Mat, drikke og røyk Hva vi har i glasset, atter en gang!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Skulle prøve å lage Mojito i går, men hvordan knuser man is egentlig?
    Var mye vanskeligere enn jeg hadde trodd.
    Fikk ikke tak i mynteblad heller, finnes det noe annet man kan bruke?
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Enten putter du isen i en bleder eller så legger du den i en pose eller et håndkle og hamrer i vei. Mynte må du ha....

    Alternativet som er mist like godt krever derimot ikke mynte. Lavt glass, 1 lime som deles opp i båter. Kast de i glasset sammen med 1-2 ss sukker. Knus i vei slik at saften tyter ut og sukker smelter. La knust lime og sukker ligge i glasset. Fyll på med 4 isbiter og 4cl Havana Club. rør rundt
    : Caipirinha!!!!!!!!!!


    PS Brassene skal egentlig haCachaça, men hvit rom eller tom vodka brukes også i økende grad. Jeg synes havana club er best!
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Komponenten skrev:
    Skulle prøve å lage Mojito i går, men hvordan knuser man is egentlig?
    Var mye vanskeligere enn jeg hadde trodd.
    Fikk ikke tak i mynteblad heller, finnes det noe annet man kan bruke?
    For å få knust is tar du isen i et kjøkkenhåndkle og banker med et kjevle.
    Det går ikke ann å lage mojito uten mynteblad. Peppermynteblad slik man finner i urtedisken på meny er et dårlig alternativ.
    Skikkelig mynte fåes i innvandrerbutikkene. koster vel en tier pr. bukett.
    Husk å kjøpe demerarasukker også, det gir en mye bedre smak.
    Jeg lager sikkert 20 - 30 mojito pr. kveld...
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Hugh skrev:
    Enten putter du isen i en bleder eller så legger du den i en pose eller et håndkle og hamrer i vei. Mynte må du ha....

    Alternativet som er mist like godt krever derimot ikke mynte. Lavt glass, 1 lime som deles opp i båter. Kast de i glasset sammen med 1-2 ss sukker. Knus i vei slik at saften tyter ut og sukker smelter. La knust lime og sukker ligge i glasset. Fyll på med 4 isbiter og 4cl Havana Club. rør rundt
    : Caipirinha!!!!!!!!!!


    PS Brassene skal egentlig haCachaça, men hvit rom eller tom vodka brukes også i økende grad. Jeg synes havana club er best!
    Har vabler på fingerene etter fredagens caipirinha kjør...
    cachaca gir en mye mer spenstig smak på caipirinhaen enn rom.
    En ting som er viktig når man lager caipirinha er å skjære av endene på limen og den hvite pulpen inni limen, da denne gir en bitter smak. Og som ved mojito bruk demerarasukker, da smaker det så mye bedre.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Prøvde å knus isen med pose og kjevle men det gikk hull i posen, kjøkkenhåndkle er nok bedre ja..
    Om jeg tar is i foodprocessoren, tåler kniven det?

    Jeg hadde bacardi superior, lime, sukker og noe sitronsoda, smakte egentlig noe som minnet om martini blandet med schweppes..

    Får prøve å skaffe mynte, trenger man soda? Hvilken oppskrift bruker du wogt?
    Havana club har jeg ikke, får prøve å bli kvitt bacardien først.. ;)
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Komponenten skrev:
    Prøvde å knus isen med pose og kjevle men det gikk hull i posen, kjøkkenhåndkle er nok bedre ja..
    Om jeg tar is i foodprocessoren, tåler kniven det?

    Jeg hadde bacardi superior, lime, sukker og noe sitronsoda, smakte egentlig noe som minnet om martini blandet med schweppes..

    Får prøve å skaffe mynte, trenger man soda? Hvilken oppskrift bruker du wogt?
    Havana club har jeg ikke, får prøve å bli kvitt bacardien først.. ;)
    Jeg vil jo ikke gi bort noen yrkeshemeligheter ;)
    Når jeg lager mojito gjør jeg følgende:
    -3 barskjeer med demerara sukker
    -Juicen av en hel stor lime (det blir ca. 3 - 4cl)
    -4cl Havana club Añejo especial (añejo 3 años, bacardi oro eller tilsvarende rum fra f.eks angostura fungerer også)
    -4cl soda vann
    -8 - 12 store mynteblader
    Ha i alle ingerdiensene i et stort glass. Knus myntebladene forsiktig med en muddler, rør ut sukkeret, topp glasset med knust is.
    Ta så barskjeen din å rør litt rundt (eller rettere sagt stak opp og ned) slik at myntebladene er pent fordelt i glasset.
    Gjennta førti, femti ganger i løpet av en kveld,alt sammen mens du: tar betalt, tapper øl, skjenker vin, snakker om fins bois prosenten i Hennessy xo, ber to fyllikker pelle seg til hælvette ut. lager ti cosmo, tre strawberry daiquiri, diskuterer hvilket soundtrack of our lives album som er best, skjenker litt mer vin og øl, så har du et par timer med bar virkelighet ;D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    wotg skrev:
    Jeg vil jo ikke gi bort noen yrkeshemeligheter ;)

    Gjennta førti, femti ganger i løpet av en kveld,alt sammen mens du: tar betalt, tapper øl, skjenker vin, snakker om fins bois prosenten i Hennessy xo, ber to fyllikker pelle seg til hælvette ut. lager ti cosmo, tre strawberry daiquiri, diskuterer hvilket soundtrack of our lives album som er best, skjenker litt mer vin og øl, så har du et par timer med bar virkelighet ;D
    Hei kjære tegneseriekollega! :D

    Jeg visste ikke at Pondus frekventerte disse sider! ;D ;D ;D Men hvorfor anonym? Wotg er ikke noe navn for en tegneseriehelt. ::)

    Men du kompis. Nå vet vi jo at Turid-Laila spiller på begge banehalvdeler. Du vet vel ikke hvordan hun stiller seg til gule myke kosedyr med sorte prikker? 8)
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    wotg skrev:
    Ta en potetskreller og lag en lang agurkremse uten noe av det grønne skinnet, legg den oppi glasset før du lager GT`en
    kos deg med den gin marinerte agurbiten etterpå, smaker veldig bra. Handricks er infusert med bla. agurk og roseblader :)
    Skal prøve det neste gang.

    Hvordan vet du slikt forresten? :D
    (drikker du mye eller har du jobba som bartender eller no? ;D)
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Pengvim skrev:
    wotg skrev:
    Ta en potetskreller og lag en lang agurkremse uten noe av det grønne skinnet, legg den oppi glasset før du lager GT`en
    kos deg med den gin marinerte agurbiten etterpå, smaker veldig bra. Handricks er infusert med bla. agurk og roseblader :)
    Skal prøve det neste gang.

    Hvordan vet du slikt forresten? :D
    (drikker du mye eller har du jobba som bartender eller no? ;D)
    Jobber som bartender :)
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Heimebrygg
    Hansa Premium
    Fisherman Red (urk)
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    wotg skrev:
    Jobber som bartender :)
    Nice. 8)

    Anbefaling på en gin som river litt? ;D

    Noen som har prøvd en drink som heter Rusty Nail forresten? Høres rart ut.
    klippet fra nett:
    * 1 1/2 oz Scotch
    * 3/4 oz Drambuie
    * lemon twist for garnish
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Pengvim skrev:
    wotg skrev:
    Jobber som bartender :)
    Nice. 8)

    Anbefaling på en gin som river litt? ;D

    Noen som har prøvd en drink som heter Rusty Nail forresten? Høres rart ut.
    klippet fra nett:
    * 1 1/2 oz Scotch
    * 3/4 oz Drambuie
    * lemon twist for garnish
    Den er digg!digg! digg!

    Men så er jeg en hund etter sprit også. Helst obskure blandinger. ;D, og spesielt alkoinfiserte tiki-drinker.

