Hvem blir ny leder i SV

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

Nifelheim

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nifelheim skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Tollbarrieren er ikke løftet fordi man skjønte det var dumt å gjøre det frivillig, altså uten påtrykk fra EU; og EU er ikke helt dumme, de skjønner den vil bli løftet til slutt og gidder ikke komme med en innrømmelse på et annet felt for at det skal skje.
    Som om det gjør saken noe bedre. At det er hensynet til EU som veier tyngre enn hensynet til sivilbefolkningen.
    Her snakker vi om synsing på avansert nivå.... Noen flere som vil synse om Norge og EU?
    Du er rar, Nifelheim.

Hva er en tollbarriere? Det er et stengsel, og for å bringe en vare over dette stengslet må noe avstås til ... Tollvesenet.

Listen for når noe skal avstås ved innførsel av varer fra utlandet er lagt på 200 kroner. Kommer du under den, så slipper du å avstå noe.

Du roter så jeg håper du ihvertfall selv finner ut av argumentene dine.
    Tollbarrierer er noe man setter for å forsvare sin egen industri. Norge har vel toll på 10.7% på import av klær.

200kr-grensen er ingen tollbarriere. Det er en minstegrense for når man må betale moms (og muligens toll).

EU har absolutt ingenting med hva Norge velger av tollbarrierer utenfor EU. Norge er medlem av EØS og har derfor felles indre marked med EU.

Å si at det er pga EU Norge ikke øker sine grenser er synsing. Som tidligere nevnt har Storbritania satt ned sine grenser. Skulle EU ønske høyere fritak for moms ville ikke Storbritania kunne gjort det stikk motsatte. Faktiskt så er EU ganske nøye på at moms blir betalt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stenna skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    rumath skrev:
    Ikke for barnehagesatsingen? Neida... sprit er viktigst! ;)
    Hvis du med barnehagesatsingen mener den vedvarende kampanjen for å umyndiggjøre og klientifisere nordmenn.. så jo, kanskje det.
    Nå tar du vel litt hardt i?
    Kan være enig at ordbruken til SV og AP om barnehager er drøy, "barn har det best i barnehage" sier indirekter at foreldre ikke er dugandes til å ha barn. Men barnehager er da fortsatt frivillig ? (om enn økonomisk motivert ved solide subsidier).
    Gjestemedlem klarer ikke se forbi retorikken fordi han ikke har noe forhold til det å ha små barn selv. Da ser han ikke selv den viktige betydningen barnehagen har for småttens vekst som enkeltmenneske. Det sosiale aspektet er uvurderlig, og de færreste er i stand til å erstatte den faktoren i hjemmet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det største problemet med fortollingsreglene er ikke at det blir lagt MVA på prisen produktet, men at det kommer MVA på frakten og fortollingsgebyr i tillegg. Dette gjør at prisen på småhandel ofte kan medføre 50% tillegg i prisen, og enda mer hvis man handler et klesplagg.

Det er en ærlig sak hvis et parti flagger at de er proteksjonistisk, men det er uærlig å love endringer før valget og så gi faen i dem når de har muligheten til å gjennomføre justeringene de har lovet, sannsynligvis etter press fra kommersielle lobbyister.

Uansett... tilbake til lederstrid og veien fremover.

En ting jeg alltid undrer meg over er dette ønsket om at partiet pga realitetsslitasje skal gå ut av regjeringen slik at de igjen kan begynne å føre en politikk som man er 100% sikker på at man aldri vil kunne får flertall for i regjering eller Storting. Men statistikken er jo det viktigste for mange.. som vi vet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Stenna skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    rumath skrev:
    Hvis du med barnehagesatsingen mener den vedvarende kampanjen for å umyndiggjøre og klientifisere nordmenn.. så jo, kanskje det.
    Kan være enig at ordbruken til SV og AP om barnehager er drøy, "barn har det best i barnehage" sier indirekter at foreldre ikke er dugandes til å ha barn. Men barnehager er da fortsatt frivillig ? (om enn økonomisk motivert ved solide subsidier).
    Gjestemedlem klarer ikke se forbi retorikken fordi han ikke har noe forhold til det å ha små barn selv. Da ser han ikke selv den viktige betydningen barnehagen har for småttens vekst som enkeltmenneske. Det sosiale aspektet er uvurderlig, og de færreste er i stand til å erstatte den faktoren i hjemmet.
    I dette innlegget regererte jeg nok mer til barnehagementaliteten til SV, og det at de i det store og hele ser på alle norske borgere som barnehagebarn og seg selv som barnehagetanter.

Når det gjelder de ekte barnehagene så har jeg intet vondt å si om SVs innsats, og det er gledelig at de arbeider for å fjerne kontantstøtten som ikke er noe annet enn at folk skal få betalt for å holde sine egne barn borte fra de andre barna og det norske samfunnet. For meg er det som å betale foreldre for å ta barn ut av skolen, og et utidig sløseri med offentlige midler.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.761
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fortollingsgebyret på småhandel er vanvittig.
    Jeg ønsker meg at man innen EØS betaler MVA i salgslandet slik man allerede gjør innen EU.

V

vredensgnag

Gjest
    SVs største problem er at de vinner på å være i opposisjon, og alltid vil tape på å være i posisjon. Partiets plattform er ikke egnet for faktisk gjennomføring, men utgjør en tilsynelatende klok kritikk av det bestående, inntil det må avprøves i praksis. Å si at SV har måttet inngå kompromiss er en underdrivelse, partiet har solgt sjelen sin for å kjenne på makten.

Martin Kolberg tok imot med åpne armer da SV ville sitte på ministerstoler, han visste dette ville barbere vekk betydelig støtte til partiet, og at disse velgerne ville gå til Ap og Rødt. Sistnevnte var han komfortabel med, det viktige var å redusere SVs adgang til å underminere Aps politikk.

Mission accomplished.

Selv Kolberg må jo ha stusset når Halvorsen ba om å få Finans ... han må ha spilt Lotto den dagen, for da var gevinsten sikret.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Valentino skrev:
    Fortollingsgebyret på småhandel er vanvittig.
    Jeg ønsker meg at man innen EØS betaler MVA i salgslandet slik man allerede gjør innen EU.
    Ja enkelt og greit og en god løsning. Da blir det betalt MVA for varen og det vil ikke være noen konkurranserdreining i forhold til om de samme varene ble kjøpt innenlands.

Verre er det faktisk ikke.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Jeg synes den søteste skal bli leder i SV, og det er jo Audun - når han bare får stelt skjegget sitt litt bedre.
    Det er alt for lite overfladiskhet i norsk politikk og jeg vil atter slå et slag for de ytre verdier.

Stenna

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.10.2004
    Antall liker
    9
    •
    Gjestemedlem skrev:
    •
    baluba skrev:
    •
    Stenna skrev:
    •
    Gjestemedlem skrev:
    •
    rumath skrev:
    • Ikke for barnehagesatsingen? Neida... sprit er viktigst! ;)
    •
    •
    • Hvis du med barnehagesatsingen mener den vedvarende kampanjen for å umyndiggjøre og klientifisere nordmenn.. så jo, kanskje det.
    •
    •
    • Nå tar du vel litt hardt i?
    • Kan være enig at ordbruken til SV og AP om barnehager er drøy, "barn har det best i barnehage" sier indirekter at foreldre ikke er dugandes til å ha barn. Men barnehager er da fortsatt frivillig ? (om enn økonomisk motivert ved solide subsidier).
    •
    •
    • Gjestemedlem klarer ikke se forbi retorikken fordi han ikke har noe forhold til det å ha små barn selv. Da ser han ikke selv den viktige betydningen barnehagen har for småttens vekst som enkeltmenneske. Det sosiale aspektet er uvurderlig, og de færreste er i stand til å erstatte den faktoren i hjemmet.
    •
    •
    • I dette innlegget regererte jeg nok mer til barnehagementaliteten til SV, og det at de i det store og hele ser på alle norske borgere som barnehagebarn og seg selv som barnehagetanter.
    •
    • Når det gjelder de ekte barnehagene så har jeg intet vondt å si om SVs innsats, og det er gledelig at de arbeider for å fjerne kontantstøtten som ikke er noe annet enn at folk skal få betalt for å holde sine egne barn borte fra de andre barna og det norske samfunnet. For meg er det som å betale foreldre for å ta barn ut av skolen, og et utidig sløseri med offentlige midler.
    OK, tok ikke den med en gang :)

Når det gjelder kontantstøtten så har jeg vært en tilhenger av den i lang tid, har sett flere ulemper enn fordeler med barnehage i den tiden barna verken kan gå eller prate. Hvor lenge dette varer er jo individuelt.
    Dessuten er det ikke så viktig hva en kaller dyret, lang fødselspermisjon har akkurat de samme samfunnsmessige konsekvensene som kontantstøtten. Det at ordningen skifter navn fra fødselspermisjon (som de rødgrønne har forlenget) til kontantstøtte gjør ikke at det på ene siden av datoskille er himmelen og det på andre siden er helvete. Imidlertid bør støtten til småbarnsforeldre stoppe på et eller annet tidspunkt, og jeg synes regjeringens innskrenking til å kun gjelde frem til 2 år er fornuftig.

Kristin Halvorsen fortjener egentlig mye mer ros for barnehagesatsingen enn hun har fått, mange har snakket om det, hun fikk det til. Men det er jo et lite paradoks at hun var avhengig av private aktører for å få det til :)

Tilbake til trådtittelen: Håper Audun Lysbakken blir ny SV-leder, han er frisk og freidig.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det blir sikkert Lysbakken.
    Og da kan man jo håpe på at partiet kommer under sperregrensen. ;D

V

vredensgnag

Gjest
    SV går ut av regjeringen, og det temmelig snart. Eneste alternativ dersom de skal kunne føre en mobiliserende valgkamp frem til 2013, noe de må. Og det var dette Stoltenberg "uforvarende" avslørte da han kommenterte at han ville savne Halvorsens latter.

Hvem er så den beste til å mobilisere for SV -- Lysbakken virker klar og engasjert, har likt å lytte til ham når han opptrer i Dagsnytt18, hvilket han gjør ofte.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Barna har det best i barnehage! :)

Da treffer de andre barn, og har tilpasset miljø i en stor del av dagen. Går barna hjemme må de stimuleres mer, enn når de er sammen med andre barn. Ingen tvil hos meg om at det er riktig vei å gå.

Lysbakken tror jeg har gode muligheter, mulig Heikki også.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    SV går ut av regjeringen, og det temmelig snart. Eneste alternativ dersom de skal kunne føre en mobiliserende valgkamp frem til 2013, noe de må. Og det var dette Stoltenberg "uforvarende" avslørte da han kommenterte at han ville savne Halvorsens latter.

Hvem er så den beste til å mobilisere for SV -- Lysbakken virker klar og engasjert, har likt å lytte til ham når han opptrer i Dagsnytt18, hvilket han gjør ofte.
    Går de ut av regjering før neste stortingsvalg?
    Det er uansett ikke rart at de ikke vil fortsette samarbeidet. Jeg har aldri sett et parti i regjering gå så mye på kompromiss med egen politikk.

Dette åpner jo det politiske landskapet i Norge. Da vil det nok hovedsakelig stå mellom AP og SP, sentrum og Høyre eller Høyre og FrP (muligens med KrF). Høyresiden vil ha langt større sjanser å komme til regjeringsmakten. KrF kan nok en gang bli tungen på vektskålen og hvilke kurs de tar kan være helt avgjørende. I partiet er det krefter som ønsker å samarbeide med AP og deler som vil samarbeide med FrP.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Lysbakken er sikkert kul han - men det blir det brått slutt på den dagen han får nøkkelen til kontoret er jeg redd :-\

V

vredensgnag

Gjest
    orso skrev:
    vredensgnag skrev:

Går de ut av regjering før neste stortingsvalg?
    Det er uansett ikke rart at de ikke vil fortsette samarbeidet. Jeg har aldri sett et parti i regjering gå så mye på kompromiss med egen politikk.

Dette åpner jo det politiske landskapet i Norge. Da vil det nok hovedsakelig stå mellom AP og SP, sentrum og Høyre eller Høyre og FrP (muligens med KrF). Høyresiden vil ha langt større sjanser å komme til regjeringsmakten. KrF kan nok en gang bli tungen på vektskålen og hvilke kurs de tar kan være helt avgjørende. I partiet er det krefter som ønsker å samarbeide med AP og deler som vil samarbeide med FrP.
    Dagsavisen skriver trolig ikke ... men hva er det å hente for SV å sitte i regjering, gitt dette resultatet? Å komme inn under sperregrensen, for å ta et hvileskjær? Partiet vil avgjøre dette hurtig, om de da ikke allerede har meldt fra. Skal bli spennende å se hva utfallet blir. Frps tilbakegang gjør det enklere å ta steget ut for å forfølge egne politiske linjer, uten å måtte bøye seg for Aps i alt.

Vedlegg

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.755
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    Tollbarrierer er noe man setter for å forsvare sin egen industri. Norge har vel toll på 10.7% på import av klær.
    Nja. Generelt er det tollsatser på de fleste vareslag. Dette henger igjen fra gammelt av. Men så innrømmes det tollfritak dersom varen har opprinnelse i EU, et typisk U-land (med fremleggelse av GSP-sertifikat) eller Kina. Så i praksis er det tollfritak for de fleste vareslag fra de fleste land. (Sånn var det i hvertfall den gangen jeg opererte med innførselsdeklarasjoner på tollboden i Oslo). Norge er faktisk blant de rimeligste land i Europa på tekstiler og Kina-mikk, da vi ikke har kvotert importen fra Kina, slik som i EU. På Europris koster en 6-pack med tennissokker mindre enn en melkesjokolade.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Stenna skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    rumath skrev:
    I dette innlegget regererte jeg nok mer til barnehagementaliteten til SV, og det at de i det store og hele ser på alle norske borgere som barnehagebarn og seg selv som barnehagetanter.
    Tja, strengt tatt ikke når de egentlig har rett i deres hensikter. At de ser ut og snakker som Vibeke fra barne-TV på syttitallet forandrer ikke på rett og galt. Skal vi bruke slike mål så er jo både du og meg utålbare drittsekker av ukjent kaliber. ;D

orso skrev:
    Det blir sikkert Lysbakken.
    Og da kan man jo håpe på at partiet kommer under sperregrensen. ;D
    Dette innlegget lyser av manglende innsikt i SVs dilemma. Nettopp deres manglende evne til å vise distanse i politikken til AP ved svekking av egen venstreside utgjør nok over 90 prosent av problemet deres, det er det svært få av de som kjenner problematikken skikkelig som er i tvil om. En leder fra partiets venstreside må være ekstremt usympatisk for at vedkommende skal klare å unngå en skikkelig boost på sikt.

Redningen for SV er utvilsomt at det flagges kraftig at dette er siste periode i posisjon, og at de klart markerer at de er sosialdemokratiets ytterpost til venstre. En leder som klart skiller seg fra Jens & Co og som fører en politikk som gjør SV uavhengige av kamel-dietten vil være god medisin. SVs velgere er betydelig mer bevisste på at deres politikk ikke gjør seg særlig godt i posisjon. De har nok et et tosifret antall høyere IQ-poeng enn gjennomsnittlige velgere på den andre motpolen, og de har i motsetning til dem ingen illusjoner om at politikken deres kan gjennomføres. De er fornøyd med å stille såpass mange krav at de får noen saker gjennom. Den bevisstheten mangler Frp-sympatisører, som lever i en illusjon om at det finnes politisk frelse.

En typisk SV-velger har gjennom tidene ønsket en utopisk politikk fordi det aldri har vært hensikten å sitte i en regjering før høyresiden i partiet tok over styringen. De ønsker seg et parti som fremmer mange radikale og gode saker, der de som er i posisjon fra tid til annen må foreta en politisk hestehandel med dem for å gjennomføre enkeltsaker.

Slik er det også med Frp. Jeg har ytret et ønske om at de to partiene har en jevnt fordelt maktbase på til sammen maks 20 prosent. Da vil de være nyttige pådriverpartier for sine respektive storebrødre. Det var SV svært bevisste på for 15-20 år siden, og for 20 år siden var nok Frps ledelse også bevisste på det, i alle fall før Dolkesjø. Etter Dolkesjø sank som kjent Frps gjennomsnittlige IQ betraktelig, og de mistet bevisstheten om hvordan de mest av alt kan yte påvirkning.

(Jeg beklager hvis jeg skriver så langt at noen ikke klare å følge med hele veien, men noen må jo også tenke litt dypere tanker enn kjappe one-liners.)

O

Ole I

Gjest
    baluba skrev:
    De (SV) har nok et tosifret antall høyere IQ-poeng enn gjennomsnittlige velgere på den andre motpolen, og de har i motsetning til dem ingen illusjoner om at politikken deres kan gjennomføres.

Etter Dolkesjø sank som kjent Frps gjennomsnittlige IQ betraktelig

(Jeg beklager hvis jeg skriver så langt at noen ikke klare å følge med hele veien, men noen må jo også tenke litt dypere tanker enn kjappe one-liners.)
    Jeg synes ikke denne tanken var spesielt dyp med mindre du kan dokumentere den.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Ole I skrev:
    baluba skrev:
    De (SV) har nok et tosifret antall høyere IQ-poeng enn gjennomsnittlige velgere på den andre motpolen, og de har i motsetning til dem ingen illusjoner om at politikken deres kan gjennomføres.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=4091760

O

Ole I

Gjest
    Ha, det var litt av en dokumentasjon.

Herlig. Morsom sak.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Den passer godt til mine fordommer. Første relevante treffet etter et google søk.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ole I skrev:
    baluba skrev:

Etter Dolkesjø sank som kjent Frps gjennomsnittlige IQ betraktelig

Av og til må jeg også underholde mine meningsfeller med litt tøysete komikk, men er kanskje mer bevisst på det enn andre. Min påstand kan selvsagt ikke verifiseres, og bygger på fordommer. Det er vel ikke bare den andre siden som skal få lov til å komme med slike beskrivelser av de som er uenige med seg? I så måte er jeg nok hverken bedre eller dårligere enn noen andre her.

Men det er jo indikasjoner på at det stemmer, i og med at de har et relativt lavt utdanningsnivå enn de som gikk ut av partiet i Dolkesjø, som så og si samtlige hadde mangeårig utdannelse på universitetsnivå. Det er vanskelig å argumentere for at de som gikk ut hadde større reelle akademiske kunnskaper enn grunnfjellet som ble igjen. IQ er veldig påvirket av det kulturelle, og de som har svært høy utdannelse har fått mer øvelse i de egenskapene som stimulerer de kvalitetene som fører til gode IQ-tester.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.361
    Sted
    Trondheim
    Den testen (Test nasjonen i 2003) deltok jeg også i og endte med en IQ på 143. Jeg kan umulig være så glup, så den testen stoler jeg ikke så mye på :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Den testen (Test nasjonen i 2003) deltok jeg også i og endte med en IQ på 143. Jeg kan umulig være så glup, så den testen stoler jeg ikke så mye på :)
    Ærlighet varer alltid lengst, og skaper debattvinnere. ;)

V

vredensgnag

Gjest
    baluba skrev:
    otare skrev:
    Ærlighet varer alltid lengst, og skaper debattvinnere. ;)
    Noen måtte jo trekke opp gjennomsnittet.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Jeg siterer DumDum Boys: "Ingen av dem var kule lenger, når de nådde toppen". Takk til Kjartan ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.672
    Spetalen vise vel her at man ikke nødvendigvis må være så veldig smart for å bli millionær. Det holder å være å være en stor kyniker.

G

Gjestemedlem

Gjest
    - Jeg er revolusjonær i den forstand at jeg mener vi trenger et mer demokratisk samfunn enn kapitalismen. Mitt personlige grunnsyn er at jeg er sosialist og marxist.

... sier Lysbakken til VG.

- Er det fortsatt et mål for deg å avskaffe den private eiendomretten?

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    - Jeg er revolusjonær i den forstand at jeg mener vi trenger et mer demokratisk samfunn enn kapitalismen. Mitt personlige grunnsyn er at jeg er sosialist og marxist.

- Jeg mener at det langsiktige målet er et samfunn som ikke har behov for en børs der arbeidsplasser spekuleres vekk. Hvis eiendomsretten står i veien for demokratiet, er det demokratiet som skal gå foran.
    Her avslører naturligvis Lysbakken et kunnskapsgap - det er meget som tyder på at et troverdig demokrati forutsetter en veletablert privat eiendomsrett med trygg utveksling av det eide. Korrelasjonen er meget sterk.

At banker på den ene siden og kommunister på den andre undergraver denne er noe helt annet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Gjestemedlem skrev:

- Jeg mener at det langsiktige målet er et samfunn som ikke har behov for en børs der arbeidsplasser spekuleres vekk. Hvis eiendomsretten står i veien for demokratiet, er det demokratiet som skal gå foran.
    Her avslører naturligvis Lysbakken et kunnskapsgap - det er meget som tyder på at et troverdig demokrati forutsetter en veletablert privat eiendomsrett med trygg utveksling av det eide. Korrelasjonen er meget sterk.

At banker på den ene siden og kommunister på den andre undergraver denne er noe helt annet.
    Nei, demokratiforståelsen er ytterst sviktende.

Det finnes vel ikke et eneste eksempel i historien på et land som har demokrati som ikke også har eiendomsrett for sine innbyggere. Selv gamle kommunistland som Kina og Vietnam har jo åpnet for en markedsøkonomi og rett for private og drive handel og yte tjenester til hverandre, eie sine boliger, ting og produksjonsmilder og uten å måtte være ansatt i staten og dominert av statens politikere.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:

Jeg regner med at han mener "demokrati" som i Den Tyske Demokratiske Republikk og land med demokratisk i statsnavnet.
    Jeg vet ikke helt hva som foregår oppi hodet hans, men de fleste kommer nok til å forholde seg til partiets reelle politik, og ikke eventuelle utopier hos lederen. Om han anser det å være en utopi som ikke er gjennomførbar i "vår tid" tror jeg ikke veldig mange bryr seg. De vil nok være mer opptatt av en tydelig politikk pt.

Når det gjelder demokrati så sier han at han er marxist. Tar han det på alvor bør han mene at proletariatets diktatur er unødvendig, og da snakker han om noe som ligner på en ekstrem utgave av det sveitsiske demokratiet, for det er hevet over enhver tvil at dette folket er opplyst og utdannet nok til å hoppe over den løsningen som fantes i Østblokken. Det var jo proletariatets diktatur som aldri tok slutt fordi makteliten ønsket å sitte med makten når tiden var moden.

Utopien hans indikerer nok at private eiendomsrett er grei sålenge den økonomiske eliten ikke motsetter seg et slik folkestyre som Marx beskriver for et opplyst samfunn.

Når det gjelder meg selv har jeg liten tro på den typen demokrati i det hele tatt. Jeg har mest tro på den løsningen med representativt demokrati vi har. Ikke under noe system tror jeg det direkte demokratiet er lurt. Slike systemer er nok kun mulig i en type samfunn Enterprise kan treffe på i Star Trek, med andre ord science fiction. Det er absurde tanker som kun hører hjemme i en ønsketenkning. Det gjør hele premisset for hans utopi feil.

For mange blir det nok som for meg når jeg gir Torstein Dale en slenger. Jeg deler ikke hans idealer, men synes han er nyttig. Om SV som parti kan bli like nyttige er svært uvisst, men det er jo lov å håpe. På samme måte som at jeg skulle ønske en ensom Dale på ting eller i kommunestyre kan jeg finne SV nyttige i den begrensede størrelsen jeg har beskrevet tidligere. Jeg har alltid vært av den oppfatningen at ideologi kun er skadelig hvis makten vil bli for stor. Et utopisk parti blir destruktivt når det får for stor makt, enten det er SV, Rødt eller FrP.

At han tilhører de siste museumsvokterne gjør at han nok vil møte motstand. Det finnes sikkert folk på venstresiden i SV som ikke deler hans utopi. For min del er det slik at de få jeg kjenner i SV til og med er motstandere av luksusavgift på biler, selv om jeg oppfatter dem som radikale. Det partiet har nok endel fløyer, så fremtiden til partiet er nok veldig uviss. Det får bli opp til dem, men å velge den søteste er nok ikke det lureste. Men at de bør satse på en som står tydeligere på venstresiden for å vokse igjen er nok hevet over enhver tvil. At Lysbakken sikkert vokser på seg litt mer fornuft etterhvert bør han nok heller gjøre før han kommer så langt som ledervervet.

Så unge topper er jeg som geezer ganske skeptisk til uansett hvilket parti det dreier seg om. Er nok litt gamlis-sjåvnist når alt kommer til alt, he he he. ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Spetalen vise vel her at man ikke nødvendigvis må være så veldig smart for å bli millionær. Det holder å være å være en stor kyniker.
    Lite som tyder på at han ikke er en smarting 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Dårlig magefølelse for Lysbakken gitt. Eplekjekk guffen fyr som tror han har oppnådd noe i livet. min høyest personlige dårlige humør oppfattning. Generøst delt med dere. Velbekomme

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Dårlig magefølelse for Lysbakken gitt. Eplekjekk guffen fyr som tror han har oppnådd noe i livet. min høyest personlige dårlige humør oppfattning. Generøst delt med dere. Velbekomme

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn