Hva slags kontakt til DIY-nettkabel

L

Ludo

Gjest
Jeg har fått tak i endel meter med den berømte FAT-LMC kabelen og tenkte på å lage noen nettkabler til anlegget.
Men jeg er litt usikker på hva slags kontakter man bør bruke. Ser at det finnes Furutech, Wattgate og endel andre modeller, noen med gull og andre med rhodium. Kan noen forklare forskjellen på disse, hvilke gevinster har de forskjellige variantene?

Folk som ikke ser poenget med skikkelig strømtilførsel kan starte egen tråd...
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Interesant, kan noen forklare hvorfor de tidligere nevnte plugger med gull eller rhodium er bedre enn disse:



 
J

Jurassic

Gjest
Interesant, kan noen forklare hvorfor de tidligere nevnte plugger med gull eller rhodium er bedre enn disse:



Gidder ikke fjerne bildene på quote kun for å irritere deg. Hvis du leste det øverste innlegget ser du jo at han ikke ønsker noen helt ordinære kontakter.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Gidder ikke fjerne bildene på quote kun for å irritere deg. Hvis du leste det øverste innlegget ser du jo at han ikke ønsker noen helt ordinære kontakter.
Hyggelig at du er i det humoristiske hjørnet da ;D

Kanskje jeg eller noen andre vil vite om fordelene / ulempene / forskjellene.
 
J

Jurassic

Gjest
I mitt anlegg bruker jeg jeg de supre kontaktene du hadde avbildet men forsterkeren min har jo bare 2 stk trafoer a 1200VA.....
Men vil ikke utdype mitt synspunkt for da får jeg starte egen tråd :p
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Hvis de kontaktene tilsvarer de fra biltema klarer de ikke dimensjonene på fat lmc såvidt jeg husker, ellers vil jeg si at ice furutech hann/hunn har en meget tillitvekkende fast kobling, ganske hard å få ut igjen, det tyder på god kontakt. Furutech er mer solide og ordentlige enn den Wattgaten jeg har prøvd.

Jeg tror ikke jeg vil stille opp av blindtest på mine kabler kontra fabrikkens, men det var dette med summen av alle små tiltak da. Dessuten- jeg er et følelsesmenneske.....
 
J

Jurassic

Gjest
Hva er hensikten med en sånn påkostet kontakt? Dette var vel spørsmålet trådstarter ikke ønsket at noen skal komme med.
Har jo ikke noe effekttap i en vanlig 2.5 kvadrat kabel og den passer i Biltemas kontakter.
Men kan forstå at man ønsker ting som ser bra ut og virker som har god kvalitet.
 
L

Ludo

Gjest
Ja ja, ikke lett det her :)

Altså, det jeg lurer på er kort og godt forskjellene mellom gullbelagte kontakter og rhodiumbelagte. Eller om det er lydmessige forskjeller mellom Wattgate og Furutech...

Anyone ??
 

OddHA

Medlem
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
6
Antall liker
0
Rhodium er hardere enn gull, men leder bare halvparten så godt. Korrosjon er nok ikke noe problem med hverken gull eller rhodium. Men det er vel bare "belegg" det er snakk om? Hva er under beleggene i disse pluggene?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Har testet Furutech Rhodium og Gull. Rhodium har bedre lyd her hos meg på samme kabel når jeg sammenligner.
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
Sorry for trådkupp men spør her istedet for å starte ny tråd. Hvor får jeg tak i strømkontakter som aksepterer veldig tykk ledning. Har fått tak i noe fet kabel jeg må teste for morro skyld.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Sorry for trådkupp men spør her istedet for å starte ny tråd. Hvor får jeg tak i strømkontakter som aksepterer veldig tykk ledning. Har fått tak i noe fet kabel jeg må teste for morro skyld.
hvor tykk er veldig tykk ? solid core eller stranded ?
to ledere + jord eller fler ?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Det som ofte er bedre med "dyre" plugger er:

Bedre mekanisk oppbygging - de tar større ledere, bedre stramming, bedre klem på kontaktpunktene. Egenskaper som er viktig når du skal terminere og holdbarheten til produktet.

Bedre materialer - Gull/Rhodium belegg hindrer korrosjon av kontaktflatene som kan være et problem. I tillegg har noen av de dyrere kobber eller sølv som hovedmateriale, istedenfor messing (tror jeg) i de billigere.

Mvh
OMF
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg har brukt Supra sine kontakter i alle mine kabler, grei pris og solid kvalitet. De er ikke akkurat pene i fargen, lett gjenkjennelige. De lagerføres av Eltek.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Hva er hensikten med en sånn påkostet kontakt? Dette var vel spørsmålet trådstarter ikke ønsket at noen skal komme med.
Har jo ikke noe effekttap i en vanlig 2.5 kvadrat kabel og den passer i Biltemas kontakter.
Men kan forstå at man ønsker ting som ser bra ut og virker som har god kvalitet.
Problemet er at den såkalte FAT LMC kabelen er for tykk til Biltema kontaktene - ja og alle andre rimelige varianter jeg har sett. Dessverre, for jeg skulle gjerne hatt rimelige kontakter til denne kabelen.
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
to ledere + jord er vel det denne ledningen har hvis ikke jeg har bommet totalt. (vil i såfall ikke være 1. gang).
 
Topp Bunn