Hvem blir ny leder i SV

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Så hvem blir den nye lederen for SV som kan heise partiet tilbake til 5-tallet?

Blir det den mørkerøde Lysbakken, eksminister Solhjell, den ultrakorrekte og fremadstormende Holmås, stemmesankeren Chaudhry eller den rabiate feministen Langeland?

Tipper de prøver med Lysbakken denne gangen, passe karismatisk, ungdommelig og blodrød.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes de bør ta en av dem fra stortingsgruppa som demonstrerte på Løvebakken mot sin egen stemmegiving. Det ville være så riktig på flere måter. Skulle denne nye lederen skuffe så vil det være lett å kaste vedkommende, da denne nok vil fremme mistillit mot seg selv, og det kan komme godt med når hele Sentralstyret er i ferd med å kveles av kamelhår og noe må gjøres. Imidlertid er det ikke sikkert at den nye lederen vil rette seg etter sitt eget pålegg om å gå av, men heller kreve respekt for sitt valg om å bli sittende, og så har vi det gående. Ikke lett.

Jeg har alltid likt mannen til Kristin Jeg, Charlo*! Er han aktuell?

*Revolvermagasinet, Sorgen Bar

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Jeg har aldri stemt SV, og kommer neppe til å gjøre det. Men jeg synes da litt synd på arbeidshesten Kristin Halvorsen som gir seg nå og ikke når partiet er på topp.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.753
    Torget vurderinger
    1
    Kristin Halvorsen vil bli husket for sin innsats som Finansminister. Da hun økte tollfri-kvotene.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    pedal skrev:
    Kristin Halvorsen vil bli husket for sin innsats som Finansminister. Da hun økte tollfri-kvotene.
    Og for sitt løftebrudd for finansminister da partiet gikk tilbake på lovnadene om å justere opp 200kr-grensen for mva-fri netthandel.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Ikke for barnehagesatsingen? Neida... sprit er viktigst! ;)

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    pedal skrev:
    Og for sitt løftebrudd for finansminister da partiet gikk tilbake på lovnadene om å justere opp 200kr-grensen for mva-fri netthandel.
    200-kroner grensen er satt fornuftig. Hvorfor skal norske butikker utkonkurreres av butikker som slipper unna moms. Det blir som å unnta enkelte arbeidsgivere arbeidsgiveravgiften. Sterk konkurransevridning er resultatet.

Noen hvisket Halvorsen litt i øret og Halvorsen innså fornuft. Valgløftet ville gi uante bivirkninger og ble droppet.

200-kronergrensen ble i sin tid satt til 200kr fordi kostnadene i tollen ville være større enn momsinntekten. Enhver med bedriftsøkonomi vet at når inntekten er lavere enn utgiften så er det best å legge ned. Derfor en grense på 200kr.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nifelheim skrev:
    200-kroner grensen er satt fornuftig.
    Den var vel kanskje satt fornuftig. Problemet er at dette var i 1978 (hvis jeg ikke husker feil) og at den ikke har vært justert siden. Ikke engang indeksregulert. SV skal ikke ha all skyld for dette, for vi har hatt mange finansministre siden den gang. Men de er de eneste som før valget sa at de ville gjøre noe med det, og like etterpå avslørte at det bare var jug og bedrag.

G

Gjestemedlem

Gjest
    rumath skrev:
    Hvis du med barnehagesatsingen mener den vedvarende kampanjen for å umyndiggjøre og klientifisere nordmenn.. så jo, kanskje det.

V

vredensgnag

Gjest
    rumath skrev:
    Skal vi gå etter valgresultatene er hverken sprit eller barnehager noe norske velgere legger vekt på, partiene som fronter stupte.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En "blodrød" norsk sosialist? Også du min sønn, Gjestemedlem? ::)

Men seriøst så er nok Solbakken mest aktuell, for det er tydelig at velgerne ønsker seg en leder fra partiets venstreside. Da er det egentlig bare han som er aktuell. Partiet SV ser ut til å ha stor lederslitasje, med mye historisk berg-og-dalbane. Merkelig nok spiser de likevel ikke sine ledere. Enig med Dag i synet på Kristin Hs avgang, men dt har nok ingen sammneheng (ikke at jeg tolket ham slik).

Vil ikke evde at dette er noen spennende politisk nyhet...

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:
    200-kroner grensen er satt fornuftig.
    Den var vel kanskje satt fornuftig. Problemet er at dette var i 1978 (hvis jeg ikke husker feil) og at den ikke har vært justert siden. Ikke engang indeksregulert. SV skal ikke ha all skyld for dette, for vi har hatt mange finansministre siden den gang. Men de er de eneste som før valget sa at de ville gjøre noe med det, og like etterpå avslørte at det bare var jug og bedrag.
    Tollvesenet har effektivisert sine metoder siden 1978 også, så kostnadene per utførte sjekk er lavere nå enn da. Det veier nok mer enn opp for manglende indeksreguleringen. Til informasjon kan jeg nevne at Storbritania nylig har satt sin grense ned fra cirka 200kr og til rundt 130kr (husker ikke nøyaktig, men jeg oppga det tidligere da vi sist hadde denne diskusjonen.)

SV fikk heller ikke rent flertall og måtte velge sine saker. Denne saken lå langt nede på prioriteringslista når de forhandlet med sine regjeringspartnere (som ikke ønsket å øke grensen).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Må være bergenser?? Kan de ikke bare hyre inn Friele på åremål? I dagens værhanepolitiske verden spiller ikke fortiden noen rolle.. Synd ikke Foss er bergenser, så kunne han tatt jobben. Hadde gått rett inn i garderoben til Kristin også 8) 8)

N

Nifelheim

Gjest
    Skjønner ikke hvorfor SV får pes her. Her kommer det frem at SP og AP sa at de ville øke den til 1000kr mens SV bare sa at de ønsket å øke den.

SP og AP ville 5-doble den, mens SV bare ville øke den, og SV får pes...

Uansett så er det bra at den ikke ble flyttet. Da kunne Norge ha lagt ned alt av bedrifter som solgte utstyr til under 1000-lappen. De som slipper 25% moms utkonkurrerer alt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Skulle vært morro å visst hvor stor denne "handelslekkasjen" er - selv har jeg ikke kjøpt en CD eller en bok i dette landet på minst 10 år. Bøker er det forøvrig ikke mva på uansett, av en eller annen grunn. Rimeligere frakt også, du får en hel striesekk fra USA for mindre enn bompengene + parkering her i Oslo, dersom du skal på Tanum.

Edit: Skremmende tanke - betyr det at det bare er SV'ere som leser utenlandske bøker og kjøper musikk på CD :eek: :eek:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Må være bergenser?? Kan de ikke bare hyre inn Friele på åremål? I dagens værhanepolitiske verden spiller ikke fortiden noen rolle.. Synd ikke Foss er bergenser, så kunne han tatt jobben. Hadde gått rett inn i garderoben til Kristin også 8) 8)
    ;D

Btw: Litt klamt å høre Raymond Johannesen snakke om at "vi gjør det beste valget på 24 år" når vi vet at han stilte til valg for SV for 24 år siden...

Nifel: du vet jo at SV er et yndet hatobjekt for de som desperat ønsker å fremstå som moderne. Da kastes lett logikk over bords for effektens skyld.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Skjønner ikke hvorfor SV får pes her. Her kommer det frem at SP og AP sa at de ville øke den til 1000kr mens SV bare sa at de ønsket å øke den.

Hvilken bukkenebruselogikk. :)

Vi løy bare litt... de andre samarbeidspartnerne våre løy endaaa grovere.

Nå er jo dette uansett Halvorsens (og forhåpentligvis hele SVs) politiske nekrolog da.

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    Skulle vært morro å visst hvor stor denne "handelslekkasjen" er - selv har jeg ikke kjøpt en CD eller en bok i dette landet på minst 10 år. Bøker er det forøvrig ikke mva på uansett, av en eller annen grunn. Rimeligere frakt også, du får en hel striesekk fra USA for mindre enn bompengene + parkering her i Oslo, dersom du skal på Tanum.
    Tollbarrieren er ikke løftet fordi man skjønte det var dumt å gjøre det frivillig, altså uten påtrykk fra EU; og EU er ikke helt dumme, de skjønner den vil bli løftet til slutt og gidder ikke komme med en innrømmelse på et annet felt for at det skal skje.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Så enkelt kan det faktisk være - samt at dette nok ikke er en voldsom merkesak for den jevne nordmann. Vi musikk- og hififolk er kanskje overrepresentert i denne "handlegruppen" - relativt sikker på det. "Vanlige" mennesker jeg snakker med har få tanker om dette, faktisk. Vi snakket om dette rundt lunsjen for litt siden og det var kun undertegnede som var klar over denne grensen og hvordan det hele fungerte, og samtidig aktivkt handlet fra utlandet!! Av 7-8 normalt oppegående mennesker fra 30-60 år. Derimot visste alle andre enn MEG hvilke regler som gjaldt for alkohol og tobakk!!

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg mislikte Jens kommentarer om regjeringsslitasje i går. Det er opplagt at Ap holdt skansen pga 22. juli, og da blir det utrolig gjennomskuelig når samtlige Ap-talsmenn lar være å nevne dette, og i stedet nevner at det er partiets politikk og valgkamp som har gitt det beste valget på over 20 år. De hadde bestemt seg for å "glemme" den 22., i etterpraten med media.

Ingen i pressen har plukket opp at Halvorsen også går ut av regjeringen, det avslørte Stoltenberg da han kommenterte at han ville savne latteren til Halvorsen.

N

Nifelheim

Gjest
    vredensgnag skrev:
    pengesluk skrev:
    Tollbarrieren er ikke løftet fordi man skjønte det var dumt å gjøre det frivillig, altså uten påtrykk fra EU; og EU er ikke helt dumme, de skjønner den vil bli løftet til slutt og gidder ikke komme med en innrømmelse på et annet felt for at det skal skje.
    200kr-grensen har ikke noe med tollbarriere å gjøre. 200kr-grensen er snakk om regelrett momsfritak. Moms og toll er 2 forskjellige ting. Toll kommer i tillegg til moms, og Norge har tollfrihet for stort sett alle varer fra stort sett alle land.

Ingen land har fritak for moms. Enten betaler du moms i opprinnelseslandet eller så betaler du moms i landet du fører varen inn i. 200kr-grensen er unntaket.

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:

Nå er jo dette uansett Halvorsens (og forhåpentligvis hele SVs) politiske nekrolog da.

Jeg finner det hyklersk at kun 1 av 3 blir kritisert for løftebrudd. Ekstra hyklersk når de 2 andre har tallfestet økningen til 1000kr (5 ganger), mens den som faktiskt blir kritisert bare har sagt at de ønsker å øke grensen, noe som kunne innebære f.eks 300kr (1.5 ganger).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Veldig mange som ikke er klar over at det i praksis er veldig lite regelrett toll faktisk - stort sett på enkelte varer fra obskure verdensdeler; tekstiler etc. går igjen bl.a. Men tollreglene er desto mer innfløkt for de produkter/land det gjelder, det holder å gå inn på Tollvesenets sider over satser og varegrupper så kan du bli helt svimmel. Det går i satser som varierer med PROMILLER avhengig av om sokken er strikket med 20 eller 30& rayon eks. eks. - det er helt spinnvilt!

N

Nifelheim

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jeg mislikte Jens kommentarer om regjeringsslitasje i går. Det er opplagt at Ap holdt skansen pga 22. juli, og da blir det utrolig gjennomskuelig når samtlige Ap-talsmenn lar være å nevne dette, og i stedet nevner at det er partiets politikk og valgkamp som har gitt det beste valget på over 20 år. De hadde bestemt seg for å "glemme" den 22., i etterpraten med media.

Ingen i pressen har plukket opp at Halvorsen også går ut av regjeringen, det avslørte Stoltenberg da han kommenterte at han ville savne latteren til Halvorsen.
    Hmmm... sikker på dette? Jeg tror du har misforstått.
    På intervjuet hos NRK i natt sa da Halvorsen at hun ikke gikk ut av regjeringen. Hun sa at hun kunne sitte i regjering selv om hun ikke var på Stortinget. Og Stortinget forlater hun jo først ved neste valg (da hun har sagt at hun ikke stiller).

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Jeg finner det hyklersk at kun 1 av 3 blir kritisert for løftebrudd. Ekstra hyklersk når de 2 andre har tallfestet økningen til 1000kr (5 ganger), mens den som faktiskt blir kritisert bare har sagt at de ønsker å øke grensen, noe som kunne innebære f.eks 300kr (1.5 ganger).
    Huffda er jeg uurettferdig... jaja vi får vel rette det opp litt da.

Alle de tre regjeringspartiene SV, AP og Bondepartiet er skyldig i å ha løyet til, forledet og bedratt sine velgere ved før valget å fortelle at de ville heve denne grensen opp fra 1978-nivået, for deretter når de fikk full mulighet til dette ved at de sammen utgjør en flertallsregjering å meddele at dette var sagt kun for å lure folk til å stemme på dem som kanskje ellers ville valgt et annet parti hvis dette var en viktig sak for dem. Svik, bedrag og lureri fra ende til annen med andre ord.

Så, godt igjen nå? :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Som om det gjør saken noe bedre. At det er hensynet til EU som veier tyngre enn hensynet til sivilbefolkningen.

V

vredensgnag

Gjest
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:

På intervjuet hos NRK i natt sa da Halvorsen at hun ikke gikk ut av regjeringen. Hun sa at hun kunne sitte i regjering selv om hun ikke var på Stortinget. Og Stortinget forlater hun jo først ved neste valg (da hun har sagt at hun ikke stiller).
    Nettopp.

Vedlegg

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Som om det gjør saken noe bedre. At det er hensynet til EU som veier tyngre enn hensynet til sivilbefolkningen.
    Her snakker vi om synsing på avansert nivå.... Noen flere som vil synse om Norge og EU?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:

Forsiktig nå, Gjestemedlem. Ingenting er mer patetisk enn kommentatorer som viser at de mangler empirisk grunnlag. Alle som sier og skriver slike ting ender med skjegget solid i postkassen, og jeg er like forundret hver gang noen gjør det med åpne øyne. Ikke engang de som skrev V nekrolog på syttitallet fikk rett. Partier kommer og går, men har de ekistert i rundt 50 år så overlever de, og vil oppleve nye opp og nedturer langt inn i fremtiden.

Paul C er vel enkel å forstå? Veien fra liberal sosialist til sosialt orientert liberalist kan være veldig kort.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Men litt seriøst: det skal bli interessant å se hvem det blir, som får oppgaven å dra greiene opp av myra igjen, og det med snau nok tidsmargin til neste stortingsvalg. Sånn sett litt slem timing, men kanskje uungåelig. Det står jo egentlig ikke flusst med kandidater i kø heller, ingen jeg ser som kan ta i et tak med de andre etablerte "ulvene" sånn direkte. Spørs om ikke neste periode blir et nødvendig "hvileskjær" med mest fokus på oppbygging.

V

vredensgnag

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Her snakker vi om synsing på avansert nivå.... Noen flere som vil synse om Norge og EU?
    Du er rar, Nifelheim.

Hva er en tollbarriere? Det er et stengsel, og for å bringe en vare over dette stengslet må noe avstås til ... Tollvesenet.

Listen for når noe skal avstås ved innførsel av varer fra utlandet er lagt på 200 kroner. Kommer du under den, så slipper du å avstå noe.

Du roter så jeg håper du ihvertfall selv finner ut av argumentene dine.

Vedlegg

N

Nifelheim

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:

Nettopp.
    Ser ikke helt at dette forteller at Stoltenberg sier at Halvorsen trekker seg ut av regjeringen. Alt han sier, ifølge overskriften, er at han vil savne latteren hennes. Når vil han det? Etter at regjeringen har falt? Halvorsen har sagt at hun ikke stiller til valg ved neste Stortingsvalgt og at hun ikke stiller til gjenvalg som partileder. Hun svarte på direkte spørsmål fra NRK om hun forlot regjeringen, noe hun avkreftet.

Stenna

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.10.2004
    Antall liker
    9
    Gjestemedlem skrev:
    rumath skrev:
    Hvis du med barnehagesatsingen mener den vedvarende kampanjen for å umyndiggjøre og klientifisere nordmenn.. så jo, kanskje det.
    Nå tar du vel litt hardt i?
    Kan være enig at ordbruken til SV og AP om barnehager er drøy, "barn har det best i barnehage" sier indirekter at foreldre ikke er dugandes til å ha barn. Men barnehager er da fortsatt frivillig ? (om enn økonomisk motivert ved solide subsidier).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn