med en gang før leiligheten blir bebodd.
Som en start kunne jeg tenke meg å få til noe i taket. Det er mange rare varianter man kan rigge opp, men det mest hensiktsmessige er sannsynligvis å bare rigge opp en systemhimling, lik proffløsningene som benyttes i industri- og kontorlokaler over store deler av planeten.

Problemet er bare at jeg slett ikke egner meg til å utføre den slags arbeid. Jeg har alt for god selvinnsikt til at jeg skal forsøke meg på å konstruere noe slikt selv.
Så hvem kan fikse slikt for meg?
Jeg trenger noen som ikke bare kjøper inn og monterer, men som også evner å tenke litt løsningsorientert. Flaten som skal dekkes er ikke firkantet, og himlingen kan ikke dekke absolutt hele taket (pga vinduer som går nesten helt opp til taket). Jeg skulle gjerne få ordna en løsning med belysning integrert i dette kalaset også.

Men hvem kan jeg som privatperson kontakte som kan utføre slikt?
Om noen vet om firmaer som tar slike oppdrag, eller enkeltpersoner som gjør slikt enten profesjonelt eller på hobbybasis: Ta kontakt eller post innlegg her.

I mitt tilfelle er dette i Oslo, men det kan jo tenkes at folk har interesse av å vite hvem som utfører slikt andre steder i landet også.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.102
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvilken som helst bygningsentreprenør med respekt for seg sjøl gjør da dette..... rundinger og trekanter er ikke noe problem.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.371
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Vel, jeg kjenner ikke til noen bygningsentreprenører, med respekt for seg selv eller andre, og heller ingen som gjør slikt for privatpersoner som faktisk skal måtte betale dette av egen lomme, fremfor bedrifter som bare kan utgiftsføre alt og til slutt bare viderefakturere det til kundene sine.

Hadde jeg hatt god kjennskap til bransjen hadde jeg sikkert klart å finne ut av sånt selv. Kanskje tilogmed evnet å gjøre slikt selv.
Men det har jeg altså ikke.

Alle konkrete tips mottas derfor med takk. Selvsagt reelle anbefalinger. Jeg ønsker ikke noen katalogtjeneste hvor noen bare ramser opp alle firmaer som finnes som kan tenkes å gjøre slikt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kan det være uten en felles ramme? Det blir betydelig enklere dersom man henger absorbentene hver for seg. Lydmessig er det også en bedre løsning da man unngår en ramme som reflekterer. De kan også være sirkler som bilde viser:
1.jpg

lyd & akustikk som jeg representerer selger slikt og det vil være enkelt å montere selv. Må eventuelt undersøke om det er mulig å levere med lysinnfelling i Norge. Leverandøren gjør det, men litt usikker hvordan det blir med Norge og det elektriske siden de holder til i England. Det er bare å ta kontakt.
14.jpg

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.371
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
For min del er flåter selvsagt et alternativ dersom jeg ikke får mulighet til å bygge systemhimling, men jeg hadde håpet på å kjøre full himling for rett og slett å øke arealet som absorberer.
Det totale reflekterende arealet i en ramme er ikke spesielt mye sammenlignet med reflekterende takflate som vil være eksponert ved bruk av flåter (med mindre man stabler de ekstremt tett vel å merke).

Hvilken produsent er det du leverer, og hva slags materiale er det laget av?
Både Paroc, Rockfon og Ecophon er jo alle enkle å kutte hull til lys i, og krever egentlig bare at man har lamper som passer til slik montering. Det er fistende å tro at alle lignende produkter kan manipuleres på samme måte. Med mindre dette er en fullstendig annen konstruksjon.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Absorbentene kan produseres i mange størrelser og sånt er det ikke noe begrensning i arealet man ønsker å dempe. Samtidig er det etter min mening ikke ønskelig å dempe mer enn hva man faktisk trenger. Absorbenter bør alltid plasseres strategisk i rommet og ikke tilfeldig. Det er viktig å bevare energi og ikke overdempe øvre frekvensområdet.

Vi selger RPG produkter. Absorbor er navnet på absorbentene, de leveres også som sirkler og kan også bestilles i spesielle utforminger. Brukes en form av glava hvor densitet og luftgjennomstrømningmotstand er tilpasset til tykkelsen. Du finner mer info på hjemmesiden vår. Du vil også se en uavhengig måling (fra soundonsound) av en 5 cm Absorbor på siden vår. Anbefaler dog 10 cm tykke Absorbor med noe luftrom bak hvis det er til musikkbruk og man skal gå mer kompromissløst til verks. Vi kan dessuten levere 15 cm tykke absorbenter.
Lyd & Akustikk

Håper forøvrig ikke jeg bryter forumreglene med dette. Det blir en litt gråsone dette siden du spør etter muligheter, men samtidig ligger ikke tråden under "Hi-Fi generelt inkludert bransjeaktører".

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.525
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg kunne også tenke meg å montere disse sirklene i forskjellige farger i taket. Hvor får jeg kjøpt sånne i Oslo?

B

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.612
Sted
Oslo
Vi fikk nylig lysisolert kjellertaket vårt med ny himling og brukte Braatens Byggfornyelse. De gjorde en bra jobb, og håndterte blant annet ståldragere i himlingen. En av snekkerne hadde vært med å lage rom i forbindelse med studio eller musikkhøyskolen og hadde ganske god greie på det (virket det som).

M

MusicBear

Gjest
Sikker på at du vil få problemer med dette i praksis, AndersR?

Jeg syntes i noen tilfeller akustikk er noe opphausa, for å si det sånn. I hvert fall når det gjelder tak. Demping av førsterefleksjon til sidene og på gulvet gjør som regel susen i godt monn.

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund

Jeg syntes i noen tilfeller akustikk er noe opphausa, for å si det sånn. I hvert fall når det gjelder tak. Demping av førsterefleksjon til sidene og på gulvet gjør som regel susen i godt monn.
Hmm, jeg har helt motsatt erfaringer i forhold til deg. Jeg ser på taket som den absolutt verste refleksjonen.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Ble ivertfall stor forbedring me himmling i rommet mitt. Jeg hadde også begynt med taket. Så gulvet :)

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.371
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Basert på egen erfaring er taket viktig. Men ikke det aller viktigste. Det er derimot en flate som ikke brukes til noe nyttig fra før av, så akustikktiltak i taket har svært sjeldent negative praktiske konsekvenser.
Dersom du har mye vinduer, dører eller hyller og kommoder i taket vil det selvsagt stille seg annerledes. Jeg har slike ting hovedsakelig langs veggene. Dermed, for min del, ser jeg det som alt annet enn skadelig å dempe opp taket uavhengig av hva som gjøres på andre flater.
Jeg har tidligere laget noe skikkelig stygge greier totalt uten mål og mening, og ved en tilfeldighet fant jeg ut at demping av bakvegg med et kjempestort avrundet absorbent ga den største forbedringen. Nå tok den vel å merke flere kubikkmeter av rommet. Dermed er taket fint å starte med, for da er i hvert fall den delen tatt hånd om.

orso: Jeg setter i hvert fall pris på konkrete tips, og synes det er flott at du viser deg i tråden. Om noen hadde tatt kontakt med meg og sagt at de setter opp himlinger på hobbybasis og at de har innkjøpsavtaler så jeg kan booke dem til å gjøre jobben, så hadde det også vært flott. Og like passende/upassende.
Om det er i tråd med forumreglene vet jeg jo egentlig ikke. Men siden du svarer konkret på et spørsmål jeg stiller (hvem tilbyr tjenesten) så kan det vel ikke være noe regelbrudd ved at du informerer om at du gjør det.

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet

Hmm, jeg har helt motsatt erfaringer i forhold til deg. Jeg ser på taket som den absolutt verste refleksjonen.
Helt enig. Jeg fikk et helt annet rom etter at jeg fikk dempet 1. refleksjonene i taket i hjemmekinoen.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Vel, jeg kjenner ikke til noen bygningsentreprenører, med respekt for seg selv eller andre, og heller ingen som gjør slikt for privatpersoner som faktisk skal måtte betale dette av egen lomme, fremfor bedrifter som bare kan utgiftsføre alt og til slutt bare viderefakturere det til kundene sine.

Hadde jeg hatt god kjennskap til bransjen hadde jeg sikkert klart å finne ut av sånt selv. Kanskje tilogmed evnet å gjøre slikt selv.
Men det har jeg altså ikke.

Alle konkrete tips mottas derfor med takk. Selvsagt reelle anbefalinger. Jeg ønsker ikke noen katalogtjeneste hvor noen bare ramser opp alle firmaer som finnes som kan tenkes å gjøre slikt.
Levante innredning a/s leverer og monterer over hele østlandet, de holder til i Hokksundhttps://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCIQFjAAahUKEwjI5Jrfxs7IAhXG2SwKHT7VALY&url=http%3A%2F%2Flevante.no%2F&usg=AFQjCNFBltTRjlDAwz0YzovtlOipwq7elg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvilke flater som gir mest utbytte å behandle kommer bl.a. ann på faktorer som avstand til de ulike flatene og ikke minst hvordan høyttalerne måler. De fleste kommersielle høyttalere måler klart svakest vertikalt. I tillegg er takhøyden og rommets dimensjon hos de fleste slik at de vertikale refleksjonene kommer først. I tillegg vet vi at rent psykoakustisk så bidrar ikke takrefleksjoner i et rom med normal høyde til noe positivt. Noe derimot siderefleksjoner kan gjøre. Ergo vil behandling av taket ofte gi den største oppgraderingen.

Beck sine undersøkelser viser førøvrig at gulv og takrefleksjonene hadde mest negativ effekt på "timbre".

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Antall liker
12
Sted
Oslo
noe som er benyttet på prosjekter jeg har jobbet med er:

billetluka til Den Norske Opera, pusset/glattet og så sprøytet flate med struktur se her for eksempel Direktemontert system - Byggimpulsdu bør være klar over at det er ekstra jobb/kostnad med å montere lys innfeldt i tak med dette systemet da det gjerne krever at lamper med mere er ramme monterte for å få en pen overgang fra himling til lampe
gode steder for å finne egnet belysning er da feks Disse produktene gir det det beste lyset. - Zumtobel

smt

Bransjeaktør
Ble medlem
14.03.2011
Antall liker
14
Hvilke flater som gir mest utbytte å behandle kommer bl.a. ann på faktorer som avstand til de ulike flatene og ikke minst hvordan høyttalerne måler. De fleste kommersielle høyttalere måler klart svakest vertikalt. I tillegg er takhøyden og rommets dimensjon hos de fleste slik at de vertikale refleksjonene kommer først. I tillegg vet vi at rent psykoakustisk så bidrar ikke takrefleksjoner i et rom med normal høyde til noe positivt. Noe derimot siderefleksjoner kan gjøre. Ergo vil behandling av taket ofte gi den største oppgraderingen.

Beck sine undersøkelser viser førøvrig at gulv og takrefleksjonene hadde mest negativ effekt på "timbre".

Orso du har helt fel då det gäller de tidiga reflexerna då taket är en viktig yta för att förstärka diffusfältet i Wing concepet , och därmed erhålla ett mer upplöst och dynamiskt ljud
Att uttala sig negativt om akustik produkter som du ej upplevt under kontrollerade former och krydda det med okunskap ,gör dina påståenden rent nonsens och i slutändan förolämpningar mot tex SMT:s kunder och inte att förglömma bad will till den "tool box" du har förfogande över

https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/941880-smt-svana-does-again.html?highlight=smt+does+it+again

http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?11670-Krelles-system-with-SMT-room-treatment!/page10

De flesta bubbel modulerna går att få med inbyggd belysning ex Svens och Fanderes moduler

Ett annat ex är MBL extreme rummet
https://www.facebook.com/Audio-Concept-287769407902/

En välkommen bokstavs kombination som understryker vikten av taket är Floyd Tooles nya parameter inom smårums akustiken

EBR = early benefits reflections :)

Mer om den finns att läsa nästa vecka då han presenterar sin AES rapport

Wing hälsningar
Matts

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.072
Sted
Sjælland. Danmark.

Jeg er uenig med dig i dette her. Refleksionen fra gulvet er en vi kender. Lige meget hvor vi går har vi samme afstand til gulvet/jorden. Når vi sidder har vi en afstand som vi kender så godt. Så den refleksion er helt naturligt og er ikke noget særligt problem.
Hvorimod loftet giver problemer fordi vores lytterum, da vi har for kort afstand til loftet. Mange har jo ikke mere end 230 - 250 cm og det er egentlig for kort til et godt lytterum. Hvis man sidder i en koncertsal er det helt klart, at det er noget helt andet med den højde der er der. Man kan fjerne/dæmpe loftets uheldige egenskaber med gode diffusere i loftet. Ikke med absorbenter fordi de giver et sort hul, hvis de er tykke nok. Men vi er jo i et lytterum...

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.072
Sted
Sjælland. Danmark.

Så blev der sat diffusere op i loftet. Jeg var meget spændt på det, ogdet har været en lang proces. Der var en person Asger som skrev, at loftet er den største flade. Samtidig er loftet typisk ubehandlet. Et gulv har dog trods alt møbler placeret ovenpå, der bryder fladen.
Mine forventninger er bestemt ikke kommet til skamme; men tværtimod har det loft overgået mine største forventninger. Hjælp jeg kan ikke få armene ned…Det er fremragende. Jeg er vild med det loft!
Det der sker af lydforbedringer hos mig er så mange ting!

Jeg fjernede dog først det Rockfon loft der sad, dog af flere omgange. -Jeg kalder det at slippe musikken fri!

Opsætningen skete langsomt, fordi jeg er måtte gøre det alene. Desudener det jo ikke et regulært rum, men der er et indhak, der gør, at det ikke kan være symmetrisk. Det kunne ikke helt gå op. Det er ellers vigtigt med symmetri;men jeg tror jeg har fået lavet et godt kompromis. Der blev lyttet undervejs.Jeg gjorde klar til at montere en diffusere og lyttede så først til musik.Satte diffuseren op og jeg lyttede igen til samme stykke musik. Det var helet iden hørbart, at der skete noget og det var til det bedre.
Jeg havde tænkt mig at bruge de Pap-diffusere til loftet, men jeg spurgte Matts Odemalm om råd, og han foreslog at jeg brugte dem som 60x 60 cm. Det var lidt besværligt, da de var samlet helt eller delvist. Han foreslog så disse wings 95 og så kombineret med ”Bubbler”. ”Bubblerne” er lampe skærme! De skulle være god for mellemtonen! I hvert fald var det originalt og som min kone siger, det er i hvert fald ikke et kedeligt loft…

”Bubblerne” er en lys idé….. Matts.

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.072
Sted
Sjælland. Danmark.
Rummet vokser og et stort korsom The Hebron kor. Slavernes kor. Afstanden imellem de enkelte sangere voksede. Der åbnede sig rum i koncertsalen så man kunne se lidt længere ind i lydbilledet. Sangerne blev tydeligere at se. Tågen lettede lidt mere og det autentiske øjeblik blev tydeligere i højre side, når jeg satte diffusere op ihøjre side.
Når jeg gjorde det samme i venstre side, skete det samme der og sangerne blev tydeligere der også. Tågen lettede igen mere og rummet åbnede sig op. Rummet voksede der også. Pludselig kunne jeg se længere ind i lydbilledet. Det er fremragende.
Det er som at få nye øre. Det er altså godt. Det vælter fremmed detaljer i diskanten. Ikke kunstige detaljer, men noget der har været kamufleret før.
Dynamikken er blevet meget bedre. Jeg vægter dynamik højt fordi levende musik er dynamik.

Lydbilledet er blevet enormt bredt. Jeg har aldrig haft så bredt lydbillede før. På grund af flytning af højttalere skete der så meget, som jeg kun kunne gøre på grund af placering af V-wings på sidevæggen ved højttaleren. Men sandelig blev det yderligere forbedret på grundaf de nye diffusere i loftet.

Dybden af lydbilledet har jeg aldrig haft så dyb før. Det er fremragende! Ja jeg har faktisk aldrig oplevet så dybt et lydbillede!
Det der sker når der sættes flere og flere diffusere og ”Bubbler”op i loftet, at på et tidspunkt så slipper loftet. Loftet virker ikke som at være der. Jeg påstår ikke, at loftet ikke kan blive bedre med flere diffusere. Det kan det sikkert og jeg ønsker mig også flere. Men den der fornemmelse af, ikke at være i sin stue, men at mere og mere at være til stede ved optagelsen. Man sidder i en koncertsal og oplever en koncert. Man sidder i en kirke og hører rummet i kirken. Man oplever trægulvet i optagelsen. Hun står lige der i koncertsalen og der er så stille og man lytter bare til stemmens fraseringer.

Der er blevet mere højt til loftet.... Diffuserne gør sådan, at det opfattes såder er mere højde på musikken.

Bassen har ændret sig med opsætning af diffusere og lamper i loftet. Den er blevet bedre i kvalitet. Men bas og diskanthøre sammen lyttermæssigt! Når vi hører en bedre diskant, bliver opfattelsen af bassen også bedre. Men nogle steder, da jeg opsatte diffusere og lampeskærme under loftet, kom der bare så meget mere tryk på bassen.

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis man skal bruke diffusjon, så er det viktig at de faktisk diffuserer og ikke bare sprer lyden på en inhomogen måte. Bedre forklart her: Forskjell på diffusjon og spredning | Lyd & Akustikk

Nå har ikke nevnt noen i denne tråden angående absorpsjon vs diffusjon. Jeg har skrevet behandling av taket. Personlig hadde jeg vært tjent med og alltid anbefale diffusjon siden lyd & akustikk har større avanse på rene diffusorer. Men det er IMO flere grunner til å ikke alltid anbefale det. En årsak er at dersom man skal bare diffusure, så bør diffusjonen være bredbåndet, som igjen innebærer at takhøyden i rommet må være 3-4 m for at man skal få utbytte at det. Diffusjon lenger ned i frekvens krever nemlig avstand for at lyden skal bli distribuert. Grunne diffusorer som kun diffuserer bra ned til ca. 1000-800 Hz, vil gi et tilbakeslag av refleksjoner under de frekvensene og det det er ikke spesielt optimalt.
Da er i så fall bedre med et hybrid produkt som diffuserer de høye frekvensene og demper under det slik at et større frekvensområde blir behandlet.

Hva man velger her synes jeg bør litt opp til hver enkelt. Det handler om mest mulig korrekt gjengivelse vs. mer spatial informasjon. Det er ikke noe fasitsvar på hva som låter best. Poenget mitt var dog er taket bør behandles og er ofte den viktigste flaten å gjøre noe med.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.371
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Min plan er å absorbere mest mulig der jeg kan. Dersom det mot formodning blir for mye, vil jeg jo med en systemhimling kunne droppe inn noen 60x60 diffusorer innimellom alle absorbentene. Sånn sett er det jo veldig greit med industristandard himling fremfor de fritthengende flåtene.

Topp Bunn