    Min favorittbar, cocktails med opptil 2 dl sprit i oppskriften:

    http://www.tiki-ti.com/

    Cocktailene er langt bedre, enn designet på hjemmesida. ;D
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Pengvim skrev:
    wotg skrev:
    Jobber som bartender :)
    Nice. 8)

    Anbefaling på en gin som river litt? ;D

    Noen som har prøvd en drink som heter Rusty Nail forresten? Høres rart ut.
    klippet fra nett:
    * 1 1/2 oz Scotch
    * 3/4 oz Drambuie
    * lemon twist for garnish
    Rusty nail er ikke akkurat noen favoritt nei.
    Whisky drinker er flotte, men hold deg til de klassiske som Manhattan, old fashioned, whisky sour osv. Vil du være veldig sofistikert og digger James Bond så lager du en mint julep. En virkelig stilig klassiker, det er drinken Pussy Galore serverte James Bond i Goldfinger.
    Gin som river?
    De gin`ene jeg liker å jobbe med er følgende:
    -Gordons
    -Bombay Sapphire
    -Hendricks
    -Tanqueray
    -Tanqueray No10
    -Citadelle
    Av disse er nok #10 min favoritt, mye smak, sterk (47%) og med skikkelig særpreg.
    Det spørs jo helt hva du skal bruke ginen til.
    Skal du lage en dry martini så er #10 perfekt. damer vil som oftest ha den med bombay...
    Hendricks er meget bra til tom collins/gin fizz osv.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.488
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Newcastle Brown Ale.

    500ml flaske. Kjedelig øl, lite særpreg. Litt "vannete" i smaken. Men lett å drikke. Blir nok første og siste.
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Newcastle Brown Ale.

    500ml flaske. Kjedelig øl, lite særpreg. Litt "vannete" i smaken. Men lett å drikke. Blir nok første og siste.
    Oi, du starter tidlig hehe.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.488
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg jobber natt. ;)

    Nei, fy f. Nå gidder jeg ikke drikke opp den siste decilitern. Den går i vasken.

    Jalla ale.

    Vi fortsetter med et lite stykke eplekake med krem og en Braastad XO til.

    God natt.
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Jeg jobber natt. ;)

    Nei, fy f. Nå gidder jeg ikke drikke opp den siste decilitern. Den går i vasken.

    Jalla ale.
    Ahh, øl etter jobben er et must uansett. Newcastle er et utrolig døllt øl fra flaske, men nydelig fra fat. Alle fruktesterne som gjør det så godt og som er hele poenget er borte fra flaskeversjonen.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    dtddiver skrev:
    Newcastle er et utrolig døllt øl fra flaske, men nydelig fra fat. Alle fruktesterne som gjør det så godt og som er hele poenget er borte fra flaskeversjonen.
    Det gjelder vel dessverre de fleste ales. Spesielt de fra det britiske øyriket, de belgiske er en annen saga siden de oftest er brygget for flaske...i motsetning de de britiske som i utgangspunktet er ment for fat og som blir et kompromiss på flaske. Real Ale fra skikkelige cask's på puben er derimot noe av det beste drikke som er å oppdrive her i verden. Jeg drømmer fortsatt om en håndpumpet ale jeg drakk på en bortgjemt pub i Edinburg, noe mer fruktig og levende har jeg ikke smakt siden.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    wotg skrev:
    Komponenten skrev:
    Prøvde å knus isen med pose og kjevle men det gikk hull i posen, kjøkkenhåndkle er nok bedre ja..
    Om jeg tar is i foodprocessoren, tåler kniven det?

    Jeg hadde bacardi superior, lime, sukker og noe sitronsoda, smakte egentlig noe som minnet om martini blandet med schweppes..

    Får prøve å skaffe mynte, trenger man soda? Hvilken oppskrift bruker du wogt?
    Havana club har jeg ikke, får prøve å bli kvitt bacardien først.. ;)
    Jeg vil jo ikke gi bort noen yrkeshemeligheter ;)
    Når jeg lager mojito gjør jeg følgende:
    -3 barskjeer med demerara sukker
    -Juicen av en hel stor lime (det blir ca. 3 - 4cl)
    -4cl Havana club Añejo especial (añejo 3 años, bacardi oro eller tilsvarende rum fra f.eks angostura fungerer også)
    -4cl soda vann
    -8 - 12 store mynteblader
    Ha i alle ingerdiensene i et stort glass. Knus myntebladene forsiktig med en muddler, rør ut sukkeret, topp glasset med knust is.
    Ta så barskjeen din å rør litt rundt (eller rettere sagt stak opp og ned) slik at myntebladene er pent fordelt i glasset.
    Gjennta førti, femti ganger i løpet av en kveld,alt sammen mens du: tar betalt, tapper øl, skjenker vin, snakker om fins bois prosenten i Hennessy xo, ber to fyllikker pelle seg til hælvette ut. lager ti cosmo, tre strawberry daiquiri, diskuterer hvilket soundtrack of our lives album som er best, skjenker litt mer vin og øl, så har du et par timer med bar virkelighet ;D
    Ikke gi bort, men kanskje låne bort litt...? ;) Skal ikke gå deg etter i næringen.. ;D

    Er det stor forskjell på det du anbefaler og den bacardien (superior) jeg har?

    Er dette den mest populære drinken du lager?

    Hvorfor trenger man ikke mynte i den som Hugh anbefaler?
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Komponenten skrev:
    wotg skrev:
    Komponenten skrev:
    Prøvde å knus isen med pose og kjevle men det gikk hull i posen, kjøkkenhåndkle er nok bedre ja..
    Om jeg tar is i foodprocessoren, tåler kniven det?

    Jeg hadde bacardi superior, lime, sukker og noe sitronsoda, smakte egentlig noe som minnet om martini blandet med schweppes..

    Får prøve å skaffe mynte, trenger man soda? Hvilken oppskrift bruker du wogt?
    Havana club har jeg ikke, får prøve å bli kvitt bacardien først.. ;)
    Jeg vil jo ikke gi bort noen yrkeshemeligheter ;)
    Når jeg lager mojito gjør jeg følgende:
    -3 barskjeer med demerara sukker
    -Juicen av en hel stor lime (det blir ca. 3 - 4cl)
    -4cl Havana club Añejo especial (añejo 3 años, bacardi oro eller tilsvarende rum fra f.eks angostura fungerer også)
    -4cl soda vann
    -8 - 12 store mynteblader
    Ha i alle ingerdiensene i et stort glass. Knus myntebladene forsiktig med en muddler, rør ut sukkeret, topp glasset med knust is.
    Ta så barskjeen din å rør litt rundt (eller rettere sagt stak opp og ned) slik at myntebladene er pent fordelt i glasset.
    Gjennta førti, femti ganger i løpet av en kveld,alt sammen mens du: tar betalt, tapper øl, skjenker vin, snakker om fins bois prosenten i Hennessy xo, ber to fyllikker pelle seg til hælvette ut. lager ti cosmo, tre strawberry daiquiri, diskuterer hvilket soundtrack of our lives album som er best, skjenker litt mer vin og øl, så har du et par timer med bar virkelighet ;D
    Ikke gi bort, men kanskje låne bort litt...? ;) Skal ikke gå deg etter i næringen.. ;D

    Er det stor forskjell på det du anbefaler og den bacardien (superior) jeg har?

    Er dette den mest populære drinken du lager?

    Hvorfor trenger man ikke mynte i den som Hugh anbefaler?
    Caipirinha er Brasilianerenes nasjonaldrikk.
    Oppskriften er såre enkel:
    Lime, sukker, cachaca og is.
    Bortsett fra mint julep og mojito så er det ikke så mange drinker som bruker fersk mynthe som ingrediens.
    Lys rom (som din Bacardi) gir en skarpere smak på mojitoen enn gyllen rom gjør.
    Det hele dreier seg om smak og behag, det er fullt mulig å lage en god mojito med lys rom også.
    Mojito sammen med caipirinha, gin/tonic og (sukk) irish coffee er nok de mest etterspurte drinkene.
    Det skifter veldig fra årstid til årstid. Om sommeren er det stråberry dakkiri hælvette osv...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvis jeg skulle startet bar ville konseptet vært blankt.

    Kun servering av Vodka og Vann.

    Shots med vodka i forskjellige utgaver, samt flaskevann som tilbehør, blandevann eller det alkoholfrie alternativ. Det ideelle lokalet er gamle Skokjelleren på torget i bergen. Stort sett kun ståplasser og en bardisk. Plass for å stoppe 15 minutter for 2-3 vodkashots før man skal videre en annen plass.

    Spesialiteten skal være min egen spesialitet: Vodkashots med kullsyre (fra sodastreamer, ufortynnet)

    Musikken skal være barmusikk, med ordentlig hifilyd selvsagt. Tom Waits, bluesrock, The Cure, ymse syngedamer,

    Ikke noe koselig dilldallinnredning eller rare tema eller noe slikt. Bare en stor bardisk i sort pianolakk, lysdioder og purpur fløyelsgardiner... litt light David Lynch stemning med andre ord.

    Nuvel... blir vel neppe noe av er jeg redd.
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Vedrørende Cachaça: Dette simple brennevinet benyttes bare av fattiglapper i Brasil. Greit hvis man mener det er riktig, autentisk (som fotsopp og pedofili), men på finere steder benyttes lys rom eller vodka (gru) i disse drinkene. Benyttes Cachaça (som smaker meget lite balansert og ufint etter min mening) er det ingen grunn til å plukke ut den hvite kladden i midten av limen. Ufriskt er det lell.

    Og vedrørende bartendere: Stort sett er de kunnskapsløse halvtullinger i Norge. Noen har fine pupper, men det er alt. På Bar Boca, Savoy , SAS Sky baren, Internasjonalen , … er det kun fjortiser eller halvgamle tullinger som jobber i dag. Uten stil. Uten eleganse. Faktisk er kunnskapsnivået stort sett bedre hos de som arbeider på Mc Donalds enn hos de som plager folk i norske barer.

    Forumets drinkblander hører nok ikke til i denne forsamlingen. Har ALDRI sett noen bartender finskjære lime for eksempel.

    Med utstyr til 2000 kr og en bok til 100 lager du overlegne drinker selv.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Hugh skrev:
    Vedrørende Cachaça: Dette simple brennevinet benyttes bare av fattiglapper i Brasil. Greit hvis man mener det er riktig, autentisk (som fotsopp og pedofili), men på finere steder benyttes lys rom eller vodka (gru) i disse drinkene. Benyttes Cachaça (som smaker meget lite balansert og ufint etter min mening) er det ingen grunn til å plukke ut den hvite kladden i midten av limen. Ufriskt er det lell.

    Og vedrørende bartendere: Stort sett er de kunnskapsløse halvtullinger i Norge. Noen har fine pupper, men det er alt. På Bar Boca, Savoy , SAS Sky baren, Internasjonalen , … er det kun fjortiser eller halvgamle tullinger som jobber i dag. Uten stil. Uten eleganse. Faktisk er kunnskapsnivået stort sett bedre hos de som arbeider på Mc Donalds enn hos de som plager folk i norske barer.

    Forumets drinkblander hører nok ikke til i denne forsamlingen. Har ALDRI sett noen bartender finskjære lime for eksempel.

    Med utstyr til 2000 kr og en bok til 100 lager du overlegne drinker selv.
    I både Brasil og Peru så har de sitt lokale brygg som de er stolte av. Som det meste annet brennevin så finnes det forskjellige kvaliteter av Cachaca og Pisco. De man bruker i drinker kan gjærne være av litt enkel sort, akkurat på samme måte som man ikke bruker en fin XO cognac i en sidecar.
    Desverre så er utvalget av god Cachca, Pisco, Tequila og Grappa så godt som ikke eksisterende i Norge, noe som gjør det vanskelig for den gjevne forbruker å oppdage kvalitetene i disse typene brennevin.
    Det finnes dog et par anstendige Cachacaer på polet. Cachaca Sagatiba velha og Leblon er begge av ganske god kvalitet sammenlignet med pitú og #51.
    Jeg synes du er litt vel generisk i din bartender observasjoner. Det går fint an å få en god coctail på bar bocca også i 2008, men det lønner seg ikke å gå på en fredag eller lørdag.
    Det andre stedene er jeg ganske enig med deg i.
    Jeg vet ikke om de er i buisness enda, men Bar Robinet var alltid meget bra når jeg var innom der.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Stort sett enig i de fleste betraktninger over.

    Den drevne bybruker holder seg unna, eller bruker utelivs-Oslo annerledes på "toppdagene". Er kun ute tors-fre-lør hvis det er konsert, et spesifikt klubbarrangement eller DJ´er selv. Helgekvelder uten noen av disse elementene startes tidlig, og avsluttes tidlig, før bermen overtar byen.

    @Hugh. Deler ikke din oppfatning av "autentisk". Som wotg påpeker så finnes det forskjellig grader av kvalitet. Ikke alle cocktails eller drinker trenger nødvendigvis topshelf sprit heller (de fleste gjør det dog). Alt til sin tid sier nå jeg. ;)

    Forøvrig er det mange allrighte steder å gå på, men det kan være en fordel å kjenne til "perlene" av bartendere, der er det forskjell. Ellers burde det stilles like store krav til bargjesten. Alt for mange gjester er fantasiløse idioter i mine øyne, og mange barer med potensiale blir ødelagt av bermen. ;) ;) ;)

    PS. nevnte min favorittbar Tiki Ti (Los Angeles) tidligere. Åpent kun onsdag til lørdag. De tre andre dagene brukes til vedlikehold og forberedelser av indegrienser. Hovedtyngden av gjestene er "locals" med laaaaaaang fartstid, og et familieeiersskap som strekker seg tilbake til 50-tallet. Et herlig eksempel på det perfekte samspill mellom begge sider av bardisken. ;D
     
    H

    Hugh

    Gjest
    wotg skrev:
    Hugh skrev:
    Vedrørende Cachaça: Dette simple brennevinet benyttes bare av fattiglapper i Brasil. Greit hvis man mener det er riktig, autentisk (som fotsopp og pedofili), men på finere steder benyttes lys rom eller vodka (gru) i disse drinkene. Benyttes Cachaça (som smaker meget lite balansert og ufint etter min mening) er det ingen grunn til å plukke ut den hvite kladden i midten av limen. Ufriskt er det lell.

    Og vedrørende bartendere: Stort sett er de kunnskapsløse halvtullinger i Norge. Noen har fine pupper, men det er alt. På Bar Boca, Savoy , SAS Sky baren, Internasjonalen , … er det kun fjortiser eller halvgamle tullinger som jobber i dag. Uten stil. Uten eleganse. Faktisk er kunnskapsnivået stort sett bedre hos de som arbeider på Mc Donalds enn hos de som plager folk i norske barer.

    Forumets drinkblander hører nok ikke til i denne forsamlingen. Har ALDRI sett noen bartender finskjære lime for eksempel.

    Med utstyr til 2000 kr og en bok til 100 lager du overlegne drinker selv.
    I både Brasil og Peru så har de sitt lokale brygg som de er stolte av. Som det meste annet brennevin så finnes det forskjellige kvaliteter av Cachaca og Pisco. De man bruker i drinker kan gjærne være av litt enkel sort, akkurat på samme måte som man ikke bruker en fin XO cognac i en sidecar.
    Desverre så er utvalget av god Cachca, Pisco, Tequila og Grappa så godt som ikke eksisterende i Norge, noe som gjør det vanskelig for den gjevne forbruker å oppdage kvalitetene i disse typene brennevin.
    Det finnes dog et par anstendige Cachacaer på polet. Cachaca Sagatiba velha og Leblon er begge av ganske god kvalitet sammenlignet med pitú og #51.
    Jeg synes du er litt vel generisk i din bartender observasjoner. Det går fint an å få en god coctail på bar bocca også i 2008, men det lønner seg ikke å gå på en fredag eller lørdag.
    Det andre stedene er jeg ganske enig med deg i.
    Jeg vet ikke om de er i buisness enda, men Bra Robinet var alltid meget bra når jeg var innom der.
    Man kan ikke drive en bar som ikke bør oppsøkes i helgene. Jeg var på Boca en lørdag for 4 uker siden med en kamerat. Da ventet vi i 45 minutter, drakk et helvetes "stikk" (som jeg trodde var gratis plaster på såret siden apen var senere enn bestemor på 93 i drinkproduksjonen sin) til 30 kroner. Da drinken kom (dry martini) drakk vi opp og nektet betale. Da sa han ikke en dritt. Så gikk vi. Stor tilfredsstillelse. Boca for 5-6 år siden var noe annet. Takker ellers for mye og spennende informasjon fra en som tydeligvis kan faget!
     
    H

    Hugh

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Stort sett enig i de fleste betraktninger over.

    Den drevne bybruker holder seg unna, eller bruker utelivs-Oslo annerledes på "toppdagene". Er kun ute tors-fre-lør hvis det er konsert, et spesifikt klubbarrangement eller DJ´er selv. Helgekvelder uten noen av disse elementene startes tidlig, og avsluttes tidlig, før bermen overtar byen.

    @Hugh. Deler ikke din oppfatning av "autentisk". Som wotg påpeker så finnes det forskjellig grader av kvalitet. Ikke alle cocktails eller drinker trenger nødvendigvis topshelf sprit heller (de fleste gjør det dog). Alt til sin tid sier nå jeg. ;)

    Forøvrig er det mange allrighte steder å gå på, men det kan være en fordel å kjenne til "perlene" av bartendere, der er det forskjell. Ellers burde det stilles like store krav til bargjesten. Alt for mange gjester er fantasiløse idioter i mine øyne, og mange barer med potensiale blir ødelagt av bermen. ;) ;) ;)

    PS. nevnte min favorittbar Tiki Ti (Los Angeles) tidligere. Åpent kun onsdag til lørdag. De tre andre dagene brukes til vedlikehold og forberedelser av indegrienser. Hovedtyngden av gjestene er "locals" med laaaaaaang fartstid, og et familieeiersskap som strekker seg tilbake til 50-tallet. Et herlig eksempel på det perfekte samspill mellom begge sider av bardisken. ;D
    Hele Løkka stinker av uproduktiv berme i fargerike gummistøvler og vindjakker. Åndssvake briller og halvferdige grunnfag. La oss som har selvstendig vilje, fullførte hovedfag og som betaler skatt så det monner slippe frem for svarte.

    Heldigvis er det fortsatt slik at et høyreist vesen ikledd jakke og skjorte fra Luigi Borrelli, sko fra Enzo Bonafe med et lite nikk til mannen i døren unngår køen ved inngangen selv i 2008. Det være Parkteateret (høy vindjakketetthet), Kaos (mjau), Internasjonalen (er det en partisekretær?), Sydøst (urk) eller Soria (Giske?) - En Herre skal frem. Han har penger. Vik avskum.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Hugh skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Stort sett enig i de fleste betraktninger over.

    Den drevne bybruker holder seg unna, eller bruker utelivs-Oslo annerledes på "toppdagene". Er kun ute tors-fre-lør hvis det er konsert, et spesifikt klubbarrangement eller DJ´er selv. Helgekvelder uten noen av disse elementene startes tidlig, og avsluttes tidlig, før bermen overtar byen.

    @Hugh. Deler ikke din oppfatning av "autentisk". Som wotg påpeker så finnes det forskjellig grader av kvalitet. Ikke alle cocktails eller drinker trenger nødvendigvis topshelf sprit heller (de fleste gjør det dog). Alt til sin tid sier nå jeg. ;)

    Forøvrig er det mange allrighte steder å gå på, men det kan være en fordel å kjenne til "perlene" av bartendere, der er det forskjell. Ellers burde det stilles like store krav til bargjesten. Alt for mange gjester er fantasiløse idioter i mine øyne, og mange barer med potensiale blir ødelagt av bermen. ;) ;) ;)

    PS. nevnte min favorittbar Tiki Ti (Los Angeles) tidligere. Åpent kun onsdag til lørdag. De tre andre dagene brukes til vedlikehold og forberedelser av indegrienser. Hovedtyngden av gjestene er "locals" med laaaaaaang fartstid, og et familieeiersskap som strekker seg tilbake til 50-tallet. Et herlig eksempel på det perfekte samspill mellom begge sider av bardisken. ;D
    Hele Løkka stinker av uproduktiv berme i fargerike gummistøvler og vindjakker. Åndssvake briller og halvferdige grunnfag. La oss som har selvstendig vilje, fullførte hovedfag og som betaler skatt så det monner slippe frem for svarte.

    Heldigvis er det fortsatt slik at et høyreist vesen ikledd jakke og skjorte fra Luigi Borrelli, sko fra Enzo Bonafe med et lite nikk til mannen i døren unngår køen ved inngangen selv i 2008. Det være Parkteateret (høy vindjakketetthet), Kaos (mjau), Internasjonalen (er det en partisekretær?), Sydøst (urk) eller Soria (Giske?) - En Herre skal frem. Han har penger. Vik avskum.
    Løkka flytta jeg fra i 1994, og der har jeg ikke frekventert siden halvlitern kosta 16.- på Thorvalds, og Jokke levde.
    For usentralt for oss som bor i byen. ;) ;) ;) + veldig slitsomt å vanke blant hobbykule liksom kulturelle "rockere" og wannabes.


    @Hugh. Forøvrig skjønner jeg ikke helt hvorfor du qouter meg. Hadde ikke Løkka i tankene. :)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Hugh skrev:
    Ligger ikke Tiki der da?
    Aku Aku på Grünerløkka er en såkalt tikibar ja, men ikke i nærheten av hva en tikibar kan være.

    Da må du til California og USA, tikibarens hjemland. Min favoritt ligger i Los Angeles og heter "Tiki Ti", og serverer sterke cocktails med opptil 2 dl sprit i glasset ;D ;D , litt "mer" enn hva som er tillatt her til lands. :(

    Sjekk hjemmesida, les historien og oppskriftene, cocktailene er langt mer smakfulle enn selve webdesign så ikke la deg bli lurt. Her snakker vi bar med Ekspertise (med stor "E"), og ikke minst hjertet i faget. :D :D

    Edit: http://www.tiki-ti.com/pages/home.html
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Hugh skrev:
    [Man kan ikke drive en bar som ikke bør oppsøkes i helgene. Jeg var på Boca en lørdag for 4 uker siden med en kamerat. Da ventet vi i 45 minutter, drakk et helvetes "stikk" (som jeg trodde var gratis plaster på såret siden apen var senere enn bestemor på 93 i drinkproduksjonen sin) til 30 kroner. Da drinken kom (dry martini) drakk vi opp og nektet betale. Da sa han ikke en dritt. Så gikk vi. Stor tilfredsstillelse. Boca for 5-6 år siden var noe annet. Takker ellers for mye og spennende informasjon fra en som tydeligvis kan faget!
    Boca har nok blitt offer for sin egen populæritet. Og som alle steder eller så er man jo prisgitt personen bak baren, kanskje det var en dårlig bartender på jobb den dagen dere var der?
    En dry martini tar jo ikke allverdens tid å lage.
    Ellers takk for komplimentet :)
     
    H

    Hugh

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Hugh skrev:
    Ligger ikke Tiki der da?
    Aku Aku på Grünerløkka er en såkalt tikibar ja, men ikke i nærheten av hva en tikibar kan være.

    Da må du til California og USA, tikibarens hjemland. Min favoritt ligger i Los Angeles og heter "Tiki Ti", og serverer sterke cocktails med opptil 2 dl sprit i glasset ;D ;D , litt "mer" enn hva som er tillatt her til lands. :(

    Sjekk hjemmesida, les historien og oppskriftene, cocktailene er langt mer smakfulle enn selve webdesign så ikke la deg bli lurt. Her snakker vi bar med Ekspertise (med stor "E"), og ikke minst hjertet i faget. :D :D

    Edit: http://www.tiki-ti.com/pages/home.html
    Tusen takk for lenke. Det skal nytes. :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.758
    Antall liker
    21.637
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det her Hugh holder formen ved like?
    Sist jeg var på Bar Boca drakk jeg sju år gammel rom. Det er vel sju år siden også tenker jeg.

    Nå: Noe fransk rødt noe. Bordeaux etellerannet.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    we I Nice of drikker en lokal rosevin på terrassen
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    I dag måtte det bli et godt glass italiensk. I byen blant de syv fjell regner det noe forferdelig akkompagnert av en flott stiv kuling. Skikkelig musikkspillevær altså.

    Elektron
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    1
    I går, ble det fire glass øl på byen. Og det var Mack, alle sammen ;D
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    Siste 48 timer: Pils, Rødvin, Akkevit, Whisky, Pernod, Sambuka

    idag: en detox drink med lime og ingefær.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Fredagspils med gode kolleger i dag. Hansa naturligvis.

    Deretter indrefilet av svin med baconstrimler og en god rød. (Må se hva jeg har)
    Utover i de små timer, malt og prince mild sammen med gode venner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn